Houffalize - rate a route

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Houd er rekening mee dat volgend weekend Roc Ardenne is (routes van alle evenementen is zo op de website te downloaden).
2) Drie weken geleden voor het laatst geweest; zaten toen stukken in die droog waren en waar het pad meer weg had van een beekje (alternatieve route).

*edit*
Kijkende naar het prachtige weer bij Liege - Bastogne - Liege de Magic Mary er maar vast opgelegd voor volgende week... :-{
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
tukker1977
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 20:16
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Ik heb de koers gezien vandaag ....... ik had gezien dat er zondag een evenement is ...... ik blijf de hele week en dan toch ook maar de lange fietsbroek en regenjas meenemen. de standaard routes heb ik inmiddels in mijn garmin staan.
Luukvl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 15 maart 2022, 21:28

Hallo,

Volgende week ga ik een aantal dagen naar Houffalize.
De MTB gaat uiteraard ook mee en ik was op zoek naar 2 routes.

Een route voor mezelf, deze mag technisch/fysiek uitdagend zijn. Ik lees dat de route groen 6 en zwart hiervoor geschikt zijn?

En een route voor mijn vriendin en ik, mijn vriendin is geen mtb-er en we zullen daar een E-MTB huren.
Tijdens deze rit willen we vooral lekker genieten van de natuur, dus de bredere paden met hier en daar wat singletrack.

Op het internet zijn best wel wat reviews te vinden, maar veel zijn al een paar jaar oud.

Kan iemand mij vertellen hoe de routes er nu bij liggen?
En welke routes wij het beste kunnen nemen?
Ook zou een GPX bestand wel handig zijn.

Alvast bedankt!

Gr. Luuk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Noxz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 20:39
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Si

Ha Luuk,

Ik ben vorig weekend in Houffalize geweest en heb verschillende routes gedaan.
Voor de dag met je vriendin zou ik route 5 aanraden. Deze route is ongeveer 28 kilometer en precies zoals je vraagt; veel brede paden, leuke klimmen en afdalingen. Je kunt ook 3 of 4 doen, die zijn vergelijkbaar maar langer. Route 2 zou vergelijkbaar moeten zijn met 5, maar ik vond deze een stuk uitdagender en wellicht minder geschikt voor je vriendin.
De route die je alleen doet zou ik zeker route 6 doen met eventueel de zwarte route erachteraan.

GPX is overigens echt niet nodig. De wegbewijzering is helemaal in orde en alle routes starten in het dorp.

Waar verblijf je?
Luukvl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 15 maart 2022, 21:28

Thanks voor de reacties!

Dan denk ik dat we een plan hebben voor volgende week.
Route 6 en evt zwart voor mezelf en route 5 voor ons samen. Bedankt Noxz.

Had ook als wat routes gevonden van Roc d’Ardenne. Maar las op de site dat deze ook over prive gebieden gaat. Dus helaas.

Wij verblijven in Mini resort La Truite d'Argent, dat is zo’n 8km vanuit Houffalize.
Noxz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 20:39
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Si

Cool, veel plezier! Laat weten hoe het was :-q
Mtbz-Limburg
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 11:12

Luukvl schreef: vr 12 mei 2023, 09:53 Thanks voor de reacties!

Dan denk ik dat we een plan hebben voor volgende week.
Route 6 en evt zwart voor mezelf en route 5 voor ons samen. Bedankt Noxz.

Had ook als wat routes gevonden van Roc d’Ardenne. Maar las op de site dat deze ook over prive gebieden gaat. Dus helaas.

Wij verblijven in Mini resort La Truite d'Argent, dat is zo’n 8km vanuit Houffalize.
Volgende week is er ook een toertocht in stoumont.
Misschien ook leuk om te doen. Vtt stoumontaise. Gevijld met verschillende afstanden.
Luukvl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 15 maart 2022, 21:28

Noxz schreef: vr 12 mei 2023, 09:55 Cool, veel plezier! Laat weten hoe het was :-q
We hebben een mooi weekend gehad, het is prachtig daar.

Vrijdag was ik van plan om de groene route te rijden. Ons huisje lag aan de rode route dus die volgde ik tot aan Houffalize.
Dat was de bedoeling in ieder geval. Na 15min stond ik langs de kant, de latex spoot uit mijn achterwiel, een kei geraakt in de afdaling en de band zat niet meer goed in de rand van de velg.
Lang verhaal kort: Reserve spullen niet op orde, niet in staat om het te fixen, dus: Opgehaald en die dag niet meer kunnen fietsen.

Wel mijn achterwiel opnieuw tubeless laten maken door Houffabike die middag.

Zaterdag samen met mijn vriendin (op de E-MTB) de 2 blauwe routes gereden, samen zo'n 55km en bijna 1200hm. De routes zijn inderdaad niet heel spannend. En het gaat vooral om de uitzichten. Goed om zo samen te fietsen, maar als je uitdaging zoekt moet je niet deze routes pakken. Er zat 1 wortel klim en 1 afdaling met het bordje gevaarlijk. Dus een goede call om deze samen te pakken!

Denk dat ik toch nog eens met wat vrienden die kant op moet gaan om dan de groene route te pakken!
Noxz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 20:39
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Si

Goed om te horen dat je een leuk weekend hebt gehad.
Mocht je een keer met vrienden gaan kan ik je C&P buitensport camping aanraden! Leuke simpele camping met arrangementen; ontbijt, lunch, avondeten. Prima eten allemaal en vooral veel gezelligheid! Zij kunnen je ook nog andere routes laten zien :-)
Luukvl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 15 maart 2022, 21:28

Thanks! Die ga ik onthouden voor een eventueel weekendje met de mannen.
Ozzz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 02:39

Zijn er nog actuele ervaringen, aanraders, afraders en tips vwb Houffalize?
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Groen 6 met sessies op het worldcup parkour is leuk.

Er zijn ook een paar leuke trails te vinden op komoot vooral de omgeving van het dorpje Maboge heb je een paar leuke loopjes.
Noxz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 20:39
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Si

Eens met route 6!
Ook rood 3&4 zijn leuk. De blauwe routes zou ik overslaan.
Tip: check altijd even het jaagseizoen. Laatste keer dat ik er was waren er een hoop stukken bos afgesloten ivm jagen.
Ozzz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 02:39

Os het momenteel wel een beetje begaanbaar, na al die nattigheid?
Plaats reactie