Tja, doordeweeks is het vrijwel altijd rustig in het NHD. Daarentegen is het met name op zondag doorgaans errug druk en kan ik me de nodige overlast voor de overige recreanten ook wel voorstellen, zeker als er met enige regelmaat een grote groep langs je heen rijdt. En ja, daarbij zijn er altijd wel weer mtb'ers die het toch al discutabele imago nou niet bepaald positief beïnvloeden. Zo zag ik vanmorgen nog een flinke groep op een ruiterpad in het NHD trainen, en afgelopen zondagochtend in de Schoorlse Duinen — tijdens m'n hardlooprondje — een vijftal mtb'ers van een zelfverzonnen downhilltrail (met schansen) afdalen om vervolgens over wandelpaden verder te rijden.
Wat betreft het toekomstbeeld voor mtb'ers in het NHD heb ik ondertussen — na het afsluiten van al die paden — ook zo mijn twijfels. Wellicht dat mountainbiken op zondag wel weer verboden wordt, zoals enige jaren geleden het geval was? Dan zou het wel fijn zijn als het op de andere dagen wat langer toegestaan wordt, bijvoorbeeld tot 11u30. Telkens hetzelfde rondje rijden op een vast mtb-parcours? Ben ik persoonlijk geen fan van. Meer paden in het westelijk deel van het NHD toegankelijk maken en in het oostelijk deel (dichtbij de start/finish-locaties van wandelaars) als verboden terrein aanduiden? Goed plan! Maar goed, het zou me ook niet echt verbazen als mountainbiken uiteindelijk helemaal verboden wordt. Vermoedelijk zal de tijd het leren.