MTB Route Texel

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5569
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En was het de moeite waard?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3861
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Eerste stuk tot en met reeds bestaande lus is zeker de moeite waard. (maar dit is al weer een jaar of twee open) Dit staat nu mooier uitgezet met de bekende paaltjes vanaf de boot. Dit gaat over de oude vuilnisbult, door de duinen, en uiteraard het bestaande lusje van 8Km. Halverwege de bestaande lus kan je verder richting de vuurtoren. (Zie kaart link WS Texel https://www.wstexel.nl/mtb-route-100km-texel" onclick="window.open(this.href);return false;) Dit loopt eigenlijk gewoon naast bestaand fietspad tussen de boompjes. Als er wat meer blad aan de bomen/struiken zit valt dit waarschijnlijk minder op, vond het nu wat gezocht. Helaas zit de Muy niet in de route dat hebben wij waarschijnlijk aan onze vriend Harry te danken. (krijgt hij een nat broekje van) In plaats daarvan rij je over de ruiterroute richting de vuurtoren. (grotendeels ook weer naast het fietspad) Dan volgt er een stuk over een nieuw fietspad (beton) waarna het langs slootkantjes richting nog weer een fraai stuk ruiterroute gaat naar de kruising bij de Vuurtoren. Vanaf daar is het eigenlijk wel over met de pret. Heel veel verhard weg/fietspad met hier en daar een stukje onverhard door groenstrook naast het fietspad of over het land. Als je van het uitzicht over de weilanden en schaapjes houd best geinig voor een keertje. Maar als mooie singeltracks je ding is zal het een teleurstelling zijn. Ook ben ik een paar keer de route kwijt geraakt omdat er geen pijl was of domweg niet gezien heb. Dat heeft dus misschien nog wat aandacht nodig. Met GPS rijden (gpx zie zelfde link) is natuurlijk aan te raden. In dit deel heb ik wel stukjes onverhard gemist omdat ik dus hier en daar verkeerd gereden ben. (als ik de GPX vergelijk met mijn rit) En van de winter komen er nog onverharde stukken bij. Dus volgend jaar wellicht interessanter. Ik heb hier en daar wat foto's gemaakt zal die morgen als het mee zit even posten. Wat ik voor de volgende keer ga doen is denk ik zelf even een combinatie maken van interessante stukken. Dat zal dan neer komen op naar de Vuurtoren, daar terug over het fietspad naar de afkort splitsing waarna ik de route weer voor een deel oppak, om vervolgens weer terug te gaan naar de "oude" lus om deze af te maken. Want het oude lusje vind ik eigenlijk nog steeds het leukst van Texel. (eerst de complete lus rijden en dan verder kan natuurlijk ook, maar ik het iets tegen twee keer het zelfde stukje)

Paar foto's die grofweg een indruk geven: https://photos.app.goo.gl/s3cwdkiFFBzCtRks1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
◼︎ Go round the outside.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5569
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor de foto's.

Route ziet er leuk uit om op een gravelracer te rijden denk ik zo?
Dat rijdt wat fijner op de asfalt stukken.

Zit geen strand in de route toch?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3861
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Er zit inderdaad geen strand in de route. Wel hier er daar (zomers) in het bos wat mulle stukjes. Kruising met andere paden of waar veel geremd wordt. Het gaat dan om een paar meter. Ook in de ruiterpaden zitten wat mulle plekken. Daar lag nu maaisel op, prima door te rijden. Gravelracer lijkt mij prima gereedschap voor de 100Km lus.

Maar je hoeft natuurlijk niet de hele 100Km te rijden. Je kan je eigen combinaties maken. (zie kaart) Zelf ga ik daar ook even mee spelen de volgende keer. Ik denk dat ik dan tot aan de vuurtoren rij. Daar terug ga over het fietspad of ruitersroute zoals je gekomen was (ruitersroute mag in twee richtingen gereden worden) tot aan de afkort verbinding bij de Koog waarna ik de route weer een stukje oppak tot voor Den Burg waar ik dan weer over het fietspad afsteek naar het tweede deel van de originele lus want dat is een veels te mooi stuk om niet te rijden.

Wat ik trouwens net bedenk. Bij restaurant de Slufter op ongeveer de helft van de Koog richting vuurtoren is ook een afkort verbinding, deze staat niet op de kaart.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik heb het hele idee achter deze route nooit begrepen. De bestaande route is kort maar wat mij betreft zeker de moeite waard om een aantal rondjes op te maken. Ik zou het begrepen hebben wanneer de bestaande route met een aantal km's uitgebreid zou worden in de omgeving waar hij nu al loopt. Verder kan ik maar weinig stukken Texel bedenken waar ik graag de MTB uit zou willen laten. Het strand uitgezonderd.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Naar verluidt kostte de uitbreiding slechts 100.000 €uro. Geen geld, toch? Hoe dan ook, een mooie route voor hardcore bermbikers. :wink:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb afgelopen zondag de zuidelijke lus gereden.
Ik vind het vrij vervelend om niet positief te zijn over iets waar mensen veel vrije tijd en energie insteken, maar ik vond dit toch wel erg tegenvallen. :-(
Zeker 90% gaat gewoon over een fietspad. Het leukste stukje is rondom de oude route.
Hier en daar kan je door de berm van een fietspad rijden, maar dat voelt zo enorm lullig dat je dan toch maar gewoon het fietspad pakt.
Mijn idee was om ergens in de komende maanden nog een keer terug te gaan om de hele route te rijden, maar dat gaat 'm niet worden.
Als ik over een fietspad wil rijden kan dat dichterbij huis ook.
Als ik ga mountainbiken wil ik onverhard rijden en dat kan met deze route niet.
Mocht iemand naar Texel gaan dan heb ik 1 goede tip; rij gewoon het oude rondje van 7,9km een paar keer.
Daar heb je veel meer plezier aan en kom je niet teleurgesteld thuis...
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3861
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Mee eens, ik heb ondertussen een eigen 45 Km versie gemaakt. Vanaf de boot de route volgen, buig dan af de Nederlanden in, ga dan terug tegen de richting in over het ruiterpad (dit mag) tot de afkort verbinding, pak hier weer de route op, en steek dan weer ergens over terug naar de rest van de oude lus. (wat nu als afkort verbinding gepresenteerd wordt) Verbinding terug naar het bos zit nog ruimte voor verbetering, toch nog een heel stuk fietspad, maar als toetje het tweede deel van de oude lus en dat blijft het mooiste stuk van Texel.

https://www.strava.com/activities/1547093592" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik kom meerdere keren per jaar op Texel en neem de MTB altijd wel mee. Voor mij zal het ook blijven bij een aantal rondes "oude" route. Deze vind ik wel erg leuk om te rijden.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3861
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Stuk vanaf de boot tot en met de “oude lus” is zeker aan te raden. Dat is wel een geinig stukje.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Dat kan ik me gezien het terrein aan die kant ook wel voorstellen.
Wat zal ik zeggen...…..
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Deze route stond al heel lang op mijn to do lijstje.
Bezoek Texel regelmatig maar was er nog niet van gekomen.

Maar wat een gemiste kans is die nieuwe route!!!
Zoals al eerder aangegeven is het 8km oude rondje echt de moeite waard.
Aanrij route is ook wel leuk, stuk na de vaste route richting de koog kan nog net.
Maar de rest is gewoon kansloos geld over de balk gooien.
Beter kunnen ze al die paaltjes aan de oostkant en in de polder weer uit de grond trekken en in het gebied de dennen de oude route verlengen tot ongeveer 15km en dan mooie terug rij route richting de boot maken.
Dan heb je als vvv Texel een route die echt de moeite waard is om voor naar Texel te komen.
Ik ga er zeker nog wel rijden maar pak dan alleen de oude route die ik dan combineer met wat andere leuke paden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 855
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

Het MTB baantje van 8km vlakbij de Koog is wel een heel gaaf en pittig rondje. Veel korte, steile klimmetjes een echt XC parcours.
Ligt er momenteel erg goed bij.
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

robertbrand schreef: za 23 februari 2019, 22:02 Het MTB baantje van 8km vlakbij de Koog is wel een heel gaaf en pittig rondje. Veel korte, steile klimmetjes een echt XC parcours.
Ligt er momenteel erg goed bij.
Deze is dus nog steeds gepijlt?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3861
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ja, wordt alleen aangegeven als afkorting. Maar is gewoon het oude lusje. Mijn tip als je het mooiste en lekkerste wil. Als je van de boot af komt daar de route oppakken samen met het "oude lusje" waar je dan naar toe rijd is dit het mooiste stuk. Wil je meer kilometers dan kan je de route verder volgen naar de vuurtoren (eventueel even afbuigen door de Nederlanden) maar dan heb je het toch echt wel gehad. De rest mag je geen mountainbike route noemen wat mij betreft.
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie