Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Koenuhhh schreef:
Het enige wat mij wel opviel is dat het plaatselijk heel krap begint te worden met de begroeiing. Verder was het weer een top dagje op de bike! :winkie:
Daar heb je gelijk in, vooral vanaf de kombochtenafdaling van de skiberg is het totdat je bij de splitsen bent waar je kunt kiezen tussen terug naar de top of achter snowworld langs.

12 juni gaan een aantal leden, (waaronder ik) snoeien.
Ben nu lid van de club en help dus ook mee met het onderhoud van de route.
Wir wollen leben!
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

wesleythomas schreef:
Koenuhhh schreef:
Het enige wat mij wel opviel is dat het plaatselijk heel krap begint te worden met de begroeiing. Verder was het weer een top dagje op de bike! :winkie:
Daar heb je gelijk in, vooral vanaf de kombochtenafdaling van de skiberg is het totdat je bij de splitsen bent waar je kunt kiezen tussen terug naar de top of achter snowworld langs.

12 juni gaan een aantal leden, (waaronder ik) snoeien.
Ben nu lid van de club en help dus ook mee met het onderhoud van de route.
Ja precies daar was het inderdaad goed krap. Is me nog nooit opgevallen op die plek in ieder geval. Goed bezig!! :-q
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Gisteren route voor het eerst routes 1 en 2 gepakt. Veel technisch werk met blootliggende wortels en drops, vooral de trail vlak na start Brunsummerheide en het stuk Snowworld waren erg gaaf!

Minpuntje was wel de dichte begroeiing op route 2 en de wat onduidelijke omleiding op route 1. Ik wilde route 1 rijden en daarna overstappen naar 2, maar na splitsing route 1 -> 3 word je alsnog naar route 3 gestuurd zonder dat duidelijk is hoeveel je van die route moet meepakken. Vanwege tijdgebrek dus maar over de weg naar splitsing 1 -> 2 gereden.

Voor de rest complimenten! :-q
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Iemand live info hoe route Epen erbij ligt of een tip heeft welke route ik moet rijden?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Pri-ma, alles ligt er hier goed bij. Geen mul zand, wel wat meer gravel, grind, hier en daar, maar alles lekker hard.
Epen is evt leuk te combineren met Gulpen, dat iets meer asfalt kent, maar ook mooie lange klimmen en uitzichten.
Dan heb je 50 km 1000hm.

Wil je een erg technische singletrail a 5km, die conditioneel ook pittig is: de nieuwe vaste Sint Pietersberg route!

Of: met GPS, de Oude Vaste Voerstreekroute, Blg, op de grens (apart topic van). Ook 50km, 1000hm, maar rond deze tijd wel een paar brandnetel- en overhangende bramenstroken :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Mooi bedankt!
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ik heb gisteren “Gulpen” gedaan. Een stuk was afgezet met een groot dranghek.
Ging om de afdaling Maastrichterweg op de Dolsberg.
Ik ben er toch naar beneden gegaan, ook omdat ik geen alternatieve routeaanwijzinv zag. Het lag er slecht bij. Diepe sporen van hevige regenval.
Weet iemand of dit herstelt wordt?
Ride like you stole it
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt, zal zeker hersteld worden, de vraag is alleen: wanneer, geen idee.
Als je rustig rijdt is 'ie prima te doen, maar je bent inderdaad gewaarschuwd: het hek staat er niet voor niets. Ook als 'ie er goed bij ligt blijft die afdaling tricky...

Hier https://www.vvvzuidlimburg.nl/corporate-old/routepunt/#" onclick="window.open(this.href);return false; kun je dit soort zaken melden. Helpt misschien eea te versnellen. Linkje 'meldpunt-bewegwijzering-zuid-limburg' gebruiken, rechtsonder.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Gister voor het eerst gereden hierzo, de routes Epen Gulpen en stuk rood ook. Aangenaam verrast door de routes ook de regio rondom Vijlen erg mooi. Ik zag ook dat het portable hek staan maar heb de fully naar beneden gegooid. Zitten idd aardige geulen in maar juist leuk om te manoeuvreren, er zitten lekkere afdalingen in de routes. Fijne ondergrond tov de bossen in de rest van het land, mooi trainingsgebied. Misschien toch eens de BBC rijden dan maar
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Die afdaling met het hek heb ik vorige week ook gehad. Ik dacht dat het een afzetting was ivm een wandeltocht of iets dergelijks maar dat is dus niet zo.
Schitterende afdaling, zo horen ze te zijn. Ik dacht dat het zo hoorde. :-q
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Beter zou zijn om dat portable hek er te vervangen door een bord met een waarschuwing erop, dat er een gevaarlijke afdaling volgt, nu had ik toch een beetje het gevoel iets “stiekems” te doen door het hek te passeren.
Deze afdaling is niet meer of minder gevaarlijk dan de afdaling naar Camerig, en ik meen dat daar wel een dergelijk waarschuwingsbord hangt.
Ride like you stole it
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

mee eens met bovenstaande commentaren, ik dacht ook eerst mag dit wel en f*uck it we zien wel waar dit schip strand. En idd ik ben wel meer afdalingen met geulen en gaten tegengekomen. Dit heeft altijd wel zijn charme door van links naar rechts te sturen en springen. In de Ardennen laten ze dit ook meestal zo liggen en hier houd ik wel van. Een bord waarschuwing zelf niet gezien maar kan idd nooit kwaad
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Zondag Parkstad 1 + 2 gedaan, die lagen er wel erg mul en droog bij (te verwachten uiteraard). Ik heb bepaalde stukken voor het eerst in jaren zonder plassen/modder gezien, haha.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep... er wordt wel eens geklaagd over de beroemde Limburgse modder, maar... er valt wel het hele jaar rond te fietsen. Wat mij betreft liever af en toe modder (en wat meer slijtage) en het hele jaar lekker kunnen fietsen (op danwel naast vaste routes), dan op je vingers moeten bijten, omdat routes dicht moeten vanwege teveel los zand, droogte... dat zou me toch een straf zijn!
Ik gun het hele land een paar lekker buien toe, opdat alles overal snel weer fietsbaar wordt :-q !
Hier is het stoffig, en het is nu 'gravelen' geblazen, met hier en daar een grindbakje als extra uitdaging.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Vandaag weer naar deze hoek geweest.
Het is er zooo lekker fietsen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie