Theux

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Koenuhhh schreef:Vandaag het overige deel van de rode route gereden. We kwamen uit op 40 km met dik 1000 hm.
Was de rode route teveel voor 1 dag?

Weten jullie of de rode route beter te doen is als je s'morgens vroeg aanrijdt vanuit huis of als je s'avonds richting huis moet? M.a.w. beter voor een aankomst of vertrek dag van een biketrip?...
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ligt eraan waar je vandaan moet komen ;). Route is goed te doen in een dagdeel, ondanks de hoogtemeters is de route overall niet heel erg technisch, met een goede conditie en wat MTB ervaring kom je al een heel eind. Vorig jaar de hele route gereden met een vriend die 2 jaar nauwelijks op de fiets had gezeten, ondanks dat hij het af en toe zwaar te verduren had in de klimmen waren we na 5,5 uur weer terug bij het kasteel (incl. een uur pauze). Laatste klim zal wel een uitdaging worden, maar dan ben je er bijna :wink: Mocht je het onderweg toch teveel vinden kun je vrij eenvoudig stukken afsnijden / hoef je niet de volledige route uit te rijden om terug bij het startpunt te geraken.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

ltqalias schreef:
Koenuhhh schreef:Vandaag het overige deel van de rode route gereden. We kwamen uit op 40 km met dik 1000 hm.
Was de rode route teveel voor 1 dag?

Weten jullie of de rode route beter te doen is als je s'morgens vroeg aanrijdt vanuit huis of als je s'avonds richting huis moet? M.a.w. beter voor een aankomst of vertrek dag van een biketrip?...
Opzich niet, maar we wouden in de middag ook nog wat andere dingen in de omgeving bezoeken. En als je rood volledig gaat rijden ben je toch wel even onderweg, zeker als je ook onderweg foto's wilt maken en met een camera beelden aan het maken bent. :wink:
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

https://www.youtube.com/watch?v=LwhyRpSXT-4" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de liefhebbers. Een compilatie van het lange weekend biken in de omgeving van theux en Spa. Met o.a. beelden van de rode route van Theux en een gps track richting spa. Meerdere camera punten gebruikt deze keer, zelfs een stukje met slow motion beelden geprobeerd voor de verandering.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Mooi om te zien, slow motion doet je gelijk afvragen of je iets mist, 'gewoon' zomaar over een boomworteltje lijkt ineens erg simpel... ;-) heb je de rode route gewoon van het web van onze buren gedownload?
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

ltqalias schreef:Mooi om te zien, slow motion doet je gelijk afvragen of je iets mist, 'gewoon' zomaar over een boomworteltje lijkt ineens erg simpel... ;-) heb je de rode route gewoon van het web van onze buren gedownload?
Thanks!

Heb de route via garminconnect gevonden. Maar hij is overal wel makkelijk te vinden denk ik. Mocht je hem willen kan je ook via pm even je mail adres sturen dan kan ik hem altijd even doorsturen. De bewegwijzering van de route is ook niet super slecht, maar af en toe staan de paaltjes onlogisch of verborgen achter het struikgewas. De gps track bij de hand hebben is wat dat betreft wel aan te raden.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

http://www.mtbroutes.be/routedetail.php?id=91" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb 'm hier gedownload, zo'n 58 km en 2160 hm als het klopt. Hoewel.. ik zag wel veel afdaling in je film ;-)
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

ltqalias schreef:http://www.mtbroutes.be/routedetail.php?id=91

Ik heb 'm hier gedownload, zo'n 58 km en 2160 hm als het klopt. Hoewel.. ik zag wel veel afdaling in je film ;-)
Afstand klopt, hoogtemeters lijkt me sterk, eerder tussen de 1200 en 1400 ergens schat ik. En beelden van het klimmen zijn minder interessant denk ik. :winkie: Maar de route is wel gaaf. :-q
bonkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1515
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 20:06
Mijn mountainbike: 29er

is de route goed uitgepijld?
Gebruikersavatar
LoveTheRide
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:14
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element Team RSL 650b

Grappig...ik lees dit hele topic pas NADAT we de rode route in Theux hebben geprobeerd te rijden. We waren vanochtend van huis vertrokken voor een VTT in Amay, maar omdat het weer veel te slecht was daar, zijn we op zoek gegaan (adhv buienradar) naar een droger stukje België :) Dus totaal onvoorbereid (zonder GPS en/of kaart) zijn we vol goede moed begonnen aan de rode route, vanaf het kasteel. Na 25 km waren we (voor de zoveelste keer) de weg kwijt en zijn we na een vette afdaling toevallig op de blauwe route terechtgekomen. Een kilometer of 10 verder, raakten we in een dorpje ook van deze route het spoor bijster en zijn we maar over de weg 8 km naar Theux geknald. Wil hem graag nog een keer "goed" rijden, maar dan eerst ff de GPS regelen :)
"Life is simple: I want to be in love, drink good coffee, and ride my bike." - Drew DeGeer -
gerkefeitsma
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 15:38
Mijn mountainbike: BC Podsol

Op Pinkstermaandag een groot deel van de rode route gereden. Speciaal ons weekend ingericht om op maandag deze route te kunnen rijden, na de vele bemoedigende berichten hier. En niets was minder waar, dus ik zal de gebruikelijke dingen nog maar even opnoemen:

+ Technische klimmen
minstens 5 moeten lopen, maar dat kwam deels door het weer. Het noodweer van de nacht ervoor had het bos kleddernat gemaakt, maar de volgende ochtend was het om 11 uur al 29 graden. Kletsnatte stenen ondergrond + benauwend vochtig en heet klimaat = zeer pittige omstandigheden.
+ Enkele prachtige technische singletrack afdalingen
Door de natte ondergrond op sommige plekken voor mij uitdagende afdalingen over stenen, drops, enzovoort. Ook als het droog was geweest zeker nog uitdagend. De beperkte grip van m'n Rocket Ron's zal het vast niet veel beter hebben gemaakt.
+ Grote stukken Ardennen Trophy route
Wij reden de route toen toevallig ook de Ardennen Trophy gereden werd. We waren wat later dus hadden geen last van de bikers in de marathon en gelukkig was de route niet exclusief afgezet voor de Trophy. Anyways, het zegt wel iets dat de Ardennen Trophy grote delen van deze route pakt.

- Alsnog aanzienlijk veel brede paden
Ik noteer het als een minpunt, ook al weet ik dat dit bijna onoverkomelijk is voor vaste routes. Ondanks de mooie singletracks her en der nog veel over brede paden gefietst. Ik vond dit niet heel erg, de omgeving is mooi als je in de velden fietst en het bos is ook mooi.
- Bewegwijzering
We reden op de bordjes, maar hadden wel een Garmin mee. Ik heb weinig bordjes gemist, maar wel was hun plaatsing regelmatig onlogisch en de richting soms dubbelzinnig (pijl naar rechts terwijl er twee min of meer rechtsafslaande wegen waren). Tip: neem een Garmin mee of laad de route in in een tracker app van je smartphone zoals Endomondo en het vorige week geüpdatete Strava met routefunctionaliteit. Op die manier kun je af en toe even checken als je niet helemaal zeker weet.
Laatst gewijzigd door gerkefeitsma op di 10 juni 2014, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Niks te eten onderweg??
Met een kleine omweg in Spa, en nog dichter bij de route in La Reid en Banneux.
Zeker in Banneux stikt het van de eetgelegenheden omdat daar een groot bedevaartsoord is dat veel mensen aantrekt.
Misschien geen driesterren spul maar zeker genoeg om goed de energie voorraad aan te vullen.
gerkefeitsma
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 15:38
Mijn mountainbike: BC Podsol

marco-turn-me-on schreef:Niks te eten onderweg??
Met een kleine omweg in Spa, en nog dichter bij de route in La Reid en Banneux.
Zeker in Banneux stikt het van de eetgelegenheden omdat daar een groot bedevaartsoord is dat veel mensen aantrekt.
Misschien geen driesterren spul maar zeker genoeg om goed de energie voorraad aan te vullen.
Thanks voor de tip. We hebben blijkbaar verkeerd gegokt. We dacht dat in Mont wat was,aar daar was helemaal niets, dus toen maar doorgefietst naar Theux. Ik zie idd dat precies op het punt waar we wilden gaan eten een simpele afslag linksaf ons naar Banneux had gebracht:)
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Vandaag voor t eerst gereden, met ons groepje de rode route gepakt, met extra onvrijwillige meters.
Erg leuke route maar het moet niet al te nat zijn anders hier en daar idd wat lastiger.
Gaande de route wordt de bewegwijzering beter, in t begin nog wel eens weg kwijt.
Zeker een aanrader als je een paar uurtjes leuk wil sturen, mooie omgeving
Paulk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 4 juni 2014, 19:40
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 9.9 acid storm

Ik ga over anderhalve week naar Theux met mijn vriendin. Eerste keer dat we hier gaan fietsen. Eerder al naar Houffalize geweest (zeer leuk) en vorige maand naar Manhay (minder interessante routes maar ook mooi).

Ik heb geen gps module, maar wel mn telefoon en we hebben eigenlijk altijd op kaarten gereden en bordjes. Nu twijfel ik doordat er veel wordt gesproken over onduidelijke bordjes. Kan ik bv een route op mijn telefoon laden met Strava bv. Ik heb net via de app gezocht maar die registreert gewoon hetgeen je rijdt. Ik ben echt totaal een nono met strava dus sorry als mijn vraag dom is..

Een keer omrijden is niet erg maar met 50km en 1200 hoogte meters is 20km nogal veel zo ervaren ben ik nog niet.

Plan is om de zaterdag de rode en zondag de blauwe route te pakken.

Bedankt alvast voor de tips
Plaats reactie