Noordhollands Duinreservaat NHD

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

tijdje geleden ook gedaan ride whith the locals , leuk !
groetjes Marcel
marinus23
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: di 9 juli 2013, 14:40
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL, Ghost SE 6000

http://www.heemskerksecourant.nl/extra- ... uingebied/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Is alweer een maandje of drie geleden dat ik in het NHD nabij het Doornvlak onderuitging (met een gebroken schouderblad en 'n zevental gebroken ribben tot gevolg). Gisteren maar weer eens een rondje gereden. Opvallend toch dat de mtb-mogelijkheden met enige regelmaat wat minder worden. Wederom zijn er een aantal wandelpaden ontoegankelijk geworden, 4 stuks deze keer! Sinds de invoering van de 10u30-maatregel — destijds in 2004 — zijn er immers al aardig wat paden afgesloten, zoals de Papenberg, Tankgracht, Reservaatpad, Hyacintenpad, Lange Vlakpad, noem maar op. Naar een plausibele reden blijft het vaak gissen.

Zo werd in 2014 het aloude Hyacintenpaadje — de fraaie singletrack ten oosten van de Kruisberg — gebarricadeerd. Waarom? Nou, volgens de betreffende PWN-beheerder is het destijds op verzoek van het publiek (?!) afgesloten, omdat mountainbikers daar afweken van het originele pad en er allerlei z.g. nevenpaden ontstonden en daarmee de sfeer van het paadje en het omliggende Hyachintenbos werd aangetast...

Niet zo'n goed voorbeeld, lijkt me. Immers, daar werd pas van het oorspronkelijke pad afgeweken, nadat er diverse bomen omgewaaid waren én niet opgeruimd werden! Zowel wandelaars, hardlopers als mtb'ers zullen dan doorgaans eerst proberen eroverheen te stappen/springen. Pas als dat niet lukt, worden er mogelijkheden gezocht om er langs te manoeuvreren, waardoor er een nevenpad kan ontstaan en weer zal verdwijnen zodra de boel opgeruimd is.

Het gebarricadeerde Hyacintenpad, tegenwoordig ook wel Inkiepad genoemd...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waaibomenhout ligt er nog altijd. Tandwielafdrukken uit vervlogen tijden...
Afbeelding

In 2014 werd in de Wimmenummerduinen het enige verbindingspad tussen beide zeedorplandschappen eveneens voorzien van ‘no bike’-borden. De reden? Er werd uitgelegd dat het betreffende wandelpad niet langer geschikt was om te fietsen, omdat er meerdere specifieke plantensoorten voor zouden komen en er tevens nogal wat dieren leven zoals vlinders, bijen, graafwespen en hommels. Al deze soorten zouden dan plots — door overmatig gebruik van fietsen over dit pad — in gevaar komen. Naar mijn idee toch bijzonder dat wandelaars, nordic-walkers en hardlopers op dat ene pad kennelijk geen gevaar voor deze ‘bedreigde’ planten en beestjes opleveren. Zij mogen daar in ieder geval nog altijd vrijelijk blijven kuieren, prikken en draven.

Verbinding verbroken...
Afbeelding
Afbeelding

Zoals gezegd zijn er onlangs nog eens 4 wandelpaden afgesloten. Gisteren bleek namelijk dat ook het Mooyeveld-doorsteekje, 't Prieelpad en de laatste 2 vogelbroedpaden definitief op slot zijn gegaan!

De Mooyeveld-doorsteek, voltooid verleden tijd...
Afbeelding

't Prieelpad, sweet memories...
Afbeelding

Ter herinnering, in 2010 werden vier fraaie singletracks (!) plots gebombardeerd tot vogelbroedgebied en gingen daardoor jaarlijks 6 maanden dicht (van februari tot augustus). Paar jaar geleden werden de eerste twee vogelbroedpaden (nabij de Papenberg) echter al definitief afgesloten en zogezegd aan de natuur teruggegeven. Datzelfde geldt sinds kort ook voor de twee overgebleven vogelbroedpaden.

