Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
azjen
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 08:37
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL 29-er

Gravelmarc schreef:Ik heb gisteren “Gulpen” gedaan. Een stuk was afgezet met een groot dranghek.
Ging om de afdaling Maastrichterweg op de Dolsberg.
Ik ben er toch naar beneden gegaan, ook omdat ik geen alternatieve routeaanwijzinv zag. Het lag er slecht bij. Diepe sporen van hevige regenval.
Weet iemand of dit herstelt wordt?
er is een omweg :-) een hele mooie (zie plaatje, ik hoop dat het lukt)
Afbeelding
Gebruikersavatar
azjen
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 08:37
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL 29-er

voor de duidelijkheid : de blauwe pijl met "route" is de weg die verspert was.
De rode lijn is de lijn die je volgt om die afdaling met scheuren etc te omzeilen.
Let op !: ik weet niet of hij groene-politie-proof is :x
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

azjen schreef:
Gravelmarc schreef:Ik heb gisteren “Gulpen” gedaan. Een stuk was afgezet met een groot dranghek.
Ging om de afdaling Maastrichterweg op de Dolsberg.
Ik ben er toch naar beneden gegaan, ook omdat ik geen alternatieve routeaanwijzinv zag. Het lag er slecht bij. Diepe sporen van hevige regenval.
Weet iemand of dit herstelt wordt?
er is een omweg :-) een hele mooie (zie plaatje, ik hoop dat het lukt)
Afbeelding
Afgelopen vrijdag ben ik ook zo afgedaald komende vanuit Ingber.
Zou je route Gulpen volgen en deze afdaling doen rijdt je in principe een rondje Heischenweg. Dan kun je als variatie ook de los omgekeerd rijden
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

azjen schreef:
BullS4 schreef:Ik stel de vraag hier maar effe.
Het was al weer een tijd geleden dat ik de Windraak route gefietst heb. Maar ik zag tijdens een beklimming over de brede weg, links naast de weg een hele leuke singletrack lopen. Komt deze er ter vervanging van het brede pad, of is die als extra er neergelegd?
Windraak route ken ik goed. ik weet effe niet welke grote weg je bedoeld?
Dat is een goede. Was op een ander punt gestart, omdat de ijsboerderij in Windraak weg was. Ik zal er de volgende keer beter op letten.
Is in iedergeval in een beklimming. Die begint op de harde weg en maakt een bocht naar links.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dit weekend. (gisteren en vandaag) Gulpen en Epen gereden. Genoemde hekje op Gulpen ook gezien. Gewoon naar beneden gereden. Ook op Epen stukjes tegen gekomen die weg gespoeld zijn zou het mooi zo laten. Nederland kan wel wat meer "natural trails" gebruiken :-) Lees trouwens in de laatste Fiets Sport dat na de zomer een herontwikkeling start van de routes in Zuid Limburg. Iemand bekend met de plannen? Een paar mooie technische singeltracks (voor inspiratie kijk eens in Schotland) in de bossen er bij zou helemaal perfect zijn.
◼︎ Go round the outside.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik las hetzelfde, wat het betekend blijft nog even in het ongewis. Of zijn er locals met kennis van zaken?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rob.Erto schreef: ma 22 oktober 2018, 09:45 Mijn post is gebaseerd op zijn beoordelingen op mtbroutes.nl (Amby & Riemst 3x niks, Observant 10/10). Ter verduidelijking, ik vind Amby en Riemst fantastische MTB routes.

Daarnaast, er was ook een toertocht georganiseerd over (een deel van) de Amby route. Kan daar hier niets over terugvinden, maar die liep dus deels over de Amby route, maar dan tegen de richting in. Niet heel handig.
Amby fantastisch? Oké dat kan. Ik vind het absoluut niks met mountainbiken te maken hebben. Dicht gegroeide veldweg was het hoogtepunt en heet dan op mtbroutes een singletrack. En om een mtb route hoog aan te schrijven doordat het uitzicht weids is..Ik stel voor dat 151 routes overgezet worden van mtbroutes naar gravelroutes.nl

(toertocht tegen de richting in was absurd. Aan de andere kant over brede veldwegen moet het kunnen. Jammer alleen dat de tegenliggers het totaal niet verwachten en mij het liefst de wei in vloekte, boswielrenmentaliteit. Hoe anders ging ik om met wandelaars, dat leverde leuke reacties onderling op :-q )
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Copy paste uit het Sint Pietersberg Maastricht topic:

Zuid Limburg kent wat vaste routes betreft 2 gezichten.

