Classificatie systeem routes NL (NTFU)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In het topic Amerongen/Leersum kwam het ter sprake. De routes worden de komende jaren voorzien van gradatie.

Zie hiervoor de uitleg van de NTFU:
https://www.ntfu.nl/onze-diensten/trail ... ssificatie

Wat vragen die na het lezen van bovenstaande informatie bij mij boven komt;

- hoe ga je dit betalen als je geen vignet inkomsten hebt als route?
- als bijna alle routes blauw worden in NL zullen mensen dan echt afschrikken als er een keertje rood staat? Ofwel hebben we in NL wel voldoende technische uitdagingen om überhaupt een indeling op kleur/gradatie te rechtvaardigen?
- heeft deze gradatie ook eventuele juridische consequenties indien een gebruiker eigen kunnen overschat en of ten val komt?
- wat als een beginnend MTB'er een ongeval krijgt op een blauwe route terwijl daar in zijn beleving toch technische uitdagingen in zitten die rood waardig waren? Is dat dan juridisch aan te vechten?

Mijn verzoek is wel het hier wat gezelliger te houden ipv weer voor een slotje te zorgen zoals inmiddels gebeurd is in het vignetten topic. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

hanjovdberg schreef: za 23 december 2023, 14:01 - hoe ga je dit betalen als je geen vignet inkomsten hebt als route?
Uit eigen geld, sponsoren en/of gemeente. Net zoals het voorheen verkrijgen van de borden langs de route.
- als bijna alle routes blauw worden in NL zullen mensen dan echt afschrikken als er een keertje rood staat? Ofwel hebben we in NL wel voldoende technische uitdagingen om überhaupt een indeling op kleur/gradatie te rechtvaardigen?
Ja en nee. Er zijn in NL meerdere vormen van rood en/of zwart te vinden. En dan bedoel ik Nederlands rood en zwart. Voor de enthausiate Alpen/bikepark rijder is alles in NL makkelijk, maar als je eens wist welke en hoeveel klachten er op Rheden komen door de rode lussen, dan vraag je je wel eens af of mensen én de borden lezen met wat ze tegen komen op de route, óf ze überhaupt eerst even kijken voor ze een ttf rijden én hoe ze erbij komen dat ze wel in staat zijn om een rode lus te rijden als ze klagen over een drop en/of trap in een rode route.

Voor een groot deel van de Nederlandse rijders zijn er genoeg rode/zwarte delen in Nederland te vinden die als grote uitdaging worden gezien. BP Mook in de route van Mook, de rode lussen van Rheden, bikepark en ttf's op Zoetermeer, jumps en drops op Oostvoorne etc.

In mijn ogen ja, een kleurgradatie is in NL wel te rechtvaardigen.
- heeft deze gradatie ook eventuele juridische consequenties indien een gebruiker eigen kunnen overschat en of ten val komt?
- wat als een beginnend MTB'er een ongeval krijgt op een blauwe route terwijl daar in zijn beleving toch technische uitdagingen in zitten die rood waardig waren? Is dat dan juridisch aan te vechten?
Ik denk dat je deze vragen het beste neer kan leggen bij de NTFU, niemand hier tenzij diegene in het regelorgaan zit bij de NTFU en dus ook de feiten echt kan vertellen. Anders wordt het giswerk.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

En gaan we dan afstappen om met de kleur de bewijzering van de route aan te geven? Voor zover ik weet is de enige plek waar dat gebeurt de Veluwezoom (groen=easy/gravel, blauw=easy/mtb, rood=met ttf’s/mtb). Het zou wel handig zijn als de diverse lussen dan ook een nummer of lettercombinatie krijgen voor de bewijzering.
carbon bike, titanium collarbone...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Zo lang het maar niet "verplicht" wordt dan moeten ze hun gang maar gaan.

Valt voor mij in de categorie betutteldrift in het rubberen tegelparadijs Nederland. 95% van de routes is categorie groen. Voor welk probleem is dit een oplossing?

Bouwers van routes met lastigere TTF's (zover dat in NL kan) zetten er iha zelf al waarschuwingsborden bij. Als je met gebrek aan skills en verkeerde fiets het toch probeert en op den bek gaat is het je eigen schuld. Je hebt toch een eigen verantwoordelijkheid?

