The Devil's Ride - Profondeville

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
BicyKet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 22 juni 2018, 23:32
Mijn mountainbike: Production Privee OKA
Contacteer:

Vorige week lekkere enduro trails gereden in Profondeville!
The Devil's Ride en DH Pierre staken er boven uit.
Steil en vrij technisch met lekkere switchbacks en rockgardens.
Ideaal oefenparcours met de enduro bak!

Afbeelding
Filmpke:https://www.youtube.com/watch?v=MqCjWzNmWss

Trailforks:
https://www.trailforks.com/region/les-7-meuses-24922/
Laatst gewijzigd door BicyKet op za 29 september 2018, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
BXL
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nog niet in Profondeville gereden. Hoe verhoudt het zich tot LHR of Daverdisse? Wat al aardig in de buurt is wanneer je Namur voorbij bent...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
BicyKet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 22 juni 2018, 23:32
Mijn mountainbike: Production Privee OKA
Contacteer:

Welke plek bedoel je met LHR? Daverdisse ben ik zelf nog niet geweest.
Ik ga zelf meestal naar de regio Luik (Sart Tilman), of verder naar Malmédy e.d.

Profondeville is toch een stuk dichter voor mij, ik kom uit de regio Brussel. Uurtje rijden en ik ben er.
Wat leuk is aan Profondeville zijn de zeer steile côtes (steile hellingen naast de Maas), deze hebben hun eigen karakter, met mooie uitzichten enz. Hier worden ook leuke toertochten georganiseerd.

Nu als je van veel verder komt kan je misschien beter doorrijden naar de echte Ardennen. Maar om eens af te wisselen is deze regio zeker de moeite
BXL
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

Nice! Even een andere vraag over de site trailforks.com. Gebruik je deze vaker? En kun je er bij de zwarte routes ook echt vanuit gaan dat ze goed technisch zijn? Ik heb altijd moeite met goede technische trails vinden vandaar mijn vraag... :D
BicyKet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 22 juni 2018, 23:32
Mijn mountainbike: Production Privee OKA
Contacteer:

Hi Niek,

Ik ben een hevige fan van Trailforks en gebruik deze site/app zeer vaak.
Deze is in België nog niet zo ingeburgerd als in de USA of UK (kijk maar eens naar de trail-maps aan de overkant van de plas op TF), maar dit is sinds enkele maanden wel sterk aan het verbeteren.
Hoe moeilijk een trail is en dus welke kleur je hier dus aan toe kent is natuurlijk subjectief en dus sterk afhankelijk van degene die ze post en van de regio waar ze gepost wordt. Ik heb al zwarte trails gereden die best meevielen, maar ook al blue trails (in Duitsland bvb.) waar ik toch even m'n billen toekneep.
Maar over het algemeen mag je van een zwarte trail toch een minimum aan techniciteit en/of steilheid verwachten.
Soms vindt je ook filmpjes en/of foto's, reviews,... van de trail op Trailforks, dit geeft dan ook een indicatie.
Beste manier om dit te weten te komen, is om ze te rijden natuurlijk!

Veel plezier!
BXL
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

BicyKet schreef: ma 22 oktober 2018, 14:18 Hi Niek,

Ik ben een hevige fan van Trailforks en gebruik deze site/app zeer vaak.
Deze is in België nog niet zo ingeburgerd als in de USA of UK (kijk maar eens naar de trail-maps aan de overkant van de plas op TF), maar dit is sinds enkele maanden wel sterk aan het verbeteren.
Hoe moeilijk een trail is en dus welke kleur je hier dus aan toe kent is natuurlijk subjectief en dus sterk afhankelijk van degene die ze post en van de regio waar ze gepost wordt. Ik heb al zwarte trails gereden die best meevielen, maar ook al blue trails (in Duitsland bvb.) waar ik toch even m'n billen toekneep.
Maar over het algemeen mag je van een zwarte trail toch een minimum aan techniciteit en/of steilheid verwachten.
Soms vindt je ook filmpjes en/of foto's, reviews,... van de trail op Trailforks, dit geeft dan ook een indicatie.
Beste manier om dit te weten te komen, is om ze te rijden natuurlijk!

Veel plezier!
Thx men! Ik had er al eerder van gehoord maar nog nooit echt goed naar gekeken. En idd, in de USA zijn echt mega veel trails!!! Ik zal eens kijken of ik de trails op de een of andere manier kan koppelen in een gps route. Ik ben niet zo handig met gps.... :lol:
BicyKet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 22 juni 2018, 23:32
Mijn mountainbike: Production Privee OKA
Contacteer:

Je kan bij elke trail op "Ridelogs" gaan kijken of er geen tours zijn met deze trail(s) in.
Deze kan je dan toevoegen aan je Rideplanner, dewelke je dan als gpx of dergelijke kan downloaden voor je gps.
Je kan ook van elke trail zelf de gpx downloaden en deze in je gps of gps-editor (Garmin Basecamp,...) laden.

Je kan de Rideplanner ook gebruiken om zelf een gpx track in mekaar te steken, ik heb hier echter weinig ervaring mee.
Er zijn echter een heleboel tutorials ivm Trailforks bvb:
https://www.pinkbike.com/news/trailfork ... -2016.html

In Nederland heb je een heleboel leuke uitgepijlde routes. En ben je vaak ook verplicht om deze te volgen als je wil mountainbiken in bepaalde gebieden.
In België zijn de uitgepijlde routes meestal niet veel soeps, en kan je mbv Trailforks en andere tools wel leuke routes uitstippelen.
BXL
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

Thx ga ik proberen!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Vandaag maar eens op verkenningstocht in Profondeville geweest... Door de bladeren was het niet het makkelijkste conditie omdat:
a. je op plaatsen de trail dus echt niet kunt volgen omdat je alleen maar bladeren voor je ziet,
b. je stenen, modder, ... <whatever> wat er onder de bladeren zit dus niet ziet,
c. de wrijving van een laag bladeren vs. de grond in plaats van je achterband is niet echt om over naar huis te schrijven is..

1) Devils Ride
Ondanks dat het klaarblijkelijk -33% is (volgens Strava) eigenlijk een makkelijke trail, die niet echt steil overkwam. Alles is te rollen, hairpins zijn vrij ruim en vlak waardoor je eigenlijk gewoon kunt draaien. Wil dat niet dan is de ondergrond stabiel genoeg en heb je meer dan genoeg ruimte om gemakkelijk gewoon de voorrem erop te zetten en de achterkant rond te zetten.

2) DH Sart Soilles
Eveneens 33% volgens Strava en hier werd het bladerendek op een gegeven moment een beetje te veel van het goede met stenen onder de bladeren en niet echt een waarbij je de snelheid niet echt precies te controleren viel omdat je gewoon op een laag bladeren aan het glijden was. Maar zal in normale condities waarbij je wat ziet ook niet echt een probleem zijn omdat het nu eigenlijk ook ging...

3) DH Pierre
Niet helemaal uitgereden bij de kleuterschool, kinderopvang, ... (of iets van dien aard) ben ik eigenlijk linksaf gegaan weer heuvelop. Niet echt technisch of moeilijk en allicht wat leuker wanneer je kunt hard kunt doorrijden omdat je ook ziet waar de trail heen gaat...

4) Les épingles de la Sibérie
Begint gelijk met wat hairpins die een stuk krapper zijn en waar je met een zeer lange wielbasis in ieder geval niet meer door kunt rollen, maar ondanks dat het pad smaller is nog altijd ruimte genoeg om gewoon op de voorrem erop zetten en de achterkant om te zetten.
Afbeelding
Na het uitkijkpunt gaat het omhoog en dan krijg je een stuk of 6 hairpins die echt smerig zijn (smal, geen ruimte - als WPH -, stenen ervoor een traptrede waar je nauwelijks grip hebt, ...). Dat was gegeven de omstanidgheden echt een missie kansloos om zonder fiets te verzetten met voet(en) aan de vloer te doen. Meeste bochten hebben an sich wat alternatieve lijnen die het makkelijker maken maar die moet je echt van te voren weten. Daarvoor eerst maar eens wachten op betere condities...


Om m'n eigen vraag dan nog te beantwoorden: de laatste kom je qua condities niet echt tegen in Daverdisse of Les Hautes Rivieres. De anderen zijn eigenlijk een stuk makkelijker, omdat eigenlijk alles gewoon eenvoudig te rollen was wat in Daverdisse of Les Hautes Rivieres niet altijd het geval is. Vond het ook makkelijker dan Sart Tilman wanneer je het bijvoorbeeld met 'den ST' of 'Rochettes' vergelijkt waar DH Pierre redelijk dezelfde indruk gaf als 'La Mike'.

Afgezien van de laatste wel een aardige lokatie als je met je trailbike in steiler terrein wil rijden zonder echte obstakels, waar je vanaf moet droppen etc... Wat dat betreft kan ik me ook vinden in de gradatie van Trailforks (1.~3.: blauw, 4.: rood).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

cheeta schreef: vr 2 november 2018, 22:26
Mooi verslagje! De omgeving ziet er mooi uit, ik ben er zelf ook nog nooit geweest...
Plaats reactie