Oosterbeek/Renkum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bedankt voor de tips allemaal.
Ik wil op zaterdag heen gaan maar zie idd dat er bmx races zijn aankomend weekend.

Denken jullie dat ik wel gewoon papendal kan doorkruisen via de mtb route?
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Van de vorige keren weet ik dat je de bossen rondom Papendal gewoon kan doorkruisen. en ook de grote wegen op het terrein zijn volgens mij grotendeels normaal toegankelijk.
Zojuist de gpx-bestanden van de routes bekeken en ook dit jaar komen we niet op de vaste route van Papendal.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Johnny Hoogmoed schreef:Ik snap het illegale nog niet helemaal. Woon sinds kort op plasafstand van Duno. Op de bordjes van Gelders landschap en kastelen staat fietsen vrij op wegen en paden, op die van Natuurmonumenten iets verder richting de A50 staat uberhaüpt niets over fietsers vermeld. Voor wat betreft het laatste volg ik graag het adagium "don't ask, don't tell".

Dus waar is het dan verboden te fietsen?
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten of het idd wel of niet mag. Mij is ooit es verteld dat je er officieel niet mag fietsen en dat het oogluikend wordt toegestaan.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Op de duno is het zowieso verboden om te fietsen. Laatst nog weer een gesprekje gehad met Ben de Boswachter die daar heel duidelijke over is.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag rondje gereden icm Rheden route, goed voor 110km genieten.

Heb de volledig legale route gevolgd en wat blijft het toch eeuwig jammer dat er zo weinig van het bos gebruikt wordt.
Overal waar je fietst zie je aan je zijkant een prachtig bos en heel mooi hoogteverschil.
Met wat aanpassingen (lees: meer het bos gebruiken) kan dit makkelijk een 100km route worden.

Duno trail was leuk, maar korter dan ik had verwacht.
De Duno klim vind ik het leukste en het mooiste met die "afgronden" naast je.

Verder is dit rondje denk ik beter geschikt om met een crosser te rijden dan een MTB.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag de route weer eens gereden icm Apeldoorn.

Dit maal op de crosser en daar is deze route eigenlijk perfect voor.
Zegt helaas ook wat over de route, maar dat is allemaal wel bekend.

Overigens rijdt een niet nader te noemen persoon iedere keer dit rondje:
Zou men er last van hebben als je deze sporen volgt?

Afbeelding
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Rondje is idd prima voor de crosser. Ik sla dan meestal wel de nieuwe singletrack over. Het kan prima, maar daar geniet ik meer van op de mtb.

Bovenstaande route lijkt me in ieder geval deels illegaal. Al weet ik ook niet precies wat wel en niet mag. Ik rijd wel eens met iemand mee die daar geboren is en die mag naar eigen zeggen overal fietsen ;-) Onlangs trouwens gewandeld tussen Heveadorp en Oosterbeek. Daar liggen ook nog wel wat leuke paden. Zal ook wel niet mogen, maar veel potentieel daar.

Edit: je pakt nog wel aardig wat asfalt om Apeldoorn en Oosterbeek aan elkaar te knopen. Is dat bewust? Moet toch nog wel wat minder kunnen?
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Rayb81 schreef:Overigens rijdt een niet nader te noemen persoon iedere keer dit rondje:
Zou men er last van hebben als je deze sporen volgt?
:D Ligt er een beetje aan, aan wie je het vraagt denk ik. Echt druk is het er sowieso nooit. Ik heb twee keer gehad dat iemand me nariep dat ik hier niet mag fietsen (in ruim 10 jaar tijd). Het helpt denk ik wel als je wandelaars met <10 km/u inhaalt en hallo en een goedemorgen wenst.

Overigens ligt in het rondje van je afbeelding wel één van de leukere afdalingen, op Strava heet ie geloof ik Rockethill.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bedankt voor de reacties.

Asfalt tussen de routes hangt een beetje af hoe je het bekijkt.
Ik had de auto in Harskamp staan, dan zit de Hoge Veluwe en schietterrein er tussen waar je omheen moet.

Langs de A50 loopt een prachtig slingerend fietspad door de bossen heen waar bijna niemand komt.
Deze sluit aan op de Koningsweg.
Dan stuk asfalt langs Deelen.
Maar daarna krijg je als je rechts gaat een prachtig lang zand/ grind pad door het Deelerwoud tot aan Groenendaal.
Dan bij Woeste hoeffe ben je al bij de route.
Is ook te zien op mijn Strava.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Rayb81 schreef:Bedankt voor de reacties.

Asfalt tussen de routes hangt een beetje af hoe je het bekijkt.
Ik had de auto in Harskamp staan, dan zit de Hoge Veluwe en schietterrein er tussen waar je omheen moet.

Langs de A50 loopt een prachtig slingerend fietspad door de bossen heen waar bijna niemand komt.
Deze sluit aan op de Koningsweg.
Dan stuk asfalt langs Deelen.
Maar daarna krijg je als je rechts gaat een prachtig lang zand/ grind pad door het Deelerwoud tot aan Groenendaal.
Dan bij Woeste hoeffe ben je al bij de route.
Is ook te zien op mijn Strava.
Als je toch meer onverhard zou willen: vanaf Otterlo kun je heel aardig over grotendeels gravelachtige fietspaden: Mosselsepad, Planken Wambuisweg en MTB-verbindingsroute (dat is uiteraard geen fietspad). Je komt dan uit bij het Rijkswaterstaat gebouw dat in de driehoek A50-A12-Amsterdamseweg ligt. Dan zit je dus al nagenoeg op Papendal. Wijst zich eigenlijk wel vanzelf. Ongeveer wat ik hier doe: https://www.strava.com/activities/1462657161" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweede stuk asfalt dat je kunt vermijden is de weg naar Deelen. Vanaf het leuke fietspad naar de Koningsweg kun je ook meer rechts naar de A50 aanhouden. Je komt dan uit aan de Koningsweg vlakbij het viaduct over de A50. Hier kun je oversteken en langs het terrein van de crossbaan de Hooiweg (onverhard, deels kiezel) oppakken. Je komt dan weer uit bij het mooie pad door het Deelerwoud. Dat stukje is hier op te zien: https://www.strava.com/activities/1564516775" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor het stuk Hoenderloo - Otterlo heb ik helaas geen alternatief. Dat ligt ingeklemd tussen de Hoge Veluwe en het schietterrein.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bedankt voor de info, ik kon op de kaart niet goed zien hoe ik door de bossen vanaf Otterlo kon fietsen naar de Oosterbeek route dus had de makkelijkste weg genomen.

2e stuk wat Deelen betreft zal ik het ook even uitpluizen met deze info :)
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Zag ik dat nou goed? Hangt er bij het pad langs de snelweg bij Wolfheze nu een mtb-bordje ipv een verboden te fietsen bordje? Wow!
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Beste bikers omgeving Arnhem. Ik moet binnekort een weekendje in Arnhem zijn (moetje). Ik hou tijd over dus overweeg de mtb mee te nemen. Ik verblijf in hotel papendal. Ik begrijp dat vanaf daar de route Oosterbeek ook begint?
Ik wou de route halveren, ik last dat dat kon. Is dat duidelijk aangegeven?
Welke lus is dan het leukst? Ik schuw geen modder :)
Ik rij zonder gps (heb wel foon bij) dus puur op de bordjes
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ja, je kunt direct starten op Papendal zelf.
De noordelijke route kun je prima apart rijden.
Beide lussen zijn niet heel spannend.
Noordelijke lus is vrij veel verhard door mooie landschappen.
Zuidelijke lus iets meer onverhard, ook nog wel veel verhard hoor, met aardig stukje singletrack.
Dat stuk is wel altijd nat en zal nu helemaal modderig zijn.
Beide stukken zijn een heel eind verbeterd qua bewegwijzering maar je kunt nog steeds prima een bordje of een afslag missen. De route op je telefoon zetten als backup kan echt geen kwaad.
http://mtbroutes.nl/route/504/Oosterbeek" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Yep, je kunt vanaf de parkeer plaats van het Van der Valk hotel zo de bordjes van de mtb route volgen.
Die beginnen links van de auto inrit.
De bordjes lijden je langs de BMX baan, over het asfalt tot achterin park Papendal. Daar kom je bij een hek en kun je de keuze maken tussen de Noordlus (Oosterbeek) of de Zuidlus (Doorwerth).
Ga je rechts door het hek kom je op Doorwerth, ga je links door het hek dan volg je Oosterbeek.
Doorwerth brengt je weer terug naar het hek, Oosterbeek brengt je weer terug naar de stoplichten precies voor het hotel, de inrit Papendal.
Persoonlijk vind ik Doorwerth leuker, die is iets meer single track.
Plaats reactie