Malmedy

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Afgelopen weekend fietsen getest op de O2 happy bike days. Echt super. Er waren twee test routes voor xc. De korte en de lange. Is er toevallig nog iemand geweest en weet die gene dan of deze routes deel uit maken van de vaste routes in malmedy? Vooral die lange route was echt meesterlijk. Dan is alles hier in zuid-limburg kinderspel. Ik ga in het vervolg eens wat vaker met de fiets het Belsj in.
HAPPY TRAILS!
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Ik weet wel dat de lange route van Malmedy echt mooi is. vooral het stuk na Mont Malmedy. de mooiste stukken van vaste routes liggen allemaal rond die berg
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

ik was er zaterdag en zondag op mijn eigen bolides. Heb zondag deel XC en DH parcour gereden :-)
Gave paadjes daaro..lekker technisch. Ook supermooi rijden over de GR's die daar lopen (wat verder richting Beverce). Geen idee of het XC parcour van O2 onderdeel is van het normale ATB parcour al heb ik wel blauwe ATB bewegwijzeringen gezien dus zou goed kunnen.
Grappig: ik was die lange klim met de Rune omhoog getoerd. Eenmaal bovenaan stopt er een soort veewagen waaruit trappende geluiden te horen waren (nog net geen gehinnik). Klep ging open en een 15tal fonkelnieuwe DH bikes met berijders komen eruit. Waarschijnlijk volk van de O2 happy days. Zo niet dan heeft de jeugd van tegenwoordig goedbetaalde vakantiebaantjes of hele lieve ouders ;-) Erg mooie bikes!

Ook LBL gezien in Stavelot en nog verdwaald bij Francorchamps waar een of andere groep C race bezig was...op een gegeven moment zelfs tussen de marshalls terecht gekomen ergens boven aan in de bocht van het circuit. Gasten waren niet erg blij met ons..."dangereux!" en "fermee!" een paar keer naar mijn hoofd gekregen....terwijl we gewoon de paden (lees: riviertje) gevolgd waren.
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Met dat busje was inderdaad van de happy bike days.

@ woeker : als dat inderdaad de gewone route is dan is het wel erg heftig. Zeker voor herhaling vatbaar.
HAPPY TRAILS!
RTG
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 22 september 2007, 02:35
Mijn mountainbike: Specialized Demo 7
Contacteer:

In malmedy liggen inderdaad wat prachtige paden. We waren ons ook al aan het "verbazen" over wat voor een paden sommige stukken xc gingen. Heerlijk technisch trails, maar voor sommigen misschien niet helemaal geschikt; Dat een stuk XC liep over het onderste stuk van de DH was wat minder handig. Nog flink in de remmen moeten gaan voor mensen die daar met blokkerend achterwiel omlaag schuiven. :-{
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

roger77 schreef:Dan is alles hier in zuid-limburg kinderspel. Ik ga in het vervolg eens wat vaker met de fiets het Belsj in.
Heel de zomer lang zijn er in deze streek talloze TT's die meestal schitterende paden mogen gebruiken die niet in de vaste routes zitten, en waarop je je mtb-passie pas echt kan uitleven.
Check de kalenders, en je zult zien dat er vlakbij Z-Limburg al écht kan ge-mtb-d worden.
(ik hou ook wel van de routes in Z-Limburg hoor, maar ik kom er meestal naartoe met Kempische vrienden die hun eerste "klim"- en "afdaal"-ervaring willen opdoen, of om te genieten van jullie heerlijk Toscaans landschap)
Petertyuh
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 6 juni 2007, 14:39
Mijn mountainbike: Scott Genius MC-20 (2006)

roger77 schreef:... Is er toevallig nog iemand geweest en weet die gene dan of deze routes deel uit maken van de vaste routes in malmedy? Vooral die lange route was echt meesterlijk. Dan is alles hier in zuid-limburg kinderspel. Ik ga in het vervolg eens wat vaker met de fiets het Belsj in.
Ik ben in april nog daar geweest en toen viel me al op dat er overal bordjes stonden van O2Bikers. Verder denk ik wel dat de routes voor een deel overlappen met de vaste routes daar want ik ben op verschillende punten bordjes tegen gekomen die er normaal eigenlijk niet horen te staan. Het summum was een boom op een kruising waar die pijlen iedere kant op wezen. Als men daar de rode route aan het volgen was, hadden ze geluk en konden ze rechtdoor fietsen, de fietsers van de blauwe route hadden het wat moeilijker, deze moesten zich namelijk in 3-en opsplitsen en de route voortzetten.

Na vele vlakke kilometers gemaakt te hebben reden we daar met volle moed naar de markt (het startpunt van alle 3 de vaste routes) om de 3e (moeilijkste) route te gaan fietsen. Toen we aan de afdaling begonnen richting de markt hadden we toch maar besloten om de 2e route te gaan doen en toen we onder waren en beseften dat we die weg ook weer omhoog moesten fietsen hadden we besloten om de 1e en de makkelijkste route te gaan doen.

