MTB Route Texel

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Mudgrabber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 2 november 2010, 01:00
Mijn mountainbike: Cannondale F600 Raleigh Team USA

5 keer dan?

:wink:


Als ik deze zomer weer op texel ben ga ik min 3 keer per week :-q
Wie twijfelt denkt tenminste nog! He who dances with bikes.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Vandaag eens twee rondjes (als kennismaking) gereden op het parcours in De Dennen. Ik kreeg er een glimlach van op mijn gezicht. Als ik moet vergelijken (met wat ik ken) hangt het tussen Dorst en Westenschouwen in. Echt een heel leuk rondje om lekker te te karren als je op Texel op vakantie bent. Heb het eerste rondje hier en daar een beetje moeten puzzelen, de bewegwijzering is niet van de standaard die we tegenwoordig gewent zijn. Jammer, maar de route is zo gevonden, dus na één rondje was het geen mysterie meer!

Vooral het laatste stukkie zitten nog een paar duintjes die stiekem wel even gemeen zijn. Ik heb 7.58km geklokt voor het rondje met 68hm's en het tweede rondje wat vlotter gereden in 19m21s.

Ga er van de week zeker nog eens spelen!

Als je op Texel bent, zeker een aanrader, 95% onverharde single tracks, 100% fun factor, niet al te zwaar maar zwaar genoeg om na een rondje of 6 het gevoel te hebben dat je iets gedaan heb!
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
the-edge60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 16:31
Mijn mountainbike: Scott Scale 900 rc 2016 ENVE

He vanBill.com het heeft wel iets weg van Schouwen he! Vond het vorig jaar echt wel leuk rondje. Bewegwijzering was iets minder, maar eenmaal de weg gevonden, weet je het wel. Dat stukje wat beetje afloopt met die hobbels erin is ook leuk. Kom je best wel los. Maak je zelf niet te moei daar in je witte broods weken! :tong Veel plezier daar
Its better to burn out, than to fade away......

[bUnbranded Ventoux Racing Team[/b]
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

the-edge60 schreef:He vanBill.com het heeft wel iets weg van Schouwen he! Vond het vorig jaar echt wel leuk rondje. Bewegwijzering was iets minder, maar eenmaal de weg gevonden, weet je het wel. Dat stukje wat beetje afloopt met die hobbels erin is ook leuk. Kom je best wel los. Maak je zelf niet te moei daar in je witte broods weken! :tong Veel plezier daar
Yep, moet wel een beetje rustig aan doen idd: mevrouw VanBiLL.com heeft ook aandacht nodig natuurlijk. Hoe gelukig man ben ik dat ik zelfs op huwelijksreis mag biken (gelukkig mountainbiked mijn kersverse vrouw ook). Vanochtend 7 rondjes gereden, eerste rustig, achter derrailleur moeten afstellen, toen 4 rondes non-stop 18m12 snelste 19m08 traagste. Even naar de duinovergang bij Westerslag wezen kijken, gave golven met NWN storm kracht 7, en nog twee rondes rustig aan gedaan, en nog wat foto's van het parcours gemaakt. Intussen was mvr VanBiLL.com ook wakker, uitbad, klaar met koffie e.d. en gezellig op stap gegaan!

Morgen samen nog een ronde rijden en verder nog een ronde Texel, eens lekker op de weg rijden, morgen moet er duidelijk minder wind staan!

Wat het rondje in De Dennen betreft, ik blijf er een lach op mijn gezicht van houden, gewoon een erg leuk rondje op een erg leuk eiland! :-q
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Dit weekend Texel maar eens bezoeken voor een aantal rondjes. Heb de route weleens zien liggen en er langs gewandeld maar nog nooit gefietst, wel lekker even uitwaaien op Texel
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Dan zou ik vandaag/zaterdag 's ochtends even niet de route bezoeken......toertochtje met zo'n 500 man.....
Of gewoon meerijden om 08:20 of 09:20 vanaf de veerpont in Het Horntje.....

