Theux

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Navigeren met de telefoon vind ik persoonlijk behoorlijk minder dan met een GPS.
Als je vaker dit soort tochtjes maakt, dan loont het de moeite én de kosten een GPS te kopen.

Vrijdag is de Teasi bij de Aldi in de aanbieding (las dat ie voor die prijs ook op internet te koop is).

Zelf ben ik erg blij met m'n Etrex 30.
Compact apparaatje enz.

Voordeel van een Garmin in 't algemeen is dat er veel gratis tools en kaarten te vinden zijn (legaal).
Met de Garmin software ben je ook onafhankelijk van internet, dus routes maken, laden, bekijken, knippen en plakken, allemaal zonder internetverbinding.
Geen idee hoe dat met Teasi is, maar er zijn merken, zoals Bryton, waarbij dat allemaal een stuk ingewikkelder (en duurder) is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Paulk schreef:Ik ga over anderhalve week naar Theux met mijn vriendin. Eerste keer dat we hier gaan fietsen. Eerder al naar Houffalize geweest (zeer leuk) en vorige maand naar Manhay (minder interessante routes maar ook mooi).

Ik heb geen gps module, maar wel mn telefoon en we hebben eigenlijk altijd op kaarten gereden en bordjes. Nu twijfel ik doordat er veel wordt gesproken over onduidelijke bordjes. Kan ik bv een route op mijn telefoon laden met Strava bv. Ik heb net via de app gezocht maar die registreert gewoon hetgeen je rijdt. Ik ben echt totaal een nono met strava dus sorry als mijn vraag dom is..

Een keer omrijden is niet erg maar met 50km en 1200 hoogte meters is 20km nogal veel zo ervaren ben ik nog niet.

Plan is om de zaterdag de rode en zondag de blauwe route te pakken.

Bedankt alvast voor de tips
We hebben er 5 weken geleden ongeveer gereden. O.a. de rode route gereden op de meeste plekken is de bewegwijzering wel duidelijk maar heel soms staat een bordje achter het struikgewas en is het even zoeken. Soms zag ik er ook geen, maar wij reden ook op gps dus we kwamen er altijd wel uit. De blauwe route hebben we alleen kleine delen van gereden dus hier kan ik weinig over zeggen. De bewegwijzering is zeker niet 100% in ieder geval, maar super slecht is het ook weer niet. De rode route heeft wel super gave passages erin!
Paulk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 4 juni 2014, 19:40
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 9.9 acid storm

Eigenlijk heb ik niet in de palanning om een GPS te kopen omdat ik deze niet vaak zal gebruiken. Ga 1-3 keer per jaar naar de ardennen waar ik hem mogelijk gebruik. Daanraast de afgelopen maand 2 nieuwe fietsen gekocht dus het houd een keertje op :-)

Die GPS van de Aldi, is dat wat vor die 150 euro. Dat is nog wel te doen, maar dan moet het wel enigszins werken. Als het rommel is laat ik het liever staan, maar as het perfect is voor die paar keer paar jaar dan is het misschien het overwegen waard.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als je aan de gps wil zou ik toch een merk nemen waar je de opensourse kaarten in kan schieten. Dat werkt met een Garmin inderdaad zeer goed. Kaarten zijn gelijk zo niet beter dan de commerciële versie. Maar vooral beter up to date. (hangt wel af van de regio) kijk eens op openfietsmap. Naast de "dure" modellen met alle toeters en bellen zou ik minimaal een gps nemen waar je dus een kaart in kan schieten. En een routing functie heeft. Als je dan eens ergens zit waar je de weg kwijd bent gidst je gps je keurig terug naar je auto/hotel. Heeft mij toch al eens een keer uit de brand geholpen nadat ik de groep kwijd was en niet op een uitgezette route in de Ardennen reed. (had zand onder mijn contactlens, maar de rest had het niet door)
◼︎ Go round the outside.
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Paulk schreef:Eigenlijk heb ik niet in de palanning om een GPS te kopen omdat ik deze niet vaak zal gebruiken. Ga 1-3 keer per jaar naar de ardennen waar ik hem mogelijk gebruik. Daanraast de afgelopen maand 2 nieuwe fietsen gekocht dus het houd een keertje op :-)

Die GPS van de Aldi, is dat wat vor die 150 euro. Dat is nog wel te doen, maar dan moet het wel enigszins werken. Als het rommel is laat ik het liever staan, maar as het perfect is voor die paar keer paar jaar dan is het misschien het overwegen waard.

Voor 1-3 keer per jaar zou ik niet overgaan tot het kopen van een toestel.
Dan kan je er beter eentje huren.
Dan heb je zeker een goed toestel en moet je wel een beetje klooien door onervarenheid op de koop toe nemen.
Back2bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 17 september 2012, 19:43
Mijn mountainbike: Ghost HTX 5700 / Specialized Carve Pro 29

Binnenkort ook van plan om met z'n drieen naar Theux te gaan om 2 a 3 dagen te biken. Nu zitten we met het volgende probleem: we hebben een bagagedrager voor 2 fietsen, dus dienen 1 fiets te huren. En daarbij wouden we op zondag vertrekken, kennen jullie een fietsenzaak of camping die mtb's verhuurt en op zondag open is?
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Het huren van een fietsendrager voor 3 fietsen... kan iedereen zn eigen fiets meenemen ;)
Steppenwolf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: do 2 december 2010, 17:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works World Cup 650B 2012, Specialized Comp Carbon 29er 2014
Contacteer:

Camping Polleur verhuurd MTB's maar denk alleen aan campinggasten
Epic S-Works FSR Carbon 2012 World Cup (26 --> 27,5 inch)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg

Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg

Use BRAINS get SPECIALIZED
Back2bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 17 september 2012, 19:43
Mijn mountainbike: Ghost HTX 5700 / Specialized Carve Pro 29

Het is inmiddels geregeld. Bedankt voor de suggesties, we konden uiteindelijk een auto meekrijgen waar ook wel een fiets achterin kan.
Paulk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 4 juni 2014, 19:40
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 9.9 acid storm

We gaan dit weekend dan maar op de bordjes rijden of een navi huren indien mogelijk. Gelukkig wordt het dit weekend niet al te warm :-S

Ben erg benieuwd naar het gebied en of het een beetje te doen is voor ons als relatief onervaren fietsers (2 jaar bezig nu)
matish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 22:19

Wij gaan 17 t/m 19 oktober met een paar man een weekend naar Theux/Spa (Camping Polleur) om een weekendje te biken. Nu lees ik allerlei verhalen over het jachtseizoen. Weet iemand hoe het rond die tijd daar zit? Wij willen sowieso de rode route van Theux rijden..
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Je schijnt het ergens op een site te kunnen vinden.
Maar er hangen ook overal bordjes op plaatsen waar gejaagd wordt.
Die kan je maar beter opvolgen.
Wij zijn ooit in de buurt van Nonceveux toch doorgereden en midden in een drijfjacht terecht gekomen.
Een lange snelle afdaling met van links een hoop geblaf en kabaal en rechts om de zoveel meter boze jagers met geweer in de aanslag.
Dat was nou niet bepaald een fijne ervaring :winkie:
matish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 22:19

Ik heb de jachtkalenders inmiddels gevonden:
http://www.solosride.be/links2.htm
Gebruikersavatar
corsten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: do 16 augustus 2012, 12:10
Mijn mountainbike: 2019 Nukeproof Scout

Vandaag de rode route van Theux gereden, we zijn de route opgegaan bij camping Polleur (sta caravan gehuurd voor het weekend). De route heeft heel veel mooie passages, van super technisch met wortel partijen en kleine drop offs tot lekkere snelle paden door het bos. Ik heb wel 2 min punten, als eerste hoeveelheid asfalt en tractor paden. Er zijn veel stukken waarbij je over hele mooie paden best een eind aan het klimmen bent om vervolgens over asfalt of tractor paden sterk te dalen. Iets waar ik echt een hekel aan heb, andersom is veel minder frustrerend vanwege de beloning vd mooie afdaling. 2e punt zijn de bordjes. Deze zijn soms niet te vinden, we hebben met de Garmin etrex 30 gereden dus de route niet vinden is geen probleem. Wat wel erg irritant is is dat je soms met vaart langs een afslag vliegt, een bordje zorgt er dan voor dat je gelijk door kan, nu moesten we heel vaak stoppen om even te checken of dat we zelfs na een aardig stuk afdalen terug omhoog moesten om de route weer op te pakken (overigens geven sommige bordjes de verkeerde richting aan).

VWB de jacht! Vandaag werd er niet gejaagd maar de rode route bevat een aardig stuk waar aangegeven werd dat het gesloten is vanaf 8 oktober tm 12 november vanwege de jacht. Er is dan ook geen omleiding dus kaart of GPS zijn dan echt een vereiste.
2019 Nukeproof Scout
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

corsten schreef:Vandaag de rode route van Theux gereden, we zijn de route opgegaan bij camping Polleur (sta caravan gehuurd voor het weekend). De route heeft heel veel mooie passages, van super technisch met wortel partijen en kleine drop offs tot lekkere snelle paden door het bos. Ik heb wel 2 min punten, als eerste hoeveelheid asfalt en tractor paden. Er zijn veel stukken waarbij je over hele mooie paden best een eind aan het klimmen bent om vervolgens over asfalt of tractor paden sterk te dalen. Iets waar ik echt een hekel aan heb, andersom is veel minder frustrerend vanwege de beloning vd mooie afdaling. 2e punt zijn de bordjes. Deze zijn soms niet te vinden, we hebben met de Garmin etrex 30 gereden dus de route niet vinden is geen probleem. Wat wel erg irritant is is dat je soms met vaart langs een afslag vliegt, een bordje zorgt er dan voor dat je gelijk door kan, nu moesten we heel vaak stoppen om even te checken of dat we zelfs na een aardig stuk afdalen terug omhoog moesten om de route weer op te pakken (overigens geven sommige bordjes de verkeerde richting aan).

VWB de jacht! Vandaag werd er niet gejaagd maar de rode route bevat een aardig stuk waar aangegeven werd dat het gesloten is vanaf 8 oktober tm 12 november vanwege de jacht. Er is dan ook geen omleiding dus kaart of GPS zijn dan echt een vereiste.


De laatste keer dat ik de rode route gereden heb was twee jaar geleden.
Ik kan mij één plek herinneren waar geen pijltje hing maar verder was ie toen gewoon dik in orde.
Nou help ik uitpijlen bij een toertocht en daar krijg je dan ook diverse malen een belletje van gasten die dan ergens echt geen pijltjes meer kunnen vinden.
Dan ga je hals over kop naar dat punt en dan hangen er gewoon toch pijltjes.
Nou wil ik niet meteen met een beschuldigend vingertje wijzen maar misschien heb je er gewoon wat voorbij gereden?
Wat het asfalt betreft, het is een vaste route en vaak zijn die niet altijd de beste reflectie van de werkelijke mogelijkheden van het gebied.
Misschien eens een toertocht in die omgeving rijden en opnemen met je gps of even rondsnuffelen op het www.
Vaak zitten daar net wat mooiere tracks tussen.
En met een gps rijden vergt nou eenmaal wat meer anticiperen.
Het is tenslotte geen tom tom , maar wel een apparaat dat je een heel nieuwe wereld van nieuwe paadjes oplevert.
Maar och, als je je maar lekker hebt kunnen uitleven en genoten hebt van de rit dan is het toch super.
Anders gewoon eens terug gaan met wat tracks in je gps geladen :winkie: :-q
Plaats reactie