Route Dwingeloo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
MTB-Coltrane
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 november 2011, 22:10
Mijn mountainbike: Haibike Edition RC

Hahaha, goede tip. De route Ruinen er aan vast plakken is ook mogelijk. Wordt je ook nog even lekker door elkaar heen geschut.
In m'n nopje
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 20 januari 2010, 14:43
Mijn mountainbike: Merida 96 HFS 1000D

Goed, ik het topic eens een flinke schop geven na dik drie jaar:winkie:

Informatie van MTBroutes.nl: http://www.mtbroutes.nl/index.php/route/302/Dwingeloo

Route gefietst op 14 febr. 2015 in de middag. Afstand 24,85 kilometer. Tijd...laat maar :wink:

Gestart vanaf het oriëntatiecentrum Dwingelderveld en dan is het even zoeken waar je begint. Je begint aan de andere kant van de provinciale weg (tegenover oriëntatiecentrum Dwingelderveld) en vandaar uit is de route goed te volgen mits je oplet.

De route is een mooie route met veel natuur, brede zandpaden en wordt afgewisseld met single tracks en kleine klimmetjes. Her en der een mooie vijver/plas en voldoende rustplaatsen. De natuur is wonderschoon. Als de ondergrond vochtig is is het best zwaar fietsen op de zandpaden zoals ik gemerkt heb. Her en der kom je dan ook wel een flinke blubberplas tegen, je moet zelfs een paar keer afstappen of een zijspoor nemen om een plas te ontwijken.

Een nadeel is de soms wat onhandige bewegwijzering. Ter voorbeeld: je komt aangereden ergens op de route, je ziet een mtb paaltje met rechtdoor bij een splitsing, je hebt flink gang en dan zie je in je ooghoek een mtb paaltje staan op een single track aan je rechterkant. Kan je een stukje terug fietsen. De paaltjes staan er wel, maar soms dus wat onhandig en je moet wel blijven opletten.

De route is volgens mijn Cateye net geen 25 kilometer, maar ik heb er zeer van genoten en ga zeker de route vaker rijden. De omstandigheden waren goed. Zonnig weer, geen wind. De routepaden waren vochtig wat het fietsen op sommige stukken best pittig maakte. Daar tegenover staat dat je zo af en toe op de reguliere fietspaden kan fietsen.

Ik ga er zeker vaker fietsen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In m'n nopje
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 20 januari 2010, 14:43
Mijn mountainbike: Merida 96 HFS 1000D

Is er niemand van dit forum die deze mooie lange route fietst?
Gebruikersavatar
jeroenkuiper
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 21:02
Mijn mountainbike: Cube MTB & Wilier racer

ligt hier vlakbij, ik zal er eens een keertje gaan kijken als het weer wat beter is.
Dwingeloo is zowieso een prachtige omgeving, dus de route zal zeker wel een aanrader zijn.
In m'n nopje
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 20 januari 2010, 14:43
Mijn mountainbike: Merida 96 HFS 1000D

Zeer zeker een mooie route. Misschien iets minder geschikt voor degene die steile heuveltjes zoekt, maar het is een route die je lekker vlot kan rijden. En de omgeving is prachtig inderdaad.

Maar het viel mij op dat dit topic al bijna 3½ jaar onaangeroerd in een hoekje lag. Vandaar de vraag. Ik ben er twee weken geleden geweest te zien aan de post hierboven, en zag toch wel enige bandensporen van mtb-ers. Ben er maar drie tegengekomen. Een wat jongere vent en twee krasse knarren.
Gebruikersavatar
jackp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 21 juni 2013, 16:49
Mijn mountainbike: merida big nine tfs xt disc

Ik rij hier soms voor de afwisseling, woon op fiets afstand van de route Zuidwolde.
S-Wapse
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 24 april 2011, 21:38
Mijn mountainbike: Giant XTC 29 Composite 0

Vorige week ook nog geweest, heb wat stukken van de route gefietst.
Maar ben wel positief over de route.
Eigenlijk fiets ik hem te weinig want het zeker wel de moeite waard.
henkjan29er
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 22:55
Mijn mountainbike: Trek Stache

Zeker een mooie route... Wel al weer een tijdje geleden dat ik hem heb gefietst.
In m'n nopje
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 20 januari 2010, 14:43
Mijn mountainbike: Merida 96 HFS 1000D

Zeker een mooie route en ik ga hem binnenkort weer doen. Maar wel als het droger is want op een vochtige ondergrond is de route nog best pittig voor een amateur als ik :) Maar zat mooie plekjes op de 25 kilometer lange route om te rusten.

Leuk om te zien dat er toch mensen van het forum zijn die hem rijden.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Komt de route ook langs de noordster of mag daar niet gebiked worden vanwege de sterrenwacht?
In m'n nopje
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 20 januari 2010, 14:43
Mijn mountainbike: Merida 96 HFS 1000D

Ik ken het gebied niet zo goed dat ik dat durf te zeggen of je daar wel of niet mag biken. Sterker nog, ik weet niet eens wat de Noordster is. Je komt wel een gebied binnen op den duur waar je je telefoon uit moet zetten.

http://www.mtbroutes.nl/index.php/route/302/Dwingeloo" onclick="window.open(this.href);return false;
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

De noordster is een vakantiepark (bungalow/camping).
Heb daar een groot deel van mijn jeugd beleeft en heeft in mijn geheugen een paradijselijke status :-)
Het park ligt in het stiltegebied vanwege de sterrenwacht.
Als ik jouw zo hoor zal het park niet ver zijn, dus tijd om er weer eens te gaan kijken (met mtb).
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Ik heb deze route een paar weken geleden gereden, twee rondjes. Niet heel moeilijk, maar toch wel slopend als je vol gas geeft. Afwisselend technisch en lange makkelijke stukken en heuveltjes. Er zit wel van alles zo'n beetje in. Het was vooral genieten van de prachtige natuur. Routeaanduiding kon inderdaad hier en daar beter.
S-Wapse
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 24 april 2011, 21:38
Mijn mountainbike: Giant XTC 29 Composite 0

hansdegebruiker schreef:De noordster is een vakantiepark (bungalow/camping).
Heb daar een groot deel van mijn jeugd beleeft en heeft in mijn geheugen een paradijselijke status :-)
Het park ligt in het stiltegebied vanwege de sterrenwacht.
Als ik jouw zo hoor zal het park niet ver zijn, dus tijd om er weer eens te gaan kijken (met mtb).

De route loopt idd vlak langs camping de Noordster.
Norten89
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 14:48

In m'n nopje schreef:Is er niemand van dit forum die deze mooie lange route fietst?
Ik fiets 'm nog wel eens vanuit huis, gecombineerd met Route Ruinen/Echten. Zo'n 60 - 70 km bij elkaar. Beide routes gaan door mooie natuur, waarbij het Dwingelderveld natuurlijk wel de mooiste is ;)
Plaats reactie