MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Nielsefiets schreef:De club met mtb-afdeling die ook jarenlang al toertochten door deze omgeving organiseert.
Als de club was uitgenodigd hadden jullie vast veel meer vrijwilligers gehad :wink:
De clubs in de regio waren er wel bij, en er is bewust gekozen om deze niet actief te benaderen voor vrijwilligers omdat de clubs nu al moeite zat hebben om vrijwilligers voor de eigen activiteiten te vinden. Persoonlijk vind ik dit wel een chique benadering. Als lid van WVEde weet je ook dat het iedere keer een crime is om alles rond te krijgen bij toertochten.

Betreffende vignet: er is ook bewust gekozen om geen vignet in te stellen. De voornaamste reden is dat er buiten de straks aangelegde routes gewoon gefietst mag worden waar dat nu ook mag. De ervaring van o.a. Patrick is dat als je een leuke route bouwt, er minder buiten deze route gereden wordt en er dus minder kans op overlast is. Als je dan voor de vaste route moet betalen kan dat averechts werken.
Men is zich bewust van het feit dat hierdoor geen inkomsten zijn. De gemeente financiert volgens mij de aanleg van de routes (behoorlijke investering) maar heeft geen budget voor het onderhoud daarna. Om dit onderhoud te financieren zijn er ook al wat plannen die nog wat meer vorm moeten krijgen (bijvoorbeeld adoptie stuk route door bv horeca aan de route).

Positief tijdens de bijeenkomst vond ik ook de houding/insteek van de gemeente. Iets minder positief vond ik hoe Defensie er in staat mbt stukken van routes over hun terrein. Als ik kijk hoe zijn sporten in het algemeen ondersteunen en hun rol in de gemeente (waar veel kazernes liggen/lagen) had ik daar wel wat meer enthousiasme verwacht.

De singletracks (50% van de route) worden aangelegd buiten de wandel- en ruiterpaden om. Daarom zullen de MTB'ers beter gescheiden worden van de andere bosrecreanten. Dit merk ik nu zelf ook bij de UHR. Je zit elkaar gewoon minder in de weg. Zoals eerder gemeld komen er nu ook gebieden beschikbaar die tot op heden "no go area" zijn voor MTB'ers (o.a. Wekeromse zand), dus ik zie tot op heden alleen maar voordelen. Ik heb me een paar maanden geleden al aangemeld als vrijwilliger, dus de bats ligt al in de kofferbak 8)

De 3 routes lopen op kleine stukjes in elkaar over, dus je kunt besluiten er een extra lusje bij te pakken of niet. Dus geen verbindingsroutes tussen op zichzelf staande rondjes. Wel zijn ze aan het kijken om op termijn verbindingsroutes met andere gebieden te realiseren. Er zitten alleen een paar stukjes asfalt tussen omdat er geen overeenstemming met een enkele landeigenaar bereikt is over een singletrack.

En als je de routes niets vind, kun je deze dus gewoon negeren en lekker je eigen gang gaan.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Bedankt voor je post Jan, maakt weer veel duidelijk.

De houding van Defensie snap ik ook niet. Heeft misschien wat te maken met die commandant die een jaar of 2 geleden ook het fietsen op de Ginkelse heide verbood.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Jan the Man schreef:De gemeente financiert volgens mij de aanleg van de routes (behoorlijke investering) maar heeft geen budget voor het onderhoud daarna. Om dit onderhoud te financieren zijn er ook al wat plannen die nog wat meer vorm moeten krijgen (bijvoorbeeld adoptie stuk route door bv horeca aan de route).
Er is ook nog Europees geld voor regionale ontwikkeling dat via de provincie verdeeld wordt. Vaak weten ze zich geen raad met dat geld en het moét opgemaakt worden, anders moet het terug naar Brussel. Daar worden allerhande initiatieven van betaald zoals boeren-erf-horeca (Rustpunt.nu) en ecoducten. Google op AVP, POP3 en Leader. Laat je daarbij helpen door de Provincie en de gemeente. Wellicht is er ook een gebiedsmakelaar of gebiedscoöperatie actief. Omdat Ede in Gelderland ligt, heb ik geen idee waar de loketten zitten.

M.n. het Leader programma biedt mogelijkheden om van onderop, vanuit de bevolking, initiatieven te ontwikkelen. Zo'n initiatief zou kunnen zijn de opbouw van een beheer- en onderhoudsteam.

Vergis je overigens niet hoeveel onzichtbaar administratief beheerwerk er tussen aanleg en onderhoud liggen. En zonder beheer kun je niet onderhouden
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Gisteren nog een beetje rondgehangen in Lunteren, op zoek naar een kleine nortshore, wipwap en meer van dat soort ongein wat er schijnt te zitten.
Ik heb niets gevonden, wie weet waar dit is?
Is wel leuk om de volgende keer mee te pakken.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

sama schreef:Gisteren nog een beetje rondgehangen in Lunteren, op zoek naar een kleine nortshore, wipwap en meer van dat soort ongein wat er schijnt te zitten.
Ik heb niets gevonden, wie weet waar dit is?
Is wel leuk om de volgende keer mee te pakken.
Vergis je je niet met Wageningen?
http://www.wilddukes.nl/
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

bouwpakket schreef:
sama schreef:Gisteren nog een beetje rondgehangen in Lunteren, op zoek naar een kleine nortshore, wipwap en meer van dat soort ongein wat er schijnt te zitten.
Ik heb niets gevonden, wie weet waar dit is?
Is wel leuk om de volgende keer mee te pakken.
Vergis je je niet met Wageningen?
http://www.wilddukes.nl/
Zeker niet, er stond zelfs een stukje in de lunterse krant, maar we konden niets vinden
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Nortshore is er niet in lunteren. Wipwap en een schans wel. Bij de uitkijktoren bovenop de goudsberg ligt een grasland. Is hier te vinden tegen de maisrand aan. Staan bordjes van een mtb route.

op de facebook pagina van wv. Tour de Force is wel het een en ander te vinden.

edit:
Afbeelding
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Oké bedankt :-q
Sneeuwmonster
Nielsefiets
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Just a Surly Krampus black Ops

sama schreef:Oké bedankt :-q
Verwacht er niet teveel van.
Resist much, obey little.
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

De route Ede zelf is niet veel nee, maar je hebt op en om de Goudsberg erg leuke singletracks die je zelf moet ontdekken..
Ik heb even met rode cirkels aangegeven waar je eens moet zoeken.. ga zelf af en toe eens naar de camping daar en heb zo zelf een hele leuke ronde weten uit te stippelen ..
De rode cirkel links onder heb je een soort van singletracks/bmx baantjes, dat loopt redelijk ver door naar links op de kaart.
De cirkels rechts van dat gras waar jullie het over hadden liggen ook leuke stukjes.
Afbeelding

Afbeelding

En nog wat foto's
Afbeelding

Recht tegenover de camping de Goudsberg kun je links het heuveltje over dan heb je meteen een mooi begin van wat singletracks.. en dan vooral WEL de smalle paadjes ingaan.. misschien hebben mensen hier er wat aan want je fietst anders het mooiste voorbij.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Omdat foto's meer zeggen dan letters :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wow, dat zijn nog eens mooie paadjes!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Die plekjes ken ik wel ja, erg gave technische afdalingen en klimmetjes zitten er tussen. Op die 3e foto van jouw, ligt een Amerikaanse eik over de afdaling, deze komt steeds lager te liggen. Laatst schuurde mn camelbak met ingeschoven dropper langs de stam. Op deze afdaling zijn ook al heel veel bekenden otb gegaan :winkie: :winkie: laat ik het maar snel afkloppen, er hoeft niet veel te gebeuren...
Sneeuwmonster
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

De route is bijv. Niet te vergelijken met Amerongen ofzo, veel meer e ht technische stukken, daarentegen zit er veel minder flow in de meeste paden. Goed voor de afwisseling zo'n rondje.
Sneeuwmonster
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

FF een update mbt de voortgang van de vernieuwingen aan de MTB routes in de gemeente Ede:

Ja..ja... Ik weet dat jullie in de startblokken staan om te gaan bouwen aan de nieuwe MTB route in de Gemeente Ede.
Maar helaas is het nog niet zo ver. Vandaag (lees dinsdag 19 september) is er overleg geweest met de projectleider van de Gemeente Ede.

Zoals jullie weten gaat het om een groot gebied (bij elkaar zo'n 80-85 km aan MTB route). Dat vergt de nodige voorbereidingen, gesprekken, goedkeuringen en vastleggingen. En dat is op een haar na gereed.
Daarop volgend moet er een natuurtoets uitgevoerd worden zodat alle partijen het eens zijn dat de route geen schade toebrengt aan bestaande flora, fauna, e.d.
Na de toets volgt nog de omgevingsvergunning. Als die verleend is dan kan EINDELIJK de schep in de grond.
De gemeente doet z'n uiterste best om ruim voor het broedseizoen (begint in maart/april weer) alles rond te hebben. De verwachting is dat we nog voor eind van het jaar kunnen beginnen.

Jammer dat het iets langer duurt dan in eerste instantie verwacht. Geeft ons de tijd om het vrijwilligersnetwerk nog verder uit te breiden. Heb je je nog niet opgegeven, stuur dan ff een berichtje en meld je aan als vrijwilliger voor de aanleg en onderhoud van de MTB route Ede, Lunteren en Otterlo.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

** veel succes namens de buren van MTB Heuvelrug **
Plaats reactie