Vogezen - Bruyeres en Gerardmer

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

markpatat schreef:Prachtige omgeving met of zonder regen. Wat me opviel is dat veel van de paden heel goed begaanbaar blijven, ondanks de regen. Verder heb ik vaste routes afgewisseld met improviseren. Pas wel op met de tip van hierboven om wandelroutes te volgen. Soms zijn het echt wandelroutes en wandel je dus fijn twee uur met je fiets op je nek. Heel goed de kaart bestuderen dus!
Inderdaad, als je een topografische kaart hebt krijg je door op de de hoogtelijnen te letten meestal wel een goed idee of een route doenbaar is of niet.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Zou heel fijn zijn als we ondanks wat nattigheid alsnog lekker kunnen fietsen :)

We gaan allereerst de uitgezette routes volgen incl. GPS-tracks. Vanaf dat punt gaan we verder zien. Ik heb een Mio Cyclo 305 met surprise-me functie; daar kan ik ook nog voor gaan. Risico dat ik een stukje moet lopen wil ik wel voor lief nemen; ik was van plan normale pedalen + stevige trekking schoenen te gebruiken tijdens het fietsen daar zodat dat nooit een probleem kan zijn...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je topokaarten van de regio in je Mio?
Goede ervaring met de IGN kaarten (Garmin).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Ik heb de standaardkaarten die meegeleverd zijn met de Mio; da's OSM geloof ik. Ik zet alle lokale routes als .gpx sowieso vast op de Mio; dan kan ik die in ieder geval vinden. Ik heb eigenlijk geen idee of ik kaarten van derde partijen op de Mio kan zetten.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Misschien interessant om de routes van de Trace Vosgienne vanuit Xonrupt-Longemer te bekijken, zie: http://tracevosgienne.fr/ete/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan daar GPS tracks downloaden. Staat op mijn to do lijstje om eens te proberen als ik in die regio ben maar ik heb het dus nog niet uitgeprobeerd. Wellicht kan iemand anders hier iets vertellen over die routes.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Ik heb grote delen gedaan, hij bleek ook (grotendeels) permanent gepijld te zijn. Het gaat dan om de langlauf-bordjes en je volgt dus dezelfde route als in de winter. Nooit geweten dat ze op lange latten zo lang en soms steil klimmen! Maar over het algemeen volgt de route de brede paden, uitzonderingen daar gelaten. Er lopen hier ook mtb-routes die ook delen van de route volgen. Van de vaste routes was de zwarte aardig, vooral het stuk door dit gebied en afdaling naar la bresse! Wil je meer freeride en downhill, ga dan naar het bikepark in het skigebied van la bresse, 1 vallei verderop. Verder geldt dat het zoeken is naar de echt gave singletracks, ze zijn er wel...
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Inmiddels heb ik de hele route gereden. Op hele stukken is de route goed aangegeven maar af en toe ontbrak er toch wel een pijl. Of ik heb niet goed gekeken, dat kan natuurlijk ook. Het was in ieder geval goed om de GPS route bij de hand te hebben.

Totaal kwam ik op 75km uit inclusief een paar keer een stukje verkeerd en dat was uit m'n hoofd goed voor zo'n 2250 hoogtemeters. De route was voor mij voldoende aantrekkelijk. Vrij veel kilometers gaan over brede paden met hier en daar wat stenen en wortels. Af en toe een smaller stukje en toch ook wel een paar leuke afdalingen zonder dat het te gek is. De omgeving is zeer de moeite waard. Regelmatig mooi uitzicht en het is lekker rustig. Paar herten gespot en verder weinig mensen. Als je de hele route doet is het verstandig om voldoende eten en drinken bij je te steken.

Het klimwerk is af en toe echt gemeen steil. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze daar overal langlaufend omhoog gaan eerlijk gezegd. :o

Ben je op zoek naar een zo technisch mogelijk parcours kom je denk ik niet aan je trekken. Maar voor gewoon een lange maar zeker ook pittige mtb tocht door een mooie omgeving is dit een prima optie.

Afbeelding
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

We zijn inmiddels terug. Ik kan bevestigen wat hierboven is gezegd: de routes in deze omgeving zijn niet erg technisch, maar wel erg mooi, en pittig!

Ik ben behoorlijk in de buurt van Bruyeres gebleven met fietsen, en heb me beperkt tot de routes die te vinden zijn op deze kaarten. Wij zaten in een mobilhome op Camping Domaine des Messires, in Herpelmont, en wouden liefst rechtstreeks vanuit de camping een paar routes kunnen doen.
Het leeuwendeel van deze routes loopt over bospaden met grof grind. Dit zijn paden die door boswachters veel worden gebruikt voor controle en onderhoud in de bossen en zijn dus geschikt voor 4x4's... of dus voor MTB's. Een enkel singletrackje zat er wel tussen, maar niet veel. Gelukkig zijn singletracks voor mij geen vereiste om van een route te kunnen genieten.

Wel kom je af en toe typisch Franse taferelen tegen. Op route 55 is er een deel van de route compleet overgroeid en moet je met de fiets over de schouder of aan de hand door de bosjes heen dringen, waarbij het ook nog eens flink klimmen is. Eenmaal weer op een begaanbaar stuk aangekomen kom je echter wel fantastische uitzichten tegen!
Bij een andere reeks routes die deels hetzelfde waren hielden de bordjes er ineens spontaan mee op. Ook lekker Frans.

Het grind op de bospaden is veelal vrij scherp. Het is verstandig om niet met hoge snelheid te vallen, en om een beetje aan je banden te denken. Ik rij op Racing Ralph Performance banden met een vrij dunne zijwand, en was daarom af en toe toch wel een beetje bang voor lek rijden. Heb gelukkig alleen maar twee pinch flats gehad.

Foto's volgen!
Plaats reactie