Vogelbroedpad in het Wildernisbosch, nu definitief op slot...
Afbeelding

De zuidelijke ingang van 't vogelbroedpad nabij Johanna's Hof, eveneens definitief gedwarsboomd...
Afbeelding

Info-bordje ter nagedachtenis, ligt nog bij de noordelijke ingang...
Afbeelding

8) Kan mooi als springplank gebruikt worden...
Afbeelding

Sinds 2004 zijn er inmiddels in totaal 19 paden afgesloten! And still counting...?
Afbeelding
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Liep er zelf ook tegenaan.
Ik rijdt altijd op gps, omdat ik de weg ook niet weet.
Bij mij ontstaat het illegaal rijden op deze manier.
T half elf mag van mij ook best wintertijd krijgen, t is net ff te krap nu.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rios
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: wo 22 januari 2014, 22:34

tiewrap schreef:Liep er zelf ook tegenaan.
Ik rijdt altijd op gps, omdat ik de weg ook niet weet.
Bij mij ontstaat het illegaal rijden op deze manier.
T half elf mag van mij ook best wintertijd krijgen, t is net ff te krap nu.
Eens, uurtje langer in de wintertijd periode zou mooi zijn idd.
Giant TCR Racefiets/ Koga Colmaro Extreme Gravelbike
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Het grote probleem is dat PWN en mtbers niet zo goed samen gaan. De reden kan ik nog steeds niet vinden.
Ik vind het jammer dat PWN zo omgaat met de mountainbikers. PWN kweekt hiermee ook weinig begrip bij deze groep recreanten.
Ik zou graag een uitleg willen waarom zij zo omgaan met de groep mountainbikers. Hoek an ik die verkrijgen?
Met zo'n uitleg kunnen wij, de mountainbikers, dan verder zoeken naar oplossingen. Laat het een campagne zijn tegen het stereotype mountainbiker die ik nog maar zelden tegenkom of eventueel iets met groeppeoblemen oplossen(ik realiseer me dat zo'n grote groep niet prettig kan zijn voor de medebosgebruikers).
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Vrij simpel, er is een kleine groep die het weet te verneuken voor de rest.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Gertjanw schreef:Het grote probleem is dat PWN en mtbers niet zo goed samen gaan. De reden kan ik nog steeds niet vinden.
Ik vind het jammer dat PWN zo omgaat met de mountainbikers. PWN kweekt hiermee ook weinig begrip bij deze groep recreanten.
Ik zou graag een uitleg willen waarom zij zo omgaan met de groep mountainbikers. Hoe kan ik die verkrijgen?
Met zo'n uitleg kunnen wij, de mountainbikers, dan verder zoeken naar oplossingen. Laat het een campagne zijn tegen het stereotype mountainbiker die ik nog maar zelden tegenkom of eventueel iets met groepproblemen oplossen (ik realiseer me dat zo'n grote groep niet prettig kan zijn voor de medebosgebruikers).
Mtb'ers en PWN'ers lijken inderdaad niet zo goed samen te gaan. Communiceren met PWN is doorgaans dan ook niet eenvoudig. Op ‘lastige’ vragen volgt veelal een ontwijkend antwoord, of je krijgt een nogal curieuze reactie. Zoals een tijdje geleden toen een begrazingsgebied nabij Bergen a/Zee — met twee lange wandelpaden erin — afgebakend werd met een groot hekwerk eromheen. Op de vraag of er op de betreffende paden geen klappoortjes maar wildroosters geplaatst konden worden, antwoordde PWN doodleuk met... “Er is gekozen voor klappoortjes om mountainbikers te ontmoedigen om daar te fietsen. Uit een recreatieonderzoek is namelijk gebleken dat wandelaars hier overlast van ondervonden. Met wildroosters blijft er gefietst worden”. Kortom, enerzijds wordt er een groot natuurgebied opengesteld om vrijelijk te kunnen mountainbiken, en anderzijds worden — kennelijk op aandringen van wandelaars (!) — allerlei maatregelen genomen om mtb'ers te weren/ontmoedigen. Wie die logica begrijpt, mag het zeggen. :wink:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als elke biker zich nu gewoon netjes gedraagt hebben de wandelaars (ook de zure) geen rede tot klagen....
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat je dan nog met je auto de weg op mag.
Daar misdragen sommige zich ook.

