MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Paaltjes zijn idd nu tot bijna Kreelse plas geplaatst. Vooral het laatste stuk van die tracks heeft wel wat te lijden door onze viervoetige woelwroeters. Maar ja het is hun territorium .. dus dat moeten we dan maar gewoon accepteren. Verkeerd rijders komen vaak per ongeluk op de route. Idd vriendelijk verwijzen naar de rijroute zal hopelijk helpen. En misschien even vertellen hoe ze verkort naar het dierenasiel kunnen rijden. Daar start vanaf net na de witte slagboom het grootste deel vd nieuwe route. Kunnen ze toch even genieten maar dan in de goede richting.

Ik heb gehoord dat er vandaag heel veel vrijwiligers waren om te helpen. Dat is tof want dan komt de route voor het broedseizoen wel af!
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Giant-E schreef: za 24 november 2018, 13:41 Goed nieuws! Hoe moet ik de route inschatten qua hoogtemeters?
Heel veel korte klimmetjes idd. Geen langere klimmen zoals op de UHR. Gisteren rondje gedaan met 2x de nieuwe tracks en de nodige km's op de oude route en omstreken. Totaal volgens Strava een kleine 50km en 275hm.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Miob schreef: za 24 november 2018, 09:52 Ik denk dat veel mensen het probleem van rijden in het donker niet inzien, dus informeren zou al iets kunnen helpen.

Ik heb stukken van de nieuwe route gefietst, onwijs veel respect voor de bouwers! Twee aandachtspuntjes (voor nu) wat mij betreft:
- Dit wordt geen 2-richtingen route lijkt me zo, het is me alleen volledig onduidelijk (op dit moment, dat zal ongetwijfeld nog komen, maar ik zou het graag weten) wat de juiste richting is
- Ik ben lang (2 meter) en heb een 29-er. Kortom: mijn fiets is groot en heeft een lange wielbasis. Een aantal van de kombochten kunnen daardoor eigenlijk niet met mijn fiets, ze zijn te krap. Ik rij met mijn voorwiel op de uiterste buitenrand en met mijn achterwiel vaak dan alsnog net buiten het pad.

Ik moet/wil even terugkomen op deze eerdere post van mij:
- Inmiddels staan er al hele veel paaltjes en is de rijrichting helemaal duidelijk:
- Hier moet ik de hand in eigen boezem steken: De bochten zijn krap, maar niet te krap. Ik ben er goed voor gaan zitten (bij wijze van) en het lag gewoon aan mijn niet al te beste techniek. Ik begon de kombochten steeds helemaal onderin en dan kom je gewoon niet uit. Hoger beginnen en ze gaan prima. Excuses voor mijn slechte techniek ;)

Ik heb delen van de route nu 2 - 4 keer gereden en ik begin hem steeds meer te waarderen. Mijn techniek gaat op deze route echt met sprongen vooruit en hij blijft uitdagend.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

De iets langere klimmetjes zitten misschien in de lus Lunteren. Ik fiets daar met regelmaat en daar zijn wel wat mogelijkheden al is het natuurlijk geen Amerongen. Maar we hebben iets als een Lunterse Berg en de vuilstort bij Wekerom. Maar het ligt er ook maar weer net aan waar ze toestemming voor krijgen om de route te plaatsen.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Misterelmo schreef: wo 28 november 2018, 10:32 De iets langere klimmetjes zitten misschien in de lus Lunteren.
Ede heeft niet zo veel hoogte verschil als de buren UHR, Oosterbeek en Veluwezoom. Maar we proberen zoveel mogelijk hoogtemeters te pakken. Beperkende factoren zijn inderdaad wel de toestemming in bepaalde gebieden.
Neemt niet weg dat je ook met minder hoogtemeters een aantrekkelijk parcours kan maken. Men is nu al verbaasd wat we er toch aan klimmetjes uit weten te halen.

En voor de laaglanders onder ons.... Ook wel lekker om een wat vlakker parcours tussen de bergreuzen te hebben :wink:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

kuijtje.nl schreef: wo 28 november 2018, 16:05En voor de laaglanders onder ons.... Ook wel lekker om een wat vlakker parcours tussen de bergreuzen te hebben :wink:
Precies. Je eet toch ook niet elke dag boerenkool met worst?
We wonen - zonder dat het beseffen - in het mooiste gebied ter wereld. Nergens zoveel afwisseling qua landschappen als hier. Qua routes het zelfde. Heuvelachtig, vlak. Bingo.

(Meeste gebieden zijn erg mooi, maar vaak het veel van het zelfde. Niks mis mee, maar als je van afwisseling houdt - vlak, heuvelachtig, bos, heide, water, rivieren, weilanden, akkers, boomgaarden - kom dan naar de omgeving Heuvelrug, Gelderse Vallei, Veluwe, Rivierenland, Betuwe.)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En voor de echte racers onder ons. De route is behoorlijk technisch qua sturen, keren en draaien dus een hoog gemiddelde (lees 25+) is niet eenvoudig te halen .. en het elke x aanzetten is minstens zo pittig als langere klimmen. Goed voor je interval trainingen :-D
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Voor de gravelaars / crossers onder ons die de route Ede overwegen: ik heb zaterdag de nieuwe tracks op de gravelbike gedaan. Ik neem aan dat het bekend is dat het veel draaien en keren is dus daar ga ik het niet over hebben, maar de staat van de tracks is wellicht wel interessant.

De nieuwe tracks ten zuiden van de N224 zijn prima te doen. De daaropvolgende tracks ten noorden van de N224 zijn op zich ook hard genoeg, maar nog wel een stuk hobbeliger en dus oncomfortabeler. De tracks vanaf het MOB complex hebben voor een gravelbike nog erg veel stukken met los zand. Met name in de bochten heb ik een paar keer een aardige slinger gemaakt. Deze tracks moeten nog flink aangereden worden om ze wat toegankelijker te maken voor de gravelbike / crosser. Ik vermoed dat dat ook zal gelden voor de tracks vanaf de Valenberg als die binnenkort (?) worden vrijgegeven.

Mijn advies zou zijn om nog even te wachten met de crosser en voor nu de mtb te gebruiken. Met de crosser ben je soms meer aan het omploegen dan aan het aanrijden...

Overigens is dat geen kritiek richting het klusteam. Volgens mij wordt het echt een heel toffe route!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

En weer tijd voor een wekelijks bericht :wink: Zaterdag de hele ronde gedaan en de nieuwe tracks lagen er gezien de neerslag best goed bij. Paar kleine aandachtspuntjes, maar prima te fietsen. En nog steeds erg leuk. De verbindende stukken zijn echter soms echt drama. Flinke modder alweer. Sommige van die delen zijn volgens mij onderdeel van de definitieve route. Zijn er plannen om dat ook aan te pakken?

En in het verlengde van die vraag: gaat de trek vanaf ca. de Valenberg al snel open? Zou een hoop modder schelen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou zeggen meld je aan als vrijwilliger. Ik heb vorige week het eerste deel van de track (200m) klaargemaakt. Maar we waren maar met z’n tweeen. Dus als je dat hele stuk + oversteek en vervolg na de Koeweg wilt gaan rijden moeten we nog wel even wat werk verzetten. Wil zelf vrijdag gaan werken aan de route. Dus mocht je meewillen let me know!
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik houd de fb pagina in de gaten maar door de week is voor mij helaas geen optie. Het is ook zeker niet mijn bedoeling om vanaf de zijlijn 'opschieten' te roepen. Ik zie echter in mijn omgeving dat het verboden toegang bord bij de koeweg al genegeerd wordt en dat zal er niet beter op worden als de officiële paden erg modderig zijn...
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

klaast schreef: zo 9 december 2018, 23:51 Ik houd de fb pagina in de gaten maar door de week is voor mij helaas geen optie.
Je mag vast ook wel in het weekend klussen :-D
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

klaast schreef: zo 9 december 2018, 23:05 En weer tijd voor een wekelijks bericht :wink: Zaterdag de hele ronde gedaan en de nieuwe tracks lagen er gezien de neerslag best goed bij. Paar kleine aandachtspuntjes, maar prima te fietsen. En nog steeds erg leuk. De verbindende stukken zijn echter soms echt drama. Flinke modder alweer. Sommige van die delen zijn volgens mij onderdeel van de definitieve route. Zijn er plannen om dat ook aan te pakken?

En in het verlengde van die vraag: gaat de trek vanaf ca. de Valenberg al snel open? Zou een hoop modder schelen...
Ik vond de modder overal erg meevallen eigenlijk, maar ik ben zeker ook benieuwd wanneer de stukken rondom/parralel aan de Koeweg open gaan.

Ik heb de route nu al best vaak gereden (ja, alleen de open stukken) en hij blijft elke keer leuker worden. Toproute!
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Zondagmiddag was het een mudfest, vanmiddag weer kurkdroog.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Vanochtend waren er op het nieuwe stuk tot aan de rotonde met de tank op een aantal plaatsen takken/boomstammen over de route gelegd. Ontevreden wandelaars?
Dat waar niet/slecht overheen te fietsen viel heb ik opzij gegooid.
Plaats reactie