Onontdekt mountainbikeparadijs Slovenië!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Je maakt me wel heel nieuwsgierig nu.
Dat was idd "bikepark", moest daar ook af en toe lopen, wel een beetje vergane glorie had ik het idee.
Kans dat je daar iemand tegen komt is ook niet erg groot
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

tiewrap schreef:Je maakt me wel heel nieuwsgierig nu.
En terecht :D

Overigens is het verder jammer dat er voor de vakantieganger die ook een dagje wil biken niet zo heel veel te regelen valt (alleen zijn, 1 dag willen fietsen en daar alles uithalen is een lastige combinatie). Deze tocht had ik liever met gids gedaan, maar in Bovec geen gids te vinden die mee wilde (ook niet nadat ik aangaf dat ik niet een zelfde tarief verwachtte als voor de tochten die ze voor 7 man organiseren).
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

paulus1981 schreef:Vorige week de Alpine trail Kanin Bovec gedaan; https://www.trailforks.com/trails/alpin ... kaninbovec" onclick="window.open(this.href);return false;

Lang niet alles is te rijden (op 1 of 2 punten zo stijl dat ze voor de wandelaar staalkabels hebben opgehangen), maar wat een mooi avontuur was het! Verder aandachtsdingetje is dat je in de lift de laatste 100m omhoog je fiets zelf moet vasthouden omdat de lift niet is voorbereid op fiets meenemen (de lift voor de eerste 1600 hm wel uiteraard).

Je begint met 1 km voornamelijk lopen / klimmen op 2200 meter hoogte. Daarna begin je de tocht op kaal gesteente (los en stijl), hier ben ik wat vaker afgestapt omdat ik alleen reed en ik welgeteld 1 wandelaar tegenkwam. Daarna een alpenweide met een stenig pad, vervolgens bos met bosgrond met veel van die mooie witte stenen (van 1 cm tot 5 meter doorsnede). Na dat alles sta je op 400 meter hoogte en ben je moe :D

Alles bij elkaar, enduro fiets (accepteer bij voorbaat hier en daar een krasje of dingetje) + bescherming nodig, geen flow in de eerste helft, geen bikepark-like track waar altijd wel een goede lijn is, wel fantastische uitzichten, en echt mountainbiken!
Op Trailforks staat ook vaak een laatste update van bezoekers....niet altijd helemaal 100% waar (iets met; hoe ervaart iemand iets en hoe ervaren is diegene ;)), maar zeker interessant om te lezen. Bij de trail op Kanin staat ook dat het eerste deel niet te rijden is....
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

tiewrap schreef:Je maakt me wel heel nieuwsgierig nu.
Dat was idd "bikepark", moest daar ook af en toe lopen, wel een beetje vergane glorie had ik het idee.
Kans dat je daar iemand tegen komt is ook niet erg groot
Ik heb al eerder aangegeven dat het vergane glorie is daar.......werk samen met een van de bouwers van het oorspronkelijke bikepark en die gaf aan dat ze iets te vroeg waren met het bouwen van het park. Ergens in de jaren negentig al.....dus ver hun tijd vooruit, maar veel te vroeg begonnen.
Ook heeft de winter dat gebied geen goed gedaan. Op het hoogtepunt van de winter lag er 780cm!!! sneeuw (nee, geen typefout) en tot half mei heeft men daar nog geskied. Oeps.
Laatst gewijzigd door mark081 op vr 24 augustus 2018, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

paulus1981 schreef:
tiewrap schreef:Je maakt me wel heel nieuwsgierig nu.
En terecht :D

Overigens is het verder jammer dat er voor de vakantieganger die ook een dagje wil biken niet zo heel veel te regelen valt (alleen zijn, 1 dag willen fietsen en daar alles uithalen is een lastige combinatie). Deze tocht had ik liever met gids gedaan, maar in Bovec geen gids te vinden die mee wilde (ook niet nadat ik aangaf dat ik niet een zelfde tarief verwachtte als voor de tochten die ze voor 7 man organiseren).
Er is zoveel moois....advies; luister naar de gidsen als zij je een andere trail adviseren. Zij kennen de condities en waar wel/niet te rijden is. Soms verandert dat per dag nog....twee weken geleden hadden we ook een verassing van meerdere omgevallen bomen op een trail bij Bovec door de storm van een paar dagen ervoor.

Gidsen op indivuele basis is vaak lastig (lees: duur) maar meestal wel mogelijk. In hoogseizoen betaal je meestal 50 euro p.p x minimaal 5 personen. Uiteraard gaat iemand dat niet in zijn eentje betalen en kiest men liever voor een groep dan 1 persoon. Had even contact met mij opgenomen, wellicht had ik wat kunnen betekenen. Ik kom namelijk net terug van Soca / Bovec etc....
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Der_Rudi
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 09:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 2019

Vanaf zondag bivakeer ik een weekje in Bovec.
Al diverse gps trails gevonden via oa https://mtb-slowenien.de/" onclick="window.open(this.href);return false; en https://www.soca-valley.com/en/summer/c ... in-biking/" onclick="window.open(this.href);return false; .
@mark081 Jij nog tips / must-do's in déze omgeving?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Der_Rudi schreef:Vanaf zondag bivakeer ik een weekje in Bovec.
Al diverse gps trails gevonden via oa https://mtb-slowenien.de/" onclick="window.open(this.href);return false; en https://www.soca-valley.com/en/summer/c ... in-biking/" onclick="window.open(this.href);return false; .
@mark081 Jij nog tips / must-do's in déze omgeving?
Verdiep je altijd goed in de tracks die je van internet download.....hoe oud zijn deze, leg ze op de kaart en check op hoogtemeters (zowel op als af), controleer type paden, etc etc. Er zijn gasten die het leuk vinden een trail met een klim van 30% over 5km op te nemen. Niet heel prettig.

Aanrader in Soca is altijd Matajur (juiste variant) en Kolovrat. Mooie uitzichten, prima klim en super toffe afdaling. Rijden met gids blijft het advies om de beste trails te vinden en de mooiste (en rustigste) spots voor bijvoorbeeld een duik in het water na de afdaling.
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Mocht er nog iemand een week vrij hebben van 22-29 september dan hebben we nog een paar plekken vrij voor de Single Trail Heaven. Een week vol met dikke singetrails verspreid door Slovenië. Geheel verzorgd eventueel met luchthaventransfer, overnachtingen, ontbijt, diner, transfers, gekwalificeerde gidsen en gewoon een belevenis op zich!

Wacht niet te lang.....vanaf 4 september worden de prijzen verhoogd naar € 1.290 maar nu kan het nog een paar weekjes voor € 980 (nou ja, kan eigenlijk niet, maar we doen het toch :lol: ) Stuur even PB of mailtje.
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

mark081 schreef:
paulus1981 schreef:Vorige week de Alpine trail Kanin Bovec gedaan; https://www.trailforks.com/trails/alpin ... kaninbovec.........." onclick="window.open(this.href);return false;.
Op Trailforks staat ook vaak een laatste update van bezoekers....niet altijd helemaal 100% waar (iets met; hoe ervaart iemand iets en hoe ervaren is diegene ;)), maar zeker interessant om te lezen. Bij de trail op Kanin staat ook dat het eerste deel niet te rijden is....

Klopt, die had ik gelezen en toch gegaan :D Achteraf ook blij dat ik niet naar de gidsen daar geluisterd heb (wellicht de verkeerde getroffen).

