Mini fietsvakantie Nederland (Veluwe)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Vroeger heb ik veel fietsvakanties gedaan en dat blijft altijd nog een beetje kriebelen. Lekker onderweg zijn, niet weten waar je de volgende dag zult zijn, zelf je eigen spulletjes mee, heerlijk!
Nu hebben we (vrouwlief, zoon en ik) bedacht om, in de meivakantie, een dag of drie met de MTB te gaan trekken. Omdat de meeste MTB routes in een rondje lopen (en dan kom je niet ver) wordt het 'gravelen op de MTB'. :-D
Ik heb een mooie route gevonden over de Veluwe (Green Divide van Erwin Sikkens https://www.komoot.nl/tour/662442502), 175km van Arnhem naar Zwolle. Daar wil ik drie etappes van maken. Drie dagen fietsen, twee overnachtingen (hotel of B&B) en dan met de trein weer terug.
Bagage meenemen is nog wel een dingetje. Onze fietscondities zijn nogal verschillend... Om dat te compenseren wil ik de meeste (alle?) bagage meenemen. Maar ik kan geen rekje op mijn fiets monteren, en bikepacking tassen lijken me al snel te klein voor drie personen. Daarom heb ik nu het idee om zo'n eenwiel fietskar achter mijn MTB te hangen. Daar zit een grote tas op waar alles makkelijk in kan. En omdat we voornamelijk gravelpaden en geen 'hardcore MTB routes' zullen volgen, lijkt mij het fietsen met zo'n kar wel te doen.
Alleen de terugreis met de trein wordt misschien een probleem, de NS stelt dat fietskarren niet zijn toegestaan. Maar met het wiel eruit is het gewoon een grote tas met een frame. Heeft iemand daar ervaring mee? Zowel ervaringen met het rijden met een eenwiel kar op gravelroutes als het meenemen van fietsen/kar in de trein zijn welkom. Ik geloof dat de NS het meenemen van een fiets steeds moeilijker maakt, of valt dat wel mee?
Als het teveel gedoe wordt maak ik er gewoon een rondje van. Ik vind het alleen veel leuker om van A naar B te gaan. Dan heb je ook een doel!

Afbeelding
Be Nice, Say Hi!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De NS had een reserveringsbeleid ingesteld voor fietsen dat bijzonder waardeloos was. Dat hebben ze inmiddels weer losgelaten maar je zult er nog steeds tegenaan lopen dat er veel te weinig plek is voor het aantal fietsen/fietsers dat mee wil. Ik heb in het verleden meerdere malen een BOB kar meegenomen in de trein, nooit problemen mee gehad, het is in wezen inderdaad een tas met een dissel eraan.

Een aanhanger zoals die Topeak of een BOB trailer is inderdaad een goede manier om veel mee te nemen en dan kun je er nog heel aardig mee fietsen, ook off-road (ik heb er oa. een groot deel van de GDMR in de USA mee gefietst) Je moet alleen niet teveel omgewaaide bomen tegenkomen ;)
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

George schreef: za 26 maart 2022, 13:48 De NS had een reserveringsbeleid ingesteld voor fietsen dat bijzonder waardeloos was. Dat hebben ze inmiddels weer losgelaten maar je zult er nog steeds tegenaan lopen dat er veel te weinig plek is voor het aantal fietsen/fietsers dat mee wil. Ik heb in het verleden meerdere malen een BOB kar meegenomen in de trein, nooit problemen mee gehad, het is in wezen inderdaad een tas met een dissel eraan.

Een aanhanger zoals die Topeak of een BOB trailer is inderdaad een goede manier om veel mee te nemen en dan kun je er nog heel aardig mee fietsen, ook off-road (ik heb er oa. een groot deel van de GDMR in de USA mee gefietst) Je moet alleen niet teveel omgewaaide bomen tegenkomen ;)
Oh gaaf! De GDMR USA is wel even andere koek dan de Veluwe Devide! (zet deze nu direct op zijn bucketlist) :-q
Bedankt voor de tips. En omgewaaide boomstammen zijn met een volbeladen fiets ook niet zo makkelijk. :wink:
De NS heeft een 'beetje vreemd' beleid wat fietsen betreft. Je wordt bijvoorbeeld verzocht je fiets aan te melden voor een reis, maar dit is geen reservering en je kunt alsnog geweigerd worden als het druk is. Waarom zou je je dan aanmelden??? :~
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

3 dagen en overnachting in hotel of B&B. Dat past voor 3 personen in een rugzakje. Waarom zou dat niet passen in bikepacking uitrusting? Ieder neemt eigen drinken en eten mee onderweg en jij een paar lichtgewicht kledingstukken.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ben zo gericht op kamperen dat ik totaal over de overnachtingsplannen heen heb gelezen maar dan is een fietskar wel wat overkill misschien. Het is wel een goed anker om de verschillen in tempo te compenseren, daar kan ik over meepraten en dan sleep je gewoon wat meer mee. Ik ben er wel eens mee bij de Ikea geweest :lol:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Mocht het nut hebben: ik woon halverwege de Green Divide (Loenen/Eerbeek).

Mocht het makkelijker zijn als je hier van spullen kan wisselen, dan is wel te regelen :-q Scheelt je misschien met spullen meenemen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Leuk plan!
Pbro schreef: za 26 maart 2022, 13:42
Bagage meenemen is nog wel een dingetje. Onze fietscondities zijn nogal verschillend... Om dat te compenseren wil ik de meeste (alle?) bagage meenemen. Maar ik kan geen rekje op mijn fiets monteren, en bikepacking tassen lijken me al snel te klein voor drie personen.
Neem wat wasmiddel mee, dan kom je zeker als je niet gaat koken en kamperen best een eind. Tenzij iedereen 2 sets fietskleren, een set casual en een gala-outfit met bijpassende schoenen mee wil nemen natuurlijk ;) Zo vroeg mogelijk wassen op je overnachtingsadres, dan heb je de meeste droogtijd.

Wat met meer bagage ook kan helpen is om de medefietsers met mindere conditie vooral volume mee te laten nemen en de fietser met de beste conditie vooral gewicht.

En mocht je het bevallen, kijk ook eens naar de TNNZ en Dutch Divide (-:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat hij zegt. Een zadeltas (tip: Topeak Backloader 10 ltr. Goede prijs/kwaliteit verhouding) voor de extra kleren ed. en dan een rugzakje voor wat eten ed. Als je een oldskool QR as in je fiets hebt mag je ook mijn BOB wel lenen dan kan ook de BBQ en een kratje bier mee ;)
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Leuk plan. Die tas is denk ik ook wel geschikt als het wat meer mtb'en in plaats van gravel is? Ik heb ook wat voorzichtige plannen namelijk. :-D

Tip voor de terugreis bij dit plan: Als je wel de beschikking hebt over een auto waarmee je de fietsen kunt vervoeren kun je er ook voor kiezen om je auto eerst te parkeren dichtbij je eindbestemming om daarna met de terrein terug naar huis te gaan. Daarna fiets je de tocht en rij je dus met de auto terug. Zit je niet met de onzekerheid of je de fietsen mee terug krijgt in de trein. Al denk ik dat dit laatste in de praktijk wel zal lukken zolang je maar buiten de spitsuren blijft. En dat kun je prima plannen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Bottecchia schreef: zo 27 maart 2022, 15:12 Leuk plan. Die tas is denk ik ook wel geschikt als het wat meer mtb'en in plaats van gravel is? Ik heb ook wat voorzichtige plannen namelijk. :-D
Ja, afhankelijk van wat je erin propt natuurlijk. De gewichtslimiet is 5 kilo maar zoveel zou ik er niet in willen Hoe dan ook, ik heb er zonder problemen ook trails mee gereden (Zuid Limburg, Achenerwald ed.). Ik heb er overigens ook met een gravelbike trails mee gereden :tong
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Momenteel bij Bikester veel tassen voor fietsen in de aanbieding. Dus sla daar je slag.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

hanjovdberg schreef: zo 27 maart 2022, 19:57 Momenteel bij Bikester veel tassen voor fietsen in de aanbieding. Dus sla daar je slag.
Bij PlanetX kan je nu een set met zadel-, frame-en stuurtas voor nog geen 60 pond kopen https://www.planetx.co.uk/i/q/CCPDWSB/p ... addle-pack

En als je iets meer wil uitgeven, kan je ook 5 tassen met fiets erbij kopen voor 850 pond (inclusief extra voorjaarskorting) https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOBZ29S ... cking-bike
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Leuk maar de verzending en kosten zijn sinds de brexit heel wat lastiger geworden. Bij Bikester bestelde ik deze week nieuwe naaf en had deze met 2 dagen (geen verzendkosten..) in huis.

Tevens is er kans op extra kosten (inklaring etc) vanuit UK.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Bedankt voor de tips en de spontane aanbiedingen!!! :-q

Ik denk wel dat jullie de hoeveelheid spullen iets te optimistisch inschatten. We gaan eind april, dan kan het superlekker weer zijn, maar ook best tegenvallen. Vooral in het laatste geval is 'regenkleding, iets warms en een extra setje schoon' (x3 !) al snel een hele stapel. Het plan is ook iets gewijzigd, zo zijn de B&B's Trekkershutjes geworden. Dus komt er ook nog een slaapzakje+laken en wat extra's te eten bij. Om alle zooi mee te krijgen heb ik een huurkar gevonden die op mijn steekas zou moeten passen. Op deze manier kunnen we mooi uitproberen of het wat is, zonder meteen te investeren in spullen.
De route krijgt ondertussen ook steeds meer vorm. De basis is de 'Veluwe Devide' route van Erwin Sikkens (te vinden op Komoot). Het lukte me niet om precies aan de route een geschikte overnachtingsplek te vinden, dus we gaan hier en daar een beetje smokkelen. Dat mag best toch? :wink: De etappes (50km/dag); Arnhem-Uddel, Uddel-Emst en Emst-Zwolle.
Oh, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer zin ik in dit tripje krijg! :)
Be Nice, Say Hi!
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Leuk plan. Ben het met je eens dat je stiekem meer bagage nodig hebt met temperaturen die in de nacht nog best het vriespunt aan tikken. Wanneer je slaapzak geen donzen is, dan heb je daar al best een flink stuk bagage van. Die overigens wel weer aan je stuur zou kunnen. Voor drie personen tassen aanschaffen is best een uitgave, al moet ik zeggen dat bikester.nl leuke deals heeft. Dus een karretje huren is best een idee denk ik.
De kar in de trein zal geen probleem zijn, het enige probleem is dat je alleen tijdens daluren met de trein mag met fietsen.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Plaats reactie