Is het nog wat in de Drunense Duinen V ?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bianchi5555
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 12:16
Mijn mountainbike: 26 inch en 29 inch

?? Waar zijn de berichten over Drunen?? gaan iedereen ergens anders verder?
Regards Luke

Love to drive 26 inch, love to run, love old skool
but now also 29inch :)
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

bianchi5555 schreef:?? Waar zijn de berichten over Drunen?? gaan iedereen ergens anders verder?

Tot voor jaren geleden was dit route nummer één in Nederland. Tegenwoordig door vele andere routes ingehaald betreffende techniek en beleving.

Ik vermaak me prima in mijn achtertuin, maar ik begrijp wel dat de echte mtber lekker elders in Nederland gaat biken.

Daarnaast doet Natuurmonumenten ook geen enkele moeite om de route wat meer van deze tijd te maken. Een route LDD 2.0 zou erg welkom zijn :-q
Er is echt veel meer uit deze route te halen.
Life is short.....................enjoy it!!!
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Na jaren vooral Cadettenkamp/Vrachelen/enkele keer Dorst (voor ons op fietsafstand) hebben we afgelopen weekend deze (voor ons net niet op fietsafstand) voor het eerst gedaan. Mooier dan ik dacht!

Minder spektakel 'per vierkante meter' dan voorgenoemde routes, maar dat hoeft voor mij ook niet per sé met deze totale lengte. En prima parkeermogelijkheden, en goede après-MTB horeca, dat zijn ook zeker pluspunten :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

LDD is in de basis echt wel een mooie route, het landschap is ook een meerwaarde als je niet alleen maar met je neus op het stuur recordrondjes wilt rijden.

Maar in de loop der jaren is er toch wel wat van de uitdaging verloren gegaan. Met name de hoeveelheid matten die recentelijk tussen de Rustende Jager en de fietspadoversteek zijn gelegd vind ik zonde. Daar heb je nu een stuk of twee, drie "geasfalteerde" klims en de kleine dropjes (die al amper een naam mochten hebben) in de afdalingen ervan zijn volledig gladgestreken. Het is me echt wel duidelijk dat je aan regelmatig onderhoud niet ontkomt bij de aantallen die er wekelijks over zo'n route fietsen, maar er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van routes die laten zien dat dat ook anders kan dan telkens alles maar weer gladstrijken.

Ik blijf nog steeds tegenstander van illegaal andere paadjes opzoeken (omdat ik de redenen daarvoor ook goed begrijp), maar ik snap wel waarom het gebeurd. Ik heb een tijd lang een lichte voorkeur voor de LDD boven Dorst gehad, vooral vanwege het "natuurlijkere karakter" van de LDD in vergelijking met Dorst en Cadettenkamp.
Maar tegenwoordig merk ik dat desondanks die voorkeur aan het omslaan is. Jammer...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

De laatste jaren wordt de route goed onderhouden en deze blijft bij veel regen relatief droog. Ik begrijp ook het aanleg van de matten, maar de speelsheid is helemaal weg.
Er zijn nog genoeg rechte paden waar veel meer mee gedaan kan worden.
Dat zou de route weer een stuk avontuurlijker maken
Life is short.....................enjoy it!!!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

De LDD is de afgelopen jaren omgetoverd in een toeristisch stukje fietsen. De enige 'uitdaging' die er nog is zit voor de Roestelberg. (mulle klim, zandbak en afdalinkje)

Oh en enkele remknippen na een enge afdaling met bocht daarna. Daar is het de uitdaging om zoveel mogelijk bidons te tellen in het voorbijgaan. :/ Tegelijkertijd kun je sporen volgen van fietsers die gewoon niet vooruit kijken.

Zonde, het kon zo anders zijn! :)

Wie is eigenlijk kartrekker van de route? Zijn dat vrijwilligers met toestemming zoals op de UHR? Of volledig in beheer bij Staatsbosbeheer?
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

RuudRuud schreef:De LDD is de afgelopen jaren omgetoverd in een toeristisch stukje fietsen. De enige 'uitdaging' die er nog is zit voor de Roestelberg. (mulle klim, zandbak en afdalinkje)

Oh en enkele remknippen na een enge afdaling met bocht daarna. Daar is het de uitdaging om zoveel mogelijk bidons te tellen in het voorbijgaan. :/ Tegelijkertijd kun je sporen volgen van fietsers die gewoon niet vooruit kijken.

Zonde, het kon zo anders zijn! :)

Wie is eigenlijk kartrekker van de route? Zijn dat vrijwilligers met toestemming zoals op de UHR? Of volledig in beheer bij Staatsbosbeheer?

Natuurmonumenten bepaald alles. Er zijn vrijwilligers die de route onderhouden en met goede ideeën komen. Helaas wordt elke goede verbetering afgeschoten door Natuurmonumenten.
Life is short.....................enjoy it!!!
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

RuudRuud schreef:De LDD is de afgelopen jaren omgetoverd in een toeristisch stukje fietsen.
Mooi om te vernemen. Dit is precies wat mijn voorkeur heeft. Komende herfst of winter voor het eerst weer sinds meer dan tien jaar eens een rondje LDD doen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

speedrider schreef:
RuudRuud schreef:De LDD is de afgelopen jaren omgetoverd in een toeristisch stukje fietsen. De enige 'uitdaging' die er nog is zit voor de Roestelberg. (mulle klim, zandbak en afdalinkje)

Oh en enkele remknippen na een enge afdaling met bocht daarna. Daar is het de uitdaging om zoveel mogelijk bidons te tellen in het voorbijgaan. :/ Tegelijkertijd kun je sporen volgen van fietsers die gewoon niet vooruit kijken.

Zonde, het kon zo anders zijn! :)

Wie is eigenlijk kartrekker van de route? Zijn dat vrijwilligers met toestemming zoals op de UHR? Of volledig in beheer bij Staatsbosbeheer?

Natuurmonumenten bepaald alles. Er zijn vrijwilligers die de route onderhouden en met goede ideeën komen. Helaas wordt elke goede verbetering afgeschoten door Natuurmonumenten.
Terecht ; Natuurmonumenten heeft als doel , wat de naam al zegt , om Natuurmomumenten in stand houden. We mogen al blij zijn dat we er , weliswaar beperkt , überhaupt mogen fietsen. De mountainbike route met de vignettenopbrengst wordt heel begrijpelijk vooral gebruikt voor het hoofddoel van NM.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Maar ook Natuurmonumenten mag best met de tijd mee gaan en constateren dat de beleving van het mtben aan het veranderen is.
En dat kan best zonder de natuur aan te tasten of te beschadigen, door gewoon de bestaande route aan te passen aan de tijd van nu.


Jaren geleden was het echt stukken rustiger in LDD. Maar ook de natuurbeschermers (Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer) maken gretig reclame om vooral veel mensen naar de natuurgebieden te krijgen. En dan bedoel ik wandelaars, mountainbikers, paardrijders, dagjesmensen, etc.... Een soort goedkoop pretpark!
Nee, dat zal de bossen en duinen goed doen :~
Life is short.....................enjoy it!!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben er geen voorstander van, maar ze merken het vanzelf aan het aantal mensen dat de illegale paadjes op gaat met de mtb. En dat zijn er niet weinig, afgaande op wat ik af en toe zo zie als ik in de LDD fiets of wandel...
Met een voldoende interessante route hou je de bikers op de track en de verschillende recreantengroepen uit elkaar. Win-win situatie, daar zijn ze bijvoorbeeld op de UHR wel achter maar bij NM nog niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Remmes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1956
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 21:55
Contacteer:

speedrider schreef:
Natuurmonumenten bepaald alles. Er zijn vrijwilligers die de route onderhouden en met goede ideeën komen. Helaas wordt elke goede verbetering afgeschoten door Natuurmonumenten.
aan alle goede ideeen heeft NM schijt, ze doen alsof ze open staan voor ideeen, maar doen er toch niks mee
MTB route Loonse en Drunense Duinen
https://www.facebook.com/mtbrouteldd/
FB group MTB XL NL-BE
https://www.facebook.com/groups/1780348748962030
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Lijkt me frustrerend als vrijwilliger... :(
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Remmes schreef:
speedrider schreef:
Natuurmonumenten bepaald alles. Er zijn vrijwilligers die de route onderhouden en met goede ideeën komen. Helaas wordt elke goede verbetering afgeschoten door Natuurmonumenten.
aan alle goede ideeen heeft NM schijt, ze doen alsof ze open staan voor ideeen, maar doen er toch niks mee
Mijn ideeën volgen ze redelijk op. :winkie: Nu nog wachten op het volledig asfalteren zodat er voor de recreërende gewone fietser (en die zijn er heeel veel meer dan MTB-ers) nog meer mogelijkheden zijn om van het mooie gebied te genieten.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Wat een negativiteit allemaal weer :-)
De route is voor mij niet dicht in de buurt, maar ik heb er afgelopen vrijdag voor de tweede keer een paar rondjes gereden. Ik vind het een heerlijke / prachtige route. Het zal vroeger best spannender / moeilijker / uitdagender zijn geweest, maar desalniettemin vind ik het een super route. Lekker lang, een heerlijke flow en prachtig uitzicht.
De route is zo goed aangegeven dat het bijna onmogelijk is om verkeerd te rijden, dat zie ik op andere routes nog wel eens anders...
Plaats reactie