Je hebt de 'oude' routes, die gebruik maakten van bestaande paden, hollewegen, etc., die zeker door liefhebbers van mooie landschappen zeer gewaardeerd zullen worden. Lengte om/nabij 25km, tot 550hm's. Een paar ervan kennen best vieze lange klimmen en lange afdalingen (Vijlen/Epen, Gulpen), die in die zin technisch zijn dat er geulen en stenen liggen. Maar redelijk rechttoe, rechtaan. Wel allemaal puur natuur. Deze routes worden daar waar mogelijk geupgrade, stukjes singletrail worden eraan toegevoegd waar mogelijk (bv Meerssen, om/nabij De Nachtegaal bv). Vaak tref je er ook nog wandelaars.

Daarnaast heb je de 'nieuwe' routes, die de laatste tijd zijn toegevoegd. Die voldoen aan de moderne ontwikkeling van aangelegde, bedachte routes, die je bv ziet op de UHR, maar... ze gaan net een stapje verder.
SPB houdt op waar de meeste aangelegde XC-rondjes stoppen, zie de omschrijving van Jurriaan. Geen flowtrails voor beginners, maar echte werktrails.... Wel flow, maar de uitdaging zit 'm erin dat je die alleen vindt met de juiste techniek :wink: . Want stenen, richels, off-camber, niet-ideale bochtjes, grind in bochten, kuilen/hellinkjes onderweg naar boven danwel naar beneden... natuurlijke flow? Ho maar :winkie: ! De gevorderde MTB-er zal denken: 'Ha, eindelijk een echte uitdaging!'. Maar een beginner of liefhebber van marathonafstanden en vergezichten zal denken: 'Waar ben ik nou weer op terecht gekomen!'. Wil je je stuur- en bochtentechniek verbeteren, het steile klimmen en dalen: perfect. Wil je wat relaxter een lange mooie tocht rijden... de andere parcoursen zullen je dan meer bekoren.
Het NK-parcours Wilhelminaberg (de berg bij Snowworld in Parkstad Heerlen) kent ook een paar van die gemene steile afdalinkjes, en de half-pipe, een soort kurketrekker downhill. Niets voor beginners (die kunnen er wel de gewone vaste rode route volgen die over dezelfde berg loopt), maar wel iets waarvan de gevorderde biker zal denken: 'Eindelijk!'.
'Jammer' is dat deze rondjes relatief kort zijn, SPB ongeveer 5km, NK parcours 3km.
Maar SPB kun je zo 2-3x rijden, of combineren bv met een andere vaste route, of de Oude Voerstreek (alleen GPS). En het NK-parcours lusje laat zich prima combineren met de rode lus 2, Parkstad Strijthagen (het NK-parcours lusje maakt daar eigenlijk onderdeel van uit).

MTB-routes.nl is verder een hele leuke site, maar het onderscheid 'aangelegde trails, moderne routes', versus 'old school puur natuur routes, langere afstanden over bestaande paden' zie je er niet meteen in terug.
Best jammer, want soms kunnen mensen teleurgesteld zijn achteraf, omdat ze met een andere verwachting naar een parcours toe kwamen. Wat niet altijd iets zegt over hoe leuk of goed een route eigenlijk is...

(Als je wil weten wat je te wachten staat op de SPB, zie dit filmpje, met dank aan forumlid Koenuhhh:
https://www.youtube.com/watch?v=cbz3DrE8B78 )
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Jurriaan schreef: ma 22 oktober 2018, 13:00
Rob.Erto schreef: ma 22 oktober 2018, 09:45 Mijn post is gebaseerd op zijn beoordelingen op mtbroutes.nl (Amby & Riemst 3x niks, Observant 10/10). Ter verduidelijking, ik vind Amby en Riemst fantastische MTB routes.

