Rheden en overlast...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
datadutch
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 5 januari 2004, 15:08

Weet je dat heel veel wandelaars niet eens weten dat in 'hun' bos een MTB route ligt?? wat hun betreft is elk pad een wandelpad. niets booswilligs, maar soms weten ze gewoon niet beter; en dan is zo'n grote boze mountainbiker wel een verassing.

[quote="jf"]Wat ik frappant vindt:

mountainbikeroutes zijn nooit verboden voor andere gebruikers (o.a. wandelaars)

wandelroutes zijn soms wel verboden voor andere gebruikers (ruiters, fietsers)

Waar ik dan benieuwd naar ben, wat als de situatie nu eens gelijk getrokken wordt? Dat mountainbikeroutes verboden gebied worden voor wandelaars. Hoe zou daarop gereageerd worden door wandelaars?[/quote]
Koen1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 5 februari 2004, 10:15
Contacteer:

Als wandelaar op de Posbank zie ik regelmatig mtb-ers buiten de mtb-route fietsen. Ik moet er van poepen als die dan ook nog eens beginnen te schelden als ik niet snel genoeg naar hun zin aan de kant ben gedoken. Als mtb-er op de Posbank gebeurt het regelmatig dat wandelaars mij ver van te voren aanzien komen maar het vertikken om aan de kant te gaan. Daar moet ik ook van poepen (jaja, ik poep wat af... :-{ ). )Kortom: zowel wandelaars als mountainbikers kunnen erg vervelend zijn en een laxerende werking hebben. Als we niet van die zeikerds zouden zijn kunnen we best samen in een bos vertoeven; wandelaars, fietsers, ruiters enz.
Koen.
Fiets eens naar de website over de Rhedense route: http://home.hetnet.nl/~mtbroute/index.html
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Nu deze topic toch gekicked is:

Een maat van mij is 2 maanden uit de running geweest vanweg een gebroken duim, opgelopen in Rheden. Eén of ander KL-zak liet zijn hond uit net op het stuk na de VVV bij Rheden, eerst dat lekkere klimmetje om vervolgens met 45 km, naar beneden te knallen. Gevolg de boom in en 2 maanden ijzeren pinnen in zijn hand. Hij kreeg nog een grote bek toe.

Het blijft een feit dat wandelaars en MTB-ers niet samengaan op 1 pad. Dat is niets nieuws en waarom zouden we blijven schelden en zeuren op elkaar. Het gaat toch nooit goed komen. Een beetje begrip van beide kanten en het moet al een stuk lekkerder gaan onder elkaar. (Dit is geloof ik de hele morele discussie in de wereld).

In het gebied waar wij meestal fietsen (Nunspeet en omstreken) heb ik in 2 jaar tijd misschien 3 probleempjes gehad met wandelaars. Wat dan wel weer opvalt dat dit geen mensen uit de streek zelf zijn, maar schreeuwende geblondeerde snollen in een roze legging met een heuptasje en dito mannen (No offense naar iemand hier!). De tering kèn je krijguh, vuile teringlijers.... (ik citeer....)
Ik stop dan altijd even en vraag vriendelijk waarom ze GVD niet lekker in hun eigen aangeplante K*Tbos gaan wandelen ipv. de Veluwe te verzieken met lege chipszakken, blikjes en Marswikkels (alleen hierdoor heb ik al een hekel aan Jim).

Kortom, om aan deze reply toch een moraal te geven:

Aan alle wandelaars: IN HET BOS FIETSEN OOK MENSEN !!

Aan alle fietsers: IN HET BOS WANDELEN OOK MENSEN !!

- amen -
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Globe schreef:maar schreeuwende geblondeerde snollen in een roze legging met een heuptasje en dito mannen
Geblondeerde mannen in een roze legging met een heuptasje? Wow, en ik maar denken dat de Bosberg zo erg was...
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Spook-E schreef:
Globe schreef:maar schreeuwende geblondeerde snollen in een roze legging met een heuptasje en dito mannen
Geblondeerde mannen in een roze legging met een heuptasje? Wow, en ik maar denken dat de Bosberg zo erg was...
:evil: wat is er mis met mijn fietsoutfit?

Leuk gezegd globe, je hebt idd wel gelijk. Maar wat wij van onze kant moeten doen is bijvoorbeeld vermijden op drukke dagen te fietsen, dus zondagmiddag ofzo, ga dan 's ochtends ipv 's middags of pak een doordeweekse dag. Vermijd de drukste recreatiegebieden. In natuurgebieden wordt namelijk meestal een stuk ingericht als recreatiegebied voor het grote publiek, zodat de rest van de natuur wat rustiger blijft. Ff een voorbeeld dicht bij huis is de soesterduinen. Het stuk rondom de lange duinen is recreatiegebied, de rest is relatief rustig qua aantallen bezoekers.
En belangrijkst is nog om tijdig te laten horen dat je eraan komt en ook je snelheid aan te passen.

Maar ja dit is geloof ik al heeeeel vaak gezegd :-q .
bike_magic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: di 26 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp, magura voorvork, en deore, lx, xt, magura clara's
Contacteer:

Even terzijde, de discussie over de mtb route in de regio Rheden laait altijd op zo rond oktober (nu ook weer dit een overblijfsel ervan)

waarom nou ik sprak iemand die een boswachter zou kunnen zijn en die vertelde mij dat dit gewoon prefentief bedoelt is.

Want als ik straks in mei op woensdag avond weer lekker "naast de route"en stukje fiets om bij koepel de kaap een bakje koffie te scoren er niets gebeurt als ik een boswachter tegenkom. Echter wordt er in de Herfst gewoon heftig aangepakt omdat men de rest van het (niet op de weg maar in het bos fietsen) seizoen dan minder last heeft................
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

bike_magic schreef:Even terzijde, de discussie over de mtb route in de regio Rheden laait altijd op zo rond oktober (nu ook weer dit een overblijfsel ervan)

waarom nou ik sprak iemand die een boswachter zou kunnen zijn en die vertelde mij dat dit gewoon prefentief bedoelt is.

Want als ik straks in mei op woensdag avond weer lekker "naast de route"en stukje fiets om bij koepel de kaap een bakje koffie te scoren er niets gebeurt als ik een boswachter tegenkom. Echter wordt er in de Herfst gewoon heftig aangepakt omdat men de rest van het (niet op de weg maar in het bos fietsen) seizoen dan minder last heeft................
Je redenering loopt spaak. Ben vorig jaar in juni ('s-avonds) t.h.v. Imbos bekeurt :(( op een ontzettend mooie single track buiten de route.
Koen1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 5 februari 2004, 10:15
Contacteer:

Dat bedoel ik nou: blijf gewoon op de route!!! Dat je het voor jezelf en anderen verziekt interesseert me niet zo heel veel maar dat je het voor mij verziekt... (ik ben redelijk egoistisch aangelegd ja). Ik spreek de boswachter zo af en toe en ik kan je melden dat het niet alleen dreigen is wat ie doet; ze hebben echt op het punt gestaan de route te sluiten.
Fiets eens naar de website over de Rhedense route: http://home.hetnet.nl/~mtbroute/index.html
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Koen1 schreef:Dat bedoel ik nou: blijf gewoon op de route!!! Dat je het voor jezelf en anderen verziekt interesseert me niet zo heel veel maar dat je het voor mij verziekt... (ik ben redelijk egoistisch aangelegd ja). Ik spreek de boswachter zo af en toe en ik kan je melden dat het niet alleen dreigen is wat ie doet; ze hebben echt op het punt gestaan de route te sluiten.
Ja baas :wink:

Ik vraag me wel af wat er gebeurt als ze de route sluiten. Meer boswachters aanstellen? Boswachters voorzien van MTB's (mooi dat ik dan niet meer op die saaie zandpaden kom waar ze met de jeep kunnen komen) zodat ze kunnen proberen mij (en veel anderen met me) te 'pakken'?
Wat zal de impact zijn voor de aangrenzende gebieden (ik denk aan de bossen rond Doorwerth en Heelsum met echt leuke hoogteverschillen)? Maar ook voor de omgeving rondom de posbank waar echt heel mooie single tracks liggen buiten de route?
Kortom, ik denk dat sluiten erger zal zijn voor de landeigenaren dan openhouden. Imho zijn het toch voornamelijk de locals die (incidenteel) buiten de route rijden. De vele bezoekers van elders uit het land kennen de weg toch niet. Volgens mij moet de oplossing gezocht worden in het aanleggen van nieuwe (technische) routes, huidige rondje kan ik (en vele locals met mij) wel dromen. Daardoor heb je meer afwisseling en spreiding van de 'massa' zodat het minder noodzakelijk is om de uitdagingen buiten de routes te zoeken.

Dus oplossing is uitbreiding i.p.v. beperking :-q
bike_magic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: di 26 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp, magura voorvork, en deore, lx, xt, magura clara's
Contacteer:

Kijk als locals onder elkaar zijn we het eens over dat uitbreidings gedeelte.

Natuurlijk krijg je een bekeuring als in de "echte natuur gebieden" stilte gebied enzo, een beetje gaat rond fietsen.

De paden in de direct omgeving van de postbank zijn allemaal super toeristisch en daarom mag je daar praktisch niet komen op je mtb, maar de enkele haas die daar rondt hupt maakt het niets uit dat ik voorbij kom op mijn fiets en de boswachter zei dus tegen mij dat hij me best begreep op woensdag middag even naar koepel de kaap................

Hij zei ook dat ik het op zondag niet moet proberen want dan krijg ik een bon.
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Ik hoor vaak de redenatie dat mensen die buiten de route biken het verpesten voor de anderen. Dit klopt wellicht gedeeltelijk ook wel, maar!!!

Beseffen jullie wel dat de mensen die minder technisch en avontuurlijk zijn aangelegd en de wel bekende boswielrenners het ook allemaal verpesten voor de meer technische rijders onder ons!!!

Wat zeg je nu jass???
Ja, daardat iedereen veilig en verantwoord over een bepaalde route moet kunnen komen, worden de echte leuke technische stukken er uit gelaten. Nergens zitten in afdalingen leuke drop-offs en technische wortelpaden omhoog worden het liefst zoveel mogelijk vermeden.

De routes (en zeker Rheden) groeien gewoon niet mee met de ontwikkeling voor veel bikers. Die bikers zien geen uitdaging meer in de meeste vaste routes en ieder weekend naar sauerland of de ardennen kan ook niet iedereen betalen.

Er zijn genoeg mogelijkheden waarbij wandelaars wellicht minder gestoord worden van ons bikers.
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
TBIKER
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 30 september 2002, 10:31

Dat zeg je goed jass!
-recon-
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 12 oktober 2003, 17:03
Mijn mountainbike: Cube AMS comp ( custom )
Contacteer:

Ik las in de gooi en eemlander dat ze sneller boette's gaan uitdelen in `s Gravenland.

Ingescanned stukje :

hier klikken

En wandelaars kunnen ook overlast veroorzaken.
Zomer's moet je de Lage Vuursche/Hoge Vuursche enz... mijden...
Je komt er gewoon niet door met je bike, hele troepen dagjes mensen die met kudde's te gelijk op het fietspad bivakeren en dan nog niet te praten over de "avontuurlijkere" routes :(
Two rules for succeeding in life:
1. Don't tell people everything you know
Plaats reactie