West Canada (o.a. Whistler)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Kan niets beloven maar september is vaak de beste tijd van het jaar om te rijden. Genoeg mooie zonnige dagen, genoeg buien om de ondergrond vochtig te houden voor optimale grip. Velcro dirt noemen we dat hier. Je kunt natuurlijk pech hebben en precies een paar regenachtige dagen treffen. Kan ook fris zijn. Genoeg laagjes kleding meenemen zodat je overal op voorbereid bent.
Subonno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 30 maart 2009, 14:12
Mijn mountainbike: Bergamont 7Five

Ik ben er al uit wat ik ga doen! Eerste keer rustig van de EZ Does it voor het gevoel,

De route die mij wel wat lijkt;
Fitzsimmons Chair top naar Upper Angry Pirate -> Crabapple turns -> Del Bocca Vista -> EZ Does it lower -> Monkey Hands

Keuze is reuze, ik heb nu een beetje overzicht hoe de trails in elkaar overgaan. Met wat youtube video's erbij. Nu nog een actioncam/bodycam :-)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

En de gouden tip: train je onderarmen en vingers. De brakebumps zorgden voor enorme pijn, zo erg dat ik ‘s avonds een bak met ijswater nodig had. Ik rij veel park, maar zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Brakebumps, brakebumps everywhere...
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Dennisvdb schreef:En de gouden tip: train je onderarmen en vingers. De brakebumps zorgden voor enorme pijn, zo erg dat ik ‘s avonds een bak met ijswater nodig had. Ik rij veel park, maar zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Brakebumps, brakebumps everywhere...
ik was er aan het begin van het seizoen en toen was het al een ramp. met een beitel mijn handen van het stuur moeten hakken. lang leve lockon grips lol!
Pedal damn it!!
Subonno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 30 maart 2009, 14:12
Mijn mountainbike: Bergamont 7Five

Ik leef nog, het was fantastisch!! Ik ging helemaal kapot door de houding en de druk op de bovenbenen. De routes en het gevoel erbij waren buitenaards. Echt bucketlist item gedaan vandaag. Ik was na 2,5 uur helemaal kapot en heb daarna alles ingeleverd.

Heb een samenvatting van 1 run op youtube gekregen met de hotel wifi;
https://youtu.be/-KIwfnjIEaI" onclick="window.open(this.href);return false;

Ps ik weet nu wat brake bumps zijn.... gelukkig heeft ons hotel een hot tub!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Subonno schreef:Ik leef nog, het was fantastisch!! Ik ging helemaal kapot door de houding en de druk op de bovenbenen. De routes en het gevoel erbij waren buitenaards. Echt bucketlist item gedaan vandaag. Ik was na 2,5 uur helemaal kapot en heb daarna alles ingeleverd.

Heb een samenvatting van 1 run op youtube gekregen met de hotel wifi;
https://youtu.be/-KIwfnjIEaI" onclick="window.open(this.href);return false;

Ps ik weet nu wat brake bumps zijn.... gelukkig heeft ons hotel een hot tub!
:-q
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Aardig artikel op Pinkbike met aangeraden routes in North Vancouver, Squamish en Whistler voor wie er nog nooit eerder geweest is:

https://www.pinkbike.com/news/first-tim ... p-set.html
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Hee cool!
Wij gaan in juli/Augustus die kant op een paar dagen fietsen.
Word voor ons de eerste keer dus ben benieuwd!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Voor Jurf te laat maar de volgende opmerking uit het artikel is de moeite waard om te herhalen:
We highly recommend that a first time visitor plan their trip on the edges of the shoulder seasons as this will help ensure trail conditions are at their best, give you a break from peak season pricing and, avoid the smokey summers.
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

Vanaf half Augustus zit ik een kleine 4 maanden in Vancouver. Eerst ga ik samen met mijn broer 3 weken biken, daarna heb ik helaas weer verplichtingen en zal het biken zich beperken tot de weekenden / avonden.

Ondertussen al heel wat uurtjes op het internet doorgebracht en ik denk dat ik wel een redelijk beeld heb waar we moeten wezen.

Alleen vervoer is nog een dingetje, iedere keer een auto huren kan natuurlijk maar goedkoper is beter. Ik las ook iets over een fietsendrager op bussen, werkt dit een beetje voor je bike? En zijn de bikespots uberhaupt bereikbaar met bussen? Seymour en Fromme liggen redelijk dicht aan de rand dus dit is misschien wel interessant. Squamish, Whistler en Vancouver Island zullen wel wat lastiger worden.

Iemand nog tips hier voor? Ook tips voor plekken en trails die we sowieso moeten aandoen zijn welkom. Lord of the Squirrels staat alvast genoteerd :lol:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Chemini schreef: za 13 juli 2019, 10:06 Alleen vervoer is nog een dingetje, iedere keer een auto huren kan natuurlijk maar goedkoper is beter. Ik las ook iets over een fietsendrager op bussen, werkt dit een beetje voor je bike? En zijn de bikespots uberhaupt bereikbaar met bussen? Seymour en Fromme liggen redelijk dicht aan de rand dus dit is misschien wel interessant. Squamish, Whistler en Vancouver Island zullen wel wat lastiger worden.
Greyhound bus stations op wikipedia

De US FAQ geven aan dat je maar 1 stuks bagage mee mag nemen. Voor meer, grotere of buitenmaatse colli hebben ze een transport service.

De app van Grayhound Canada werkt niet heel goed. Op pc wellicht beter. Routes in Canada zijn recentelijk teruggebracht is bij Nieuwsberichten te lezen. Whistler wordt niet meer bediend.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

Bedankt voor de tip, die kende ik nog niet :-q

Ik dacht zelf ergens gelezen te hebben dat je ook je fiets mee kon nemen in de gewone stadsbussen. Dat zal dan wel alleen handig zijn voor de trails rond de stadsgrenzen.

Uiteraard kan je ook gewoon een verblijfplaats zoeken in het noorden maar het aanbod is schaars dus ik houd het liefst alles open.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De trails op de Vancouver North Shore, in ieder geval die op Fromme en Seymour, zijn bereikbaar per lokaal openbaar vervoer. Alle stadsbussen hebben een fietsenrek voorop, en de fiets mag ook mee op de seabus (veerpont tussen downtown Vancouver en de North Shore).
Dit is een oud artikel maar grotendeels nog steeds accuraat volgens mij: https://nsmb.com/articles/4005-car-free-freeriding/
Zie verder https://www.translink.ca/ voor dienstregelingen en prijzen.
Als alternatief zou je naar de deelauto's van Evo kunnen kijken, die hebben fietsenrekken op het dak: https://www.evo.ca/
En lid worden van een club als NSRide, daar ontmoet je mensen met wie je kunt rijden en carpoolen: https://www.nsride.com/

Een en ander wijst zich vanzelf wel als je ter plekke bent, maak je er niet te druk over.
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

Kijk aan! Daar kunnen we weer even mee vooruit. Ik had inderdaad al eens van NSrides gehoord maar die heb ik toen verder niet uitgebreid bekeken.

Niels, zit jij in Augustus nog steeds in Vancouver? Anders is het misschien wel leuk om een keer samen een ritje te doen :bier:
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Chemini schreef: zo 14 juli 2019, 22:36 Niels, zit jij in Augustus nog steeds in Vancouver? Anders is het misschien wel leuk om een keer samen een ritje te doen :bier:
Stuur maar een PB als je er bent.
Plaats reactie