Deze route wordt daar omschreven als een sightseeing tour. Even een quote uit de folder: "Deze korte instaptour biedt meerdere panoramabeelden van de stad Malmedy en komt door typische kleine dorpen zoals Hurdebise of Floriheid. Zonder technische moeilijkheden vraagt hij toch een minimum aan conditie gezien de eerste helft van de tour voortdurend stijgt."
Ik heb deze route als bijzonder zwaar ervaren, vooral de beklimmingen. Bij de eerste beklimming vielen er trouwens al direct een paar af omdat het te zwaar was (en dat was het ook) en er volgde nog vele wegen omhoog en gelukkig ook wegen omlaag.
Met een lengte van 11 kilometer en 270 hoogtemeters was dit voor mij al een erg serieuze route. Enkele stukken waren ook bijzonder technisch, zowel berg op als berg af. Maar zeker de moeite waard en vooral als je van uitzicht houd, want je komt enkele adembenemende panorama's tegen (wij waren in ieder geval buiten adem toen we er waren).
Net deed ie het nog...
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Klinkt allemaal goed. Mijn maat waar mee ik samen op de happy bike days was was ook al van mening dat we weer snel naar de ardennen moesten om daar weer eens wat meters te maken.
HAPPY TRAILS!
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Na de meningen hier op het forum te hebben gelezen zijn wij die kant op gegaan voor een trainingsweek voor Duchenne Heroes. Ik snap werkelijk niet wat mensen in Malmedy zelf zoeken. Zeker route 3, de lange, is gewoon grotendeels op asfalt. Alleen het begin tot de camping is best aardig. Het ergste is nog wel dat je na een flinke klim "beloond" wordt met een recht toe, recht aan afdaling over het asfalt naar beneden.

Wat nog wel leuk is, is om een stuk van de combiroute te rijden. 160 km ronde door de provincie die op te delen is in 3 stukken. Lopen dus over stukken vaste route van Malmedy St. Vith Oldenval etc. Het stuk vanaf St. Vith naar Malmedy is wel de moeite waard, toch voert de route ook nog aardig wat over asfalt. De route is gemarkeerd met blauwe bloso pijlen met een gele stip.

Wat leuker is is om naar Coo te gaan, dat ligt niet ver van La Gleize. In La Gleize starten 4 vaste routes. Aan te raden is, is om de auto in Coo neer te zetten en daar de route van de bikeshop te volgen (witte cirkel met een blauwe pijl, geen bloso) en die te volgen tot La Gleize. In La Gleize kan je dan overstappen op een vaste route om vervolgens terug in La Gleize weer de "bikeshop route" terug naar Coo te pakken.
Work... the eight hours between bicycle rides.
~Erwin~
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: di 19 oktober 2004, 15:18

Fanman schreef:Na de meningen hier op het forum te hebben gelezen zijn wij die kant op gegaan voor een trainingsweek voor Duchenne Heroes. Ik snap werkelijk niet wat mensen in Malmedy zelf zoeken. Zeker route 3, de lange, is gewoon grotendeels op asfalt. Alleen het begin tot de camping is best aardig. Het ergste is nog wel dat je na een flinke klim "beloond" wordt met een recht toe, recht aan afdaling over het asfalt naar beneden.

Wat nog wel leuk is, is om een stuk van de combiroute te rijden. 160 km ronde door de provincie die op te delen is in 3 stukken. Lopen dus over stukken vaste route van Malmedy St. Vith Oldenval etc. Het stuk vanaf St. Vith naar Malmedy is wel de moeite waard, toch voert de route ook nog aardig wat over asfalt. De route is gemarkeerd met blauwe bloso pijlen met een gele stip.

Wat leuker is is om naar Coo te gaan, dat ligt niet ver van La Gleize. In La Gleize starten 4 vaste routes. Aan te raden is, is om de auto in Coo neer te zetten en daar de route van de bikeshop te volgen (witte cirkel met een blauwe pijl, geen bloso) en die te volgen tot La Gleize. In La Gleize kan je dan overstappen op een vaste route om vervolgens terug in La Gleize weer de "bikeshop route" terug naar Coo te pakken.
Ik snap het ook niet helemaal, op internet kan ik ook niet echt de routes vinden waar iedereen zo positief over is. Ik ben ook in Coo wezen fietsen en daar was het best leuk, maar op de terugweg nog een paar dagen Limburg gedaan en dan merk je pas wat het verschil is tussen mtb paden die puur gemaakt zijn voor de mtb (Limburg) of bestaande paden waar mtb routes over uit gezet zijn (Ardennen).

Misschien generaliseer ik een beetje te veel, heb nog niet alles in de Ardennen gefietst, maar vind het daar een stuk moeilijker om echt vette tracks te vinden dan in NL...
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

~Erwin~ schreef: Misschien generaliseer ik een beetje te veel, heb nog niet alles in de Ardennen gefietst, maar vind het daar een stuk moeilijker om echt vette tracks te vinden dan in NL...
Zal ik je een keertje uitnodigen om rond Malmédy eens een toertje te fietsen ?

Enkele berichten hoger schreef ik het al eens :
Heel de zomer lang zijn er in deze streek talloze TT's die meestal schitterende paden mogen gebruiken die niet in de vaste routes zitten, en waarop je je mtb-passie pas echt kan uitleven.
Check de kalenders, en je zult zien dat er vlakbij Z-Limburg al écht kan ge-mtb-d worden.
(ik hou ook wel van de routes in Z-Limburg hoor, maar ik kom er meestal naartoe met Kempische vrienden die hun eerste "klim"- en "afdaal"-ervaring willen opdoen, of om te genieten van jullie heerlijk Toscaans landschap)


De vaste routes zijn idd niet echt schitterend, maar ga zelf eens op ontdekkingstocht of download wat gps-tracks en je zal het verschil met Z-Limburg snel (of meestal eerder traag) ontdekken.
En probeer zeker eens wat TT's in de buurt mee te pikken (niet direct de Raid des Hautes Fagnes, want dán ga je pas verschieten). Soms geef ik op het "Toertochten"-item al eens een voorzetje, maar dat wordt nu te laat - het Ardennen-seizoen loopt op zijn laatste beentjes.
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Ik ga vrijdag twee weken naar Malmedy.

Inmiddels al enkele tracks verzameld. Ik zal zien of deze de moeite waard zijn, of dat ik zelf mijn pad moet banen.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

@ lowie, ik had er inderdaad bij moeten zetten dat ik niet begrijp wat mensen op de vaste routes doen. Ik weet dat de toertochten daar wel goed zijn. Maar deze keer wilde ik de vaste routes eens proberen en dat viel nogal tegen.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

~Erwin~ schreef:
Fanman schreef:Na de meningen hier op het forum te hebben gelezen zijn wij die kant op gegaan voor een trainingsweek voor Duchenne Heroes. Ik snap werkelijk niet wat mensen in Malmedy zelf zoeken. Zeker route 3, de lange, is gewoon grotendeels op asfalt. Alleen het begin tot de camping is best aardig. Het ergste is nog wel dat je na een flinke klim "beloond" wordt met een recht toe, recht aan afdaling over het asfalt naar beneden.

Wat nog wel leuk is, is om een stuk van de combiroute te rijden. 160 km ronde door de provincie die op te delen is in 3 stukken. Lopen dus over stukken vaste route van Malmedy St. Vith Oldenval etc. Het stuk vanaf St. Vith naar Malmedy is wel de moeite waard, toch voert de route ook nog aardig wat over asfalt. De route is gemarkeerd met blauwe bloso pijlen met een gele stip.

Wat leuker is is om naar Coo te gaan, dat ligt niet ver van La Gleize. In La Gleize starten 4 vaste routes. Aan te raden is, is om de auto in Coo neer te zetten en daar de route van de bikeshop te volgen (witte cirkel met een blauwe pijl, geen bloso) en die te volgen tot La Gleize. In La Gleize kan je dan overstappen op een vaste route om vervolgens terug in La Gleize weer de "bikeshop route" terug naar Coo te pakken.
Ik snap het ook niet helemaal, op internet kan ik ook niet echt de routes vinden waar iedereen zo positief over is. Ik ben ook in Coo wezen fietsen en daar was het best leuk, maar op de terugweg nog een paar dagen Limburg gedaan en dan merk je pas wat het verschil is tussen mtb paden die puur gemaakt zijn voor de mtb (Limburg) of bestaande paden waar mtb routes over uit gezet zijn (Ardennen).

Misschien generaliseer ik een beetje te veel, heb nog niet alles in de Ardennen gefietst, maar vind het daar een stuk moeilijker om echt vette tracks te vinden dan in NL...
Welke routes in Limburg doel je dan? Meeste zijn ook met een CX'r te rijden...
~Erwin~
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: di 19 oktober 2004, 15:18

Fanman schreef:@ lowie, ik had er inderdaad bij moeten zetten dat ik niet begrijp wat mensen op de vaste routes doen.
Dat is ook mijn punt. Je leest altijd super verhalen, maar ik kan die stukken nergens vinden, kennelijk dus omdat ik op de vaste routes blijf. Maar als ik dan in Limburg de vaste routes rij dan vind ik die leuker. Het hoogteverschil is wel een stuk minder, maar je kan merken dat er wel meer over de paden is nagedacht.
Brum schreef:Welke routes in Limburg doel je dan? Meeste zijn ook met een CX'r te rijden...
Is een route pas leuk dan als je hem niet met een CX meer kan rijden? Ik heb afgelopen keer de routes bij Heerlen gereden, daar zitten een hele hoop leuke stukken in en vooral veel singletracks.
Plaats reactie