MTB routes Twiske

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
jump2limits
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 9 februari 2011, 23:41

Beste mede-MTB'ers

ik ben een beginnende mountainbiker en woon in de buurt van natuurgebied twiske.
aangezien ik geen topic kon vinden over twiske heb ik er zelf maar een gestart.

in het twiske zijn 2 mountainbike routes:
- De Hogelkamp
- Het Smaal

Ik weet iig dat De hogelkamp weer onderverdeeld is in een blauwe route en zwarte route.
De blauwe route blijft redelijk vlak en zwarte route zigzagt hier wat omheen, dus omhoog en naar beneden en dan weer invoegen de blauwe route.

ik zie regelmatig mtb'ers hier maar geen topic :) misschien omdat de routes pas in 2009 zijn aangelegd?
een slecht parcours zal het niet zijn want op de site van mtb-twiske zie je dat er vaak onderhoud gepleegd word en o.a de rabotop organiseert ook wedstrijden op De Hogelkamp

misschien kunnen we hier een leuk topic van maken? :)
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Zie hier, maar is natuurlijk altijd een leuk initiatief
jump2limits
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 9 februari 2011, 23:41

ahh scheisse :P

ik had nog de zoekfunctie gebruikt en een keer handmatig door de eerste 5 pagina's van "nederland" gebladerd maar niets kunnen vinden.

maarja, dat topic stamt wel uit 2007, en heeft niet echt een mooie begintekst, dus wie weet blijft dit topic open :)
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

De ts heeft het idd beter opgestart da het oude, maar de hogelkamp heeft tenminste wel wat hoogte meters vergeleken met de smaal, alhoewel een puur bos rittje met klei grond is ook wel leuk..
Joep9
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 30 juni 2011, 00:54

Vandaag beide parcours gereden. Ze zijn inderdaad erg lauw vergeleken met wat ik hiervoor heb gezien (Spaarnwoude en Lage Vuursche). Het parcours met hoogtemeters (Hogelkamp) een stuk leuker dan 't Smaal. Bij die laatste kakte ik echt in, ook omdat de bochten nogal modderig waren. Bij het laatste stukje is 't Smaal dan ineens weer wel leuk, je krijgt dan te maken met kuip bochten. Lekker je fiets erin gooien.

Tijden:

Hogelkamp: 10:45 ('moeilijke route')
t Smaal: 14:01

Moet duidelijk nog aan mijn spierconditie werken. Benen verzuren nog steeds te snel. Hart-Longen kunnen duidelijk (veel) meer.
Biker Niels
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 1 juni 2011, 09:14
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2012

Ik ben hier nog nooit geweest, maar is deze route ook een beetje te rijden na een paar dagen regen, of is er dan net als Spaarnwoude op sommige plekken echt geen doorkomen meer aan?
Cube LTD SL 2012
Giant XTC4 2005
Joep9
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 30 juni 2011, 00:54

@ Biker Niels

Lijkt me dat het er behoorlijk modderig kan worden, vooral t Smaal. Dit is dan overigens (naar mijn idee) de mindere route, dus daar kom je dan (als je het met me eens bent :p ) niet voor. Het heeft de laatste dagen amper gegerend doch ook Hogelkamp had al wat modder(plassen). Dit was echter voor mij nog erg goed te doen. En dan uit de mond van een complete noob. :p

Verschil met Spaarnwoude is natuurlijk de moeilijkheidsgraad. Die is bij Spaarnwoude vele malen hoger. Vind dat Hogelkamp, met name door de paar redelijk steile klimmetjes, qua moeilijkheid is te vergelijken met Lage Vuursche, maar dan een stuk korter natuurlijk (1/3).
Biker Niels
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 1 juni 2011, 09:14
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2012

Bedankt, ik ga ze zeker een keer proberen!
Cube LTD SL 2012
Giant XTC4 2005
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

Het smaal is zeker goed betreft techniek zoals sturen en remmen, het hobbel parcour :tong vind ik zelf geen moer aan
maar als beginner is het wel te doen. Ik duik liever spaarnoude of schoorl in :tong daar ben ik meer in mijn sas....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

INmiddels een aantal jaar verder.

Op de Zanddijk route liggen inmiddels 3 rockgardens.

Op de 3e route (Noorderijplas) is zelfs een soort van oefenparkje aangelegd met diverse stukken rockgarden, een paar drops en een stukje over boomstammetjes heen.

Hieronder het artikel met de foto's:

http://twiskemountainbikeroutes.nl/proj ... derijplas/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie