MTB route Apeldoorn

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

De route is niet van Bar-End of de Adelaar.
De route is met medewerking van de verenigingen in opdracht van SBB gemaakt, waarbij aan diverse voorwaardes voldaan moet worden.
De reacties tot nu toe lijken er op te wijzen dat de doelstellingen goed worden verwezenlijkt.
Dat er MTB-technisch leukere stukken te vinden zijn in de omgeving is onomstreden.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Het is nu alleen hopen dat ze MTB-en buiten de route niet gaan verbieden, want dat zou zonde zijn. En wat jij zegt Petra, is denk ik de spijker op de kop. Voor de casual MTB-er, toertochtrijder, boswielrenner, familie op gehuurde mtb's is dit een keurige route.

@Pino, ik ken natuurlijk de voorwaarden van SBB niet, maar vermoed wel dat de belangen van SBB en de interessen van fanatieke mountainbikers vaak niet met elkaar stroken :-(
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

Jass schreef:Het initiatief is zeer goed!!! Echter had ik van een pur sang mountainbikevereniging als Bar End meer een echte mountainbikeroute verwacht en minder zoals de route nu is.

Ik heb vandaag de route ten westen van de Otterloseweg gereden op mijn SX Trail en het viel tegen. Heel veel lange rechte bospaden, de singletracks en dualtracks zijn leuk, maar te recht en te kort en alle klimmetjes kon ik met mijn 17,7kg zware fiets relatief makkelijk oprijden. Weinig technisch interessante stukken gezien. Helaas, vooralsnog voor mijn rijstijl een gemiste kans. In dit gebied is gewoon meer mogelijk. Geen echte uitdaging dus voor de wat speelsere rijders.

Voor de kilometervreters onder ons, kan ik me trouwens goed voorstellen dat deze route (zeker in combi met Rheden-route) leuk is en met een groepje is de route ook vast interessant want je kan op grote delen lekker naast elkaar biken.
Tja, net of je op de veluwe stukjes gaat vinden waar je met SX trail wordt uitgedaagd :-?
Het is meer een route voor de doorrijders :-q
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

ott schreef:Tja, net of je op de veluwe stukjes gaat vinden waar je met SX trail wordt uitgedaagd :-?
Het is meer een route voor de doorrijders :-q
Ja zekers wel, meerdere :bier: Alleen de stukjes leuk aan elkaar plakken is wat lastiger.

Zo zijn er bijvoorbeeld plekjes in de volgende gebieden:
- Orderbos
- Leesten
- Spelderholt (tegenwoordig helaas verboden terrein met MTB als ik me niet vergis)
- Diverse plekjes Zuidelijke gedeelte Rhedenroute
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

't Leesten is een intensief recreatiefgebied, inclusief hondenlosloopgebied. Geen goed idee om daar een vaste route overheen te laten lopen.
Orderbos nagenoeg hetzelfde verhaal. Verbindingen naar zuidelijker gebieden gaan over particuliere terreinen die geen medewerking verlenen.
Spelderholt is gevoelig terrein en kan niet meer belasting hebben dan nu.

En de verbindingsbordjes naar de Veluwezoomroute komen nog.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jass geeft in mijn ogen een goede review van de route. (Daarbij teken ik aan dat ik hem nog niet gereden heb).

SBB heeft als een van de belangrijkste eisen staan, een veilig route. Als er een wortel te hoog is of een regengeultje net iets te diep dan is de route al onveilig en duwt SBB er een shovel over heen.
Vanuit de massa gezien wellicht logisch maar de 'hardcore' biker wil ook een uitdagende route.
Waarom niet routes onderverdelen in moeilijkheidsgraad, zoiets als bij skiën. Daar heeft men ook groene, rode en zwarte pistes.

Een begin in moeilijkheidsgraad aanduiding op een mtb route is gestart op de Nedereindse Berg route middels zwarte en groen bloso tekens.
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

Jurriaan schreef:Jass geeft in mijn ogen een goede review van de route. (Daarbij teken ik aan dat ik hem nog niet gereden heb).
Jass geeft zijn mening/ervaring en als je niet bent geweest dan kun je geen oordeel vellen.

(ik ben het met Jass eens, ook met zijn beleving dat mooie maar ook kwetsbare plekkewoden gemeden, maar daar gaat het niet om)

O ja, we hebben hem vandaag voor de "helft" gereden. Gestart bij het Hotel en dan de verbinding (zwarte bordjes met wit logo) gebruikt over de heide.
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb vandaag ook een stuk van de route gereden, ik moet zeggen ik heb me uitstekend vermaakt. Ben begonnen bij v/d Valk, uiteraard niet goed gelezen waar te starten en niets kunnen vinden ;-) Dus maar het bos in gefietst en daar de route gevonden. Omdat het alweer vroeg donker wordt, zijn we vanaf Radio Kootwijk richting vd Valk gefietst over de weg.

Ik kom hier zeker terug. Ik heb Rheden redelijk veel gereden, ook Holten / Nijverdal en Hattem/Heerde. Ik vind deze route een erg mooie aanvulling met redelijke uitdaging. In ieder geval is het er erg mooi. Ik kan begrijpen dat mensen die vaak in Apeldoorn fietsen, de uitdaging niet echt zien. Aangezien ik onbekend ben in het Apeldoornse bos (nog wel) is het voor mij super.
Hotum
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 3 augustus 2009, 13:48
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Carbon

Forau schreef:Ik heb vandaag ook een stuk van de route gereden, ik moet zeggen ik heb me uitstekend vermaakt. Ben begonnen bij v/d Valk, uiteraard niet goed gelezen waar te starten en niets kunnen vinden ;-) Dus maar het bos in gefietst en daar de route gevonden. Omdat het alweer vroeg donker wordt, zijn we vanaf Radio Kootwijk richting vd Valk gefietst over de weg.
Ik heb ook gezocht (werd al wel wat donker) maar de start ook niet gevonden...oke b-tje dom? Is het nu aan de kant van de Cantharel of de andere kant ’ t Leesten? help? :-{ :D
metoot!
BSSB187
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 juni 2009, 15:58
Mijn mountainbike: **DaBomb Castle Bravo**BeOne Recon**On One The Gimp**
Contacteer:

Aan de kant van de Canthrel. als je daar voorbij gaat staat er een wit huis van SBB, daar staat ook gelijk een bordje.
**Da Bomb Castle Bravo** **BeOne Recon**
**On-One The Gimp** **Giant Cadex CFM3**
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Dat is toch ook de route van Hoenderloo, of praten we nu over dezelfde route die Apeldoorn wordt genoemd door de één, en Hoenderloo door mij?

Erikje
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Erikje schreef:Dat is toch ook de route van Hoenderloo, of praten we nu over dezelfde route die Apeldoorn wordt genoemd door de één, en Hoenderloo door mij?

Erikje
Er is in Hoenderloo ook een MTB-parcours.
Stuk technischer, stuk korter. Op het terrein van de (voormalige?) Hoenderloo-groep.
Op mtbroutes staat een kaartje.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

I know, ik heb mijn vakantie daar doorgebracht 2 weken en een paar keer de Hoenderloo route gedaan, maar omdat er gesproken werd over het witte SBB huis na de Cantharel..... toen dacht ik dat het over de Hoenderloo route ging, want op deze route kwam ik langs het zelfde witte huis van SBB (geloof ik....)

Erikje
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

@Erikje, er is een nieuwe route bij Apeldoorn van circa 53km die komt idd ook langs hoenderloo. Bij hoenderloo zelf heb je ook nog 2 andere routes, namelijk die bij dat internaat (of wat het ook is) van een paar kilometer en een route die niet uitgepijlt is. Dus of jij het over dezelfde route hebt als de rest weet ik niet, maar misschien weet jij het nu wel ;-)

Het makkelijkste om op de route te komen is om vanaf de Cantharel het fietspad te volgen richting Hoenderloo, dan zie je vanzelf na een kleine kilometer een bordje die je rechtsaf het bos in stuurt.

@Ott, juist bij die verbindingsroute op de hei wordt de "reguliere" route een beetje interessant. Eerst wat pittige molshopen en vervolgens een paar korte single en dual tracks, helaas gevolgd door ellenlange rechte stukken door net geen mul zand, vooral dat stuk langs het defensieterrein is niet fijn rijden. Langdradig en zwaar
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

@Forau, het is er inderdaad heel mooi en qua landschap vind ik de route ook heel gevarieerd!
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Plaats reactie