Routes Friesland e.o.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Long Tall Ernie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 18 september 2008, 22:17
Mijn mountainbike: Scott Scale 70

Hallo mensen,
Ik kom zelf uit Friesland en volgens de top 10 (99) van routes op MTB routes zou er slechts 1 uitgezette route zijn in Friesland. Iets wat ik me nauwelijks voor kan stellen. Zijn er bijvoorbeeld geen uitgezette routes in de omgeving van Bakkeveen, Beetsterzwaag en Gaasterland? Dit zijn heel bosrijke omgevingen. Misschien dat iemand me er meer over kan vertellen?

Overigens zoek ik de routes wel eens wat verder (Lemele, Halvelte, Zeddam en Kuinre is ook een optie), maar het is natuurlijk lekker als er dichtbij wat meer routes zijn.
Kalahari
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 14 september 2008, 20:55
Mijn mountainbike: Merida Kalahari 500

Waar in Friesland woon je precies Ernie?
Ik kom zelf uit de buurt van Leeuwarden en ben net begonnen met MTB en. Ik weet dat er in Appelscha een vast parcours is, hier zal ik binnenkort naar toe. Ik neem aan dat Appelscha ook de vaste route is die in de door jouw genoemde lijst vermeld staat.
Misfit77
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 7 februari 2007, 14:27
Mijn mountainbike: Gary Fisher Tass / Santos SCC 02 / Droessiger AM

De enige vaste route in Friesland is inderdaad die van Appelscha. In Beetsterzwaag, Bakkeveen en Gassterland is inderdaad wel een rondje te maken op de MTB maar vaste routes zijn er niet. Tourtochten worden er elk jaar wel uitgezet in deze gebieden. Misschien is dat wat voor je om de omgeving van die plaatsen wat te verkennen.

Ik fiets zelf regelmatig in Beetsterzwaag en soms in Bakkeveen, mijn ervaring is dat door gewoon rond te fietsen je deze toch redelijk snel wat leert kennen. Of je houd de Let's ride topics wat in de gaten mbt Beetsterzwaag, bakkeveen, appelscha
IQzero
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 13:18
Mijn mountainbike: Giant Trance / Trek remedy / Cove shocker

Er zijn plannen voor een officiele route in Beetsterzwaag, daarnaast zijn er ook nog flink wat mensen die regelmatig in Oranjewoud rijden, maar persoonlijk zou ik dan toch maar havelte rijden. Er is ook nog een route bij steenwijk maar daar weet ik de huidige status niet van.
Are you a mountain biker or a roadie on dirt?
fletcher
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT 2013

Oranjewoud is een klein stukje bos vergeleken met Appelscha. Er is heus wel een leuk mtb rondje te bedenken alleen vind ik het nou niet echt uitdagend. Ook kan het enorm druk zijn in het weekend met wandelaars (en honden). :-{

De routes van Appelscha (en Diever) zijn zeker de moeite waard. Uitdagender en leuker dan Havelte imho. Route Dwingeloo is ook wel leuk voor de afwisseling. Voordeel van zo'n groot bosrijk gebied is dat je als alternatief (bijvoorbeeld in een zeer natte periode) urenlange routes kan uitpeilen over de fietspaden/schelpenpaadjes.
remcoleeuw
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 19:44

Zeker..:D ik kom uit heerenveen en oranjewoud is wel leuk maar als je echt wil trainen moet je naar appelscha of havelte..;) havelte/steenwijk/tuk is het paradijs van het mountenbiken in nederland..;) appelscha is heel erg leuk maar dan meot je wel de hele route pakken wel leuk maar begint na 4 keer fietsen wel te vervelen.
succes..;)
EA'75
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 23 september 2008, 11:46
Mijn mountainbike: Focus Northern Lite
Contacteer:

Ik keer in de zoveel tijd komt er weer een topic bij over het geringe aantal mtb-routes in Friesland/Groningen en kijken we met jaloezie naar het zuiden des lands.....

Misschien moeten we opteren voor een MTB-route op de grens van Groningen en Friesland in het kader van de spelen van 2028 ?! Ik hoorde dat Leeuwarden ook een olympisch BMX parcours wil.....Moeten we alleen een ambitieuze bestuurder kietelen. :tong
Biking for OpenStreetMap and OpenMtbMap
IQzero
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 13:18
Mijn mountainbike: Giant Trance / Trek remedy / Cove shocker

Volgens mij kan er op die vuilnisbelt bij heerenveen nog wel een mooi parcours aangelegd worden, ze hebben al een dirt baan, nu nog een downhill ;-)
Are you a mountain biker or a roadie on dirt?
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Appelscha Diever lí'jkt te vervelen, maar daar kun je absoluut wel leuk biken met alle omringende bossen erbij. Ik fiets meerdere keren per week daar en fiets echt nooit hetzelfde rondje. Het grote voordeel is dat je daar nog vrij mag fietsen op wegen en paden, dit in tegenstelling tot Utrechtse Heuvelrug en Veluwezoom, en dit houdt voor mij in dat ik lekker onbevangen kan biken waar ik wil en hoe ik wil, zonder me zorgen te maken of de boswachter mij staande houdt of voetgangers mij van de sokken lopen, want hier is het nog rustig en relaxed....

Erikje
Markio75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 4 november 2008, 13:41
Mijn mountainbike: Cannondale F1 Lefty
Contacteer:

Ik kom zelf uit Gaasterland, Balk om precies te zijn..

Ik ga regelmatig in de bosjes van Gaasterland fietsen in de omgeving van Oudemirdum, Rijs, Sondel. Je hebt niet echt uitgezette paden maar wel duidelijk aanwezige routes, waar niet alleen de wandelaars komen maar juist de XS bikers..leuke smalle paden, leuke bochten....en een fantastische omgeving........

Gewoon een keer proberen, begin maar een bij ( camping )Elfbergen ( near oudemirdum )
When you stick your head in the sand, one thing is for sure, you'll get your rear kicked.
bussum
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 4 december 2008, 06:08
Mijn mountainbike: Espada Team!!

Hopelijk komt er snel een vaste route in Beetsterzwaag.. De enige plek waar het nu nog min of meer vrij kan is achter landgoed Lauswold. De andere kant van de Poostweg.. (bekent bij de plaatselijken) is inmiddels verboden voor alles met een bike. O ja, het pad langs het kanaal moet er wel in .. kun je meteen golfspullen meenemen en beginnen bij hole nr...?
appelmoesman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 8 december 2008, 15:20

Als je in Bakkeveen gewoon de lange wandelroute fietst heb je best een aardig rondje, verder is er weinig te beleven in het Noorden.
Fast Ronnie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 23:32
Mijn mountainbike: Cannondale F600 teamreplic

appelmoesman schreef:Als je in Bakkeveen gewoon de lange wandelroute fietst heb je best een aardig rondje, verder is er weinig te beleven in het Noorden.
hmmm, volgens mij is er in de berichten hierboven ook een route Appelscha/Diever en Steenwijk/Havelte/Tuk ter sprake gekomen, de rondjes Oudemirdum en Oranjewoud zijn genoemd en een rondje Dwingeloo dit staat nog even los van de talloze andere routes in Drenthe die niet genoemd zijn, en volgens mij is Drenthe redelijk noordelijk. beetje overdreven dus lijkt mij.....

Ikzelf woon vlakbij Appelscha en fiets regelmatig het rondje daar, soms icm de diever/smilde route soms alleen Appelscha. In deze (natte) tijd van het jaar heeft het echter wel mijn voorkeur om elders te biken, met name uitgezette veldtoertochten. Aangezien de bossen van Appelscha behoorlijk drassig zijn en dat ook lang blijven, af en toe helemaal zwart van de modder thuis komen is wel leuk, maar iets minder zwart worden vind ik ook prima...Bovendien is het gewoon leuk om een beetje afwisseling te hebben qua route, toch?
modder? Welke modder...
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Ook maar even een aandeel van mijn kant dan... Ik woon nabij Appelscha en ik ken het hele Drents-Friese Wold als m'n broekzak (6000 ha). Opvallend is dat de aanwezige mtb-route lang niet de mooiste stukjes meeneemt van het gebied. Maar bij genoeg interesse wil ik af en toe best wel een keertje gidsen in deze omgeving, zeker de moeite waard! Laat maar horen of er interesse is. :-q
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
fietsfanaat
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: wo 13 augustus 2008, 18:40
Mijn mountainbike: bevalt uitstekend!!

In beetsterzwaag kun je leuk fietsen is geen vaste route maar wij gaan hier wekelijks heen en hebben in totaal een route van ongeveer 55 km.Laatst in oranjewoud geweest daar zijn we nu bezig om de boel wat te verkennen kunnen daar een vrij snelle route maken met verbinding met een ander bos achter nieuwehorne en kunnen dan ook op ongeveer 55 km uitkomen.
Opgeven is geen optie..doorgaan tot je van de fiets valt wel..
Plaats reactie