nieuw: MTB gids Ardennen + GPStracks

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

Hier meer info.
fletcher
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT 2013

In juni ga ik voor het eerst naar de Ardennen (Houffalize) en ondanks de positieve reakties over uitstekende aangegeven routes, toch graag een kaart achter de hand hebben van dat gebied. Ik zat te denken aan deze kaart:
http://fvw.valksoftware.nl/?affiliate=0 ... lid=388748" target="_blank

Iemand die zo'n kaart in bezit heeft? Is het wat?

Die gids van ANWB met 57 routes erin uitgelegd ook niet mis maar misschien wat onhandig met meenemen op de mtb.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

fletcher schreef:In juni ga ik voor het eerst naar de Ardennen (Houffalize) en ondanks de positieve reakties over uitstekende aangegeven routes, toch graag een kaart achter de hand hebben van dat gebied. Ik zat te denken aan deze kaart:
http://fvw.valksoftware.nl/?affiliate=0" target="_blank ... lid=388748

Iemand die zo'n kaart in bezit heeft? Is het wat?

Die gids van ANWB met 57 routes erin uitgelegd ook niet mis maar misschien wat onhandig met meenemen op de mtb.
De kaart die je aanhaalt is de kaart met de vaste routes rondom Houffalize. Die kaart kan je zowel bij de VVV als de plaatselijk fietsverhuur kopen, voor ik meen een euro of vier. Prima kaart waar je goed mee uit de voeten kan!
Work... the eight hours between bicycle rides.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

fletcher schreef: Die gids van ANWB met 57 routes erin uitgelegd ook niet mis maar misschien wat onhandig met meenemen op de mtb.
Goeie kaart is nooit weg natuurlijk en als backup als er iets met de markering of GPS mis is, een noodzaak.
Voordeel van de beschikbare GPStracks is dat je er ook gebruik van kunt maken zonder dat je het apparaat zelf hebt.
De tracks zijn bv te openen, te bekijken en te printen vanuit Google Earth.
RDM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 21 april 2008, 16:04
Mijn mountainbike: Breda

De MTB gids heeft niet veel toegevoegde waarde. Op oa mountainbike.nl/mountainbike.be/mtbroutes.be zijn al die routes duidelijk beschreven inclusief recencies. Ook is de gids geen alternatief tov een routekaart voor in de rugzak. Aardig voor mensen die lectuur over MTB verzamelen. Goed googlen levert meer info op.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

RDM schreef:De MTB gids heeft niet veel toegevoegde waarde. Op oa mountainbike.nl/mountainbike.be/mtbroutes.be zijn al die routes duidelijk beschreven inclusief recencies. Ook is de gids geen alternatief tov een routekaart voor in de rugzak. Aardig voor mensen die lectuur over MTB verzamelen. Goed googlen levert meer info op.
Jammer dat je gedegen vergelijking zo negatief uitpakt tav de gids. Als je mij het boekje (+ kassabon) opstuurd neem ik hem direct van je over en stort per omgaande het aankoopbedrag op je rekening.
RDM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 21 april 2008, 16:04
Mijn mountainbike: Breda

Bedankt voor je aanbod. Maar zover als een aankoop is het niet gekomen. Begrijp me niet verkeerd, maar ik ben van mening dat boekvormen vooral nuttig zijn om in een verhaal weg te kunnen dromen of voor studie. Het probleem is dat de boekvorm een moment opname is. Routes ontstaan, varanderen en sommige verwaarlozen. Op de bekende sites is het mogelijk die ontwikkeling op de voet te kunnen volgen. Bikers die gebruik maken van een Forum als deze zullen deskundig genoeg zijn vergelijkbare en in de toekomst betere informatie op het internet te vergaren. Voor een beginnende biker die zijn weg in het land en op het internet nog moet vinden kan het toegevoegde waarde bieden.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

RDM schreef: Het probleem is dat de boekvorm een moment opname is. Routes ontstaan, varanderen en sommige verwaarlozen. Op de bekende sites is het mogelijk die ontwikkeling op de voet te kunnen volgen.
Begrijp mij ook niet verkeerd :-D
Maar informatie op internet kan ook behoorlijk gedateerd, onvolledig etc. zijn zoals (juist in dit geval) gebleken is toen alle routes gefietst zijn van de zomer. Om dan stellig te beweren "De MTB gids heeft niet veel toegevoegde waarde" en "Op mtbroutes.be zijn die routes duidelijk beschreven" is dan ook naast de waarheid. En ook niet te vergeten de (gratis) up-to-date GPStracks

In theorie zou je gelijk moeten hebben; in de praktijk is het (helaas) vaak anders.
RDM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 21 april 2008, 16:04
Mijn mountainbike: Breda

Die GPStracks zijn inderdaad helemaal geweldig :-q . Veel Belgische routes worden niet zo best onderhouden in vergelijking met die in Nederland. Als er weer eens wat gerooid is in de Ardennen kan het maanden tot jaren duren vooreer de bordjes weer worden opgehangen. Wat dat betreft kan ik het initiatief toejuigen. Er zit veel kaf tussen het koren in de GPStracks die op internet te vinden zijn.
"Niet veel toegevoegde waarde" betekend natuurlijk niet "geen toegevoegde waarde".
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ik heb de gids maar er staat goede info in over de aard van de routes en je kan dus van te voren snel zien waar je eventueel naar toe wilt/ welk gebied je leuk lijkt en daar dan de kaarten of gps van opzoeken. er staan ook overnachtings plekken bij. dus voor een weekendje ardennen plannen vind ik hem handig zat. al dat gezoek op sites duurt veel langer iig!! de kaartjes heb je weinig aan op de fiets want die zijn niet gedetailleerd genoeg.
life starts @ 150bpm...
Robs
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 30 januari 2009, 13:05

Over boek (oude media) vs. internet is veel geschreven en gediscussieerd. Ik heb het boekje ook en inderdaad kun je de "harde" routeinformatie ook bij de VVV of van internet halen.

Persoonlijk vind ik het grote voordeel van een boek (of tijdschrift) zoals dit dat het door vakmensen geschreven, en door een redactie beoordeeld is. Natuurlijk heeft ook een journalist maar een mening, maar het feit dat een uitgever als de ANWB er brood in ziet garandeert toch een bepaalde objectieve basiskwaliteit.

En daar kun je bij een opmerking op een internetforum niet zeker van zijn. Tenzij je veel postings van die persoon hebt gelezen en je kunt vinden in zijn oordeel.

Natuurlijk heb je ook op internet journalistiek geschreven sites, zoals bijv. http://www.dekaleberg.nl" target="_blank over de Mont Ventoux. Maar die is dan ook gebaseerd op een boek...

Groeten,
Robin (newbie met meteen al een hele grote mond :-{ )
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Robs schreef:
Groeten,
Robin (newbie met meteen al een hele grote mond :-{ )
val toch wel mee? ik vind dat je wel n punt hebt.. :)
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie