Vaste route op de Maashorst bij Zeeland???

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Op een gedeelte van de blauwe route is de route ook aardig kapot gelopen door paarden. Gelukkig maken die minder lawaai.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Lawaai is voor mij de enige reden dat motoren uit de bossen geweerd zouden moeten worden. En al helemaal in deze periode vanwege storend effect op het broedseizoen. Dat ze net als paarden routes kapot zouden maken is geen probleeem. Het maakt dat een route rijden een grotere inspanning vergt en dus meer uitdaging heeft en dat is toch waar elders op dit forum vaak voor gepleit wordt.
Daarom vind ik het gezaag over routes kapot rijden erg onlogisch.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dat heb ik met jou bijdragen aan dit forum
scalpel1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 10 december 2009, 18:11

Dutch schreef:Dat heb ik met jou bijdragen aan dit forum
Helpt niet, dat hebben ze hem tig jaren geleden al verteld.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:o dat dit een MTB route wordt genoemd :~
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Snelle Buffer schreef::o dat dit een MTB route wordt genoemd :~
Dit was decennia lang de enige route in Noord-Oostbrabant. Eeen kwart eeuw geleden was dit een motocrosscircuit.
Jammer genoeg is het in deze regio niet bij deze ene route gebleven.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Tsjibiti schreef:Lawaai is voor mij de enige reden dat motoren uit de bossen geweerd zouden moeten worden. En al helemaal in deze periode vanwege storend effect op het broedseizoen. Dat ze net als paarden routes kapot zouden maken is geen probleeem. Het maakt dat een route rijden een grotere inspanning vergt en dus meer uitdaging heeft en dat is toch waar elders op dit forum vaak voor gepleit wordt.
Daarom vind ik het gezaag over routes kapot rijden erg onlogisch.

Zeiksnor is ook weer wakker!!! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Snelle Buffer schreef::o dat dit een MTB route wordt genoemd :~
Welke bedoel je Reek, Uden of Zeeland?
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Gelukkig is de route nagenoeg niet mul meer :-D Was gisteren erg goed te doen. De nieuwe stukken zijn een leuke toevoeging, wel iets meer opletten vanwege de extra kruisingen met het slingerpad.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

De route is inderdaad niet meer mul. Zaterdag de blauwe route gereden en dat ging heerlijk. Jammer, dat ze bij Bedaf de route een stukje hebben verlegd en je als je het bos uitkomt over het fietspad moet en een langer stuk langs het weiland moet. Ik snap die verlegging totaal niet. Op het oude pad kwam ik nooit een wandelaar of zo tegen.

Ook dat je vaker het slingerpad (stuk wat eerst helemaal langs het werkheen ging is verlegd en kruist nu vaker het slingerpad) kruist snap ik niet. Dit zorgt in mijn optiek alleen maar eerder voor gevaarlijke situaties. Verder zijn de nieuwe stukken die slingeren door het bos wel goed aangereden nu en wel een goede toevoeging. Toch vind ik dat de blauwe route erop achteruit is gegaan.

Groen daarin tegen is beter geworden. Volgt na Slabroek minder lang het fietspad.

Dat je halverwege pas op de heuvelrug komt is een ramp. Zelf gebruik ik bewust geen klikpendalen (mij te link in de bossen), maar zelfs bikers met klikpendalen zie ik daar afstappen. Ook omdat het daar wel mul is en je omhoog rijdt. Het is nauwelijks te doen. Voorheen was het geen probleem toen je via de oude blokhut aan het begin van de heuvelrug aan komt rijden.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Die tweede kruising is inderdaad een beetje onoverzichtelijk, maar verder zijn die aanvullingen inderdaad erg mooi en een verbetering. Die steilere klim is nu, na de paar buien, juist weer redelijk goed te rijden. Op tijd schakelen en blijven zitten, dan kom je wel tot helemaal boven zonder af te stappen. Maar het is zeker wel de meest uitdagende klim op de route. Die verlegging na Bedaf snap ik ook niet helemaal, maar zal denk ik komen dat de eigenaar er niet blij mee was. Heb daar regelmatig gezien dat de ingang met een touw was afgezet of dat er een boom over het pad lag.

Als je na De Mastworp en de aarbeienvelden weer het bos in gaat kom je op een klein klimmetje, die drop na dat klimmetje wordt wel steeds gevaarlijker/dieper. Daar zal deze of gene wel een keer lomp kunnen gaan vallen.

Op de groene route zitten ook wat aanvullingen/verbeteringen. Wordt steeds mooier in de maashorst.

Volgens mij was ik gisteren ook nog familie van Tsji tegen gekomen, kwam een wat oudere man en een jonge jongen tegen de keer in tegen op de groene route. :D
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

De volgende keer gaat het weer de groene route worden. Eigenlijk was ik dat zaterdag ook van plan, maar het eerste stuk van Naat Piek lag er zo goed bij tov de droge periode dat ik de gok nam om de blauwe route te nemen die normaal gesproken veel mulzand bevat (ook op die landbouwpaden). Het was een goede gok want er was nauwelijks los zand te bekennen op de duinen bij Bedaf na. Sta zelfs bijna in de top 10 van de 18 (op de blauwe route vanaf Naat Piek). Nog niet veel mensen hebben de route met de nieuwe stukken vanaf die plaats gereden dus. Ik zal je eens toevoegen op strava.
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Wizzy82 schreef:De route is inderdaad niet meer mul. Zaterdag de blauwe route gereden en dat ging heerlijk. Jammer, dat ze bij Bedaf de route een stukje hebben verlegd en je als je het bos uitkomt over het fietspad moet en een langer stuk langs het weiland moet. Ik snap die verlegging totaal niet. Op het oude pad kwam ik nooit een wandelaar of zo tegen.

