filmpje: Slick Rock Trail. Moab, Utah

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
vinnycorleone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 20:30

Ik heb in oktober een roadtrip door amerika gemaakt. Mijn vriendin is niet zo van de actieve vakanties, dus we hadden afgesproken dat ik mij ook een beetje in zou houden.
Dat gebeurde echter op 1 voorwaarde, we zouden Moab opnemen in onze route en ik zou de beroemde Slick Rock Trail mogen rijden.

Bij aankomst in Moab ben ik meteen naar Poison Spider Bicycles gegaan om een fiets te reserveren voor de volgende dag. Dat werd een Trek Remedy. Dit was de enige fiets die ze hadden in 21" (ik ben nogal lang). Op zich geen verkeerde keus.
Bij de shop vertelden ze me hoe ik bij de trail kwam en dat dit in principe prima op de fiets te doen was. Het fietsen van de trail zelf zou ongeveer tussen de 2 en 5 uur in beslag nemen, een ruim begrip dus.

De volgende ochtend toch besloten om me door m'n vriendin aan het startpunt (trailhead) af te laten zetten. Ondanks het feit dat ik wisselende verhalen lees over de trail, geven de meeste mensen aan dat het behoorlijk pittig is. Daarnaast wilde ik ook geen tijd verspillen met er naar toe fietsen, want het zou die dag weer behoorlijk warm worden en ik wilde voor het middaguur klaar zijn. Ik verwachtte niet dat ik er minder dan 4 uur over zou doen. Ik ben best fit, maar ik ging niet voor de snelheid, maar vooral om er van te genieten. Daarnaast wilde ik de route vastleggen op de GoPro en filmen kost altijd tijd. Zeker wanneer je de camera weer van boven moet halen als je er net langs bent afgedaald.

Eenmaal aangekomen bij de trailhead was ik al erg blij dat ik met de auto was. Het was een behoorlijke klim vanuit het dorp over een lange asfaltweg die zeker een groot deel van mijn energie had opgeslokt.

De trail zelf wordt aangegeven met witte strepen die over de rotsen geverfd zijn, een beetje zoals op een snelweg. De route is in 2 richtingen te rijden en over het algemeen is er genoeg ruimte om elkaar te passeren. Het is tenslotte heel wat anders dan singletrails fietsen door het bos.

Het is erg mooi om te ervaren hoeveel grip de ondergrond biedt. Het oppervlak van de rotsen is net schuurpapier. Zo nu en dan leiden de lagere delen van de route door een beetje mul zand, maar dit is sporadisch. Het overgrote deel van de trail gaat over de vele rotsachtige heuveltjes. Het is een aaneenschakeling van korte maar zeer steile klimmetjes en afdalingen. Geen enkele klim of afdaling is hetzelfde en zo nu en dan zitten er grotere en langere varianten tussen, waarbij vooral de afdalingen voor veel plezier zorgen.

Bij aanvang moest ik erg wennen aan de hoogte, de lucht is er ijl en je raakt erg snel buiten adem. Het hoogteverschil went, maar buiten adem blijft, het is een zeer vermoeiende route. Er zitten geen momenten tussen waarop je lekker kan uitfietsen. De wat langere afdalingen zorgen voor de meeste rust, maar hierbij is het wel zaak om goed vooruit te blijven kijken.

Het is geen supertechnische route en na verloop van tijd raak je aardig gewend aan het landschap en verlang je misschien naar wat meer afwisseling. Daarvoor zal je toch echt een andere route moeten kiezen en die bied Moab genoeg.
Al met al is het een mooie ervaring geweest en een prachtige route in een bijzondere omgeving. Zeker als je de moeite neemt om de aangegeven korte detours langs uitzichtpunten te pakken, biedt de trail genoeg afwisseling voor 1 rondje. Uiteindelijk heb ik er toch slechts 3 uur over gedaan, terwijl ik regelmatig gestopt ben. Mijn GPS gaf 18 kilometer aan.

Hier het filmpje:
http://youtu.be/8DH8J4zQv2I?list=UUQwVz ... E8L3P3cH4g
En hier wat meer informatie over de route:
http://www.utahmountainbiking.com/trails/slickrck.htm
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Gaaf zeg! Helaas toen ik 1.5 jaar geleden op vakantie was daar moest ik 2 maanden rust houden voor rugblessure :-{ Dus niet mountainbiken in al die gebieden of hardlopen (ook in Central Park niet dus :-? )... Zo te zien is dat écht gaaf!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

:-q

Ik was er eind september, in een zelfde soort situatie 1 dag kunnen biken en The Whole Enchilada gedaan, waanzinnig!
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Schitterende trail en leuk in beeld gebracht! :-q
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

wat lijkt het me enorm gaaf om daar rond te touren. Leuke film heb je er van gemaakt !
Lester079
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 22 december 2014, 17:05

Echt supervet!!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi filmpje, uniek landschap.
Erg slick inderdaad, rolt maar door.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Erg gaaf gefilmd! En vet om daar te biken :-q
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Top door je 'geregisseerd' en echt een rollercoaster on rockz.

Heb ook nog even op Youtube gekeken naar The Whole Enchilada die nielsvk noemde.................WOW, dat is echt een mooie tocht..............iets meer my cup of tea
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Wij zijn deze zomer een paar dagen in Moab voor de natuurschoon, om te boulderen en natuurlijk mountainbiken. De Slick Rock Trail staat op mijn short list. Maar hoe pittig is de trail nu echt? Ik lees er verschillende meningen over dus maar het beste vragen aan degene die er net is geweest... Nu gaat het me voornameijk om de beleving en niet om de uitdaging dus als iemand eventueel andere surgesties voor een trail heeft...
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
vinnycorleone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 20:30

Er zijn meerdere mooie routes in de omgeving. Porcupine Rim, the whole enchilada, noem maar op.
De Slick Rock trail is goed te doen met een goede XC-conditie. In mijn ogen is het vooral pittig omdat je continue bezig bent. Er zitten geen rustige 'uittrap'-paadjes in. Je bent continue bezig met klimmetjes, afdalingen, bochtjes en op- en afstapjes. Niet van een superhoog technisch niveau, het merendeel is prima te fietsen.

Ik vond het in ieder geval een mooie beleving!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Het is en blijft toch een uniek stukje land daar...
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Vooral kaal... We gaan van las Vegas naar Denver in vier weken met de tent en verblijven behalve in Moab ook een dag Goblin Valley. Kijk maar eens in Google maps en zoem maar eens uit. Weinig bewoonde wereld daar. :-q
Nu gaan we vooral veel boulderen, maar als ik toch in Moab ben dan moet ik wel MTB-en... Puntje van zorg is idd de temperatuur. Ik ben al o.a. in Utah geweest en om te lopen was het er al heet. Maar ik zie wel, Moab zonder MTB-en dat kan echt niet.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Aquilar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 22:56
Mijn mountainbike: Canyon, Grand Canyon CF SLX 9.9

Heel herkenbare verhuurlocatie en video. Ben daar met vrouw en dochters vorig jaar geweest en vanuit NL bij Poison Spider Bicycles gereserveerd. Uiteindelijk een dag wezen fietsen (30 juli dus niet bepaald fris) en vanaf Campsite al om 05:30 weggereden naar Moab Brands gebied . Om 07:00 daar aangekomen met 3 liter water in rugzak (gewikkeld in vochtige handdoeken) en daar de mooiste routes ooit gereden. In het begin dacht ik echt dat ik totaal niet meer kon fietsen, maar na een tijd kwam ik in een flow geweldig..... Wat een uitzichten, wat een rust. Onder een paar rotsen om het half uur ff bijtanken en uiteindelijk tot een uur of 11:00 daar rondgereden. Uiteraard kom je in deze hitte weinig mensen tegen maar helemaal alleen was ik ook weer niet. Ik kan iedereen met een beetje conditie deze routes echt van harte aanraden. Rond de middag teruggefietst naar Moab en daar weer water ingeslagen om vervolgens ook nog de Slick Rock Bike trail te doen. Rond 15:00 fiets weer teruggebracht bij de jongens van Poison Spider Bikes en na een niet te flauwe check, weer terug naar Campsite gewandeld waar vrouw en dochters prima dag in zwembad hebben doorgebracht. Overigens Poison Spider Bikes een prima zaak met uitstekende service. Ze hebben echt moeite gedaan nog een gids voor mij te regelen maar het werd wel erg kort dag. maar mocht je mogelijkheden hebben om te fietsen in Moab... zeker doen!
Gebruikersavatar
Koelman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: vr 24 augustus 2007, 19:17
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro Race 29
Contacteer:

Gaaafff!

Vorig jaar september ook een ochtend gefietst, ook fiets gehuurd bij Poison Spider. Erg herkenbaar allemaal!

Zelf na lang wikken en wegen de Bar M trails gereden. De Slick Rock Trail stond eigenlijk op het lijstje, maar was mij op dat moment echt TE heftig qua hoogtemeters, temperatuur en lengte. Uiteindelijk bood de Bar M ook een mooie hoeveelheid gave trails, waaronder 1 over slickrock. Erg apart en gaaf om te rijden. Vroeg begonnen en voor het middaguur weer gestopt, aangezien de temperatuur al heel snel weer dik boven de 30 graden Celsius kwam (hebben de hele roadtrip van 3,5 weken last gehad van (extreme) hitte met temperaturen tot 47 graden).

Wat mij is bijgebleven is het fantastische, desolate landschap, uniek in zijn soort... Als je in Moab bent, MOET je gewoon biken. Het aanbod aan trails, huurfietsen en gidsen is helemaal top! Je kunt daar voor vrij weinig de dikste fietsen huren, ook wel leuk.
Plaats reactie