Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Waar ben je verkeerd gereden? Op het deel waarin je weer terug gaat naar Hoogersmilde, waar de oude bordjes met het groene wieltje staan? Deze geven inderdaad verwarring, je moet er doorrijden.
Het deel van de route vanaf het bezoekerscentrum tot na de Bosweg is een leuk deel. Hierna krijg je lange tracks zonder hoogteverschillen. Richting Hoogersmilde wordt het weer leuker.
En vooral die lange tracks worden erg vochtig, dit was woensdag, toen na een korte droge periode, ook zo.
Momenteel zal het wel enorm nat zijn, gezien de regenval van de afgelopen dagen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ik ben inderdaad door zo'n bordje met groen wiel ergens rechtsaf een modderig ruiterpad ingeslagen waar ik rechtdoor had gemoeten. Zie hier de route, aan de west kant heb ik een rondje gemaakt. Het regende echt enorm hard en had m'n hoofd en bril onder de modder zitten :D

Heb jij of iemand anders een idee van hoe snel de routes in de regio drogen? Ik ben ooit vlak na een enorme regenperiode in Rhenen geweest en die zag je ter plekke opdrogen. Appelscha rood heeft in de eerste helft vanaf de Boerenstreek, waar je een pad oversteekt, een kuil die ik nog nooit droog heb zien staan.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Bokmaaa schreef: Heb jij of iemand anders een idee van hoe snel de routes in de regio drogen? Ik ben ooit vlak na een enorme regenperiode in Rhenen geweest en die zag je ter plekke opdrogen. Appelscha rood heeft in de eerste helft vanaf de Boerenstreek, waar je een pad oversteekt, een kuil die ik nog nooit droog heb zien staan.
De routes in Noord NL drogen niet zo snel als de UHR. Ik ben daar laatst geweest, toen had het nog best geregend in de dagen daarvoor, maar die routes waren helemaal droog.
In Noord NL is de route op de Lemelerberg het snelst droog (berg, dus water stroomt er af :-) ). Appelscha droogt vrij snel, is meer zandgrond, dan bijvoorbeeld Diever. Dwingeloo kan heel lang erg nat blijven. Sleen, Exloo, Gieten ed zijn allemaal vergelijkbaar met Appelscha. Sommige stukken blijven langer nat dan andere stukken.
Vorig jaar in de zomer heb ik Appelscha Diever ook een keer in een enorme hoosbui gereden, gelukkig wel overdag. Je ziet de trails dan langzaam volstromen met water en zo lang het regent gaat dat niet weg. Echt een grote modderzooi. Ik vond het wel genieten. Als je dan toch vies wordt, dan maar goed vies ook. :-) Maar in combinatie met schemering en verkeerd rijden lijkt me dat een stuk minder fijn.
Begin juni heb ik een rondje Appelscha Diever gefietst en toen was het kurkdroog. Diever heeft een eindje nadat je even over een fietspad hebt gefietst een enorme diepe kuil (wieldiepte) en het was voor het eerst sinds jaren dat ik die droog had gezien. Nadeel is dat de klimmetjes bij Appelscha dan zo mul worden dat ze fietsend niet meer te doen zijn.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

@Bokmaa, Appelscha en Diever zijn een beetje vergelijkbaar qua ondergrond. Waar sparren staan, en waar het gebied meer open is, is de grond meestal droger. Zit je onder het loof van eiken- of beukenbomen, of andere begroeiïng, dan zal het meestal natter zijn. Net zoals je al aangeeft over het begin en einde van
Appelscha-rood.

@modderfietser, mooie uitleg.
Laatst gewijzigd door No Biker op wo 2 augustus 2017, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Toch blijft voor me gevoel diever langer nat na een regenbui dan Appelscha. Vooral het stuk bij de camping in diever is lang vochtig.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Vanmiddag Hoogersmilde-Diever gereden. Op sommige delen erg modderig, maar je kunt er ook droog rijden.
1 medebiker op een huurfiets ingehaald. Korte broek, t-shirt, werkschoenen, maar wel een helm op.
Er liggen wel 2 bomen op de route. 1 vlak voor de afslag van het brede zandpad (Haarweg) richting de vakantiebungalows en 1 richting Hoogersmilde vlak voor een afslag naar een breed zandpad. Deze is helemaal vermolmd. 2 x tillen dus.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Sabazius schreef:Toch blijft voor me gevoel diever langer nat na een regenbui dan Appelscha. Vooral het stuk bij de camping in diever is lang vochtig.
Viel vandaag reuze mee.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Vanmiddag nog een rondje proberen te doen. Halverwege met een niet op te pompen lekke band naar huis gelopen. Vanaf de start achter Kramer is het parcours nogal vochtig. Ook de plas waar @Bokmaaa op doelt.
Hier ontstaat een steeds ruimere by-pass. Na het eerste echte klimmetje (heuveltje met de bovenliggende boomwortels) tot en met de lange singletrack is het goed droog. De rest heb ik niet kunnen zien.
De laatste tijd is er veel met takken en stammen door het bos gesleept Er lagen er dan veel takken op en naast de route. Op het deel na de heide richting de kombochtjes en achter Aekinga heb ik een tak verwijderd. Met de laatste was ik wel blij, vooral voor die 2 kleine jongetjes op hun ATB'tjes die uit tegenovergestelde richting kwamen rijden. Ze waren druk met van alles, maar hebben veilig door kunnen rijden.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Lekkere ZW 4 in je rug op de lange single-track. Algemeen gezien is de gehele combinatie rood en blauw droog. Alleen de bekende plekken op de rode route zijn nat. Daarentegen op de blauwe route ontstaan er wel veel erg droge plekken. Bij veel beklimmingen wordt het zand wel echt mul. Een flinke regenbui zou eigenlijk geen kwaad kunnen.
Vlak voor de passage van het sparrenbosje nog een tegen-de-route-in-fietser tegengekomen. Je verwacht het ook niet hè :roll:
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Gisteren ook de blauwe en rode van Appelscha en de route van Diever gefietst. Route lag er eigenlijk overal heel mooi bij, hier en daar wat droog mul zand (o.a. in een afdaling op de route van Diever, die was best spannend met al dat mulle spul). Op de rode route nog een tegenligger tegen gekomen die heel verbaasd reageerde dat hij verkeerd om fietste.... rare snuiters die mtb-ers :)
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Volgens mij weet ik welk mul stukje in Diever je bedoelt.. is dat een afdaling waar je in dropt? Ik fietste in de zeikende regen, maar landde toch flink diep in mul zand. Als ik mijn gewicht verder naar voren had gehad was het een mooie OTB geweest :)
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Die afdaling in Diever is altijd mul het hele jaar door ;)
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Met de ATB4Daagse moest je hem tegengesteld omhoog fietsen. Waren de enige 100m in 4 dagen waar ik profijt van mijn fatbike had. Ik fietste omhoog en de rest moest wandelen. Mul stuk it is.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag weer wat rondjes kunnen maken. Baan zelf lag er wel goed bij was alleen wel druk met mensen die fietsen hadden gehuurd en tegen de richting in aan het fietsen.
Dus naast de schaapjes ontwijken dit keer ook toeristen ontwijken ;)
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Vandaag erg druk op en om de Hoogersmilde-Diever route. Veel mensen op de fietspaden die kruisen, groepen met kinderen en hikers. Op een paar plekjes na (de bekende) is de gehele route droog.

Vlak na het 1e technische deel na Hoogersmilde over een adder gefietst. Deze kroop over de track en meteen ging hij ook weer terug het gras in. Ben nog wezen kijken, maar heb 'm niet weer terug gezien.

De omgevallen vermolmde boom is trouwens ook in stukken gezaagd. Hulde :-q

Na het einde nog even een consumptie bij mijn ijkpunt, camping De Reeënwissel, genuttigd. Dan kan een cola toch lekker zijn :bier:
Plaats reactie