Vaste route op de Maashorst bij Zeeland???

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

kenwel schreef:Vandaag nog even de blauwe mtb route van Uden gereden (onlangs vernieuwd). Nieuwe single tracks toegevoegd en aanpassingen bij de heuvelrug. Sommige aanpassingen zijn niet te goede gekomen aan de route maar toch ben ik best overtuigd.
Ook kwam ik vandaag tot twee keer toe mtb'ers tegen die tegen de pijlen van de route in gingen. Niet fijn maar gewoon opletten want er lopen ook vaak wandelaars op de route dus niet als een blind paard gaan racen over de route.
Ik vraag me toch af wie die aanpassingen bepaald in de route... Een aantal zijn denk ik wel verbeteringen maar een aantal vind ik echt een verslechtering. De heuvelrug er voor een deel uithalen bijvoorbeeld is gewoon jammer. We hebben in Nederland al niet veel bergen/bultjes dat al je die eruit haalt er alleen maar een platte route overblijft.
Plus een paadje schrapen door de bossen en paaltjes verzetten is geen trail aanleggen. Ik wacht nog op mooie kombochten of extra heuvels ipv uitgeschraapte hobbel bochtjes. Dit is dus precies waarom ik de oude routes blijf rijden. De twee heuvelruggen bij de slabroekse heide zijn de mooiste stukken om te doen en met de nieuwe aanpassing zit er nog een halve van de twee in de route. Nee ik zoek steeds meer mijn eigen route ipv de vaste routes.
scalpel1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 10 december 2009, 18:11

Baron Tankhe schreef:
kenwel schreef:Vandaag nog even de blauwe mtb route van Uden gereden (onlangs vernieuwd). Nieuwe single tracks toegevoegd en aanpassingen bij de heuvelrug. Sommige aanpassingen zijn niet te goede gekomen aan de route maar toch ben ik best overtuigd.
Ook kwam ik vandaag tot twee keer toe mtb'ers tegen die tegen de pijlen van de route in gingen. Niet fijn maar gewoon opletten want er lopen ook vaak wandelaars op de route dus niet als een blind paard gaan racen over de route.
Ik vraag me toch af wie die aanpassingen bepaald in de route... Een aantal zijn denk ik wel verbeteringen maar een aantal vind ik echt een verslechtering. De heuvelrug er voor een deel uithalen bijvoorbeeld is gewoon jammer. We hebben in Nederland al niet veel bergen/bultjes dat al je die eruit haalt er alleen maar een platte route overblijft.
Plus een paadje schrapen door de bossen en paaltjes verzetten is geen trail aanleggen. Ik wacht nog op mooie kombochten of extra heuvels ipv uitgeschraapte hobbel bochtjes. Dit is dus precies waarom ik de oude routes blijf rijden. De twee heuvelruggen bij de slabroekse heide zijn de mooiste stukken om te doen en met de nieuwe aanpassing zit er nog een halve van de twee in de route. Nee ik zoek steeds meer mijn eigen route ipv de vaste routes.
Als je om je heen gekeken had is te zien dat er met zwaar materieel een breed spoor getrokken is vanaf Uden naar de rijksweg en langs rijksweg op richting Schaijk.Tot hier wordt over 2 weken het raster/begrazinggebied uitgebreid, vaste mbt route mag niet in het begrazing gebied komen vandaar o.a.de aanpassingen.Begrazingsgebied komt zover dat helft van rugheuvel maar gebruikt kan worden
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

Gei-Kek schreef:
TMB schreef: Ja... hoera voor frontale botsingen! :roll:
Vorige week ook bijna op zo'n idioot geknald die vol de hoek om kwam in tegengestelde richting.
Is dat dan 100% zijn/haar schuld???
Of moet iedereen opletten waar die mee bezig is?
Er staan bij het kruisen van verschillende type paden ook paaltjes met een gevarenteken. Dit mogen ze dan ook op de achterkant van de MTB bewegwijzering zetten...

Natuurlijk moet iedereen opletten waar hij of zij mee bezig is. Ik beweer ook helemaal niet er er een verplichte rijroute is. Ik denk er alleen dat we er vanuit mogen gaan dat er bij een bewegwijzerde MTB-route er minimaal sprake is van een advies rijrichting. Is die niet naar je zin, dan staat het je natuurlijk vrij om andere paden te gebruiken of de route in tegengestelde richting te gebruiken (dat laatste overigens liever niet als het aan mij ligt, maar ik wil er geen welles/nietes spelletje van maken). Maar áls je de route in tegengestelde richting rijdt, dan zou je moeten anticiperen op het feit er een meerderheid is die wél de geadviseerde rijrichting neemt en dit voor potentieel gevaarlijke situaties zorgen. Dat is namelijk ook de reden dat de MTB routes zoveel mogelijk gescheiden zijn van ruiter-, fiets- en wandelpaden. Zo heeft niemand last van elkaar. Natuurlijk mag je als wandelaar op de MTB route of als MTB'er op het ruiterpad en andersom, maar dan ben je daar mijns insziens wel 'te gast' en dien je ten alle tijde voorrang te verlenen.

Natuurlijk zijn er altijd een aantal provocateurs die om een bepaald punt te maken (en in dit geval letterlijk) overal tegenin willen gaan. Maar ik denk dat we met het gebruik van gezond verstand en rekening houdende met elkaar het voor iedereen leuk kunnen houden en er voor iedereen en voor elk type gebruiker voldoende ruimte is in dit prachtige natuurgebied.
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

Gei-Kek schreef: Wat een verzekering er van maakt.
Misschien heb ik het verkeert maar gelden de normale verkeersregels niet in het bos.
Gezond verstand, normale (ongeschreven) gedragsregels en sociale omgangsvormen hopelijk nog altijd wél...

Hoe het juridisch zit weet ik ook niet. Vind ik wel interessant om daar eens achteraan te gaan.

Overigens zie ik in de flyer van de Maashorst (het natuurgebied waar je dus te gast bent) het volgende staan:
Gedragsregels
Om te zorgen dat mountainbikers en andere recreanten
elkaar niet ‘in de wielen rijden’ vragen wij u om een
aantal gedragsregels in acht te nemen. Zo kan iedereen
veilig en zonder hinder van elkaar, genieten van de
natuur.
1. Fiets alleen daar waar het is toegestaan (zie borden)
2. Respecteer plant én dier
3. Fiets in kleine groepjes
4. Waarschuw andere recreanten tijdig en vriendelijk
5. Benader recreanten en drukke locaties stapvoets
6. Voorkom onnodig remmen en spaar de ondergrond
7. Maak geen onnodig lawaai
8. Laat geen afval achter
9. Fiets alleen in de aangegeven rijrichting
10. Draag een helm voor uw veiligheid.
Het lijkt me dus niet meer dan logisch dat je áls je de route volgt, je deze regels in acht neemt.

Daarnaast nog een advies van mijn kant voor eenieder die het maar wil horen: Koop een fietsbel. Kost je € 0,60, scheelt je een hoop geschreeuw ("HEY!!! AAN DE KANT!!!") en jij en je mederecreanten hebben hier een hoop plezier van :)
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

TMB schreef:Daarnaast nog een advies van mijn kant voor eenieder die het maar wil horen: Koop een fietsbel. Kost je € 0,60, scheelt je een hoop geschreeuw ("HEY!!! AAN DE KANT!!!") en jij en je mederecreanten hebben hier een hoop plezier van :)
:-q . Op zowel mijn wegfiets , crosser , hybride en stadsfiets zit een goed werkende bel. Je advies is in principe overbodig want het is simpelweg verplicht. (Dit i.t.t. tot de aangehaalde gedragsregels want dat is juist een advies en geen verplichting.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Zo vrijblijvend zijn de adviesregels anders niet. Er staat niet voor niets ‘in acht nemen’. Dat staat synoniem voor ‘naleven’. Als je ze niet naleeft zal je niet zo snel van de boswachter een bekeuring krijgen, maar om nu te stellen dat het een ‘advies’ is, is ook niet helemaal terecht.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Tsjibiti schreef:
TMB schreef:Daarnaast nog een advies van mijn kant voor eenieder die het maar wil horen: Koop een fietsbel. Kost je € 0,60, scheelt je een hoop geschreeuw ("HEY!!! AAN DE KANT!!!") en jij en je mederecreanten hebben hier een hoop plezier van :)
:-q . Op zowel mijn wegfiets , crosser , hybride en stadsfiets zit een goed werkende bel. Je advies is in principe overbodig want het is simpelweg verplicht. (Dit i.t.t. tot de aangehaalde gedragsregels want dat is juist een advies en geen verplichting.
Maar goed dus als het advies is niet tegen de richting inrijden ben jij nog zo banaal om er schijt aan te hebben??
Dit is dus wat er mis is in nederland.
Iedereen weet het beter en heeft er schijt aa.
Maar goed ik wil deze route rijden op vakantie als ik er ben.. Gelukkig kom ik hier niet vaker..

Maar wat een zielig antwoordt zeg niet normaal
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Boekenkist schreef:Zo vrijblijvend zijn de adviesregels anders niet. Er staat niet voor niets ‘in acht nemen’. Dat staat synoniem voor ‘naleven’. Als je ze niet naleeft zal je niet zo snel van de boswachter een bekeuring krijgen, maar om nu te stellen dat het een ‘advies’ is, is ook niet helemaal terecht.

Heeft geen nut boekenkist.

Meneer tjisbi nog wat doet toch wel wat hij wilt.
Want hij is een ubergod die al 100 jaar in nl op de fiets zit en alles beter weet
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Baron Tankhe schreef: Ik vraag me toch af wie die aanpassingen bepaald in de route... Een aantal zijn denk ik wel verbeteringen maar een aantal vind ik echt een verslechtering. De heuvelrug er voor een deel uithalen bijvoorbeeld is gewoon jammer. We hebben in Nederland al niet veel bergen/bultjes dat al je die eruit haalt er alleen maar een platte route overblijft.
Plus een paadje schrapen door de bossen en paaltjes verzetten is geen trail aanleggen. Ik wacht nog op mooie kombochten of extra heuvels ipv uitgeschraapte hobbel bochtjes. Dit is dus precies waarom ik de oude routes blijf rijden. De twee heuvelruggen bij de slabroekse heide zijn de mooiste stukken om te doen en met de nieuwe aanpassing zit er nog een halve van de twee in de route. Nee ik zoek steeds meer mijn eigen route ipv de vaste routes.
Vandaag weer de blauwe route gefietst. En ben tevreden met de aanpassingen.
Dat ze het begin van die heuvelrug eruit hebben gehaald is jammer, maar vind het nieuwe pad wel mooi en het klimmetje wat je er nu bijkrijgt is wel een van de uitdagendste klimmetjes in de route.
De nieuwe paden zijn wel erg hobbelig, maar dat komt wel goed als de routes ingereden zijn na een tijdje.
En kombochten mis ik niet, juist een uitdaging om zonder die "hulpmiddelen" snel door de bocht te gaan. En omdat de route uitgeschraapt is en dus dieper ligt, kun je de randen van het nieuwe pad gebruiken om snel door de bocht te gaan.
Maar ik breidt de route ook wel vaak uit met een extra lus over de 2de heuvelrug en dat nog oudere pad iets lager parallel aan die heuvelrug (van de eerste oude blauwe route).
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

deefdeef schreef:Maar ik breidt de route ook wel vaak uit met een extra lus over de 2de heuvelrug en dat nog oudere pad iets lager parallel aan die heuvelrug (van de eerste oude blauwe route).
Kan je dat toevallig met een plaatje laten zien (bijv. uitsnede van strava-rit). Ik weet de heuvelruggen wel ongeveer te liggen, maar ben toch benieuwd hoe je die dan in je rit opneemt (voor zover ze geen onderdeel van de route uitmaken).
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik volg meestal netjes de blauwe route en als ik dan dat segment "Langs de sloot" heb gehad kom je op de Karlingerweg. Deze volg je dan normaal naar de kruising met de Udensedreef waar het stuk "Langs het hek" begint.
Maar als ik die heuvelrug erbij pak dan ga ik vlak voor het vennetje aan de rechterkant, rechts af. En dan kies ik ervoor om of eerst onderlangs te gaan (dat is eerste pad rechts, dan ga je eerst grasveld over) of direct naar de heuvelrug dat is nog een stukje verder rechtdoor en dan herken je het wel

Afbeeldingextra lus heuvelrug by Dave Daverveld, on Flickr

Link naar mijn stravarit van vandaag: https://www.strava.com/activities/1488680124" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

@deef Heb je de toertocht in Uden laatst gereden?

Wij hebben nou delen van de toertocht in onze route meegepakt wat de route een stuk leuker maakt. Nou is de route iets minder ''vlak'' :P (nou 4x een heuvelrug i.p.v. 1, als ik goed heb gerekend)
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@royka: nee helaas, toen kon ik niet. Zijn dat de 2 heuvelruggetjes bij Slabroek en die 2 bij Zeeland? of is er nog een heuvelrug verstopt ergens?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
OldSkoolBMX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 10:40
Mijn mountainbike: GT Helion

Bij de blauwe route, in Nistelrode bij de visvijver, ligt inderdaad nog een heuvelrug verstopt. Dit is misschien wel de mooiste heuvelrug van de Maashorst. Het is al twee jaar geleden dat ik daar heb gefietst en toen waren alle trails die we 25 jaar geleden regelmatig reden dichtgegroeid. In een ver verleden ging de tocht van Nistelrode daar ook nog over.

Verder zijn er op Bedaf natuurlijk nog een heleboel mogelijkheden die niet in de route zitten.
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

deefdeef schreef:@royka: nee helaas, toen kon ik niet. Zijn dat de 2 heuvelruggetjes bij Slabroek en die 2 bij Zeeland? of is er nog een heuvelrug verstopt ergens?
Dat waren de volgende:
- 'heuvelrug' bij Bedaf;
- de 2 heuvelruggen nabij het Slingerpad, waarvan er dus één wel en één geen onderdeel uitmaakt van de officiële MTB-route. Over de meest noordelijke heuvelrug was het bovenlangs heen en onderlangs terug;
- heuvelrug evenwijdig aan Bosweg aan zijde Zeeland. Dat is de heuvelrug waar ook een jump is gemaakt en die geen onderdeel is van de officiële MTB-route.

Heuvelrug nabij Nistelrode zegt mij niet zoveel...
Plaats reactie