De vaste routes in mijn omgeving worden aangeduid als "paars", "groen", "blauw" en "rood", bij Bergen op Zoom "zwart" en "groen". Hoe verwarrend is die NTFU classificatie naast de huidige route kleur codering (die dus helemaal niets zegt over moeilijkheidsgraad).
Laatst gewijzigd door Crapton op za 23 december 2023, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Daar ben ik het helemaal mee eens. Wat mij betreft is een waarschuwing voor een opeens opdoemende ttf voldoende, of, als er meerdere in een trail zitten een waarschuwing aan het begin van die trail, zoals dat al op de Veluwezoom wordt gedaan.

Het “probleem” in NL is dat iedereen kan fietsen en zich al snel overschat. Als je voor het eerst gaat skiën of snowboarden dan neem je een week of een paar dagen les (omdat je anders uberhaupt geen berg afkomt).

[edit] Net even die NTFU pagina doorgelezen, maar ik vind het nogal een kerstboom die opgetuigd moet worden inclusief alle bijkomende kosten en herijking na 5 jaar, zeker voor de routes die wij hier in NL hebben. Als je het dan toch wilt als routebouwer of terreineigenaar: kijk gewoon even naar die NTFU kwalificatie-omschrijving en plaats een bordje in bijbehorende kleur bij je trail. En voor de rest geen toeters of bellen.
carbon bike, titanium collarbone...
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

- hoe ga je dit betalen als je geen vignet inkomsten hebt als route?
Volgens mij is dit uit een grote verzamelpot gedaan, waar sponsoren, gemeentes, donateurs, leden, provincie, landeigenaren, enz. een bijdrage aan hebben geleverd.
- als bijna alle routes blauw worden in NL zullen mensen dan echt afschrikken als er een keertje rood staat? Ofwel hebben we in NL wel voldoende technische uitdagingen om überhaupt een indeling op kleur/gradatie te rechtvaardigen?
In mijn beleving is heel Nederland op Strijthagen en Netersel na groen te classificeren, maar daar denken de geleerden anders over.

Ik heb de indruk dat sinds de 'corona-bikers' het mountainbiken hebben ontdekt dat er teveel twijfel, vragen en 'ongelukken' zijn gebeurd, waardoor er wel een beetje noodzaak was vanuit de NTFU om dit systeem in te voeren.
Ik kan me niet geheel verplaatsen in de mensen die (zo onzeker zijn dat ze) de classificatie van de route in overweging nemen om er hooguit heen te gaan.
Gewoon gaan en proberen, valt ie tegen en moet je vaker afstappen, jammer dan.
Val je bijna in slaap op je fiets, jammer dan.

En juist omdat die classificatie er is ontstaat er de indruk dat:
- heeft deze gradatie ook eventuele juridische consequenties indien een gebruiker eigen kunnen overschat en of ten val komt?
Zoals ik hiervoor al aangaf is het nog steeds gezond boeren verstand of je iets wel of niet zou moeten doen, als je die afweging al niet kan maken moet je hooguit niet op een mountainbike gaan zitten vind ik.

Bij echte TTF's of de 'moeilijke lijn' werdt dit al door de trailcrew aangegeven met bebording en ook de eventuele 'chicken run' in dat opzicht is de kleurclassificatie eerder verwarrend dan verhelderend.
- wat als een beginnend MTB'er een ongeval krijgt op een blauwe route terwijl daar in zijn beleving toch technische uitdagingen in zitten die rood waardig waren? Is dat dan juridisch aan te vechten?
Dat mag ik hopen van niet, dan zijn we zo klaar met fietsen.

Het verhaal van Rheden met de rode lusjes is een goed voorbeeld.
Ten opzichte van de normale route zijn de rode lussen wel voor de echt gevorderde rijder vind ik, maar dat leek me al vrij duidelijk.

In Milheeze geldt hetzelfde, daar kan een kind van 10 prima rond, maar dan moet deze de moeilijkere lijnen (zijn aangegeven) gewoon niet of met beleid rijden.
Hetzelfde geld voor de volwassenen, als je technisch niet gevorderd genoeg bent, probeer het dan niet uit!

In Otterlo zit die squirrelcatcher, prima 'filter' als je het doel snapt, maar ook daar stappen ze vrolijk overheen en zie je een paar van die 'voetbaltenues' stuntelen in area 51, als je dan op je bek gaat heb je pech (ik heb er eerlijk gezegd ook geen medelijden mee).

Die rubberen-tegel-knuffel-cultuur moeten ze lekker in binnensteden handhaven, maar in het bos vind ik dat je door schade en schande maar moet leren waar je grenzen liggen.

Ik kan een boek volschrijven over dingen die ik mis heb zien gaan en die in de media hebben gestaan (col du kragge, die boomstam ergens op een route) maar ook mensen die gewoon plankgas op hun bek gaan op een afdaling op Mook.

Het is en zal ook altijd lekker Nederlands blijven om met een forse dosis zelfoverschatting ergens aan te beginnen om er vervolgens, ondanks de waarschuwingen en/ of classificaties, weer moord en brand over gaan te klagen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Op het jump lijntje in de xc route van Spaarnwoude zijn er ook al een aantal goed hard gevallen.

We moeten misschien het woord mountainbiken in Nederland een andere bekentenis geven want de meeste mensen fietsen een rondje in het bos of zijn aan het wielrennen in het bos. Een enkeling is aan het mountainbiken voor zover dat mogelijk is in Nederland, er zijn maar een paar plekjes waar het een klein beetje op mountainbiken lijkt.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

In Zoetermeer hebben we al een tijdje een classificatie. Maar ik moet zeggen dat ik zelf die kleine bordjes niet per se heel duidelijk vindt. Onze route is blauw, met optionele rode lusjes en 1 zwart stukje. Ik heb niet het idee dat de gemiddelde bezoeker zich er heel erg bewust van is. Ook al staan er informatiepanelen op een aantal punten, waaronder de start.
Vrij aan het begin van de route zit ons enige zwarte stukje. Dat is een whale tail met gap op en af. Maar het gebeurt toch af en toe dat nietsvermoedende fietsers er gewoon op rijden in de verwachting dat het gewoon een houten vlonder is waar ze overheen kunnen rijden.

Aan de andere kant, doordat er nu een classificering is geeft het de routebouwers wel de mogelijkheid om wat uitdagendere features te bouwen. Je kunt ze nu juist aanduiden zodat, theoretisch gezien, gebruikers weten wat ze kunnen verwachten. En laten we hopen dat meer rode en zwarte features er ook voor zorgt dat de algehele perceptie van weat mountainbiken is ook wat verandert.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

frank82 schreef: za 23 december 2023, 22:39 We moeten misschien het woord mountainbiken in Nederland een andere bekentenis geven want de meeste mensen fietsen een rondje in het bos of zijn aan het wielrennen in het bos. Een enkeling is aan het mountainbiken voor zover dat mogelijk is in Nederland, er zijn maar een paar plekjes waar het een klein beetje op mountainbiken lijkt.

Nou, dat valt ook wel weer mee. Hier in Zuid-Holland is nog genoeg uitdaging te vinden. En op nog zat meer plekken in NL.

Maar je hebt een punt hoor, een hoog gemiddelde nastreven op een slingerend zandfietspad heeft weinig te maken met mountainbiken.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1302
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Peelrijder schreef: za 23 december 2023, 17:51
- hoe ga je dit betalen als je geen vignet inkomsten hebt als route?
Volgens mij is dit uit een grote verzamelpot gedaan, waar sponsoren, gemeentes, donateurs, leden, provincie, landeigenaren, enz. een bijdrage aan hebben geleverd.
- als bijna alle routes blauw worden in NL zullen mensen dan echt afschrikken als er een keertje rood staat? Ofwel hebben we in NL wel voldoende technische uitdagingen om überhaupt een indeling op kleur/gradatie te rechtvaardigen?
In mijn beleving is heel Nederland op Strijthagen en Netersel na groen te classificeren, maar daar denken de geleerden anders over.

Ik heb de indruk dat sinds de 'corona-bikers' het mountainbiken hebben ontdekt dat er teveel twijfel, vragen en 'ongelukken' zijn gebeurd, waardoor er wel een beetje noodzaak was vanuit de NTFU om dit systeem in te voeren.
Ik kan me niet geheel verplaatsen in de mensen die (zo onzeker zijn dat ze) de classificatie van de route in overweging nemen om er hooguit heen te gaan.
Gewoon gaan en proberen, valt ie tegen en moet je vaker afstappen, jammer dan.
Val je bijna in slaap op je fiets, jammer dan.

En juist omdat die classificatie er is ontstaat er de indruk dat:
- heeft deze gradatie ook eventuele juridische consequenties indien een gebruiker eigen kunnen overschat en of ten val komt?
Zoals ik hiervoor al aangaf is het nog steeds gezond boeren verstand of je iets wel of niet zou moeten doen, als je die afweging al niet kan maken moet je hooguit niet op een mountainbike gaan zitten vind ik.

Bij echte TTF's of de 'moeilijke lijn' werdt dit al door de trailcrew aangegeven met bebording en ook de eventuele 'chicken run' in dat opzicht is de kleurclassificatie eerder verwarrend dan verhelderend.
- wat als een beginnend MTB'er een ongeval krijgt op een blauwe route terwijl daar in zijn beleving toch technische uitdagingen in zitten die rood waardig waren? Is dat dan juridisch aan te vechten?
Dat mag ik hopen van niet, dan zijn we zo klaar met fietsen.

Het verhaal van Rheden met de rode lusjes is een goed voorbeeld.
Ten opzichte van de normale route zijn de rode lussen wel voor de echt gevorderde rijder vind ik, maar dat leek me al vrij duidelijk.

In Milheeze geldt hetzelfde, daar kan een kind van 10 prima rond, maar dan moet deze de moeilijkere lijnen (zijn aangegeven) gewoon niet of met beleid rijden.
Hetzelfde geld voor de volwassenen, als je technisch niet gevorderd genoeg bent, probeer het dan niet uit!

In Otterlo zit die squirrelcatcher, prima 'filter' als je het doel snapt, maar ook daar stappen ze vrolijk overheen en zie je een paar van die 'voetbaltenues' stuntelen in area 51, als je dan op je bek gaat heb je pech (ik heb er eerlijk gezegd ook geen medelijden mee).

Die rubberen-tegel-knuffel-cultuur moeten ze lekker in binnensteden handhaven, maar in het bos vind ik dat je door schade en schande maar moet leren waar je grenzen liggen.

Ik kan een boek volschrijven over dingen die ik mis heb zien gaan en die in de media hebben gestaan (col du kragge, die boomstam ergens op een route) maar ook mensen die gewoon plankgas op hun bek gaan op een afdaling op Mook.

Het is en zal ook altijd lekker Nederlands blijven om met een forse dosis zelfoverschatting ergens aan te beginnen om er vervolgens, ondanks de waarschuwingen en/ of classificaties, weer moord en brand over gaan te klagen.
Volgens mij zit je er op veel punten faliekant naast.....#justsaying Er is geen grote verzamelpot en de voorbereidingen van dit systeem liggen ver voor corona.

dussssss©
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Ik pak de popcorn alvast
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wat een klinkklare onzin.
Heb je je mountainbikeroute al laten classificeren? Dan geldt het volgende:
Een classificatie is vijf jaar geldig. Daarna moet de route opnieuw geclassificeerd worden.
Je moet de route ook opnieuw laten classificeren als je de route ná de classificatie hebt verbeterd, bijvoorbeeld met technische elementen.
Je route is geclassificeerd, moet een her-classificatie krijgen als er iets veranderd en is 5 jaar geldig waarna het geclassificeerde weer geclassificeerd dient te worden.

Geldklopperij van de bovenste plank.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb voor een aantal routes inmiddels de classificatie bordjes er op geschroefd. Ik kan je vertellen dat de routepalen en routepijlen in totaal duurder zijn dan de hele classificatie inclusief de classificatie bordjes. Ik kan er geen nieuwe dropper voor halen. :winkie: (a.k.a. de kosten vallen erg mee, maak je daar geen zorgen over)

De hele discussie is al eens gevoerd wat de voordelen zijn. Voordat dit systeem ingevoerd werd. (Al zelfs voordat de NTFU er aan wilde) Dus zoek dat topic nog eens op als je genoeg popcorn in huis hebt. 🍿🥤

In het kort. Het meeste zal inderdaad blauw worden nu ik een aantal keuringen heb gezien. Is dat erg? Nee, de classificatie komt ook op sites als MTB routes te staan. Dus als wij oude zemelaars van dit forum eens ergens anders willen rijden in het land kan je alles wat groen is lekker links laten liggen. Blauw heb je tuis wel. Dus als dan een route rood of nog beter zwart is zou het zo maar eens de moeite kunnen zijn om daar twee uur voor te rijden. :bier:
◼︎ Go round the outside.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

BOSS schreef: za 23 december 2023, 23:39 Volgens mij zit je er op veel punten faliekant naast.....#justsaying Er is geen grote verzamelpot en de voorbereidingen van dit systeem liggen ver voor corona.

dussssss©
Peelrijder schreef: za 23 december 2023, 17:51 Volgens mij
Peelrijder schreef: za 23 december 2023, 17:51 In mijn beleving
En misschien heb jij gelijk, ook goed....
Dice Oldskool schreef: za 23 december 2023, 23:47 Geldklopperij van de bovenste plank.
Hebben meer mtb-gerelateerde systemen schijn van.......
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik hoop zelf dat we door die classificatie juist meer technische elementen in routes krijgen.
Dat het dan vooral een papieren zwaard is, dat is dan zo...
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie