Vaste route op de Maashorst bij Zeeland???

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik heb wel ergens een mail-adres voor opmerkingen over onderhoud en dergelijke.
Hoop sowieso dat ze het geheel nog wat verbeteren, want nu was alleen nog maar de toplaag weggeschraapt en was het erg zwaar te rijden.
Echte kombochten zullen ze wel niet doen, maar misschien dat er vanzelf natuurlijke bermpjes ingereden worden na verloop van tijd.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Maddox schreef:Verbeteringen zijn altijd top!

Zou het mogelijk zijn dat er wat meer kombochten komen, zoals st oedenrode/mariahout? Of vraagt zoiets teveel onderhoud?
Gezien de dreigende ontwikkelingen in de de Maashorst is het beste dat er met de huidige routes niets aan onderhoud/verbeteringen gebeurt. Het best is dat ze verwaarloosd worden en zo snel mogelijk weer verdwijnen.
Terug naar de situatie tijdens de vele decennia toen er geen enkele bewegwijzerde route lag is voor ons "onverhard fietsers" het beste. De toertochtorganisaties hebben er de laatste jaren al behoorlijk last van omdat de routes van de tochten veel minder variatie hebben omdat de vaste routes alleen maar in een richting gebruikt mogen worden tijdens een toertocht. Ik zou het toejuichen als er een club die afspraak aan zijn laars zou lappen. Ik begreep ergens dat de tocht in Volkel afgelopen zondag een stukje vaste route in haar tocht had tegen de richting in. Als dat echt zo is dan wat mij betreft : goed gedaan.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Het was maar een klein stukje tegen de route in omdat ze niet anders konden. De ambtenarentocht had dat ook.
JohnC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: za 25 augustus 2007, 14:16
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element / Ridley noah

het ziet erna uit de aanloop naar de heuvelrug wordt aangepast. de blokhut wordt daarbij niet meer aangedaan. hopelijk wordt er wel iets verzonnen bij de aansluiting van het nieuwe op het oude deel. ik ben bang dat het zand snel weg zal zijn en de nieuwe klim behoorlijk moeilijk zal worden (of uitdagender).
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

DAt is mij afgelopen zondag niet opgevallen... Wat is er veranderd?
JohnC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: za 25 augustus 2007, 14:16
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element / Ridley noah

als je de route volgt, dan steek je het slingerpad over en volgt de singletrack parallel aan het slingerpad. bij het klimmetje (waar de route naar links afbuigt), komt de nieuwe aansluiting op de route.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Vandaag toevallig iemand gesproken van die aardig wat inspraak heeft omtrent de Maashorst (zit mogelijk in de stuurgroep). Hij weet van de zorgen van de gebruikers, maar volgens hem zal er nauwelijks iets veranderen als het graasgebied van de wisenten open gaat voor publiek. Mountainbikers mogen dan nog steeds overal op alle paden rijden, dus ze hoeven zich niet aan de uitgepijlde routes te houden.

Overigens is er op 8 maart tussen 16.00 en 21.00 een inloopbijeenkomst over de Maashorst in cultureel centrum De Pas, Misse 4 in Heesch. Dan kan er in gesprek worden gegaan met Stichting Maashorst in Uitvoering, Staatsbosbeheer en de gemeenten. Ook kan er in gesprek worden gegaan met recreanten onderling.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Wizzy,
Ik heb ook zeer goede bronnen en helaas klopt je verhaal niet. Enkele jaren geleden wilde de
Stuurgroep al regelen dat vrij fietsen afgelopen is. Dat is namelijk heel simpel omdat in de Maashorst nu een uitzondering op de APV van kracht is. Er is nu sprake juist van ontheffing en die wordt dan ingetrokken. Verder moet je je praktisch ook nog eens voorstellen dat fietsen onmogelijk is. Het stuk wat vorige week bij Zeeland weer is open gegaan (omdat recreanten niet met fiets van Zeeland naar Uden konden) is geheel onbegaanbaar gemaakt. Om de 5 mtr is een boom om getrokken.
Maar ga vooral wel effe naar de inspraakavond. Doe ik ook
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Wizzy82 schreef:Overigens is er op 8 maart tussen 16.00 en 21.00 een inloopbijeenkomst over de Maashorst in cultureel centrum De Pas, Misse 4 in Heesch. Dan kan er in gesprek worden gegaan met Stichting Maashorst in Uitvoering, Staatsbosbeheer en de gemeenten. Ook kan er in gesprek worden gegaan met recreanten onderling.
Probeer ook daar heen te gaan om een pleidooi te houden de vaste MTB-routes op te doeken en te investeren in een uitbreiding van verharde fietspaden met het prachtige Slingerpad als voorbeeld. En uiteraard dat vrij onverhard fietsen in bijna het hele gebied geoorloofd blijft. Dan hebben we helemaal geen MTB-routes nodig.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ook die fietspaden stuiten op weerstand begreep ik pas. Die nieuwe pad tussen Hofmans en Heesch had er bijna niet gelegen. Reden; de milieu-mannen in de stuurgroep waren tegen.
Gelukkig had de betreffende gemeente t besluit al genomen.
En Tsji zet m op woensdag
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

BikerBas2 schreef:Ook die fietspaden stuiten op weerstand begreep ik pas. Die nieuwe pad tussen Hofmans en Heesch had er bijna niet gelegen. Reden; de milieu-mannen in de stuurgroep waren tegen.
Gelukkig had de betreffende gemeente t besluit al genomen.
En Tsji zet m op woensdag
Dat verharde fietspad is toch niet nieuw? Bedoel je de nieuwe asfaltering en verbreding van de Nistelrooisebaan (die langs de Munseheide en over de Kanonsberg loopt) die enkele maanden geleden gedaan is? Ligt er al decennia.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Die pad is verbreed. Bedoeling was dat dat niet zou gebeuren. Paden van Uden naar schaijk en zeeland naar nistelrode laten ze extra verpauperen. Stuurgroep heeft besloten daar geen inderhoud aan te doen. Langzaamaan kun je daar dus als gewone fietser niet meer door. Allemaal om gebruikers maar uit t gebied te krijgen.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Dat zou goed kunnen. Als ik de Maashorst vergelijk met de bossen bij Sint Tunnis vallen mij nog een aantal zaken op. Bij Sint Tunnis kun je net zoals bij de Maashorst je auto op verschillende plaatsen parkeren om de bossen in te gaan. Bij al die parkeerplaatsen beginnen meerdere wandelroutes. Bij de Maashorst heb je alleen wandelroutes vanaf Slabroek dit terwijl bij oa Naat Piek ook veel mensen het gebied in gaan, maar vanaf daar zijn geen routes uitgezet (uiteraard kun je zelf wel een route maken met het wandelknooppuntnetwerk). Toch vind ik dat voor een toerist die het gebied wil verkennen wel een gemis . Zeker ook vanwege de historie daar (wielrenbaan).

Algemeen onderhoud aan paden en bos is in Sint Tunnis ook beter voor mijn gevoel.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Hier een korte impressie van de inloopbijeenkomst gisteren: http://www.bd.nl/landerd/geest-wil-in-l ... ~aa60a133/" onclick="window.open(this.href);return false;
In de papierenkrant een groter artikel er over maar daar kan ik geen link naar plaatsen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Dacht ook gelezen te hebben dat je in principe overal mag blijven fietsen en wandelen. En zolang dat goed blijft gaan zal dat ook blijven. Bij veel klachten zal het wel zo worden dat elke recreatie-soort zijn eigen paadjes krijgt.

En de vaste routes blijven onder het mom van toerisme, zo kunnen onbekenden in het gebied toch een rondje mtben zonder direct te verdwalen.
Kan de artikelen nu ff niet zo snel terugvinden.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Plaats reactie