Malmedy of Houffalize

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

Hallo,

Wij gaan met een groep vrienden 17 augustus naar de Belgische Ardennen. Voor mij persoonlijk is het de eerste keer, meeste ervaring dorst, loonse en drunense duinen. Wat is het mooiste en leukste gebied om een dag rond te rijden?

Grts
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Heeft de rest geen ardenne ervaring? Dan is Houffa net iets makkelijker, al ligt het helemaal aan de route die je neemt.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ik ga regelmatig biken in de omgeving tussen Sankt vith en Malmedy.
Dat is dus op de grens van de Eifel en de Ardennen.
Er lopen daar een stuk of 5 vaste routes genummerd op het mtb-bordje staat dan een nummer 1 t/m 5.
Check deze site eens voor wat routes rond Malmedy en Houffalize.
http://www.bikespot.nl/1/ardennen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor een filmpje van de omgeving kun je even in het topic Lanterfanter kijken (staat ook hier in de afdeling Belgie)
Niet om reclame te maken, maar dat is een erg goed hotel :-D
https://www.youtube.com/watch?v=2eKZCUtZbvU" onclick="window.open(this.href);return false;

Je zou ook mee kunnen doen met de Houffa marathon op 24 augustus.
Is een mooie beleving met veel bikers.
Kun je zelf bepalen welke afstand bij jouw past en genieten van de tocht, de wedstrijd en de afterparty.
Laatst gewijzigd door hansdegebruiker op vr 1 augustus 2014, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

eastwoodbiker schreef:Wat is het mooiste en leukste gebied om een dag rond te rijden?
Indien je uitsluitend vaste routes gaat rijden vind ik Houffalize minder saai dan Malmedy. :wink:

Qua gebied vind ik Malmedy leuker, maar dan via "eigen" trails. Als je het over vaste routes praat vind ik het gebied rondom Coo, La Gleize veel leuker dan Malmedy. Die routes vind ik ronduit teleurstellend.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Houffa marathon is toch wel iets pittiger dan de vaste routes van Houffa (hoewel ik niet weet hoe moeilijk/makkelijk de kortere afstanden zijn).
Bovendien een week later dus daar hoef je niet aan te denken...
De vaste routes van Houffa zijn voor beginnende Ardennen-bikers goed te doen.
Malmedy is een aparte omgeving.
In het noorden de Hoge Venen, zompige paden en knuppelbruggetjes (north shore voor dummies). Het hoogste punt van Belgie maar zo plat als een pannenkoek.
Romdom Malmedy heb je een hoogvlakte met diepe steile dalen.
Naar het oosten de uitlopers vd Eifel en in het zuiden de meer glooiende hellingen zoals je die ziet in de rest vd Ardennen.
Daarmee wordt het lastig een advies te geven voor of tegen Malmedy.
Planning is wel belangrijk, voor je het weet zit je er op een pad waar een mtb'er zonder Ardennen (of Alpen) ervaring niet blij van wordt.
De vaste routes zijn redelijk veilig.
Malmedy zelf is een leuke stad, goede horeca, wat dat betreft meer keuze dan Houffa.

Lanterfanter lijkt me ook een goed plan, onderdak en advies.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Fanman schreef:
eastwoodbiker schreef:Wat is het mooiste en leukste gebied om een dag rond te rijden?
Indien je uitsluitend vaste routes gaat rijden vind ik Houffalize minder saai dan Malmedy. :wink:

Qua gebied vind ik Malmedy leuker, maar dan via "eigen" trails. Als je het over vaste routes praat vind ik het gebied rondom Coo, La Gleize veel leuker dan Malmedy. Die routes vind ik ronduit teleurstellend.
Ook mijn mening, vaste routes van Houffalize zijn beter maar ik vind de streek van Malmedy leuker en mooier om te biken maar dan moet je je weg daar wel wat kennen (GPS kan helpen).

Als je mensen bij hebt die weinig of geen MTB-ervaring hebben dan zou ik overigens wel voor vaste routes gaan aangezien deze niet al te technisch zijn.
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

Hoi,

Thnx voor alle tips! Ik ben de enige zonder ervaring, al heel veel posts en youtube filmpjes bekeken en heb er superveel zin in. 1 van ons heeft ervaring in de Eiffel en Frankrijk dus hij mag de trein trekken ;-P
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

eastwoodbiker schreef:Hoi,

Thnx voor alle tips! Ik ben de enige zonder ervaring, al heel veel posts en youtube filmpjes bekeken en heb er superveel zin in. 1 van ons heeft ervaring in de Eiffel en Frankrijk dus hij mag de trein trekken ;-P
Dan komt het goed...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Op gpsies.com kun je ook toertocht tracks vinden die je kunt narijden. Wel even opletten onderweg kan het zo zijn dat bepaalde stukken nu niet openbaar zijn. Met een goede gps en richtingsgevoel kun je er vaak zo omheen rijden
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

Iedereen nogmaals bedankt voor de tips!

Biken was echt top! Route 3 gefietst en gefreewheeld, klein stukje van het world cup circuit gedaan mar dat was iets te heftig ;-p

Maar 63 km per uur naar beneden was een goeie rush. Dit word de volgende keer een weekend ardennen.
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

eastwoodbiker schreef:Iedereen nogmaals bedankt voor de tips!

Biken was echt top! Route 3 gefietst en gefreewheeld, klein stukje van het world cup circuit gedaan mar dat was iets te heftig ;-p

Maar 63 km per uur naar beneden was een goeie rush. Dit word de volgende keer een weekend ardennen.
Het WC circuit is ook niet te vergelijken met de vaste routes. Super dat je het naar je zin hebt gehad. Dat is wat telt.
HAPPY TRAILS!
Brenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 9 oktober 2011, 16:50

Ik ben in Houffalize geweest, fantastisch! Malmedy ben ik niet geweest. Wel weer binnenkort Vielsalm!
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Ook een aanrader is de langste offroad afdaling van Belgie, kan je vinden op adventurebybike.be
Vertrek in Membach (tussen Eupen en Verviers)
Plaats reactie