MTB Route Oldenzaal / Hulsbeek

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mentaal dingetje, knop omzetten, hoog erin en wel een beetje snelheid houden anders lig je beneden en dan is het eigenlijk alleen maar een bochtje links/rechts. :-q

Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Dat mentale dingetje..... :o
caspervboggelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 september 2017, 18:33
Mijn mountainbike: Superior XP969

Gisteren weer eens een rondje Hulsbeek gedaan! De route ligt er deels modderig bij, maar grote stukken zijn goed.

Echter viel het mij op dat er momenteel veel onderhoud gepleegd wordt en er vernieuwingen doorgevoerd worden!

Zo liggen er meerdere volledig nieuwe kombochten (al zijn ze nog erg mul, nog niet af/ingereden) en worden de bestaande aangevuld met een hoop extra zand. Ook ligt er op meerdere locaties flink wat hout voor nieuwe north shores/jumps o.i.d.

Goed nieuws dus!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En deze TTF's bevinden zich op een openbare route?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Over de allerlaatste wijzigingen kan ik niets zeggen (het is niet echt in de buurt), maar wat er eerder in het topic (vorige pagina) staat ligt op of direct naast de route, zonder groot hek of iets dergelijks er omheen. En sommige hindernissen vragen zonder meer enige ervaring...

Het heeft misschien niet de lengte waar velen naar op zoek lijken - al kun je als je 3 rondjes rijdt kun je qua interessante stukken net zoveel variatie hebben als een 25km route - maar biedt meer variatie dan de 1001 bochten routes. Wat dat betreft nogmaals absoluut chapeau dat men dit durft aan te leggen en daarmee ook voorziet in een behoefte die op de meeste plaatsen compleet genegeerd wordt wanneer a) MTBs uit het bos geweerd worden en b) er een route voor terugkomt waar qua obstakels een nivellering naar absoluut beginnersniveua plaatsvindt.

Chapeau!


Als je drops, rockgardens, wortels, etc... op een vaste route zoekt, de route op de mijnterril in Beringen (B) is ook een aanrader.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef:Over de allerlaatste wijzigingen kan ik niets zeggen (het is niet echt in de buurt), maar wat er eerder in het topic (vorige pagina) staat ligt op of direct naast de route, zonder groot hek of iets dergelijks er omheen. En sommige hindernissen vragen zonder meer enige ervaring...

Het heeft misschien niet de lengte waar velen naar op zoek lijken - al kun je als je 3 rondjes rijdt kun je qua interessante stukken net zoveel variatie hebben als een 25km route - maar biedt meer variatie dan de 1001 bochten routes. Wat dat betreft nogmaals absoluut chapeau dat men dit durft aan te leggen en daarmee ook voorziet in een behoefte die op de meeste plaatsen compleet genegeerd wordt wanneer a) MTBs uit het bos geweerd worden en b) er een route voor terugkomt waar qua obstakels een nivellering naar absoluut beginnersniveua plaatsvindt.

Chapeau!


Als je drops, rockgardens, wortels, etc... op een vaste route zoekt, de route op de mijnterril in Beringen (B) is ook een aanrader.
Nee, blijf lekker messen in ruggen steken met dit soort dom natrappen. Ja, ik word hier boos om. Dit soort opmerkingen zijn compleet respectloos naar al die mensen die zich inzetten om het beste uit de mogelijkheden te halen. En met groot succes gezien de populariteit van de routes en daardoor ook de mogelijkheid nog veel meer routes aan te leggen. Waarbij op sommige plaatsen wel 'uitdagender' spul gebouwd mag worden. Waar dus ook jij van profiteert!

Nogmaals: op de UHR is de boodschap van SBB: jullie mogen een mountainbike route aanleggen met de natuurlijk aanwezige materialen en zonder obstakels. Klaar. Binnen deze regels is er op de UHR het maximale en nog een klein beetje meer uitgehaald.

Dus kap met janken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik begrijp je reactie niet Lars TB.

