Meuse et Semoy | Franse Ardennen

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Naar aanleiding van een artikel in de O2bikers over de Meuse et Semoy in de Franse Ardennen, hebben mijn fietsmaat en ik besloten om dit gebied eens te gaan ontdekken en te kijken of het werkelijk zo leuk is als het blad beschrijft.
Er is verder weinig over dit gebied te vinden, althans in een taal die ik redelijk beheers. Ik heb via een Frans MTB forum de diverse GPS tracks gedownload en we zullen ter plaatse nog een papieren kaart van het gebied proberen te scoren. We hebben een chambre d'hote geregeld in Vireux-Molhain en willen vanuit daar uitstapjes maken oa richting Revin, Fumay en Monthermé.

Ik vroeg me af of er mensen op dit forum zijn die recent in dit gebied zijn geweest en of zij nog tips hebben voor ille routes en uitzichten of over waar je juist niet moet gaan rijden…

Alvast bedankt. Sowieso post ik na terugkomst onze ervaringen.
If you wanna ride....
Gekko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 28 januari 2005, 21:24
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon

Hoi Dizzasta,

ik ben vorige week in Montherme geweest.

Het goede nieuws:
mooie routes. Vanaf verschillende plekken (o.a. Montherme) zijn er routes op 4 niveaus uitgezet.
Groen, Blauw, Rood, Zwart.
Vanaf Blauw kan er af en toe pittig geklommen worden.
Verder zit het verschil vooral in kilometers (tot ca. 60 km / 600 hm).
De routes zijn ook te combineren.
En er zijn verbindingsroutes tussen de gebieden.
Je kunt in principe dus eindeloos rijden!
Het terrein en landschap zijn prachtig. De routes zijn met veel aandacht uitgezet. Er is voor elk wat wils. Er kan pittig geklommen en gedaald worden. Ik heb in 4 dagen elke meter route vanaf Montherme gereden. Allemaal mooi en af en toe pittig.

Bij de VVV (Information Touristique) kan een gratis kaartje met alle routes gehaald worden.
Koop ook (bij de boekwinkel) een wandelkaart 1:10.000. Die heb je nodig. Want...

Het slechte nieuws:
Met ingang van dit jaar zijn alle speciale informatie- en serviceplekken gesloten. Het geld is kennelijk op. Op een aantal plekken kon o.a. gedoucht worden, gekookt, fietsen afgespoten.. No more. Op internet stond hierover niets.
De kaartjes zijn wel nog bij de Information Touristique te krijgen.
Ik heb de indruk dat de bewegwijzering en het onderhoud van de routes ook niet meer bijgehouden wordt. De bewegwijzering is soms niet goed zichtbaar. En vooral op de zwarte route liggen er bomen over de weg. Je moet soms met je fiets op je schouder de helling op! Er lagen ook veel takken en losse stenen, waarschijnlijk door recent e storm en regen.
Nu is het nog leuk, maar als ze het niet bijhouden gaat een prachtig netwerk van landschappelijk en fietstechnisch mooie routes verloren.

Ik ben dus benieuwd . Dit gebied is een openbaring en ik wil er graag nog eens heen. Maar als de routes niet worden bijgehouden gaat een fantastisch mountainbikegebied verloren.

groetjes,

Gekko
Liever een uur door de zeik fietsen dan een uur over fietsen zeiken...
Gekko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 28 januari 2005, 21:24
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon

N.B. Dissasta ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Liever een uur door de zeik fietsen dan een uur over fietsen zeiken...
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Ey Gekko,
Wij zaten iets noordelijker (Vireux -Molhain) En hebben Routes gereden rondom Haybes, Chooz (dikke downhill track) en Revin. Ik vond eigenlijk alleen de eerste echt heel tof. (Route 20) De andere Routes die we gereden hebben bevatten erg veel asfalt en brede shrotterpaden. Natuurlijk hier en daar wel mooie stukjes hoor maar om in zo'n gebied 5 of 6 km achterelkaar over een raasweg te moeten trappen vond ik beduidend minder.

Toch zou ik nog wel eens terug willen want het voelde als een gebied met veel potentie. IK vond het echt een prachtige omgeving om te fietsen. Wij reden trouwens alle routes op de gps. Maar inderdaad bij de vvv waren kaarten met de routes gratis te verkrijgen. Overal in het dorp trouwens.
Als ik terug ga ga ik zeker weer die route 20 pakken maar ook nog richting Montherme.
If you wanna ride....
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Even dit topic wat updaten.
Deze week een ritje gemaakt vanuit Fumay.
Een combinatie van route 16, 18 en 20.
Vooral 18 is er één om snel te vergeten.
8 km breed schotterpad rijden is voor mij geen biken.
Maar 16 was echt een toppertje.
Wel erg kort maar echt wel het betere bikerswerk.
Links en rechts veel andere interessante lijnen gezien.
De routes die ik gereden heb waren volgens mij zeer recent opnieuw van pijlen voorzien.
Kon alles zonder op de gps te kijken rijden.
Van 20 heb ik alleen het laatste deel gereden en was één lange afdaling over mooie en technische stukken.
Op het laatst zelfs een rockgarden dat wb downhil waardig is.
Zeker een gebied met potentie en ook actieve locals aan de diverse niet officiële paadjes te zien.
Een gebied dat zeker interessant is.
Op Google earth diverse wandeltracks scoren en wat knutselen moet zeker interessant bikersmateriaal opleveren.
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

Ik zit er nu in de buurt, en wil route 20 gaan rijden maar kan geen gpx file vinden hiervan, weet niet of de routes goed uitgepijlt zijn, dus als iemand nog wat heeft graag, anders maar op hoop van zege.
Mvg Mark
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Routes staan perfect aangegeven.
Het stuk van 20 dat ik gereden heb was super.
Je kan gewoon even op de bovenstaande link klikken voor de kaart.
Je kan dan zien dat je de route makkelijk kan oppikken aan de maas bij Fumay.
Ik heb de gps niet nodig gehad in ieder geval.
Plaats reactie