MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Bram87 schreef:Is die bepijld? Ik was laatst bij de Houtzagerij, zag daar wat single trackjes maar geen bordjes. Mooie omgeving wel.
Het rondje staat niet op MTBroutes.nl.

Maar een enorm netwerk is dan heel dichtbij: Posbank>Oosterbeek>Ede>Otterlo>Hoenderloo>Apeldoorn. Alleen tussen Otterlo en Hoenderloo ligt het NP..
Daar kun je omheen. Sterker nog: er omheen rijden, is een prachtige tocht rijden. En je kunt ook aansluiten naar de routes in het NPUH.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Las in een update dat het een 80km rondje gaat worden wat betreft Ede, Hoenderloo en Otterlo.
Klinkt erg interessant.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ede, Lunteren en Otterlo bedoel je.
Hoenderloo is gemeente Apeldoorn.
Werkzaamheden beginnen in de herfst las ik. :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Rayb81 schreef:Las in een update dat het een 80km rondje gaat worden wat betreft Ede, Hoenderloo en Otterlo.
Klinkt erg interessant.
Waar heb je dat gelezen?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Jan Willem schreef:Waar heb je dat gelezen?
Ik vermoed op FB. Daar stond het iig op: https://www.facebook.com/MTBZuidVeluwe/ ... ED&fref=nf" onclick="window.open(this.href);return false;
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

klopt Lunteren idd
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Gaaf zeg! Een route van 80km is een unicum en zeker welkom!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

awinkel schreef:Gaaf zeg! Een route van 80km is een unicum en zeker welkom!
Het is zeker gaaf, maar in hoeverre het een unicum is is natuurlijk afhankelijk van hoe je 'drie aaneengesloten routes' en ' totale lengte van het route-netwerk Ede' interpreteert. Dat kunnen 3 rondjes bij elkaar in de buurt zijn (net zoals op de UHR) die verbonden zijn middels verbindingsroutes. Het is dan op basis van de huidige info niet eens onmogelijk dat die verbindingen over asfalt gaan. Ik heb er best vertrouwen in dat het mooie routes worden die je aan elkaar kunt knopen tot 1 mooie lange route, maar ik heb niet het beeld dat er straks 1 lange route van 80km ligt.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat is waar. Ik kreeg zelf de indruk dat het 1 lange route was, maar heb dat nergens zwart op wit zien staan.
Maar even afwachten tot er meer informatie komt.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mogelijkheden zat om daar een aaneengesloten lus te leggen van 80km zonder noemenswaardige stukken asfalt.
Dat zal geen probleem zijn maar of dat voor iedereen zo'n feest is, is maar zeer de vraag.
Koppelen van meerdere lussen is imho gewoon het meest praktisch en laagdrempelig.
Wie zijn dag niet heeft kan dan naar wens bij lus 1 of 2 gewoon lekker afhaken.
Is wel mooi als je die rondjes dan 1 op 1 aansluitend kan rijden zonder verbindingen, zeg maar zoals Leersum-Amerongen-Hoge Ginkel.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

80km met weinig asfalt moet idd wel lukken. En ik vind een fietspad naast een zandweg (zoals op de huidige route ook op een aantal plekken) al een stuk beter dan een echte asfaltweg. Wat dat betreft mogelijkheden zat idd.

3 routes die je kunt rijden zoal Leersum-Amerongen-Hoge Ginkel betwijfel ik. Je hebt het dan over 3 rondjes van ca. 25km en dan zit je door de afstand denk ik echt in de driehoek Ede-Lunteren-Otterlo. Ik heb dan liever 3 routes die de leuke stukjes rond die plaatsen opzoeken en een stukje verbindingsroute. Ik kan me ook voorstellen dat het toeristisch gezien ook interessanter is om een 'echt' rondje Lunteren en een 'echt' rondje Otterlo te hebben. Maar ik laat me graag verrassen ;-)

Edit: Ik lees in een wat ouder bericht:

"Wat we wel kunnen vertellen is dat de MTB route Ede uit 3 lussen gaat bestaan. Een lus bij Ede, bij Lunteren en bij Otterlo.
De routes zijn geschakeld en er komen doorsteken. Hiermee wordt de route dynamisch en kan je zelf bepalen welk gedeelte je van de route wilt rijden.
Bij Ede komt er ook nog een extra lusje. Deze lus is geschikt voor kinderen omdat de lus qua kilometers kort gehouden wordt."

Dus.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Misschien even handig hier, kopie - plak van de FB pagina:

Tijd voor een update over de nieuwe MTB-route-netwerk Ede.
Voor jullie misschien niet zo goed te zien maar een hoop sporen op de kaart zijn al getrokken. Conform de plannen zijn we druk bezig een netwerk in te tekenen van drie aaneengesloten routes (Ede, Lunteren en Otterlo). De meeste terreineigenaren zijn akkoord, met enkele lopen de besprekingen nog. En zoals met elke 80/20 regel kosten die laatste besprekingen de meeste tijd.
Omdat we nog midden in de besprekingen zitten kunnen we geen details vrijgeven. Maar zoals het er nu naar uit ziet wordt de totale lengte van het route-netwerk Ede iets meer dan 80 km met veel nieuwe singletrack.
De aftrap van de werkzaamheden, wanneer daadwerkelijk de schep de grond in kan, verwachten we in het begin van de herfst. Reden: eerst hebben we het broedseizoen, dan zitten we nog met de toestemming van de terreineigenaren en vervolgens ook nog de vergunningen.
Nog even geduld dus. Tijd genoeg om je alvast op te laden voor het vrijwilligerswerk wat er aan zit te komen. Heb je je nog niet opgeven als vrijwilliger? Aarzel niet langer en geef je op via een berichtje (PB) met naam en e-mail en aan welke lus je wilt werken.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

wvdb schreef:Nieuw gemaakt pad. Tegenover de ingang naar het middelpunt, waar die hekken staan.
Laatst toch maar even paar crappy Android foto's gemaakt van de trap in aanbouw.
De trap komt in de noord-west helling van de afgraving te liggen, tussen een paar afdalingen in.
Als de singletrail boven aan de noordzijde volgt, kom je er langs.

Positie van de trap:
Afbeelding

De trap in aanbouw, gezien vanaf de bovenzijde, links een stukje singletrail:
Afbeelding

Hetzelfde opgebouwde stukje, hier gezien vanaf de onderzijde:
Afbeelding

Heel jammer dat binnen het voor MTB afgesloten deel een vrij dikke DH jump is aangelegd...
Hoe mooi ook, dit soort acties verprutsen het voor de rest die zich wel aan de regels houdt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Mountainbike-community Ede trapt af

Mountainbiken
Op 20 juni om 19.30 uur organiseren de gemeente Ede en mountainbike-community MTB Zuid Veluwe een bijeenkomst voor mountainbikers en ondernemers die een rol willen spelen bij de nieuwe mountainbikeroutes. De bijeenkomst wordt gehouden in het bedrijfsrestaurant van de gemeente aan de Bergstraat 4 in Ede.

De mountainbikeroute in Ede is aan een stevige opfrisbeurt toe. Door de jaren heen is de route steeds meer over verharde paden gaan lopen. Dit is natuurlijk niet waar mountainbiken om draait. En dat terwijl de natuurgebieden van Ede volop mogelijkheden bieden en vele inwoners en recreanten regelmatig op de mountainbike de Edese bossen in trekken. Daarom heeft de gemeente Ede door de bekende routebouwer Patrick Jansen uit Wageningen een ontwerp laten maken voor nieuwe routes. Dit ontwerp is grotendeels klaar en besproken met de grondeigenaren in het gebied. Tijdens de bijeenkomst licht Patrick het ontwerp toe. Ook zal hij meer vertellen over de planning en organisatie.

De mountainbike-community MTB Zuid Veluwe gaat de routes in Ede adopteren. Dit betekent dat zij een rol spelen bij aanleg, onderhoud en beheer. Daarbij werken gemeente en MTB Zuid Veluwe samen zoals dat ook in andere gebieden gebeurt, bijvoorbeeld op de Utrechtse Heuvelrug. Eric Kuijt, beoogd vrijwilligerscoördinator van de nieuwe mountainbikeroutes Ede zal hierover namens MTB Zuid Veluwe tijdens de bijeenkomst meer vertellen.

Wethouder Vreugdenhil: “In Ede is ruimte voor allerlei vormen van recreatie en toerisme. Daar hoort een goed routenetwerk bij. Het is heel mooi dat de mountainbike community nu zelf meewerkt aan het realiseren van een uitdagend netwerk voor mountainbikers.”

Wilt u komen, meld u dan aan voor dit event via het Facebook event van "MTB Zuid Veluwe". Er is plaats voor 100 mensen.
Nielsefiets
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Just a Surly Krampus black Ops

Op zich hoeft het geen verkeerde ontwikkeling te zijn.
Zou in mijn ogen alleen best prettig zijn wanneer ze zich bewust zijn van het feit dat Amerongen/Leersum op 14 km van Ede ligt.
Denk dat de meeste mensen die graag in Ede en Lunteren fietsen niet op 80km hobbeldebobbelkerendraaiensingletrack zitten te wachten.
Is soms best leuk hoor....maar niet voor altijd.
Niet te ver doorslaan aub.
Resist much, obey little.
Plaats reactie