Ondeval?/ andere echt uitdagende routes ardennen?

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
bimbo33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 15:15

In mijn zoektocht naar de meest uitdagende uitgepijlde (gps zit er helaas voorlopig niet in) routes in de ardennen kwam ik route 3 van Ondeval tegen, als ik de reviews mag geloven die ik las moet dit een hele fijne route zijn..
Kent iemand deze route en heeft hem wellicht recent nog gereden en kan dit bevestigen en weet hoe het met de bepijling zit?
Of/en kan iemand mij andere uitgepijlde routes aanraden in de ardennen die echt uitdagend zijn, dus veel single track en wat meer technisch dan de meeste uitgepijlde routes (is mijn ervaring tot nu toe..).
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Rondom Chaudfontaine ligt (lag?) vroeger een heel uitdagende route. "Maar" 33Km maar in O2 Bikers kreeg deze zowel voor conditie als techniek de hoogste score.
StAlTiCa
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

in la gleize nummer 3 en 4
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Ondenval is inderdaad erg leuk. paar lastige klimmen erin. La gleize is ook erg gaaf. ook de routes door de prachtige valei bij Robertville (voor meer mensen bekend als de valei met het kasteeltje van Malmedy) zijn mooi. Hier lopen oa 2 routes van Malmedy, maar mooier vind ik de route die bovenop Baraque Michel begint en de routes, volgens mij vanuit Bruyeres
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet een gps aanschaffen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bimbo33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 15:15

ThaSingleTrackMastah schreef:Je moet een gps aanschaffen ;)

Ja dat moet ik inderdaad nu maar eens zsm gaan doen!! :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bimbo33 schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Je moet een gps aanschaffen ;)

Ja dat moet ik inderdaad nu maar eens zsm gaan doen!! :-q
Vaste routes worden vaak gemaakt in overleg met de VVV en de plaatselijke fietsverhuurder.
Die hebben er geen baat bij wanneer het erg spannend wordt.
Misschien speelt ook aansprakelijkheid nog een rol.
Combineer dat met elkaar en je hebt een tam rondje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Inderdaad, koop (of huur) een gps, en neem 's een kijkje op http://www.solosride.be" onclick="window.open(this.href);return false; . En dan vooral Lowie's Rides, als je leuke dagtochten zoekt. Ik heb Lowie's Malmedy-ride gedaan. Technisch uitdagend, mooie klimmen en afdalingen. Het beste wat het gebied te bieden heeft!
bimbo33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 15:15

Ben 2 weken terug naar Aywaille geweest, de reviews op mtbroutes.be waren zo positief dat ik dacht dat moet goed komen.
Heb twee routes gereden, geloof route 36 (rood) en 42 (geel).
Moet zeggen dat de routes bijzonder goed uitgepijld zijn in Aywaille.
Ik heb ook aardig wat klimmeters voor mijn kiezen gekregen en er zaten best aardige afdalingen in de route, 1 hele fijne als je de eerste beklimming van de gele route weer naar beneden komt.
Maar toen ik de tweede keer in het centrum enkele meters van mijn auto kwam was ik nu niet bepaald gemotiveerd om nog een route te doen gezien het gebrek aan mooie technische single-tracks en afdalingen in de eerste twee routes, terwijl ik echt nog wel fut had om er een aantal km's bij te trappen.
Kortom deze dag was doorslaggevend voor mij om nu eindelijk maar eens een gps aan te schaffen, concluderend dat het voor mij gewoon een essentieel apparaat is voor het fietsen.
Heb een Etrex 30 gekocht en heb er nog niet mee gereden maar ben nu al erg gelukkig dat ik eindelijk van de uitgepijlde routes af ben met de drukte, slechte bepijling, oninteressante tracks en andere ellende die daarmee samen gaan!
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Soms zijn gps routes ook teleurstellend hoor! hebben eens een rond malmedy gereden... leek wel uitgepijlt te zijn door een reetfietser! Verder is een nadeel dat je allemaal een gps moet hebben (alsje in een groep rijdt, je weet nooit wie voorop rijdt) en dat de routes soms onduidelijk zijn...
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

bimbo33 schreef:Ben 2 weken terug naar Aywaille geweest, de reviews op mtbroutes.be waren zo positief dat ik dacht dat moet goed komen.
Heb twee routes gereden, geloof route 36 (rood) en 42 (geel).
Moet zeggen dat de routes bijzonder goed uitgepijld zijn in Aywaille.
Ik heb ook aardig wat klimmeters voor mijn kiezen gekregen en er zaten best aardige afdalingen in de route, 1 hele fijne als je de eerste beklimming van de gele route weer naar beneden komt.
Maar toen ik de tweede keer in het centrum enkele meters van mijn auto kwam was ik nu niet bepaald gemotiveerd om nog een route te doen gezien het gebrek aan mooie technische single-tracks en afdalingen in de eerste twee routes, terwijl ik echt nog wel fut had om er een aantal km's bij te trappen.
Kortom deze dag was doorslaggevend voor mij om nu eindelijk maar eens een gps aan te schaffen, concluderend dat het voor mij gewoon een essentieel apparaat is voor het fietsen.
Heb een Etrex 30 gekocht en heb er nog niet mee gereden maar ben nu al erg gelukkig dat ik eindelijk van de uitgepijlde routes af ben met de drukte, slechte bepijling, oninteressante tracks en andere ellende die daarmee samen gaan!
Dan heb je net de meer technische routes gemist. De groene is mijn favoriet daar met onder meer enkele technische paden en de off road beklimming van de la redoute,moet je al van goede huize zijn om daar boven te geraken zonder voet aan grond te zetten met die rotsige en met stenen bezaaide ondergond.

De blauwe is ook goed maar is een korte route en volgt het parcour van het europees kampioenschap van '98 met onder meer de afdaling van de la redoute die je in de groene route beklimt.

De gele vind ik 1 van de mindere en de rode die jij gereden hebt valt ook wel mee hoor,die kun je eigelijk samenvatten als 2 lange beklimmingen en afdalingen.

Het is wel spijtig dat er geen langere routes zijn en dat je telkens aan het centre sportif een nieuwe route moet starten maar dat heeft ook z'n voordelen. Zo moet je niet veel eten en drinken meesleuren en kan je na de routes vlug stoppen aan de wagen om je te bevoorraden.
Laatst gewijzigd door Geewee op zo 9 september 2012, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet twijfelen... Doen!!
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Le redoute is ook al erg zwaar op racefiets... moet toch maar eens gaan xcen daar :)
jeanke6
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 14 maart 2012, 18:03
Mijn mountainbike: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Trek Madone 4.5

nieuw op solosride.be : check MMMM rondom Martelange! Ik heb zelf de tijd nog niet gehad om hem te gaan rijden maar zal ZEKER de moeite zijn!
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

jeanke6 schreef:nieuw op solosride.be : check MMMM rondom Martelange! Ik heb zelf de tijd nog niet gehad om hem te gaan rijden maar zal ZEKER de moeite zijn!
dat is ook zo, maar ik zal het er hier maar bij vermelden : dit is een extreme route en enkel geschikt voor zeer ervaren Ardennen-bikers.
Als je aan dit soort werk wilt beginnen, denk dan best eerst aan een Solo's Ride of een Lowie's Ride. Dat zal voor velen al extreem genoeg zijn !
Voor Jan allicht niet.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Dit weekend route 3 gereden van Ondenval, geheel uitgepijld! Alle bordjes hingen er.
Ik heb gebiked in Malmedy, La Roche, Houffalize en Theux, maar deze route 3 van Ondenval is echt een dikke aanrader.

Heerlijke technische klimmetjes en afdalingen over wortels met kleine drops. Was nog een hele kluif met een hardtail maar alles kunnen meepakken.

Vanuit ons huisje in Waimes (op 5 minuten fietsen van kerkje in Ondenval) 41 km en 850 hoogtemeters.
Plaats reactie