Daarnaast, er was ook een toertocht georganiseerd over (een deel van) de Amby route. Kan daar hier niets over terugvinden, maar die liep dus deels over de Amby route, maar dan tegen de richting in. Niet heel handig.
Amby fantastisch? Oké dat kan. Ik vind het absoluut niks met mountainbiken te maken hebben. Dicht gegroeide veldweg was het hoogtepunt en heet dan op mtbroutes een singletrack. En om een mtb route hoog aan te schrijven doordat het uitzicht weids is..Ik stel voor dat 151 routes overgezet worden van mtbroutes naar gravelroutes.nl

(toertocht tegen de richting in was absurd. Aan de andere kant over brede veldwegen moet het kunnen. Jammer alleen dat de tegenliggers het totaal niet verwachten en mij het liefst de wei in vloekte, boswielrenmentaliteit. Hoe anders ging ik om met wandelaars, dat leverde leuke reacties onderling op :-q )
Dat toont maar weer dat jij (ervaren biker, met skills) een heel andere perceptie hebt op wat een (goede) MTB route is, dan ik. Ik geloof niet dat daar een algemeen geaccepteerde omschrijving van is. Ik denk dan aan: lengte, hoogteverschil, aangelegd of niet, ondergrond, ervaring/skills rijder, seizoen etc. Daar zit hem dus net de crux in van het beoordelingssysteem van mtbroutes.nl; want dat houdt hier geen rekening mee. Ook wat Aurelius zegt. Ik zou veel liever een systeem zonder een beoordeling zien (want mensen kijken daar toch naar) maar meer de praktische zaken van een route (startpunten, rijrichting, bezienswaardigheden, omgeving, staat van de ondergrond).
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat kan allemaal op Trailforks. Maar dat is hier nog niet ingeburgerd. het mooie is wel dat je zelf trails kan toevoegen. Dus als wij allemaal onze locale trails toevoegen. Niks ten nadele va mtbroutes, maar het gemiddelde niveau van de bezoeker is denk ik toch, ik heb net een fiets gekocht waar kan ik rijden?
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Tijgerhaai schreef: ma 22 oktober 2018, 15:16 Dat kan allemaal op Trailforks. Maar dat is hier nog niet ingeburgerd. het mooie is wel dat je zelf trails kan toevoegen. Dus als wij allemaal onze locale trails toevoegen. Niks ten nadele va mtbroutes, maar het gemiddelde niveau van de bezoeker is denk ik toch, ik heb net een fiets gekocht waar kan ik rijden?
Bedankt voor de tip, zal me er eens in gaan verdiepen.

Laatste keer offtopic, laatste 10 beoordelingen als gemiddelde nemen op mtbroutes.nl is weinig representatief. Plus, de site is gevoelig voor manipulatie.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Rob.Erto schreef: ma 22 oktober 2018, 15:19 Laatste keer offtopic, laatste 10 beoordelingen als gemiddelde nemen op mtbroutes.nl is weinig representatief. Plus, de site is gevoelig voor manipulatie.
Dat is het zeker. Ik heb eens iets negatiefs over een route geschreven. (ik noem geen namen maar het had de naam van een waterbouwkundige ingenieur in zich :D ) Gaat de beheerder helemaal uit z'n stekker en gaf met een vriendengroepje net zolang positieve reacties tot mijn reactie niet meer te lezen was en ze in de top 10 stonden.... :~
◼︎ Go round the outside.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag de route van Epen / Vijlen gefietst begonnen van uit vaals. Mooie en leuke route het was wel oppassen met alle bladeren op de route samen met de stenen.
Zaten best wel pittige klimmen en afdalingen in helemaal als je uit platte Friesland komt ;)
Woensdag gaan we waarschijnlijk de route van Gulpen fietsen of misschien de route van Valkenburg maar dat ligt aan de oppas.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Toch de route van Gulpen geworden behoorlijke pittige route met pittige klimmen en mooie afdalingen na afloop een lekker biertje gedronken bij de brouwerij.
De routes liggen er goed bij :)
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Zeer goed nieuws voor de MTB-routes in Zuid-Limburg:

https://www.limburg.nl/actueel/nieuws/n ... er/impuls/
Plaats reactie