Ook dat je vaker het slingerpad (stuk wat eerst helemaal langs het werkheen ging is verlegd en kruist nu vaker het slingerpad) kruist snap ik niet. Dit zorgt in mijn optiek alleen maar eerder voor gevaarlijke situaties. Verder zijn de nieuwe stukken die slingeren door het bos wel goed aangereden nu en wel een goede toevoeging. Toch vind ik dat de blauwe route erop achteruit is gegaan.

Groen daarin tegen is beter geworden. Volgt na Slabroek minder lang het fietspad.

Dat je halverwege pas op de heuvelrug komt is een ramp. Zelf gebruik ik bewust geen klikpendalen (mij te link in de bossen), maar zelfs bikers met klikpendalen zie ik daar afstappen. Ook omdat het daar wel mul is en je omhoog rijdt. Het is nauwelijks te doen. Voorheen was het geen probleem toen je via de oude blokhut aan het begin van de heuvelrug aan komt rijden.
Dat stuk na bedaf sla ik meestal over. Dat stuk over die mulle zandpaden vind ik maar niks. Waar je vroeger rechtdoor ging, ga ik rechtsaf het fietspad op en rij dan naar het viaduct om de oude route weer op te pikken. Pak ik gelijk de heuvelrug bij 'boer timmers' mee. Dat is een leuk stuk

Die klim is wel te doen, maar inderdaad wel op je techniek letten. Eerlijk is eerlijk, ik kwam zondag ook niet boven :oops: :lol: Gebrek aan techniek en conditie, denk ik :cry:
deefdeef schreef:Die tweede kruising is inderdaad een beetje onoverzichtelijk, maar verder zijn die aanvullingen inderdaad erg mooi en een verbetering. Die steilere klim is nu, na de paar buien, juist weer redelijk goed te rijden. Op tijd schakelen en blijven zitten, dan kom je wel tot helemaal boven zonder af te stappen. Maar het is zeker wel de meest uitdagende klim op de route. Die verlegging na Bedaf snap ik ook niet helemaal, maar zal denk ik komen dat de eigenaar er niet blij mee was. Heb daar regelmatig gezien dat de ingang met een touw was afgezet of dat er een boom over het pad lag.

Als je na De Mastworp en de aarbeienvelden weer het bos in gaat kom je op een klein klimmetje, die drop na dat klimmetje wordt wel steeds gevaarlijker/dieper. Daar zal deze of gene wel een keer lomp kunnen gaan vallen.

Op de groene route zitten ook wat aanvullingen/verbeteringen. Wordt steeds mooier in de maashorst.

Volgens mij was ik gisteren ook nog familie van Tsji tegen gekomen, kwam een wat oudere man en een jonge jongen tegen de keer in tegen op de groene route. :D
Dat dropje viel me ook op. Op zich prima te doen, maar als je de route niet kent kan je er onaangenaam door verrast worden.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

deefdeef schreef:Die tweede kruising is inderdaad een beetje onoverzichtelijk,
Volgens mij was ik gisteren ook nog familie van Tsji tegen gekomen, kwam een wat oudere man en een jonge jongen tegen de keer in tegen op de groene route. :D
Zolang je op het gemak rijdt is er niets aan de hand. Fietsers op het Slingerpad hebben natuurlijk wel voorrang. (Verkeer op verharde wegen heeft voorrang op verkeer dat op een onverharde weg rijdt)
Die tegenliggers zijn mij onbekend maar goed te vernemen dat meer mensen dat doen. :-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@Maddox: dat is wat ik ook dacht. Onbekenden zullen daar zeker van schrikken en misschien een foutje maken. Helemaal omdat je dicht bij mastworp zit, waar je fietsen kan huren, en dus potentiele onervaren mtb-ers meteen op een pittig obstakel afstuurt.

En die zandpaden heb ook een enorme hekel aan, maar neem ze wel altijd mee om psychisch doorzettingsvermogen te trainen :-{

Die heuvelrug pak ik vaak als ik weer op de "terugweg" ben na Slabroek, pak ik m onderlangs (tegen de keer van originele oude blauwe route) en dan bovenlangs.

@Tsji: Ik heb ook zeker geen hekel aan die tegenliggers, paden zijn hier vaak breed zat.
Voordeel is wel dat je goed zicht hebt op verkeer vanuit Uden en dat je potentieel verkeer vanaf Schaijk/Udensedreef al kan spotten bij de eerste oversteek en daar dus bij voorbaat al rekening mee kan houden. Verder zijn de verkeersregels bij mij bekend en worden die netjes door mij toegepast. :D
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Plaats reactie