Mijn verslagje was niet dat van een teleurstelling maar van een mooi avontuur, een heel geslaagde ochtend! (ik zou alleen niet willen dat iedereen die geen ervaring met dergelijke tochten heeft gelijk obv mijn tekst deze trail gaat doen en dan ergens in de middle of nowhere strandt, daarom had ik de complicaties ff extra aangestipt). Mountainbiken hoeft niet altijd een strak geregisseerde tocht over perfecte trails te zijn, zo de bergen in is ook fantastisch!
mark081 schreef:Er is zoveel moois....advies; luister naar de gidsen als zij je een andere trail adviseren. Zij kennen de condities en waar wel/niet te rijden is. Soms verandert dat per dag nog....twee weken geleden hadden we ook een verassing van meerdere omgevallen bomen op een trail bij Bovec door de storm van een paar dagen ervoor.

Gidsen op individuele basis is vaak lastig (lees: duur) maar meestal wel mogelijk. In hoogseizoen betaal je meestal 50 euro p.p x minimaal 5 personen. Uiteraard gaat iemand dat niet in zijn eentje betalen en kiest men liever voor een groep dan 1 persoon. Had even contact met mij opgenomen, wellicht had ik wat kunnen betekenen. Ik kom namelijk net terug van Soca / Bovec etc....
Ik blijf het erg jammer vinden dat je voor het (enorme) potentieel dat het gebied heeft afhankelijk bent van gidsen, niet omdat het geld kost maar omdat het zoveel gedoe en geregel oplevert als je niet een dedicated fietsvakantie doet. Neem als land een voorbeeld aan een zekere regio in West Canada :wink:

De tweede alinea onthoud ik even voor volgende zomer (ik sluit wederom Slovenië niet uit) :-q

Overigens ook leuk gereden in het bikepark van Kranskja Gora en daar ook de Robe Twist trail gereden.

- Twist & Robe, leuke trail en ook prima op een trailfiets te doen..
- Bikepark, sérieuze tracks, stijler en ruiger dan bv de downhill en blackline (singletrail) in Winterberg. Het niveau van de tracks gaat wel van beginner naar behoorlijk gevorderd, niet zo'n gebalanceerd aanbod dus.
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

paulus1981 schreef:Mijn verslagje was niet dat van een teleurstelling maar van een mooi avontuur, een heel geslaagde ochtend! (ik zou alleen niet willen dat iedereen die geen ervaring met dergelijke tochten heeft gelijk obv mijn tekst deze trail gaat doen en dan ergens in de middle of nowhere strandt, daarom had ik de complicaties ff extra aangestipt). Mountainbiken hoeft niet altijd een strak geregisseerde tocht over perfecte trails te zijn, zo de bergen in is ook fantastisch!
Dat was duidelijk :D , excuses voor de eventuele verwarring :wink:
Zolang iemand de gevaren van de bergen in acht neemt, is het inderdaad een avontuur. Het kan hier extreem verlaten en rustig zijn, dus weet altijd wat je doet.
paulus1981 schreef: Ik blijf het erg jammer vinden dat je voor het (enorme) potentieel dat het gebied heeft afhankelijk bent van gidsen, niet omdat het geld kost maar omdat het zoveel gedoe en geregel oplevert als je niet een dedicated fietsvakantie doet. Neem als land een voorbeeld aan een zekere regio in West Canada :wink:

De tweede alinea onthoud ik even voor volgende zomer (ik sluit wederom Slovenië niet uit) :-q

Overigens ook leuk gereden in het bikepark van Kranskja Gora en daar ook de Robe Twist trail gereden.

- Twist & Robe, leuke trail en ook prima op een trailfiets te doen..
- Bikepark, sérieuze tracks, stijler en ruiger dan bv de downhill en blackline (singletrail) in Winterberg. Het niveau van de tracks gaat wel van beginner naar behoorlijk gevorderd, niet zo'n gebalanceerd aanbod dus.
Tja, er wordt hard gebouwd aan nieuwe trails, maar het 'offiicieel' en legaal maken ervan kost nogal wat tijd. Eigenaarschap van de percelen is extreem versnipperd vanuit de geschiedenis van het land...maar er is hoop!
Altijd welkom voor een dikke week biken (of twee) en keep posted!
Bikeparks zijn er velen, waarbij ik Kranjska Gora zeker niet de beste vind. Niveau van de trails is over het algemeen veel hoger dan bijvoorbeeld Winterberg. Dat geldt voor de meeste bikeparks hier. Zeker goed voor je skills :lol:
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

mark081 schreef: Bikeparks zijn er velen, waarbij ik Kranjska Gora zeker niet de beste vind. Niveau van de trails is over het algemeen veel hoger dan bijvoorbeeld Winterberg. Dat geldt voor de meeste bikeparks hier. Zeker goed voor je skills :lol:
Ik had niet de gelegenheid om ook in andere parks te rijden, maar kan me wel iets voorstellen bij wat je zegt, zonder al te veel moeite zijn er wel wat verbeteringen mogelijk....

Nu weer terug in NL, ik heb heimwee :winkie:
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Al een tijdje geen update meer gegeven met mooie foto's.....te druk met biken :lol:

Wist je dat de herfst ook een supermooie periode is om in Slovenië te mountainbiken? Onderstaande foto's zijn afgelopen weekend gemaakt tijdens onze 'Emerald River Delight' weekendtrip! Afgelopen vrijdag hebben we de deelnemers opgepikt op de luchthaven, 2 supermooie dagen gefietst, en maandagmiddag weer op Ljubljana airport afgezet. Was weer top!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Bijna eind van het jaar, en dus zie ik veel foto's van smerige fietsen en biken door de Nederlandse blubber!!! Blijven biken natuurlijk en trainen voor de volgende zomer! In Slovenie is het wachten op de sneeuw......ze is wat verlaat dit jaar. Dus dan maar alvast bedenken wat er volgend jaar allemaal te biken is.

https://mailchi.mp/d1ecd2fdfb96/new-tr ... -adventure

Gewoon dikke trails rijden. Ik heb er nu al zin in!!!
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Ha Mark , wat een mooi topic heb je gestart !

Ik ben vorig jaar september 2018 2 weken met de MTB in het buitenland geweest , de eerste week in zuid Oostenrijk bij Villach waarbij we natuurlijk ook mooie wandelingen en toeren gemaakt hebben richting slovenie. Begonnen in villach over de oude pas naar Potkoren en dan naar KG . Daar kooie en doorgereden omhoog naar de pas en daar wederom bovenop rond gelopen , dan naar beneden naar Trenta en langs de rivier weer richting Italie , vlak daarvoor de prachtige haarspelt weg naar Mangard omhoog gereden en daar 2 uur gehiked. vervolgens via italie weer naar villach ..
Ik vind en vond Mangard ZO enorm mooi dat ik daar dit jaar naar terug wil.

Ik ga dit jaar eerst een week naar Glemmbike (saalbach hinerglemm) en daarna wil ik door naar badklein kirchheim om daar wat te biken OF door naar slovenie en daar te biken . Ik zou heel graag ergens via een trail bij mangard naar beneden rijden .. weet jij of daar een trail is ?

Jeroen
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

jeroentune schreef: vr 4 januari 2019, 21:59 Ik zou heel graag ergens via een trail bij mangard naar beneden rijden .. weet jij of daar een trail is ?

Jeroen
Dank je. Biken hier is echt een verademing! Prachtige natuur, dikke trails en veel veel veel minder bikers op de trails dan bijvoorbeeld Oostenrijk Enige 'probleem' is het vinden van de trails. Dat bljift een uitdaging.

Ik weet dat vrienden van mij vanaf Mangart naar beneden zijn gereden, maar zelf heb ik dat nog niet gedaan. De trails / paden die daar liggen vereisen wel een zeer goede techniek, geen angst voor afgronden / smalle trails en regelmatig een stuk hiken met de fiets op je nek. Verwacht dus zeker geen soepele flowtrail of zo. Het wordt gewoon keihard werken :D
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Plaats reactie