route Terril Beringen

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Leuk als je van mountainbiken EN urban exploring houdt..

http://www.urbex.nl/site/steenkoolmijn-van-beringen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

de lachende derde schreef:Leuk als je van mountainbiken EN urban exploring houdt..

http://www.urbex.nl/site/steenkoolmijn-van-beringen/" onclick="window.open(this.href);return false;
mooi. Ben jij de fotograaf van dit album?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Ben gisteren nog even op de Terril geweest.
Ik was vrij laat en heb maar drie rondjes kunnen doen waarbij het laatste rodje, zeker in het bos, eigenlijk te donker was..
Dit zijn blijkbaar niet de beste omstandigheden op de terril, het is op veel plekken een soort vette modder/klei die lekker aan je banden en frame blijven hangen.
Tijdens de klim mag ja dan wat extra gewicht meenemen en tijdens de afdaling of vlakke stukken vliegt die dan om je oren.
Gelukkig zjn er maar weinig MTBers met dit weer, ik denk dat de paden erg veel zullen uitslijten als er veel gefietst zou worden, je ziet ook veel regenwater geultjes.
Het viel me op dat de rotsstukken wel goed te doen waren, zelfs bij schemering voldoende licht en ook voldoende grip. Ik was wat huiverig dat mijn modderbanden te weinig grip zouden hebben, je wilt op zo'n rotsstuk niet onderuit gaan, maar dat ging dus gewoon zonder problemen.
Omdat ik mijn lamp niet bij me had na het derde rondje gestopt, toch weer fun gehad.

Fiets ze.
biestie1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 29 juni 2014, 19:44

Leuk om op een 15 kilometers vandaan te wonen ;-) Ideaal trainingsparkoers.
Maar voor mij is de groene lus ook genoeg hoor, er zijn er weinigen die rood volledig kunnen rijden, zelfs bij de wedstrijdrijders ! De Rockgarden is niet simpel en de drop is redelijk angstaanjagend. En toch als je dan ziet hoe jongeren daar afvliegen, tja opgroeien op je bike, dat was niet voor mij weggelegd.
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Inderdaad leuk om te trainen.
"Als je dan ziet hoe jongeren daar afvliegen"

Ik geloof dat ik me niet meer onder de jongere mag scharen maar ik 'vlieg' daar toch ook vanaf.
Omhoog mag ik graag gebruik maken van de electrische ondersteuning maar omlaag helpt dat me niet echt...

Het is in het begin best indrukwekkend maar je kunt daar heel goed van simpel naar moeilijk opbouwen.
De drops had ik na vier bezoekjes onder de knie, bij de kleine beginnen en dan steeds een stapje verder.
De grote drop lijkt eng omdat je landt op een steil stuk maar dat maakt de drop, landing, eigenlijk makkelijker.

De rockgardens zijn ook goed te doen, het is denk ik voor 80% een mentale drempel.
Bij het vijfde of zesde bezoek kon/durfde ik alle rockgardens te doen.
Nu ik me eenmaal goed kan ontspannen vind ik geen van de rockgardens nog moeilijk, ik heb ze deze week dus zelfs in de schemering gedaan.

Ik moet toegeven dat ik ook wel mijn fiets mee heb, een Cube stereo met 140 mm veerweg.
Of ik de rode lus met een hardtail zou durven/kunnen doen weet ik niet...
Ik vermoed dat een 26 inch wiel de rockgardens wat moeilijker maakt, met de 27,5 inch zijn ze goed te doen, ik neem aan dat een 29 inch wiel het wat makkelijker maakt.

Voor mij was het vooral een kwestie van doen, gelukkig ben ik hierbij niet in de rockgarden onderuit gegaan maar welal een keer direct erna... En ook bij de dropoffs heb ik tijdens het proberen geen fouten gemaakt, ik kan me voorstellen dat als je daarbij een keer over de kop gaat je het niet echt snel nogmaals zou gaan proberen...
Maar nogmaals je kunt op het parcour simpel beginnen en dan de moeilijkheidsgraad opbouwen.
Als je een keer wilt afspreken om een 48 jarig jonkie je voor te laten doen hoe die het doet dan is dat geen probleem... Zaterdag wordt het volgens mij weer redelijk weer :)
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

bert l. schreef:
de lachende derde schreef:Leuk als je van mountainbiken EN urban exploring houdt..

http://www.urbex.nl/site/steenkoolmijn-van-beringen/" onclick="window.open(this.href);return false;
mooi. Ben jij de fotograaf van dit album?
Nee, ik ben er uberhaupt nog niet geweest (wel Duisburg, Luik, Charleroi etc) maar Beringen staat wel op het lijstje.
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Vandaag weer even lekker gespeeld op de terril.
De bodem is nog natter geworden en her en der zijn de paden flink aan het achteruit gaan.
Omhoog gaat het meestal nog wel al verlies je soms achter je grip.

