Nieuwe route Haaksbergen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Karrewiel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:34
Mijn mountainbike: Canyon/Trek

VeeDee schreef:Denk ook dat de omleidingsbordjes ivm de slechte staat van de route wel weer weg kunnen...
Laat ze voorlopig hangen. Eerst moet er een structurele oplossing komen.
Eén weekje met flinke regenval, dan kan ik ze weer ophangen. :wink:
Beide routes worden aangegeven. Aan de rijders de keus welke route op dat moment het beste is te volgen.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Karrewiel schreef:
VeeDee schreef:Denk ook dat de omleidingsbordjes ivm de slechte staat van de route wel weer weg kunnen...
Laat ze voorlopig hangen. Eerst moet er een structurele oplossing komen.
Eén weekje met flinke regenval, dan kan ik ze weer ophangen. :wink:
Beide routes worden aangegeven. Aan de rijders de keus welke route op dat moment het beste is te volgen.
:-q
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Denk dat ik de route morgen weer eens ga fietsen, dat is voor mij al weer eventjes geleden.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

tikeman schreef:Route lag er vandaag super bij (de twee lussen Buursezand en Witteveen). Paar kleine puntjes:

De klim net voor de bolle brug bij de Haarmuhle is nu niet te doen omdat het opgebrachte zand weggespoeld is en de boomwortels bovenaan verhinderen dat je de klim haalt (kan ook aan mij liggen). Je kunt je snelheid daardoor niet vasthouden.

Ander aandachtspunt is dat aan het eind van sommige tracks twee verticaal ingegraven boomstammen de track 'markeren'. De ruimte hiertussen is soms maar 77-78 cm, terwijl mijn stuur al 73 cm is. Ik kan me voorstellen dat deze stammen er staan omdat je na de track een normaal fietspad opfietst en je dus moet opletten. Iets meer ruimte tussen de stammen zou welkom zijn met de brede sturen van tegenwoordig.
Vanmiddag ben ik hier nog langsgereden voor inspectie van de route. Ik vond het nog wel goed te doen, maar ik kan me voorstellen die wortels het, voor iemand die niet zo bekend is met de route, een stukje lastiger maken. Heb het in ieder geval gemeld.

In het verleden had ik ook wel eens moeite om goed door deze kuil te komen, maar sinds iemand mij een paar goede tips gaf gaat het veel gemakkelijker:
- Focus je niet teveel op de klim, maar juist op de afdaling. De truc is om naar beneden genoeg snelheid te maken om gemakkelijk weer boven te komen.
- De klim maakt naar boven toe een flauwe bocht naar links. Als je je snelheid wilt vasthouden, moet je die bocht een beetje afsnijden, zodat je in een rechte lijn door de kuil rijdt. Je fietst dan linksonder de vlonder op en gaat er rechtsboven weer af. Bijkomend voordeel is dat aan de linker kant de boomwortels iets minder ver uit de grond steken.

Als je je met genoeg snelheid en overtuiging naar beneden stort kun je zonder te trappen aan de andere kant tot over de vlonder komen!
Leuke oefenstof voor je volgende rit op de Haaksbergen route.

Wat die paaltjes betreft: die staan op plekken waar je vanaf een track rechtstreeks de openbare weg of een fietspad oprijdt. Het is dus juist de bedoeling om je daar snelheid te laten minderen. Kennelijk werkt dat goed.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Mij zijn die wortels nog nooit opgevallen. :D
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Karrewiel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:34
Mijn mountainbike: Canyon/Trek

Charlie Skeen schreef:
tikeman schreef:Route lag er vandaag super bij (de twee lussen Buursezand en Witteveen). Paar kleine puntjes:

De klim net voor de bolle brug bij de Haarmuhle is nu niet te doen omdat het opgebrachte zand weggespoeld is en de boomwortels bovenaan verhinderen dat je de klim haalt (kan ook aan mij liggen). Je kunt je snelheid daardoor niet vasthouden.

Ander aandachtspunt is dat aan het eind van sommige tracks twee verticaal ingegraven boomstammen de track 'markeren'. De ruimte hiertussen is soms maar 77-78 cm, terwijl mijn stuur al 73 cm is. Ik kan me voorstellen dat deze stammen er staan omdat je na de track een normaal fietspad opfietst en je dus moet opletten. Iets meer ruimte tussen de stammen zou welkom zijn met de brede sturen van tegenwoordig.
Vanmiddag ben ik hier nog langsgereden voor inspectie van de route. Ik vond het nog wel goed te doen, maar ik kan me voorstellen die wortels het, voor iemand die niet zo bekend is met de route, een stukje lastiger maken. Heb het in ieder geval gemeld.

In het verleden had ik ook wel eens moeite om goed door deze kuil te komen, maar sinds iemand mij een paar goede tips gaf gaat het veel gemakkelijker:
- Focus je niet teveel op de klim, maar juist op de afdaling. De truc is om naar beneden genoeg snelheid te maken om gemakkelijk weer boven te komen.
- De klim maakt naar boven toe een flauwe bocht naar links. Als je je snelheid wilt vasthouden, moet je die bocht een beetje afsnijden, zodat je in een rechte lijn door de kuil rijdt. Je fietst dan linksonder de vlonder op en gaat er rechtsboven weer af. Bijkomend voordeel is dat aan de linker kant de boomwortels iets minder ver uit de grond steken.

Als je je met genoeg snelheid en overtuiging naar beneden stort kun je zonder te trappen aan de andere kant tot over de vlonder komen!
Leuke oefenstof voor je volgende rit op de Haaksbergen route.

Wat die paaltjes betreft: die staan op plekken waar je vanaf een track rechtstreeks de openbare weg of een fietspad oprijdt. Het is dus juist de bedoeling om je daar snelheid te laten minderen. Kennelijk werkt dat goed.
Morgen staat hier toevallig onderhoud op het programma door ons geweldige onderhoudsteam! :-q
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

VeeDee schreef: Zag wel dat aan de achterkant de laatste planken niet allemaal meer heel zijn...
Afgelopen zaterdag zijn de planken al zorgvuldig geselecteerd en naar verwachting trekken de heren morgen naar de kuil voor de reparatie.....
Google is your friend :-)
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

ARi schreef:
VeeDee schreef: Zag wel dat aan de achterkant de laatste planken niet allemaal meer heel zijn...
Afgelopen zaterdag zijn de planken al zorgvuldig geselecteerd en naar verwachting trekken de heren morgen naar de kuil voor de reparatie.....
:-q
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Wil de route binnenkort eens gaan rijden. Op mtbroutes.nl staat Erve Bruggert als startlocatie (een van de). Is dat ook een goed plek om de auto te parkeren?
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Bij Ter Huurne kun je ook parkeren, er is daar veel parkeerruimte.
Je start de route dan richting Duitsland.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

ArjanR1 schreef:Bij Ter Huurne kun je ook parkeren, er is daar veel parkeerruimte.
Je start de route dan richting Duitsland.
Dank je! Dat is de hollandsemarkt aan de Alsteedseweg?
Karrewiel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:34
Mijn mountainbike: Canyon/Trek

Teixido schreef:
ArjanR1 schreef:Bij Ter Huurne kun je ook parkeren, er is daar veel parkeerruimte.
Je start de route dan richting Duitsland.
Dank je! Dat is de hollandsemarkt aan de Alsteedseweg?
Of iets verder rijden de grens over en parkeren bij de Haarmühle. Kun je na afloop gelijk op het terras zitten. :bier:
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Teixido schreef:
ArjanR1 schreef:Bij Ter Huurne kun je ook parkeren, er is daar veel parkeerruimte.
Je start de route dan richting Duitsland.
Dank je! Dat is de hollandsemarkt aan de Alsteedseweg?
Yep!
Alsteedseweg 64
gig
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 21:50

ARi schreef:
VeeDee schreef: Zag wel dat aan de achterkant de laatste planken niet allemaal meer heel zijn...
Afgelopen zaterdag zijn de planken al zorgvuldig geselecteerd en naar verwachting trekken de heren morgen naar de kuil voor de reparatie.....
Net terug van een rondje Haaksbergen, de kuil is goed te doen en de heren hebben wederom top werk verricht. :-q
De nieuwe planken liggen er netjes in!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding

Rock en Roll bosje, ongevallen boom wat een gevaarlijke situatie is. Ongeveer 150 meter vanaf de ingang.
Plaats reactie