Ik vindt dat zo'n dooddoener.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Tja, het is dus wel het probleem. Het zijn die paar eikels die het verneuken voor de rest. Dan kan je zeiken over de grondeigenaar maar zolang er volk is dat steeds de vooroordelen bevestigt zal deze gewoon dit soort maatregelen nemen. Dus als de schoen past gedraag je een beetje. Zo niet? Moet je niet raar opkijken dat mountainbikers over een tijdje helemaal geweerd worden.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dus als het aan jou ligt kun je alles verbieden.
Overal misdraagt er zich wel iemand.
Overigens misdragen wandelaars zich minstens net zo hard.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1302
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

B@zz schreef:
Gertjanw schreef:Het grote probleem is dat PWN en mtbers niet zo goed samen gaan. De reden kan ik nog steeds niet vinden.
Ik vind het jammer dat PWN zo omgaat met de mountainbikers. PWN kweekt hiermee ook weinig begrip bij deze groep recreanten.
Ik zou graag een uitleg willen waarom zij zo omgaan met de groep mountainbikers. Hoe kan ik die verkrijgen?
Met zo'n uitleg kunnen wij, de mountainbikers, dan verder zoeken naar oplossingen. Laat het een campagne zijn tegen het stereotype mountainbiker die ik nog maar zelden tegenkom of eventueel iets met groepproblemen oplossen (ik realiseer me dat zo'n grote groep niet prettig kan zijn voor de medebosgebruikers).
Mtb'ers en PWN'ers lijken inderdaad niet zo goed samen te gaan. Communiceren met PWN is doorgaans dan ook niet eenvoudig. Op ‘lastige’ vragen volgt veelal een ontwijkend antwoord, of je krijgt een nogal curieuze reactie. Zoals een tijdje geleden toen een begrazingsgebied nabij Bergen a/Zee — met twee lange wandelpaden erin — afgebakend werd met een groot hekwerk eromheen. Op de vraag of er op de betreffende paden geen klappoortjes maar wildroosters geplaatst konden worden, antwoordde PWN doodleuk met... “Er is gekozen voor klappoortjes om mountainbikers te ontmoedigen om daar te fietsen. Uit een recreatieonderzoek is namelijk gebleken dat wandelaars hier overlast van ondervonden. Met wildroosters blijft er gefietst worden”. Kortom, enerzijds wordt er een groot natuurgebied opengesteld om vrijelijk te kunnen mountainbiken, en anderzijds worden — kennelijk op aandringen van wandelaars (!) — allerlei maatregelen genomen om mtb'ers te weren/ontmoedigen. Wie die logica begrijpt, mag het zeggen. :wink:

De broedpaden ten noorden van het vliegveld zijn inderdaad dicht zonder opgaaf van reden, ook de Mooyeveld doorsteek ja. Die trouwens vanaf het oosten, naast het voetbalveldje, totaal niet was afgesloten. Halverwege stond je opeens voor een hek en was het ruiterpad de enige oplossing. En waarom? PWN ziet de MTBer liever gaan dan komen en dit proces zal dus gewoon doorgaan. Heeft niets te maken met hoe MTBers zich gedragen, want dat gaat heel goed. MTBers zijn net mensen en er zitten net als in andere recreantengroepen overal wel een paar galbakken die niet binnen de lijntjes kunnen kleuren.
Wat PWN niet snapt, of juist wel, is dat er inmiddels in de loop der jaren heel veel GPS routes zijn ontstaan, vanwege het feit dat PWN een vaste route niet ziet zitten. Diegene die niet zo bekend zijn in het gebied en dus een leuke GPS route kiezen zullen niet graag van deze route willen afwijken en dus hekjes/takken negeren....en eigenlijk kan ik ze geen ongelijk geven als kleine verbindingsstukken worden afgesloten zodat grotere rondes niet meer te rijden zijn.
Deze in mijn ogen onzinnige afsluitingen zorgen voor meer druk op de overige paden met gevolgen die ik hier niet hoef uit te leggen. Als dit doorgaat is kom je in een neerwaartse spiraal terecht.....zou PWN daar op aansturen wellicht?

dussssssss©
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Was ik nog vergeten de straffe klim naar het Russengat mee te tellen. Die is namelijk een tijdje geleden ook voorzien van een ‘no bike’-bordje...
Afbeelding

Ergo, de teller staat inmiddels op 20 afgesloten paden (sinds 2004). Lijkt raadzaam de onderstaande route maar niet te rijden. Niet ondenkbaar immers dat je dan een slordige 20 bekeuringen onder je zadel gepropt krijgt... :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Nou, de PWN-mannen (m/v) zitten de laatste tijd bepaald niet stil. Bomen worden volop gekapt en lijken vooral gebruikt te worden om de mooiste paden te barricaderen. Deze keer was het kennelijk de hoogste tijd voor de steile Spaarpot-track, de fraaie doorsteek richting Boreelduinen en 't kikkerpoeltje. De ‘afgesloten paden’-teller staat inmiddels op 21. Nog even, en het wordt handiger om toegangsbordjes te plaatsen bij de paden waarop wél gefietst mag worden... :roll:

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie