Ardennen voor "beginners"

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Gebruikersavatar
bianchi5555
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 12:16
Mijn mountainbike: 26 inch en 29 inch

Een collega en ik hebben het plan om met een paar man van de zaak te gaan fietsen in de Ardennen. Het niveau is zeer divers maar sommigen zijn redelijk ervaren (we fietsen met een groep vd zaak al meer als een jaar in plaatsen als Drunen, Schoorl, Amerongen, Soest) maar toch niet altijd erg snel en we moeten op sommigen wachten. Niveau van goed gevorderd tot beginner.
Niet erg natuurlijk, maar sommigen maken zich zorgen of het niveau in de ardennen niet te kort schiet. Ik denk zelf van niet (ik reed er 18 jaar terug ook als beginner..). Maar welke route zouden jullie aanbevelen? Houfalizze? La Roche? ....? We willen 2 dagen biken (zaterdag en zondag) en er moet dus voor elk wat wils zijn. :bier:
Regards Luke

Love to drive 26 inch, love to run, love old skool
but now also 29inch :)
ericb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer

Houffa is goed te doen,weinig technisch,en niet te steil,wel de moeite waard.In La roche zijn de beklimmingen een stuk steiler en de afdalingen veel sneller.Ook mooi om te biken, en dichter bij huis is de omgeving van Malmedy.De hoge venen zijn zeker voor beginners goed te doen.

Bikegroet Eric
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush


We Are Basta!!
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Vaste routes van Coo zijn ook een aanrader.
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Ik vind bovenstaande opties wel gelijk ruig voor beginners. Malmedy is dan een betere keuze
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Malmedy idd, daar ben ik al eens geweest met een vergelijkbare groep. Iedereen een topdag gehad.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Malmedy is lekker dichtbij, maar in de omgeving van Malmedy moet je wel goed weten waar je terecht komt.
Het landschap bevat diepe steile dalen.
Daar omlaag en omhoog is geen kinderspel.
Vooraf de routes verkennen en evt. aanpassen dus!
Ik spreek uit ervaring, 2x een weekend voor de mtb club daar.
Zonder voorrijden is het maar afwachten wat je voorgeschoteld krijgt.

De Hoge Venen kunnen er nat zijn, moerasland.
Dus wel vlak, maar lang niet altijd makkelijk.
Saai stoempen voor de gevorderden, zwaar afzien voor beginners.

La Roche is ook wel iets pittiger dan bijv. Houffa, daar is niet iedereen op z'n plek.

Coo heeft niet genoeg officiele routes om beginners en gevorderden 2 dagen bezig te houden.
Geldt trouwens ook voor veel andere locaties.

Houffa lijkt mij de beste keuze.
6 routes, dus het moet lukken om daar 2 dagen voor elk wat wils te vinden.
Eerlijk gezegd zijn de meeste routes in Houffa niet echt zwaar of technisch, maar daardoor juist geschikt voor jullie uitstapje.
Op internet ook wel gps tracks te vinden van de Houffa marathon in div. afstanden.
Ander pluspunt voor Houffa is Houffa Bikes, waar je fietsen kunt huren.
OK, kan elders ook, maar geen idee of die fietsen "bruikbaar" zijn.

in Coo is de verhuur volgens mij ook wel ok.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

theux/spa is ook erg goed, er zijn flink wat routes daar en ze zijn niet echt heel moeilijk (lees: technisch)
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Ik zou ook voor houffa gaan. Daar zijn prima beginners routes.
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Lancer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 14 september 2007, 21:16

ThaSingleTrackMastah schreef: Coo heeft niet genoeg officiele routes om beginners en gevorderden 2 dagen bezig te houden.
Geldt trouwens ook voor veel andere locaties.
Rondom Coo zijn vaste routes genoeg, je moet alleen even naar de buurdorpjes. Trois ponts heeft namelijk 3 vaste routes en La Gleize heeft er 4.

Qua niveau zijn de routes in omgeving Coo gemiddeld. Zeker niet de makelijkste maar het wordt ook nooit echt technisch. Een goed conditie moet je wel mee brengen wil je hier een leuke dag hebben :)
aquila30
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 26 februari 2010, 20:09

Ik ben in La roche en Malmedy geweest......Malmedy vond ik veel uitdagender dan de vaste routes in La Roche, moet daar wel bij zeggen dat ik In malmedy offroad ben gegaan en via Gps heb gefietst. Ik denk dat je overal met je collegea kunt gaan biken de vaste routes zijn overal wel te doen.....

Als je de gps tracks wilt hebben moet je me maar iets laten weten....

Gr
klaas_vm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 januari 2008, 12:00

In de meeste stadjes met bepijlde routes heb je gewoon routes van verschillende niveaus: dit zowel in Houffalize, Malmedy, La Roche of Theux. Veel hangt ook af van de ondergrond (afhankelijk van het weer de dagen ervoor). Je kan volgens mijn niet missen door één van deze stadjes te kiezen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik lees niets over Aywaille... volgens mij is het daar ook prima biken met beginners..?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
biky miky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 17 oktober 2009, 15:10

Malmedy en Houffalize zijn in mijn ogen ''makkelijker'' dan La Roche (ben in alle drie de plaatsen meerdere malen wezen mtben). La Roche heeft het meeste hoogte verschil, dus heftigere klimmen en afdalingen, maar best goed te doen.
Zelf gaan we vaak naar Brandsport in Mierchamps(7 km van La Roche staat aangegeven in google maps), daar kun je met groepen terecht,(ook kun je er een hoop andere sport activiteiten doen).
Malmedy is ook mooi biken, vind alleen jammer dat de routes een hoop asvalt bevatten! zowel met klimmen als dalen. maar als je blind gaat fietsen kom je hele mooie stukken tegen!
Ben het met ThaSingleTrackMastah eens, Houffa is denk de beste keuze, routes zijn voor iedereen goed te doen!
Met Coo heb ik niet zoveel, alles loopt rond de 2 stuw meertjes, en ik vond het persoonlijk niet echt spannend.
Weet niet of jullie al geweest zijn, zo niet, veel plezier gewenst!!
Gebruikersavatar
bianchi5555
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 12:16
Mijn mountainbike: 26 inch en 29 inch

biky miky schreef:Malmedy en Houffalize zijn in mijn ogen ''makkelijker'' dan La Roche (ben in alle drie de plaatsen meerdere malen wezen mtben). La Roche heeft het meeste hoogte verschil, dus heftigere klimmen en afdalingen, maar best goed te doen.
Zelf gaan we vaak naar Brandsport in Mierchamps(7 km van La Roche staat aangegeven in google maps), daar kun je met groepen terecht,(ook kun je er een hoop andere sport activiteiten doen).
Malmedy is ook mooi biken, vind alleen jammer dat de routes een hoop asvalt bevatten! zowel met klimmen als dalen. maar als je blind gaat fietsen kom je hele mooie stukken tegen!
Ben het met ThaSingleTrackMastah eens, Houffa is denk de beste keuze, routes zijn voor iedereen goed te doen!
Met Coo heb ik niet zoveel, alles loopt rond de 2 stuw meertjes, en ik vond het persoonlijk niet echt spannend.
Weet niet of jullie al geweest zijn, zo niet, veel plezier gewenst!!

dank allen, voorlopig wordt het Houfa!
Regards Luke

Love to drive 26 inch, love to run, love old skool
but now also 29inch :)
Petta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 14 augustus 2010, 13:22

goeie keuze :wink:
Plaats reactie