Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Joppnl schreef:Verandering in mtb-routes rond Nijmegen?

https://www.kliknieuws.nl/regio/maasdri ... egen?redir" onclick="window.open(this.href);return false;
Jazeker - de overheden beginnen door te krijgen dat je met een relatief gering bedrag heel veel mensen kunt "bedienen": de mtb-ers krijgen (veel) betere routes en er komt een betere scheiding tussen de groepen bosgebruikers.
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... p-de-schop" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.velozine.nl/2017/08/09/het-r ... outes-2-0/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wout024
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 19:54

https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e- ... ~a826507d/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Supertof! Ben onlangs 2 rivieren naar het noorden verhuisd vanuit Nijmegen, maar hier kom ik graag vaker voor terug.
Ik hoop dat die vier verenigingen ons hier ook wat meer up-to-date houden (is er bijvoorbeeld hulp nodig?) - vooralsnog is het al lang relatief stil op dit draadje. Evengoed reuzebenieuwd naar de verdere invulling. :bier: 8)
Roads? Where we're going, we don't need roads.
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Vorig jaar zou al met de aanleg met de nieuwe routes begonnen worden. Waarom dit uitgesteld is weet ik niet. Bosbouw? Ik ben benieuwd naar de nieuwe routes. Zo lezen mag na de aanleg van de nieuwe routes niet meer vrij gereden worden (door groesbeekse bos en bij de holdreun )
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

JohanGTT schreef: Zo lezen mag na de aanleg van de nieuwe routes niet meer vrij gereden worden (door groesbeekse bos en bij de holdreun )
Dat is een van de reden dat ik tegen het aanleggen van vaste routes ben. Die zijn alleen van nut als je anders helemaal niet meer in dat gebied mag komen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Supermuts
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 1 augustus 2015, 14:12
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.7 2020
Contacteer:

Helaas duurt het in het Rijk van Nijmegen langer als gehoopt. Voornaamste reden is dat we zorgvuldig afstemmen met terreineigenaren over waar en wel niet de nieuwe route komt. Daarin komen dan de belangen van ecologie (denk aan roofvogelnesten, reptielen ed), natuurhistorie, erfgoed e.d. aan bod inclusief andere belangen als oa bestaande wandelroutes om ook de soms optredende conflicten met wandelaars zoveel mogelijk te vermijden. Al met al dient het de zorgvuldigheid en komen er mooie en lekker uitdagende routes uit. Maar zorgvuldigheid duurt nu eenmaal iets langer.

De openstelling verandert niet. Wel komen er enkele stukken bos bij waar de beheerders de natuur een kans willen geven zich te ontwikkelen naast noodzakelijke rustgebieden voor de dieren in het almaar drukker wordende bos (door meer recreatie iha). Daar rijden we met een grote boog omheen want ook daarbuiten is meer dan genoeg MTB heerlijks te vinden. De openstelling bij Natuurmonumenten (ca 1/3 van het gebied) was altijd al 'alleen op de MTB route'. Wel krijgen we ook daar een zodanig mooiere route dat je de zin om te gaan afwijken wel ontneemt. Nog afgezien van een mogelijke bekeuring waar uiteindelijk niemand wat aan heeft, laat staan op zit te wachten. De lokale clubs willen zich gaan inspannen het wildrijden in de echte nogo zones te beteugelen daar het uiteindelijk de goodwill voor onze mooie MTB hobby ondermijnt.
Samen zijn we altijd sterker maar wachten op kamerbrede consensus duurt mij vaak te lang ;-)
Vz stichting MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen
Lid Expertgroep MTB vd NTFU
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Tsjibiti schreef:
JohanGTT schreef: Zo lezen mag na de aanleg van de nieuwe routes niet meer vrij gereden worden (door groesbeekse bos en bij de holdreun )
Dat is een van de reden dat ik tegen het aanleggen van vaste routes ben. Die zijn alleen van nut als je anders helemaal niet meer in dat gebied mag komen.

Zo zijn wij tegen huistrollen maar helaas zijn die er ook nog steeds...
Soms moeten we bepaalde zaken accepteren en weer doorgaan!
Gebruikersavatar
Supermuts
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 1 augustus 2015, 14:12
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.7 2020
Contacteer:

Tsjibiti schreef:
JohanGTT schreef: Zo lezen mag na de aanleg van de nieuwe routes niet meer vrij gereden worden (door groesbeekse bos en bij de holdreun )
Dat is een van de reden dat ik tegen het aanleggen van vaste routes ben. Die zijn alleen van nut als je anders helemaal niet meer in dat gebied mag komen.
Als de boseigenaar besluit dat ze het bos morgen sluiten voor MTB ben je ook klaar. Dan sta je met lege handen/ Door in overleg te gaan/blijven, komen en blijven er mogelijkheden. En in dit geval, er verandert weinig en... mogelijkheden te over met straks 5 a 6 lussen.
Samen zijn we altijd sterker maar wachten op kamerbrede consensus duurt mij vaak te lang ;-)
Vz stichting MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen
Lid Expertgroep MTB vd NTFU
Gebruikersavatar
Supermuts
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 1 augustus 2015, 14:12
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.7 2020
Contacteer:

INFO AVOND (sorry wat laat hier,,,)
Over een nieuw netwerk van MTB paden in het Rijk van Nijmegen hebben vier Bike verenigingen overlegt met de terreineigenaren.
Dinsdag is er een informatieavond waar geïnteresseerden meer te horen krijgen over de plannen. Iedereen die zijn of haar mening wil geven of interesse heeft in de route, is welkom.
Vanavond 6 maart om 19.30 uur in restaurant ’t Zwaantje aan de Groesbeekseweg 106 in Mook.

Zie ook https://www.ad.nl/nijmegen/mtb-route-la ... ~a826507d/" onclick="window.open(this.href);return false;
(link stond al eerder hierboven zonder de infoavond info)
Samen zijn we altijd sterker maar wachten op kamerbrede consensus duurt mij vaak te lang ;-)
Vz stichting MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen
Lid Expertgroep MTB vd NTFU
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Supermuts schreef:
Tsjibiti schreef:Dat is een van de reden dat ik tegen het aanleggen van vaste routes ben. Die zijn alleen van nut als je anders helemaal niet meer in dat gebied mag komen.
Als de boseigenaar besluit dat ze het bos morgen sluiten voor MTB ben je ook klaar. Dan sta je met lege handen/ Door in overleg te gaan/blijven, komen en blijven er mogelijkheden. En in dit geval, er verandert weinig en... mogelijkheden te over met straks 5 a 6 lussen.
Ik zeg met iets andere woorden hetzelfde. In andere gebieden waar onverhard vrij gefietst mag worden ben ik tegenstander van het aanleggen van een vaste route omdat die op dat moment niet overbodig is. Vaak blijft dan het 'vrij fietsen' naast de vate route bestaan maar na een aantal jaren wordt het als nog verboden. In mijn ogen een achteruitgang.
Daarom heeft proberen vaste routes te creëren alleen nut als je ziet aankomen dat een gebied anders verboden gaat worden voor fietsers.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Supermuts schreef:INFO AVOND (sorry wat laat hier,,,)
Over een nieuw netwerk van MTB paden in het Rijk van Nijmegen hebben vier Bike verenigingen overlegt met de terreineigenaren.
Dinsdag is er een informatieavond waar geïnteresseerden meer te horen krijgen over de plannen. Iedereen die zijn of haar mening wil geven of interesse heeft in de route, is welkom.
Vanavond 6 maart om 19.30 uur in restaurant ’t Zwaantje aan de Groesbeekseweg 106 in Mook.
Ga ik daar met mijn mening buiten worden gezet?
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Tsjibiti schreef:
Supermuts schreef:INFO AVOND (sorry wat laat hier,,,)
Over een nieuw netwerk van MTB paden in het Rijk van Nijmegen hebben vier Bike verenigingen overlegt met de terreineigenaren.
Dinsdag is er een informatieavond waar geïnteresseerden meer te horen krijgen over de plannen. Iedereen die zijn of haar mening wil geven of interesse heeft in de route, is welkom.
Vanavond 6 maart om 19.30 uur in restaurant ’t Zwaantje aan de Groesbeekseweg 106 in Mook.
Ga ik daar met mijn mening buiten worden gezet?

Wat denk je zelf?
Natuurlijk niet je mag toch je mening hebben... Miss niet altijd de mening van de meeste maar uiten mag je het altijd. Of je vrienden maakt is een 2e....
Gebruikersavatar
Supermuts
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 1 augustus 2015, 14:12
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.7 2020
Contacteer:

Zoals ik al schreef de openstelling wijzigt niet. Bij staatsbosbeheer blijft de openstelling, fietsen en wandelen op wegen en paden. Behalve een extra rustgebied verandert er weinig. Bij NM is het op de MTB route blijven en dat is al jaren zo. Maar geloof me, de route wordt dermate interessant dat je neiging te gaan afwijken bepaald niet groot zal zijn :P
Samen zijn we altijd sterker maar wachten op kamerbrede consensus duurt mij vaak te lang ;-)
Vz stichting MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen
Lid Expertgroep MTB vd NTFU
Wout024
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 19:54

Interessante avond.

highlights:
- hoofdzakelijk singletrack
- 80-100 km in totaal
- opgedeeld in 5 a 6 lussen
- worden lus voor lus aangelegd
- start aanleg na de zomer (als het lukt qua vergunningen)
- in zijn geheel klaar na een jaar
- no go area's Mookerhei en Bansberg
- Natuurmonumenten wil verplicht vignet (die dan ook geldig is op andere routes als Montferland bv)

De route zelf is met potlood ingetekend maar wordt pas bekend gemaakt als het helemaal rond is met terreineigenaren en bosbewoners (dassen, vogels).

Bij de avond was ook een boswachter van de Utrechtse Heuvelrug aanwezig, de routes (en ervaringen) daar zijn duidelijk voorbeeld voor regio Nijmegen. Aanleg/opzet gebeurt door Track & Trails (en vrijwilligers)
Wout024
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 19:54

Bansberg = Jansberg #stopdetijd
Plaats reactie