Let wel op: De bikers blazen weg als dolle stieren vanaf het autodek.......

dussssss©
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

BOSS schreef:Dan zou ik vandaag/zaterdag 's ochtends even niet de route bezoeken......toertochtje met zo'n 500 man.....
Of gewoon meerijden om 08:20 of 09:20 vanaf de veerpont in Het Horntje.....

Let wel op: De bikers blazen weg als dolle stieren vanaf het autodek.......

dussssss©
Lijkt me wel een geinig zicht! Helaas is nu Texel een beetje te ver weg voor mij, 'k zit nu op mijn eigen eilandje (Tholen) en in regio West-Brabant wordt je ieder weekend getrakteerd op een hele mooie tocht over de bossen op de brabantse wal, dus vertier genoeg!

Neemt niet weg dat het op Texel zeker een hele leuke ronde blijft. Mijn bike gaat volgende keer naar Texel echt wel weer mee! :-q
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

Staatsbosbeheer heeft langs de mountainbikeroute in De Dennen op Texel de routemarkering vernieuwd. De markeringsluit nu aan bij wat in de rest van het land de meest gebruikte markering is. Bij de plaatsing van de nummers langs de route dien ingeval van nood de meldkamer helpt om hulp snel op de gewenste plek te krijgen was al rekening gehouden met de komst van deze markering. De komende tijd wordt bekeken of de markering overal op de meest logische plek staat en zonodig wordt de paal verplaatst. Staatsbosbeheer hoopt hiermee de kans op het afwijken van de route door vergissingen weg te nemen.

Controle op illegaal mountainbiken

Wandelaars, fietsers en ruiters op Texel hebben veel last van mountainbikers.

Dat blijkt uit klachten die steeds vaker hierover binnenkomen bij Staatsbosbeheer. De mountainbikers begeven zich buiten de speciale mountainbikepaden en gedragen zich daarbij associaal naar de andere recreanten (schreeuwen, afsnijden etc.). Dit gedrag is ongewenst. Daarom hebben boswachters van Staatsbosbeheer op Texel afgelopen weekend hierop extra controles in het veld gehouden. Daarbij hebben twee personen een proces-verbaal aangezegd gekregen. Staatsbosbeheer vindt het belangrijk dat iedereen plezierig gebruik kan maken van de duinen en het bos. Soms kan dat samen over hetzelfde pad, soms niet; bijvoorbeeld vanwege veiligheid. Voor recreanten met speciale wensen, zoals ruiters en ook mountainbikers, worden dus vaak in nauw overleg met deze recreanten speciale paden of routes uitgezet. Ook op Texel in De Dennen en andere delen van het Nationaal Park Duinen van Texel. De Wielervereniging Texel werkt daarnaast aan het uitbreiden van de moutainbikemogelijkheden.

Staatsbosbeheer heeft al aangegeven om hierbij ook op beperkte schaal nog extra terrein berschikbaar te kunnen stellen. Draagvlak in de samenleving is hier echter wel essentieel voor. Als de klachten niet afnemen zal Staatsbosbeheer kritisch zijn in het meewerken aan verdere uitbreidingen. Staatsbosbeheer betreurt het dat er nog steeds mountainbikers zijn die zich misdragen. De komende periode gaan boswachters van Staatsbosbeheer dus vaker hierop controleren. (Bron: Staatsbosbeheer Texel)
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Zucht, zucht en nog eens zucht. Een heel weekend gecontroleerd en 2 verbalen.....waar maken we ons druk om?

dusssssss©
Veeteetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 791
Lid geworden op: ma 21 juni 2010, 08:57
Mijn mountainbike: C'dale F-Si carbon 2, C'dale SuperSix Hi-Mod, C'dale Synapse

Ja ze zijn tegenwoordig elk weekend streng aan het controleren op mountainbikers buiten de route. JAMMER!!

Denkt iedereen aan de inschrijving voor Super Sunday op 12 februari aanstaande???? :-q
Pepsiecolaraak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 15 april 2011, 12:22

Gister, op de kortste dag, prachtige tocht gedaan over het eiland. Meteen vanaf de boot links de Mokbaai in, dan de Hors, de Dennen, strand, de Slufter, de Muy en via de Dennen weer terug. Bijna 100% offroad. Illegaal of Legaal ? Onze locale gids (BB) haalde zijn schouders op. Het was bijna uitgestorven en de paar wandelaars die we tegen kwamen zeiden ons vrolijk gedag of hebben we nog een praatje gemaakt.
Strekking is: kies het juiste moment en ga niet met z`n allen op zondagochtend 10:00 het bos in.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Pepsiecolaraak schreef:Gister, op de kortste dag, prachtige tocht gedaan over het eiland. Meteen vanaf de boot links de Mokbaai in, dan de Hors, de Dennen, strand, de Slufter, de Muy en via de Dennen weer terug. Bijna 100% offroad. Illegaal of Legaal ? Onze locale gids (BB) haalde zijn schouders op. Het was bijna uitgestorven en de paar wandelaars die we tegen kwamen zeiden ons vrolijk gedag of hebben we nog een praatje gemaakt.
Strekking is: kies het juiste moment en ga niet met z`n allen op zondagochtend 10:00 het bos in.
zucht, zucht en nog eens zucht...... als local bikers op sleeptouw nemen door gevoelige gebieden(slufter) die verboden zijn voor bikers is inderdaad DE manier om op Texel een uitbreiding voor je je route af te dwingen bij de landeigenaren.........
Strekking is: kies het juiste moment en fiets alleen daar waar het toegestaan is.....

dusssssss©
Pepsiecolaraak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 15 april 2011, 12:22

Ondanks al het gezucht van Boss ( slechte conditie ?;-) heeft hij natuurlijk gelijk.
lastig alleen is om objectief te kunnen bepalen wat nu kwetsbare natuur is wanneer de beheerders zelf oa bosbouw, 'nieuwe natuur' en nieuwbouw (ecomare) in die zelfde natuur plegen/uitvoeren. iig heeft anti autoritaire inborst die ik bij de autochtone bikers proef daar zeer veel moeite mee.;-)
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

idd erg slechte conditie, zit sinds vorige week weer op de fiets sinds ruim 3,5 revalidatie na een instabiele wervelfractuur.....maar dit terzijde.

Ik denk niet dat het aan de MTBer is om te beslissen wat kwetsbare natuur is....en zoals we allemaal al lang weten is een MTB net zo/minder verstorend voor de beestjes dan een wandelaar. Ook de plantjes hebben niet te lijden van de MTBer zolang hij maar het pad volgt.

Gevoelig bedoelde ik meer als zijnde gevoelig voor de oorspronkelijke bezoekers....wandelaars.......deze groep schijnt nog steeds niet te begrijpen dat MTBers geen schade aanrichten, net zo storend zijn(of zelfs wel ietsje minder) als zijzelf....en dus gelijk op de achterste poten staan als ze een MTBer spotten op een plek waar de beheerder dat niet wenst. En enigzins kan ik ze nog wel gelijk geven ook als je niet verder denkt dan je neus lang is.

Aan de nadere kant hoor ik dat er initiatieven zijn op Texel om de mogelijkheden voor MTBers flink uit te breiden......tsja...persoonlijk zou ik me dan als local voorlopig even aan de regels houden....en zeker niet hele hordes over eiland sleuren op plekken waar dat niet gewenst is...

my 2 cents

dussssssss©
Veeteetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 791
Lid geworden op: ma 21 juni 2010, 08:57
Mijn mountainbike: C'dale F-Si carbon 2, C'dale SuperSix Hi-Mod, C'dale Synapse

Morgen voor het eerst sinds 2 weken een poging op de bike doen en wel op de Texel route. Als het gaat, doen we morgen 4 rondes, zondag 6 en maandag weer 4. Zin in zeg!!
Plaats reactie