Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

wolf75 schreef:
Modder, daar ben ik ook geen voorstander van, ga het ook niet opzoeken als de ondergrond te slecht is, dan maar ergens anders of niet fietsen ( MTB is toch een zomersport? )
Zomersport?
Voor mij zeker wel. Een nat, koud en kaal bos is toch geen lol aan? Ik rij van april tot november, en in die slechte wintermaanden (hard)loop ik gewoon 2x ipv 1 keer per week.
Leuk hoor al die “boswielrenners” op onze route’s maar ze rijden als een blind paard alles verrot. Zondagochtend, afspraak is afspraak etc, we moéten nu fietsen. Je pikt ze er ook zo uit, die groepjes in clubtenue.
Terwijl het in de winter op de weg, en dan bedoel ik de ondergrond, toch vaker beter toeven is dan in een zompig bos? MTB dus een zomersport? Absoluut.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Kennelijk zijn jullie van mening dat je MTB'en alleen in het bos kunt doen ... In mijn optiek behoor je dan zelf tot de groep 'boswielrenners'. Op vele andere plekken kun je de hele winter namelijk heerlijk MTB'en.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Laat me raden, je bent een strandracer? :bier:
Laatst gewijzigd door MacReal op wo 4 oktober 2017, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op do 10 augustus 2023, 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op do 10 augustus 2023, 01:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Absoluut niet. Hou er helemaal niet van zelfs. Vind dat ook geen MTB'en. Al vind ik het wel een mooie sport hoor. Dat weer wel.

Als je naar de weersomstandigheden kijkt en op basis daarvan een route/toch/parcours kiest, dan kun je het hele jaar rijden zonder de eerder genoemde nadelen (modder, stukrijden, etc, etc).
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Klopt, dat doe ik ook.

Met als gevolg dat ik meer op de weg fiets in de winter (op weg naar die droge routes ;) )
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik rij ook het hele jaar door. Als het te nat is pak ik gewoon alleen de schelpenfietspaden door het bos en mooie paadjes in de polder terwijl de dwangneurose boswielrenner de handel aan stront rijd. :~ Maar in de winter rij ik toch wel minder. Wat dan wel weer heel gaaf is is rijden in de verse sneeuw, vooral als je de eerste bent die dag.

Maar goed de route die mag van mij lekker ruig worden (zonder blubber zooi) dikke wortel secties, drops, rotsen/stenen, stukken door water, en andere technische ongein. Leuk voor met de kinderen routes hebben wij genoeg. Tijd voor 3.0 routes waar de ervaren jongens en meisjes zich kunnen vermaken. :D
◼︎ Go round the outside.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Tijgerhaai schreef:Inderdaad zomersport. Dat die rare racefietsers het leuk vinden om opeens in de winter in de bagger te spelen snap ik ook niet.
Wat ik juist vreemd vind is dat in de zomer bij mooie temperaturen er lieden zijn , die terwijl NL rijk is aan prachtige geasfalteerde fietspaden onverhard fietsen in korte broek met veel kans op aanraking met brandnetels , risico op dazen en wespen steken en vooral de gevaarlijke tekenbeten. Die ongemakken zijn er in de winter veel minder mede omdat je dan veel beter gekleed bent. Dan is juist de beste tijd om onverhard te fietsen. Tijdens het onverhard fietsen heb je veel minder last van de kou dan tijdens het fietsen op de weg. Enige nadeel is dat het in de winter vaak wat natter is maar het is een mooie stuurvaardigheids oefening om de plassen en modder heen te laveren. Is het een natte zooi dan is zowel fietsen op de weg als onverhard wat mij betreft geen optie maar in de winter zijn de kunstijsbanen open om toch leuk bezig te kunnen zijn.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Haha, heb wel wat los gemaakt ( was ook een beetje mijn bedoeling :wink: ) Nee mijn keuze is het niet om als het parkoers te nat en te modderig is deze rommel op te gaan zoeken. Dan ga ik liever iets anders doen ( hardlopen, wandelen oid ) Geen zin in de drek op mezelf en al helemaal niet in de slijtageaanslag op mijn fiets.
Wat ik dus ook jammer vind is dat de (veelal) racefietsclubjes dan toch gaan rijden en wel de paden aan gort rijden....mijn menig is dat dan routes zouden moeten worden afgesloten ( zoals Amerongen en omstreken ) Dan blijft het voor iedereen leuk, toch? Vandaar mijn opmerking "zomersport" 8)
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tsjibiti schreef:
Tijgerhaai schreef:Inderdaad zomersport. Dat die rare racefietsers het leuk vinden om opeens in de winter in de bagger te spelen snap ik ook niet.
Wat ik juist vreemd vind is dat in de zomer bij mooie temperaturen er lieden zijn , die terwijl NL rijk is aan prachtige geasfalteerde fietspaden onverhard fietsen in korte broek met veel kans op aanraking met brandnetels , risico op dazen en wespen steken en vooral de gevaarlijke tekenbeten. Die ongemakken zijn er in de winter veel minder mede omdat je dan veel beter gekleed bent. Dan is juist de beste tijd om onverhard te fietsen. Tijdens het onverhard fietsen heb je veel minder last van de kou dan tijdens het fietsen op de weg. Enige nadeel is dat het in de winter vaak wat natter is maar het is een mooie stuurvaardigheids oefening om de plassen en modder heen te laveren. Is het een natte zooi dan is zowel fietsen op de weg als onverhard wat mij betreft geen optie maar in de winter zijn de kunstijsbanen open om toch leuk bezig te kunnen zijn.
Je bent sarcastisch toch? :lol:
Lekker om de plassen heen sturen om de paden extra breed te maken 8)

Mooie jaarlijkse discussie dit :D
Waar woke is, is vuur
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Tijgerhaai schreef:Maar goed de route die mag van mij lekker ruig worden (zonder blubber zooi) dikke wortel secties, drops, rotsen/stenen, stukken door water, en andere technische ongein. Leuk voor met de kinderen routes hebben wij genoeg. Tijd voor 3.0 routes waar de ervaren jongens en meisjes zich kunnen vermaken. :D
Misschien kun je je aanmelden bij de bouwploeg om te kijken of je zulke route-elementen kunt en mag inbouwen. Iemand zal het initiatief moeten nemen ........
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zou graag willen. Maar uit Middenmeer niet echt handig om dat regelmatig te doen. Het is wachten tot wij in Schoorl weer verder mogen.... Dan ga ik daar weer helpen met een mooie route maken.
◼︎ Go round the outside.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

dubbelop schreef:
Tijgerhaai schreef:Maar goed de route die mag van mij lekker ruig worden (zonder blubber zooi) dikke wortel secties, drops, rotsen/stenen, stukken door water, en andere technische ongein. Leuk voor met de kinderen routes hebben wij genoeg. Tijd voor 3.0 routes waar de ervaren jongens en meisjes zich kunnen vermaken. :D
Misschien kun je je aanmelden bij de bouwploeg om te kijken of je zulke route-elementen kunt en mag inbouwen. Iemand zal het initiatief moeten nemen ........
Vergeet het maar, daar ben ik al drie keer ingetrapt ;) Geen grondeigenaar/beheerder die dat risico wil nemen in NL.
Uiteindelijk sta je elke week het pad glad te harken voor de vrijgezellen uitjes.

Ik rij eigenlijk juist altijd in de winter, mits je de juiste dagen uitkiest kan je prima modderloos rijden. Maanden Jan-Feb-Mrt-Apr. zijn de droogste maanden van het jaar.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 21 november 2008, 08:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

Supermuts schreef:Het gaat inderdaad goed met de fondsenwerving voor de nieuwe MTB routes in het Rijk van Nijmegen. Bosbeheerders zijn ook enthousiast. Reken erop dat we dit najaar heel veel handjes nodig hebben om samen al dat aanlegwerk te gaan doen. Al die een dagje (of dagdeel) willen komen helpen zijn tegen die tijd meer dan welkom.

Nog even geduld, na de vakanties zetten we voor alle bereidwilligen die een bijdrage willen leveren aan het nieuwe routenetwerk (rijden op door je zelf aangelegde route :P ) een facebook groep op.
Is er al meer nieuws op dit vlak?
Plaats reactie