Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Blubberman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 13:01

Vandaag stukjes onofficiële routes gevolgd. Zijn er best veel van, en ook leuk. Jammer dat er geen echte route bestanden van zijn. Maar wel begrijpelijk
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Het was te verwachten maar nu ook officieel protest tegen de nieuwe route(s): https://www.gelderlander.nl/mook-en-mid ... ~a9fac9c6/
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De mountainbikeclubs moeten ervoor zorgen dat er geld is voor toezicht, zoals extra uren voor een boa, en controles van bomen langs de paden.
Huh? :~
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Ik "supporter" voor de bezwaarmakers.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

JohanGTT schreef: zo 13 januari 2019, 15:24 Het was te verwachten maar nu ook officieel protest tegen de nieuwe route(s): https://www.gelderlander.nl/mook-en-mid ... ~a9fac9c6/
Iemand die het gehele bericht kan quoten? Schijnt als "premium" artikel te zijn aangemerkt.. :roll:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

MOOK - Meer dan twintig inwoners van Mook hebben bij de gemeente bezwaar gemaakt tegen de aanleg van een nieuwe mountainbikeroute. De trail - door gebied van Natuurmonumenten - is een uitgebreide variant van een bestaande route en komt volgens hen veel te dicht bij de bebouwde kom te liggen.

Joost de Poel 13-01-19, 07:04

122 Reacties

De bezwaarmaker zeggen in de nabijgelegen bossen nu al veel overlast te hebben van mountainbikers. ,,Je wordt soms bijna van je sokken gereden”, aldus Yvon Janssen, een van de bezwaarmakers. 

Zij vrezen dat de nieuwe MTB-route - die in totaal ongeveer 80 kilometer wordt en ook de gemeenten Nijmegen, Heumen en Berg en Dal aandoet - in hun buurt een aanzuigende werking heeft op ‘veel rondracende mountainbikers’.

,,De rust in de natuur wordt nog meer verstoord en we zijn bang dat er ongelukken gebeuren tussen mountainbikers en bijvoorbeeld wandelaars en mensen die de hond uitlaten”, zegt Jessica van Pelt. Ook wijst ze op parkeerproblemen. ,,MTB’ers zullen ook hier in de buurt hun auto neerzetten.”

Lus 

De bewoners lopen vooral te hoop tegen een specifieke lus in het parkoers nabij de Avilaweg. ,,Als Natuurmonumenten die weg zou halen, of de route 1 kilometer ‘terug zou leggen’, zouden we al tevreden zijn.”

De Mookenaren verschijnen maandag voor de onafhankelijke bezwarencommissie van de gemeente. Die adviseert daarna het college van burgemeester en wethouders. Officieel maken inwoners bezwaar tegen het besluit van B en W om een omgevingsvergunning te verlenen voor de aanleg van mountainbikepaden.

Het college zegt dat de aanvraag aan de regels voldeed en eerst het advies van de bezwarencommissie af te wachten.

Ergernis 

Ellen Luijks, boswachter van Natuurmonumenten, zegt dat de nieuwe mountainbikeroute juist wordt aangelegd om MTB’ers beter te scheiden van andere recreanten in het bos. ,,Als we de situatie zouden laten zoals die is, fietsen mountainbikers over de wandelpaden. Met alle ergernissen vandien. We gaan ervan uit dat er straks, over en weer, minder overlast is.”

Maar het is volgens Luijks onvermijdelijk dat al die verschillende recreanten elkaar regelmatig zullen kruisen. ,,Het wordt steeds drukker in de natuur. Iedereen wil er op zijn eigen manier van genieten.”

Het plan voor de nieuwe route komt van meerdere fietsclubs, die zich verenigden in MTB Routenetwerk Rijk van Nijmegen. Er ligt al jaren een traject dat bestaat uit twee routes: een van 24 en een van 18 kilometer. Die zijn volgens veel MTB’ers verouderd en niet meer uitdagend genoeg. 

Of de nieuwe route een succes wordt, zal volgens Luijks vooral van één voorwaarde afhangen. ,,De mountainbikers móeten op hun paden blijven. Zo niet, dan worden ze beboet.” Met de aanleg van de nieuwe MTB-route is nog niet begonnen en dat heeft ook met toezicht te maken.  ,,De mountainbikeclubs moeten ervoor zorgen dat er geld is voor toezicht, zoals extra uren voor een boa, en controles van bomen langs de paden. Ik verwacht geen problemen, maar het is nog niet geregeld.”  
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Alstu!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

:-q
Ook gelijk antwoord op de vraag of er al met de aanleg gestart was. Gaat zo te lezen ook nog wel even duren.. :(
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

.
Laatst gewijzigd door George op ma 14 januari 2019, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Lees je PB's even aub (je weet wel envelopje, rechter bovenhoek)
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Merijn. schreef: zo 13 januari 2019, 23:15 :-q
Ook gelijk antwoord op de vraag of er al met de aanleg gestart was. Gaat zo te lezen ook nog wel even duren.. :(
Het is te hopen dat ze de nieuwe route in etappes openstellen, net als bij Ede.
modder zuigt!
Blubberman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 13:01

Giant-E schreef: zo 13 januari 2019, 15:53
De mountainbikeclubs moeten ervoor zorgen dat er geld is voor toezicht, zoals extra uren voor een boa, en controles van bomen langs de paden.
Huh? :~

Zijn hier mensen van mountainbikeclubs die hier meer over weten?
Ik las eerder dat er geen vignet nodig zal zijn?
Eventueel vind ik een vignet ook niet heel erg hor. Als de paden goed onderhouden zullen worden ben daar best bereid voor om te betalen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Giant-E schreef: zo 13 januari 2019, 15:53
De mountainbikeclubs moeten ervoor zorgen dat er geld is voor toezicht, zoals extra uren voor een boa, en controles van bomen langs de paden.
Huh? :~
:lol: moet niet gekker worden....het zal wel een interpretatie foutje zijn van het verslag.... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Controle van bomen gebeurt in elk bos langs elk fiets en wandelpad. Eens per jaar word gecontroleerd of er bomen op omvallen staan. Je wil namelijk niet dat zo'n ding zomaar op je hoofd valt. Hoe men de BOA wil regelen bij Nijmegen ben ik uiteraard niet bekend mee.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

JohanGTT schreef: zo 13 januari 2019, 15:24 Het was te verwachten maar nu ook officieel protest tegen de nieuwe route(s): https://www.gelderlander.nl/mook-en-mid ... ~a9fac9c6/
Ik begrijp de bezwaarmakers wel. Zeker de laatste weken zie ik allerlei groepjes mountainbikers die op zondag kriskras door het bos scheuren en zich niet aan de routes houden. Als wandelaar kan dat best intimiderend zijn.
En een nieuwe langere route betekent meer moutainbikers, dus een grotere groep die zich niet aan de route zal houden, dus meer overlast.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Als de route technisch uitdagend wordt gaan er maar weinig illegaal rijden. Maar zoek dan wel de mooie trails op als routebouwer.
Plaats reactie