Mountainbiken op Lesbos met LesvosMTB

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
TerryR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 30 augustus 2011, 21:46
Mijn mountainbike: Merida One-Twenty 1500-D

Mijn vriendin houdt er ondertussen maar rekening mee, maar elke vakantie die we boeken gebeurt niet zonder dat ik weet of ik daar fatsoenlijk kan biken, al is het maar voor een dag of middag. (ik weet het, ik ben erg) :D

Zo ook met Lesbos..

In eerste instantie kon ik geen fatsoenlijk fietsverhuur of bike-station vinden waar ik een fiets kon huren of een gegidste tour kon doen. Tot ik na enig zoekwerk op de site van LesvosMTB terecht kwam..
Wow, een hele groep fanatieke Grieken die hun eigen team hebben opgericht en serieus biken, evenementen opzetten om het mtb-en daar echt op de kaart te zetten, wat ze goed lukt!

Ik heb de beheerder een mail gestuurd, met de vraag waar ik een fatsoenlijke fiets kon huren of waar ik een gegidste toer kon doen. En wat uit dat mailtje is voortgekomen kon ik mij niet voorstellen, om een lang verhaal kort te houden, dat werd een onvergetelijke ervaring..

De beheerder van de site (Ignatis Laskaridis) had een bike voor mij geregeld, één van de eigen geupgrade bikes van een bevriend bike-store eigenaar Anagno Cycles. Een Specialized Stumpjumper M5 hardtail met Rockshox Reverb verstelbaar zadel(wat een superding), tubeless banden en een voorremschijf van 203mm.. :-q met helm, candybar enz.
Hij heeft mij opgehaald in Molyvos en er voor gezorgd dat ik samen met hem en een aantal van die jongens een middag ben wezen biken in de omgeving van Pigi.
Een geweldig leuke ervaring om de Griekse gastvrijheid op een andere manier mee te maken, en wat was dat leuk! Een stel fanatiekelingen, met dikke fully's gek van het all-mountain, enduro en downhill biken, die opzoek gaan naar lokale paden en hun eigen route's uitstippelen om zo nieuwe tracks te ontdekken.

Jongens die echt lol hebben in hun sport en welke mij met open armen ontvingen om een middag samen lol te hebben op de bikes. De fotocamera's waren continu in de aanslag en een go-pro camera was de hele middag aan het filmen. Het Grieks kon ik niet bijhouden, maar het Engels was vloeiend dus communiceren was geen probleem. :D

Een ontzettend leuke middag welke op hun website is vermeld, met daarbij een foto reportage en een super gave professionele video die inmiddels op Youtube staat geplaatst..

Wat ik dus wil zeggen; Ga je naar Lesbos en wil je biken, stuur Igantis een mail! Hij zal graag een bike voor je regelen en die jongens vinden het superleuk om mede bikers te ontmoeten om met mekaar lol te maken op de bikes.. echt een aanrader!!

Sportieve groet,
Terry Rietveld

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het verslag op hun website met de foto's:
http://www.lesvosmtb.gr/index.php/polym ... with-terry" onclick="window.open(this.href);return false;
De video op hun website:
http://www.lesvosmtb.gr/index.php/polym ... with-terry" onclick="window.open(this.href);return false;
De video:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ToXsL7nVnQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie foto's.
Wanneer was dit, hoe was het weer ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Echt gaaf
TerryR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 30 augustus 2011, 21:46
Mijn mountainbike: Merida One-Twenty 1500-D

Ik heb met die jongens gebiked op zaterdag 14 september, eind van de dag.
Het was toen nog ruim 32 graden, strak blauwe lucht en volop zon en prima te doen, 32graden @ Griekenland is heel anders dan bij ons. :-D

Het was zeker gaaf, en ik ga absoluut nog eens terug om meer met die jongens te biken!
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Echt heel vet!!
Zou ik ook wel willen doen daar :D
Heb je beetje indicatie hoe zwaar het terrein is?
Heb je hier gewoon ervaring voor nodig, of zijn getrainde skills nodig? :)
TerryR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 30 augustus 2011, 21:46
Mijn mountainbike: Merida One-Twenty 1500-D

:-D
De track die ik met die jongens heb gebiked viel op zich wel mee, het plateau met al die rotsen en het oude pad tussen de bomen door waren flink technisch, maar verder viel het mij mee.

Het is wel van belang dat je een redelijke ervaring hebt en getraind bent, wanneer je net op de fiets bent gestapt kun je beter een simpelere route uitzoeken.
Dit is één van de vele tracks op het eiland, als ik meer tijd had gehad was ik zeker vaker meegegaan, er zijn route's genoeg op het eiland. :D
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Topickick: Ik en mijn vriendin gaan ook 2 weekjes naar Lesbos. We zitten in de Molyvos vlakbij Petra. Is het ook te doen om zelf een route uit te stippelen icm wandelkaarten?
Wat betreft het huren van fietsen kom ik terecht bij "toeristen fietsen".Heeft iemand iemand tips om in de buurt van Molyvos een fatsoenlijke fiets te huren?
TerryR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 30 augustus 2011, 21:46
Mijn mountainbike: Merida One-Twenty 1500-D

Ha Timo,

Ik heb destijds wel bordjes voor wandelpaden in de omgeving zien staan, maar of je hier ook op kunt/mag biken weet ik niet. Mijn idee is het gewoon ontdekken, oude geitenpaden heb je overal in griekenland en die heb ik met de Grieken destijds ook bereden, dit ze je ook in het filmpje terug.
Mijn ervaring is enkel het bovengenoemde. Maar ik neem aan dat op Gpsies genoeg routes te vinden zijn voor zowel mtb als wandelen.
bijv:Mountainbike LESBOS-Molivos-Afios-Stipsi-Petri (http://www.gpsies.com/map.do?fileId=lhazuijkeyvbyfch" onclick="window.open(this.href);return false;)

Wbt een fatsoenlijke mountainbike verhuur kon ik destijds ook niets vinden, vandaar dat ik bij deze jongens uitkwam.


Fijne vakantie en mocht je gaan biken veel plezier!
Hoor ggraag hoe je ervaringen zijn.

Terry
Plaats reactie