De bosafdaling is redelijk gevaarlijk aan het worden.
De eerste keer dat ik die vandaag deed vond ikzelf dat ik het rustig aan deed, je ziet dat het glad is, maar alsnog ben ik her en der aan het zwabberen geweest. Met twee wielen wegglijden is niet leuk..
De tweede keer mijn lijnen wat meer aan de buitenkant gehouden maar ik heb de afdaling niet een keer zonder af en toe een voetje aan de grond zetten kunnen doen.

Al met al was ik door de extra inspanning na drie rondjes redelijk bekaf.
Doordat ik de zijkanten van de paden opzocht, meer grip minder spoorvorming, krijg je weer andere problemen. Blijf je te dicht tegen de bergkant dan raakt je stuur af en toe wel eens de helling. Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om in een afdaling mijn stuur tov mijn wiel te verdraaien doordat ik de helling met mijn stuur raakte.
Ga je aan de dalkant rijden dan loop je het risico om de diepte in te gaan, gelukkig niet gebeurt.

De klei/modder is zo plakkerig dat ik af en toe geen profiel meer op mijn banden zag.
Pas met wat hogere snelheid of over de rockgardens komt klei/modder die dan los.

Ik heb me best vermaakt al vind ik het leuker als het wat droger is, over de paden glibberen is blijkbaar niet echt mijn ding..

Ben benieuwd of/wanneer er onderhoud gepleegt gaat worden, op sommige plekken is dat ondertussen wel wenselijk.

Fiets ze.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Iemand nog geweest de laatste tijd? Dringend onderhoud nodig! En de jumpline mag iets, hoe zal ik het zeggen, aangenamer gemaakt worden.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Ben er gisteren nog geweest. Zeer vettig! Rode bosafdaling was een glijbaan. Groene lus ging nog net.
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 17:00
Mijn mountainbike: Limburg BE

Kan je daar iets gaan doen met een 9 jarige?
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Hoe klimt hij? De Terril is op zich niet zo hoog maar is steil en als het nat is dan is het daar een deftige modderboel. Kan echt wel zwaar zijn om. Naar beneden is makkelijker he. Gewoon simpel beginnen, je kan normaal altijd rond de moeilijke stukken of effe afstappen. De terril is echter best wel modderig, denk dat dat het grootste probleem gaat zijn deze tijd van het jaar.
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 17:00
Mijn mountainbike: Limburg BE

Fietsen nu regelmatig rond (op) de terrils van Winterslag/Waterschei. En door de bossen er rond.
Ligt op 10min fietsen ongeveer.

Hij is sinds dit seizoen ook aant trainen bij een club.
Eind oktober eerste wedstrijd in Rotem en begin April is Beringen aan de beurt.

Wou eens op voorhand daar gaan rijden met hem. Beetje parkourkennismaking.

De ondergrond van de terrils zijn klote met dit weer, maar dat heb je niet in de hand.
Moet je daar een lus volgen of kan je gewoon je gang gaan?
parking is aangeduid?
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Er zijn 2 lussen, een rode en groene, uitgezet door bloso. Maar je kan die ook skippen en zelf wat samenstellen (hou dan wel rekening met de rijrichting ;) ). Parkeren is makkelijk aan de achterkant van het shopping park, dan sta je aan de voet van de terril waar rood omhoog gaat. Je zal het wel zien als je daar bent, dat is niet te missen :)
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Kan niet missen ... die puist zie je van ver. Wegwijzers richting B-Mine volgen en inderdaad zo dicht mogelijk bij te terril achteraan de winkels of aan het mijnmuseum parkeren. Staat daar ook een plan van de routes en een afspuitstand.
Als ik je beschrijving hoor zou ik gewoon eens gaan. Je mag gewoon de beschikbare paden nemen, 'k zou alleen niet omhoog rijden via de afdalingen :D
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 17:00
Mijn mountainbike: Limburg BE

Luhmann schreef: do 7 februari 2019, 13:12 Als ik je beschrijving hoor zou ik gewoon eens gaan. Je mag gewoon de beschikbare paden nemen, 'k zou alleen niet omhoog rijden via de afdalingen :D
Dat gaan we inderdaad niet proberen :P
Plaats reactie