Chapeau dat dergelijke TTF’s worden aangelegd. Dit geeft mtb’ers de ruimte om in NL hun grenzen te verleggen. Met dergelijke info kunnen we eens gaan praten om te kijken wat er zou mogen op de Nedereindse Berg van de gemeente Utrecht.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef:Ik begrijp je reactie niet Lars TB.
Ik kan dit alleen maar negatief richting routes die deze features niet hebben opvatten:
cheeta schreef:... - maar biedt meer variatie dan de 1001 bochten routes. Wat dat betreft nogmaals absoluut chapeau dat men dit durft aan te leggen en daarmee ook voorziet in een behoefte die op de meeste plaatsen compleet genegeerd wordt wanneer a) MTBs uit het bos geweerd worden en b) er een route voor terugkomt waar qua obstakels een nivellering naar absoluut beginnersniveua plaatsvindt.
Op de UHR gaat het niet om 'durf'. Cheeta verwijt de initiatiefnemers van (o.a.) de UHR dus lef te hebben. Dat vind ik een bot statement, al helemaal als je kijkt wat enkele personen (en inmiddels een heel leger vrijwilligers) voor elkaar heeft gekregen. Dat verdient wel wat meer respect. En een "behoefte die compleet genegeerd wordt"? Ook hier gaat Cheeta volledig voorbij aan wat is toegestaan door de terreineigenaren (en wat het grote publiek wil/voldoende vindt).

Als Cheeta in dezen in plaats van held achter zijn computerscherm te spelen zelf eens durf vertoond en een dragline huurt en zelf begint met graven op de UHR, dan heeft hij recht van spreken. Daarnaast heeft hij ook nog de mogelijkheid te gaan lobbyen bij onder andere SBB, voor als hij toch wat minder lef heeft. Tot die tijd zou een beetje respect voor al die mensen die door heel NL hun best doen op zijn plaats zijn.

(Ik begrijp zijn punt, wil zelf ook ruigere routes, maar de manier waarop hij het nu brengt maakt mij dus boos!)
Jurriaan schreef:Chapeau dat dergelijke TTF’s worden aangelegd. Dit geeft mtb’ers de ruimte om in NL hun grenzen te verleggen. Met dergelijke info kunnen we eens gaan praten om te kijken wat er zou mogen op de Nedereindse Berg van de gemeente Utrecht.
Kijk, dat is een betere insteek.

Ik ben ook geheel voorstander van meer uitdagingen dan er nu zijn en vind het gaaf dat ze het op deze route wel hebben gedaan. Daarnaast zijn er nog wel een paar plekken in NL waar je (semi-) openbaar terecht kan. Top! Maar vergeleken met wat er op de UHR lag, inclusief alle wandelpaden, zijn de huidige XC-routes al fantastisch. Het blijft Nederland. Wil je hier gegarandeerd uitdagingen, dan moet je uitwijken naar die paar plekken waar wel iets is aangelegd. En anders helemaal niet zeuren en gewoon naar Winterberg of Zuid-Frankrijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

We komen van ver mbt mountainbikeroutes.
En zowel online als offline kunnen we nog een hoop kennis overdragen. Velozine doet dat door Patrick Jansen te interviewen.

Offline doe ik dat door mountainbikelessen te verzorgen voor verenigingen.
Ik praat mee met een landeigenaar, een pachter en een routebouwer over.
En ik trek weer eens aan de 'voormalige' mtb route op de Nedereindse Berg. Als voorbeeld net gekeken bij een skatepark, The Yard, in Utrecht. Los van het feit dat die nu 25 cm onder water staat kun je daar aardige tricks uithalen. Daarnaast kent het Grifpark, ook in Utrecht, een volwaardige skatebaan. Mooie voorbeelden voor een TTF route op de Nedereindse Berg.

De weg is lang, kent de nodige TTF's, en het einde is fantastisch..
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Vanochtend na een tijdje weer eens wezen spelen daar. Er heeft een behoorlijke kaalslag gewoed in het bos. Maar dat geeft weer materiaal om ttf's aan te leggen waar ze ook alweer druk mee bezig zijn. Enkele northshore's en een wallride in progress. Nice. :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heb je de tafel ook gezien net na de hondenvereniging onderaan het boomstammenobstakel?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Tafeltje, geen tafel. Die spring je eerder te ver dan te kort

En die boom net na de kartbaan, die dwars iver het pad ligt, al bunnyhoppend eroverheen
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Die tafel had ik al eerder gezien, ook weer een leuke toevoeging. Er hing ook nog een boomstam bijna op kophoogte over de track.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Pas op als je de buitenste trap neemt. De houthakkers hebben er doodleuk wat stammen neergelegd precies op de toch al korte uitloop.
Afbeelding
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Hoe ligt deze route er momenteel bij? Wilde maandag misschien de familiebezoeken combineren met een uurtje spelen op de ttf’s, is dat te doen na slecht weer?
Plaats reactie