Aywaille

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Back2bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 17 september 2012, 19:43
Mijn mountainbike: Ghost HTX 5700 / Specialized Carve Pro 29

Zo, ben er inmiddels weer. #203 gefietst en was zeer mooi en voldoende uitdagend voor ons. Vooral bij het gedeelte van nonceveux lagen een aantal mooie singletracks. Verder nog wat vaste routes van aywaille en theux gedaan waarbij wij aywaille aanzienlijk zwaarder vonden. Viel ons op dat we in de 3 dagen biken ook maar max. 5 bikers zijn tegengekomen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ga 'm binnenkort ook maar eens proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

ik heb een paar weken geleden de vaste routes van Aywaille/Remouchamps gereden (34/35/36 en/of 42? blauw, rood, geel in ieder geval) gereden.
Wel een gaaf gebied hoor, en dat zo dicht bij huis! En dan over de weg nog even La Redoute meepakken, het kan er allemaal :-)
't Was nu tijdens kamperen met gezin, en ik reed de routes alleen.
Ik overweeg komend voorjaar met vrienden een weekend daar te biken, maar dan vind ik het wel wat korte rondjes en zou dan ook best wat meer uitdaging willen. Kom je dan uit op gps-routes? ik heb wel een bryton rider 50, maar heb er zelden mee genavigeerd, en de keren dat ik het waagde vond ik het knudde (moest persé vanaf het gemaakte begin starten en zo).
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dreezz schreef:Kom je dan uit op gps-routes?
Yep, verder staat er niet veel met bordjes aangegeven, of je moet vrij rijden :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dreezz schreef:ik heb een paar weken geleden de vaste routes van Aywaille/Remouchamps gereden (34/35/36 en/of 42? blauw, rood, geel in ieder geval) gereden.
Wel een gaaf gebied hoor, en dat zo dicht bij huis! En dan over de weg nog even La Redoute meepakken, het kan er allemaal :-)
't Was nu tijdens kamperen met gezin, en ik reed de routes alleen.
Ik overweeg komend voorjaar met vrienden een weekend daar te biken, maar dan vind ik het wel wat korte rondjes en zou dan ook best wat meer uitdaging willen. Kom je dan uit op gps-routes? ik heb wel een bryton rider 50, maar heb er zelden mee genavigeerd, en de keren dat ik het waagde vond ik het knudde (moest persé vanaf het gemaakte begin starten en zo).
Kan een Bryton ook tracks weergeven, of alleen routes ?
Routes zijn knudde in het bos. Routes werken alleen lekker op de brede paden, en die willen we juist niet, of zo weinig mogelijk.
Maar als je track kunt laden en weergeven, dan komt het goed. Als je dan ook nog een topo kaart van de Ardennen in je Bryton hebt, dan kan je dag niet meer stuk.

Bijv de hiervoor genoemde roadbooks van O2bikers, Chevron, Harze (#144 en # 203) en Nonceveux (# 132).
Harze (#144) en Nonceveux (# 132) aan elkaar zijn 72km met 2000hm, lijkt me al een aardige uitdaging ;)
Chevron kan je daar nog aan vast plakken, als je meer dan 100km wilt maken.
Je hebt voor dat knippen en plakken wel een programma als Basecamp van Garmin (gratis) nodig, maar misschien heeft Bryton ook een tooltje (?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

Geen idee.
ik heb toen ik het ding net kocht er wat routes opgezet, maar de hoop dat we vrienden zouden worden snel laten varen.
Laatst in Bouillon nog een paar pogingen gewaagd, voor de vorm, maar het gevoel werd niet beter.
vriend van me had de routes (ook een bryton rider 50) en die kon hij via klop-klop overzetten naar de mijne. leuk! maar...
ik reed via de optie "route roteren" of zo (weet niet wat het betekent) en hij via de andere optie. we hadden beiden moeite via de bryton de vaste route te volgen. continue melding "van route af" of zo...
dat kan ik me van de eerste pogingen ook herinneren, dus ik ga hem maar weer gebruiken als handig ding om als strava input na afloop te gebruiken, en veel info (via garmin cadans+snelheidssensor) tijdens de rit.

wel jammer, want zou graag mooiere gps-routes rijden in de Ardennen, maar met dit ding zie ik het niet gebeuren.
#disclaimer: ik heb ook niet alle info nagelezen, en de hoop wellicht wat vlotjes opgegeven.

Edit: best offtopic, maar... Met nieuwe Garmins en Polars op komst. Welk apparaat zou wel zonder al teveel moeite met knippen en plakken en dergelijke kunnen voldoen aan mijn verwachtingen?
Bestandje uploaden, en op locatie kiezen dus, en op een willekeurige plek op toe starten en rijden maar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dreezz schreef:...
Edit: best offtopic, maar... Met nieuwe Garmins en Polars op komst. Welk apparaat zou wel zonder al teveel moeite met knippen en plakken en dergelijke kunnen voldoen aan mijn verwachtingen?
Bestandje uploaden, en op locatie kiezen dus, en op een willekeurige plek op toe starten en rijden maar.
Geen idee.
Over het algemeen kan je stellen: Rommel in = rommel uit.
Ik weet niet of er al toestellen zijn die jouw voorkeur kennen en dan de juiste info er uit vissen zonder jouw tussenkomst.
Klinkt als een typisch geval van verkeerde verwachtingen in combinatie met RTFM.
Maar misschien vind je lekker fietsen belangrijk genoeg om je in de materie te verdiepen, manuals te lezen enz.
Anders gewoon achter iemand aan fietsen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

laat ik het anders stellen...
kan ik met een garmin 25 of 520 e.d. een route laden van Lowie e.a. om in Aywaille e.o. zonder continue melding dat er iets niet OK is biken?
tuurlijk wil ik wel een manual lezen, maar de Bryton heeft me behoorlijk gefrustreerd op dat vlak, dus de navi-functie heb ik maar snel gelaten voor wat hij is.

even een plaatje van dc rainmaker over de nieuwe 520:

Afbeelding

kun je daar mee uit de voeten?
als ik een basiskaart heb, een gpx, tcx of wat dan ook van iemand inlaadt en overal op die track kan starten met fietsen?
Back2bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 17 september 2012, 19:43
Mijn mountainbike: Ghost HTX 5700 / Specialized Carve Pro 29

Ja je kan overal op de track starten met fietsen. De track moet je zien als een soort ''geprojecteerde'' laag bovenop de kaart. Ik zou je aanraden geen basiskaart te gebruiken, die is mijns inziens te beperkt in het bos. Ik gebruik hiervoor Open Street Map (gratis). Je moet bij een track dus puur het lijntje volgen op je gps, als je ervan afwijkt zal de navigatie dan ook niks zeggen. Het enige nadeel van gps in de ardennen vind ik dat je tijdens een afdaling geen tijd hebt om op dat ding te kijken, en dus wel eens onderaan aankom, terwijl je ergens halverwege af moest gaan.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als t echt een probleem is, wijs ik met alle plezier de weg.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

Back2bike schreef:Ja je kan overal op de track starten met fietsen. De track moet je zien als een soort ''geprojecteerde'' laag bovenop de kaart. Ik zou je aanraden geen basiskaart te gebruiken, die is mijns inziens te beperkt in het bos. Ik gebruik hiervoor Open Street Map (gratis). Je moet bij een track dus puur het lijntje volgen op je gps, als je ervan afwijkt zal de navigatie dan ook niks zeggen. Het enige nadeel van gps in de ardennen vind ik dat je tijdens een afdaling geen tijd hebt om op dat ding te kijken, en dus wel eens onderaan aankom, terwijl je ergens halverwege af moest gaan.
klinkt mij prima in de oren. en open street maps maps is er op te zetten, volgens DC Rainmaker (review vind je hier: http://www.dcrainmaker.com/2015/07/garmin-edge-520.html" onclick="window.open(this.href);return false;) :
"Now at first you might be in the camp of not wanting to look a gift horse in the mouth, but wishing for a bit more. Well good news, through the same steps that I’ve outlined in in the past, you can download free (and highly detailed) maps of your choosing to the unit (note: I’ve updated that post with the Edge 520-specific instructions). These maps are from Openstreet, and are community sourced. They are the exact same maps you’ll find on the Garmin Edge 1000 and Edge Touring units (as well as on Polar’s V650). Again, this isn’t done on the Garmin website, but a 3rd party – but it’s silly easy to follow and works beautifully."

@tiewrap: dat is misschien nog leuker!
we doen al wat jaartjes een weekend Ardennen in het voorjaar, maar mijn wens is altijd een local die lekker meerijdt zodat je wat meer van de omgeving ziet, en vooraf weet of iets de moeite waard is.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Let's Ride Nonceveux in het voorjaar, i'm in! :-q :-q
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ben alleen absoluut geen local.
Wel net ontdekt hoe een gps werkt.
Wil graag solosride hun ritten meer rijden, maar alleen geniet bij mij niet de voorkeur.
Behoorlijk verslavend !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Gaan we wat plannen in het voorjaar, heb er de laatste 2 jaar regelmatig gereden (solo's, O2 ritten en wat zelf geknutselde routes), ik kan wel wat moois in elkaar draaien :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@ Dreezz: Een kaartje op de achtergrond helpt soms het juiste pad te kiezen, het zijn natuurlijk niet altijd haakse kruisingen die je tegenkomt.
Een nauwkeurige kaart laat dan zien welke vd drie paden je moet hebben.
Maar wat belangrijk is, is zelf opletten/nadenken. Het apparaat neemt beslissingen aan de hand vd info die het heeft, en die is meestal niet juist of niet toereikend.
Een track laat meer aan de bestuurder over, een route laat de gps "denken".
De Edge 25 is een leuk ding, maar geen kaart, dus dat wordt soms gokken.
Voordeel van "geen kaart"is dat de kaart de aanwijzingen niet kan beinvloeden. De Edge 25 volgt de track (Edge25 = course = .fit).
Dit zou Garmin als optie in alle toestellen moeten inbouwen. De gps denkt niet na, maar verteld gewoon in welke richting de track gaat.

@ Knakker en tiewrap: Ik ga het nieuwe roadbook van Harze eens rijden, #203.
Eens kijken wat dat brengt.
Let's Ride in die omgeving is een goed plan. Bij een Let's Ride moeten we wel rekening houden met niveauverschil tussen de deelnemers, dus lange en/of technische routes zijn geen goed plan, maar ik denk dat er genoeg leuks te beleven is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie