Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Diever en Dwingeloo liggen er goed bij, Appelscha word op veel plaatsen mul. We moeten toch maar wat regen hebben :-(
HarrieD
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: di 21 april 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Radon frame, eigenbouw afmontage

Woensdagmiddag de combi (Appelscha+Diever) gereden. Nog nooit zo vaak van de fiets afgeweest als deze keer. Vooral Appelscha zeer mul.
Voorlopig laat ik het MTB'en op deze routes voor wat het is. Ik hoop eerlijk gezegd dat meer liefhebbers de routes de komende tijd, zolang de droogte aanhoudt, gaan mijden. Er wordt al veel direct naast de paden gereden. de kwaliteit gaat hard achteruit.
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Helemaal mee eens HarrieD.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ook Diever te mul op het moment? Die had ik in de planning voor deze week...
A i r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 7 april 2014, 21:41

Gisteren Appelscha blauw en Diever gereden. Appelscha is absoluut niet leuk po dit moment, zo ontzettend mul. Naast de Singletrack op de heide is een nieuw pad aan het ontstaan, omdat de originele route niet te doen is. Diever is prima te doen, uiteraard wel wat mulle stukken.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

HarrieD schreef:Woensdagmiddag de combi (Appelscha+Diever) gereden. Nog nooit zo vaak van de fiets afgeweest als deze keer. Vooral Appelscha zeer mul.
Voorlopig laat ik het MTB'en op deze routes voor wat het is. Ik hoop eerlijk gezegd dat meer liefhebbers de routes de komende tijd, zolang de droogte aanhoudt, gaan mijden. Er wordt al veel direct naast de paden gereden. de kwaliteit gaat hard achteruit.

Daarom heb ik er al sinds 29 juni niet meer gereden. Het is er momenteel niet leuk rijden.
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Diever en Dwingeloo waren 14 juli nog wel te doen. Hoe dat nu is weet ik niet Appelscha was toen al niet meer te doen. Heb de singletrack op de heide toen al niet meer gefietst

Weet wel dat er vandaag in het bos van Appelscha brand was. Volgens mij in het bos van de rode route
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Hier een klein verslag: https://www.nieuweooststellingwerver.nl ... token.html" onclick="window.open(this.href);return false;
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Gisteravond met een maat combi Diever en Appelscha gefietst (niets van de brand gemerkt?). Sjonge, niet normaal, zo mul als de route van Appelscha is. Dat maakt het fietsen ook extra zwaar. Het vergt ook meer concentratie. Diever is op dit moment eigenlijk perfect te fietsen. Dichterbij Diever zijn er wel meer mulle strookjes. Misschien omdat de route daar drukker bereden is? De technische stukken bij de Reeenwissel zijn perfect om te fietsen. Daarom natuurlijk een dikke PR kunnen fietsen.
Eigenlijk zou Appelscha nu even verboden toegang moeten zijn, maar juist nu in deze vakantietijd lijkt me dat onhaalbaar.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Hoe is Diever nu na een aantal buien? Ik ben komend weekend te gast op een camping in de buurt, en wil graag fietsen in Diever. Een enkele keer afstappen ivm te mul zand is niet erg, maar teveel niet....
cheizberd
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 8 maart 2015, 21:33

Ik heb gisteren Diever en beide routes in Appelscha gefietst en het was over het algemeen goed te doen. Een paar klimmetjes in de route van Diever waren wat lastig ivm mul zand. 1 keer van de fiets gemoeten.
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Zaterdag deels rood en daarna over naar de blauwe route. Toffe route en goed te doen. Vlak voor het einde nog maximaal nat geregend :p.

Weinig vergelijkings materiaal overigens, nog maar een paar routes gefietst en dit was de eerste keer met de temperatuur onder de 20 graden haha.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

@ cheizberd: dank je, het zal Diever gaan worden (ik heb Appelscha & Bosberg, en Dwingeloo al eens gedaan, dus nu deze).

@ Opperchief: goede instelling, lekker veel fietsen!
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag twee rondjes gedaan de route ligt er mooi bij was nog aardig druk.
Heb ook nog Eem pompje gevonden dus als iemand er eentje verloren is ;)
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Gisteren een paar rondjes Bosberg gedaan. Ik vind het een erg gaaf rondje om een paar keer achter elkaar te rijden. Was er al eerder dit jaar een keer geweest. Lag er toen iets beter bij.

Qua veiligheid is er nog wel wat te verbeteren. Bij mijn eerste rondje op de route begin dit jaar draaide ik in een scherpe bocht naar links om een boom en kwam daarbij met mijn schouder op een uitstekende stomp van een tak die niet helemaal was afgezaagd en totaal niet zichtbaar was (blinde om de bocht). De klap was zo hard dat ik even dacht wat gebroken te hebben. Anderhalf uur met een lamme arm doorgefietst. Gelukkig viel uiteindelijk de schade mee. Dit soort stompjes hoor je eigenlijk weg te halen.

Gisteren viel me ook weer op dat er best veel "staken" langs de route staan. Dunne boompjes die afgezaagd zijn, waarbij een te lang stuk blijft staan. Mocht je een keer vallen en hier per ongeluk op terecht komen, dan wordt je zeker gespiest. Onnodig risico dus. Dit soort boompjes moet je echt helemaal weghalen of heel kort afzagen. Het maakt de route niet minder technisch, want het gaat om boompjes naast de track.
Plaats reactie