Rheden en overlast...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
HT
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 21:10
Mijn mountainbike: Nishiki

De NFTU is momenteel druk bezig op te komen voor de ATB-er m.b.t. ATB-routes, tourtochten, en om de comunicatie te verberenen tussen de diverse organisties. (Boswachters, Natuurmonumenten, Gelders landschap)
De NFTU doet dit samen met bijna alle ATRB-verenigingen op de veluwe in de vorm van de Veluweberaad.
Dit is in ± mei opgestart.
In de toekomst zullen we hopelijk van pofiteren en lezen.

:-D Verder kijk allen af en toe op TV-Gelderland!!!
Deze mensen hebben vandaag (di 21 okt) een gesprek (discussie) opgenomen over het ATBen op de veluwe.
In dit gesprek gaan een klagende wandelaar, een atb-er (geloof van de NFTU) en een boswachter, met elkaar in discussie.

Hopelijk loopt dit voor ons goed af...
No distance too long!!
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Het probleem is dat de NTFU en ook de meeste wielerverenigingen toch vooral gericht zijn op wielrennen en wielrenners die darnaast buiten het seizoen (in de winter dus) de mountainbike pakken en het bos in gaan. En helaas niet op "echte" mountainbikers die vaak wat meer zoeken in de routes die ze mogen fietsen. Dat resulteert er vaak in dat een route volgens de landeigenaren en bijvoorbeeld staatsbosbeheer si afgestemd met mountainbikers maar voor het overgrote deel leidt langs paden die overduidelijk ook te doen moesten zijn door bijvoorbeeld cyclocrossers en mountainbikers met wat minder ervaring. Gevolg: een doodsaaie route, zeker als je hem vaker dan 1 keer gereden hebt, en onwillekeurig daardoor ook de wens (die soms ook in uitvoering wordt gebracht) van wat mer ervaren mountainbikers om de echt spannende dingne buiten de route uit te proberen.

Het zou daarom te verkeizen zijn dat er een alndelijk platform van mountaibikers zou ontstaan, dat de belangen van echte mountainbikers zou weergeven. Maargoed, wie heeft daar de tijd voor?
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Wanneer wordt er een bos afgesloten voor de wandelaars?
Kabouterland :evil:
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Walter schreef:Wanneer wordt er een bos afgesloten voor de wandelaars?
Kabouterland :evil:
Zo gauw als ik een bos kan kopen, sluit ik het meteen voor wandelaars af en maar er een klein MTB-paradijs van: Interesante XC route, dirts, North Shores Style stunts, drops, vanalles en nog wat.

Vrees alleen dat ik nooit het geld voor een stuk bos bij elkaar krijg als ik de andere dingen bekijk die ik in mijn leven nog wil doen :~
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
joosthaytink@hotmail.com
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 14 januari 2004, 18:47
Mijn mountainbike: ridley/ marzocchi/ rigida

mcauseway schreef:ajjj... mag ik nog 'ns daar komen biken in m'n zwarte mtb-shirt met de rood/groene tekst "Don't Walk Bikers Only" op de rug ?? :lol:
Het zal wel al genoemd zijn, maar vantevoren even tringelen met je fietsbelletje lijkt me voldoende om de wandelaar ervan op de hoogte te stellen dat jij aan komt stormen; want een geschrokken wandelaar telt voor een boze wandelaar, niettan? :wink:

~Mike
Mee eens, en als je de laatste afdaling van de route nodig hebt om alles eruit te halen heb je het stuk daarvoor niet hard genoeg gefietst.......
:~
sometimes it is better to remain silent and thought to be a fool than to open one`s mouth and take away all doubt.........
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

ik ben het met jullie allemaal eens...

toch vind ik echt dat je als fietser wel rekening moet houden met andere boswandelaars... Maar het huod op wanneer je zoveel rekening met iedereen kan gaan houden zodat er helemaal niets meer aan wordt om te fietsen in nederland.
In belgie heb ik wat dat betreft veel minder problemen meegemaakt en het lijkt of die mensen er ook meer aan gewent zijn of er voor open staan dan in nederland!

tot in het bos,
GK
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Ja, in belgie heeft een sportieve fietser veel meer aanzien, ze houden veel meer rekening met de sportfietsers, ook op de weg !!!!
Daarbij is het hier toch wel een stukje drukker in het bos en op de weg ook.
Er zullen zeker rotte appels tussen ons zitten, maar ik moet zeggen dat ik, naar zeer veel opservatie, moet zeggen dat een hoop slechte reacties en gedragingen worden uitgelokt door een zeer negatieve houding van de wandelaar naar de fietser toe.
Ben het behoorlijk zat om telkens maar vriendelijk te zijn als verreweg de meeste wandelaars het verrekken om aan de kanten te gaan, en dat na herhaaldelijk waarschuwen[en eventueel bellen].
En wat veel mensen niet weten is, dat het eigenlijk verboden is om te bellen[fiets bel], alleen tenzij een ongeluk dreigt is het toegestaan EN NIET EERDER !!!!!!!
Koen1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 5 februari 2004, 10:15
Contacteer:

Het lijkt tegenwoordig weer iets beter te gaan op de Rhedense route. De dreiging van sluiting heeft wel z'n effect gehad. Blijft toch dat er (ook in deze discussie) een aantal mensen nogal "agressief" reageren; de wandelaars zijn de klootzakken, wij als bikers doen het allemaal goed. Het gaat er niet om wie de schuldige is, het gaat er om dat wandelaars, fietsers, ruiters enzovoorts allemaal wel iets willen. Het lijkt me niet meer als normaal dat wij als bikers op de daarvoor aangewezen paden moeten blijven en er niet af mogen. Wandelaars moeten ook op de paden blijven. Ruiters ook. De enige die dat niet hoeven zijn de herten, zwijnen, konijnen enz. En in eerste instantie was het ook hun tuin... Ik ben blij dat ik daar door heen mag fietsen.
Koen

P.S. Op de website (http://home.hetnet.nl/~mtbroute/index.html) heeft de Boswachter onder het kopje "Kooi de Boswachter" sinds kort een eigen column. Lijkt me goed juist deze mensen te vriend te houden.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Het is wel zo dat de mountainbikers het ALTIJD gedaan hebben en de wandelaars/ruiters nooit... dan krijg je vanzelf wel een hekel aan die mensen :x
Don't just train... train right.
Koen1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 5 februari 2004, 10:15
Contacteer:

Is eigenlijk niet zo heel raar. De overlast die mountainbikers veroorzaken is voor ons zelf niet zo heel opvallend maar een wandelaar schrikt zich helemaal kapot als er weer iemand met een noodgang voorbij komt denderen (Ik ben regelmatig wandelend op de Posbank te vinden dus ik spreek uit ervaring). Als reactie daarop gaan wandelaars (ik niet...) niet aan de kant voor mountainbikers. Maar stel je nu eens voor dat de motorcrossers ook op de Posbank mogen crossen. Of sterker nog:auto's. Dan zijn wij het die ons steeds kapot schrikken en gaan wij lopen klagen, toch?
Koen.
Fiets eens naar de website over de Rhedense route: http://home.hetnet.nl/~mtbroute/index.html
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Koen1 schreef:Maar stel je nu eens voor dat de motorcrossers ook op de Posbank mogen crossen. Of sterker nog:auto's. Dan zijn wij het die ons steeds kapot schrikken en gaan wij lopen klagen, toch?
Koen.
Ik klaag niet als ik posbank omhoog fiets en de auto's en motoren me voorbij scheuren. Ik weet namelijk dat ik op die weg dat verkeer kan verwachten, net als een wandelaar op de MTB-route bikers kan verwachten. Dus tip aan de wandelaars: Kijk uit als je je op de MTB-route begeeft.

Los van dat een vraagje aan Koen1 (en anderen):
  • Hoeveel KM wandelroutes zijn er op de Veluwezoom?
    Hoeveel KM paardrij-routes zijn er op de Veluwezoom?
    Hoeveel KM verharde fiets-routes zijn er op de Veluwezoom?
    Hoeveel KM MTB-routes zijn er op de Veluwezoom? :((
Mijn begrip voor (bepaald type) wandelaar lijdt aan erosie. :wink:
Wesley K
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 23 januari 2004, 22:17
Mijn mountainbike: Koga Miyata XRS/ voledig XT 2004/ Mavic crossmax enduro disc wielen/ Rock shok Duke XC U turn 120mm
Contacteer:

Als je gewoon in het bos loopt te biken is het nogal logisch dat wandelaars klagen als je voorbij komt scheuren hier in bussum is het helemaal erg, zijn het geen wandelaars, zijn het wel hun loslopende honden.
Maar als het zelfde akkefietje voorkomt op een MTB route!! ja dan mogen ze van mij klagen wat ze willen maar dan zitten hun toch echt fout dus opzouten.
En nu moet ik ook zeggen dat de mensen van deze tijd ook echt niks meer kunnen verdragen veel te gestresst en als ze schrikken meteen een grote bek opzetten, maargoed zal altijd wel een probleem blijven.

Groetjes:Wesley
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Wat ik frappant vindt:

mountainbikeroutes zijn nooit verboden voor andere gebruikers (o.a. wandelaars)

wandelroutes zijn soms wel verboden voor andere gebruikers (ruiters, fietsers)

Waar ik dan benieuwd naar ben, wat als de situatie nu eens gelijk getrokken wordt? Dat mountainbikeroutes verboden gebied worden voor wandelaars. Hoe zou daarop gereageerd worden door wandelaars?
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Wesley K
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 23 januari 2004, 22:17
Mijn mountainbike: Koga Miyata XRS/ voledig XT 2004/ Mavic crossmax enduro disc wielen/ Rock shok Duke XC U turn 120mm
Contacteer:

jf schreef:
Hoe zou daarop gereageerd worden door wandelaars?

Ik denk hetzelfde zoals wij nu reageren, ik denk ook dat dit een oneindig probleem blijft...maar zoals ik al zei, de mensen van nu gunnen je het licht in je ogen niet.
Kippendokter
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 19 januari 2004, 08:01
Mijn mountainbike: Viper World cup team ht
Contacteer:

Wesley K schreef:
jf schreef:
Hoe zou daarop gereageerd worden door wandelaars?

Ik denk hetzelfde zoals wij nu reageren, ik denk ook dat dit een oneindig probleem blijft...maar zoals ik al zei, de mensen van nu gunnen je het licht in je ogen niet.
maar das nog geen rheden tot overlast :tong
Ik vraag, jullie draaien!
Plaats reactie