Wat houdt de mtb-route van ede in?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
gerwin-evers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 4 maart 2009, 21:18

Ik ging afgelopen week 's avonds een keer naar ede om te mtb'en. Normaal ga ik altijd bij amerongen maar ik wilde een keertje wat anders proberen. Maar ik heb de route gevonden maar hij is echt mega-saai, alleen maar vlak een brede wegen. Kortom nog extremer boswielrennen dan in amerongen!!

Ik heb maar 8 km gefietst en ben toen omgekeerd want ik wilde voor het donker thuis zijn. Maar mijn vraag, Is heel de route zo vlak en i.m.o. saai?
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Vandaag niet, bier, worst, doedelzakken en 1.000 parachutisten. :winkie:

De route is vrij vlak, een stukje naast de route liggen wel een paar zeeeer spannende hoogtes, eigenlijk weer iets te veel van het goede.

Het is meer een route om snel te rijden, zonder spannende stukken.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Kom zelf uit Ede en die route is idd saai.
Als je hier wilt gaan rijden moet je naar het Lunterse zandgat (Goudsberg) gaan. Daar kun je wel leuk klimmen en afdalen, maar als je hier de weg niet weet is het niet echt spannend allemaal.
Er zijn wel leuke stukjes maar moeilijk te vinden, dit is een heftig stukje nabij Wekerom:

http://www.vimeo.com/6578507" target="_blank
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

De route is gewoon heel slecht uitgezet. Paar bordjes in de grond rammen en we hebben een route :-{
De Langenberg is een leuke heuvel (de route gaat erover, maar er zijn veel smalle singletracks tegen de heuvel op). Landgoed Hoekelum heeft een mooie heuvelrug, met een hoogteverschil van zo'n 40 meter. Het zandgat in Lunteren heeft ook spannende paden.

Een positief punt: het gebied waar de route doorheen loopt is ontzettend mooi.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Is natuurlijk maar wat je saai vindt. Technisch is er idd niet veel aan. Grootste probleem is volgens mij gewoon de bewijzering. Als onbekende loop je meer te zoeken dan km te maken denk ik. Ik vind t jammer dat de route zo onder de maat bewijzerd is. Route is vooral mooi ter afwisseling en voor iemand die niet al te technisch wil rijden maar wel wat off road bezig wil zijn.

Wie is in zo'n geval eigenlijk aanspreekbaar over de bewijzering?

Ik woon n beetje in de buurt van 1 van de opstappunten en kan de route wel n beetje naar eigen gevoel rijden maar je hebt geen vaste route en afstand. Elke keer wanneer je m rijdt neem je net weer n ander stukje dr bij en zo kun je dus niet je km en rijtijden vergelijken.

Wellicht moeten we de verantwoordelijke benaderen met het verzoek de bewijzering eens te herstellen? Ik bedoel; we kunnen natuurlijk wat klagen (terecht overigens) maar dan gebeurt er verder niets, het is belangrijk dat onze klachten bij de juiste man terecht komen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
arjan870
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 16:51
Mijn mountainbike: Bulls Bushmaster 1 disc
Contacteer:

Jefro98 schreef:Kom zelf uit Ede en die route is idd saai.
Als je hier wilt gaan rijden moet je naar het Lunterse zandgat (Goudsberg) gaan. Daar kun je wel leuk klimmen en afdalen, maar als je hier de weg niet weet is het niet echt spannend allemaal.
Er zijn wel leuke stukjes maar moeilijk te vinden, dit is een heftig stukje nabij Wekerom:

http://www.vimeo.com/6578507" target="_blank
Dit is het stuk achterop het wekeromse zand niet waar ? tegen de vuilnis belt ??
Of heb ik het mis ?

Maar dat is een leuk stuk jah...
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

arjan870 schreef:
Dit is het stuk achterop het wekeromse zand niet waar ? tegen de vuilnis belt ??
Of heb ik het mis ?

Maar dat is een leuk stuk jah...
Ja, klopt.
1 van de leukste stukjes hier in de omgeving. Zou alleen 5 x zolang mogen zijn.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

Retep87 schreef:De route is gewoon heel slecht uitgezet. Paar bordjes in de grond rammen en we hebben een route :-{
Een positief punt: het gebied waar de route doorheen loopt is ontzettend mooi.
Dit topic uit 2009 heeft dan toch nog een happy end gekregen, althans bijna :D
Vandaag deze route eens gaan bekijken en ik moet zeggen, het viel niet tegen.
De markering is grotendeels vernieuwd. Alleen staan op een paar essentiële punten GEEN borden en moet je aan het betere spoorzoeken. Alle GPS tracks die ik gevonden heb kloppen namelijk ook niet (meer).
Voor de rest me prima vermaakt en zeker een aanrader als weer eens de hemelsluizen hebben opengestaan. De plassen die overblijven zijn meestal goed te omzeilen. Nee, geen technische hoogstandjes maar lekker in een flow biken.
Blijkbaar denken meer bikers er zo over. Nog een aantal collega's tegen/achterop gekomen, want de markering is naar 2 kanten uitgezet.
Prachtige omgeving met als hoogtepunt een fietsbare uitkijktoren met bij goed weer dankzij een verrekijker zicht op oa Radio Kootwijk. Daar wordt ik nu vrolijk van :D
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Goed dat je dit aangeeft. Ik heb bij deze route ooit een poging gedaan de pijltjes uberhaupt te vinden, bij elke kruising afstappen en de struiken scannen op mogelijke aanwezigheid van bordjes was toen de enige optie.
We zullen binnenkort weer eens een poging wagen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

pas op voor de boswachter in het wekeromse zand, heeft ons een keer te pakken gehad
Sneeuwmonster
OmeAnne
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 7 maart 2010, 09:06
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2010
Contacteer:

Als jij gewoon de bordjes volgt hoef je je geen zorgen te maken voor de boswachter!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

in het wekeromse zand mag je nu niet meer fietsen, eerst wel, maar ga niet iedere keer op de parkeerplaats speuren of er nog nieuwe bordjes bij zijn gekomen, dus reden gewoon die route door het zand en daar stond hij dan! of we onmiddelijk rechtsomkeert wilden maken! volgende keer zou het ons 65 euro per persoon kosten, dus niet meer doen!

die boswachter is trouwens een niets en niemand ontziend individu die niemand een pretje gunt, :evil: hij probeert over de ruggen van anderen hogerop te komen... nee, was een schappelijke kerel :-q
Sneeuwmonster
Trapperd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 3 juni 2005, 01:16
Mijn mountainbike: Fuel EX 9.9 / Ventana El Comandante 29er
Contacteer:

sama schreef:in het wekeromse zand mag je nu niet meer fietsen, eerst wel, maar ga niet iedere keer op de parkeerplaats speuren of er nog nieuwe bordjes bij zijn gekomen, dus reden gewoon die route door het zand en daar stond hij dan! of we onmiddelijk rechtsomkeert wilden maken! volgende keer zou het ons 65 euro per persoon kosten, dus niet meer doen!

die boswachter is trouwens een niets en niemand ontziend individu die niemand een pretje gunt, :evil: hij probeert over de ruggen van anderen hogerop te komen... nee, was een schappelijke kerel :-q
Sinds wanneer mag het niet meer, of is dat al vrij lang zo? Fiets er wel eens in de buurt (goudsberg), wekeromse zand nog maar één keer doorheen gekomen. En elke keer als ik langs die enorme vuilnisbult kom denk ik loopt daar geen leuk (fiets)paadje overheen? Net zoiets als de vuilnisbelt in Winterswijk zou perfect zijn *droomt verder*
Ik rij door zon en door regen
Je komt me oOOoooOOooveral tegen
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Is al bijna twee jaar zo, binnen de omheining vanaf de parkeerplaats mag je alleen nog maar wandelen.

Die bult kun je vanaf de achterzijde omhoog (klompenpad), even er omheen rijden vanaf het zandpad. Bovenop de bult steek je naar rechts diagonaal over en daar heb je lekker afdalinkje compleet met haarspeldje en megaglad trapje. Bult is 30m hoog en je kun je daar helemaal leeg klimmen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Binnen de omheining van het Wekeromse Zand hebben wij volgens mij verdacht weinig te zoeken. Daar lopen toch ook Wilde Dieren vrij rond. Van die dieren die het hek niet uitmogen. Moeflons ofzo.

Die vuilbelt met klompenpad wil ik wel eens uitproberen. Iemand een track ergens beschikbaar?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie