Dijkgatbos Wieringerwerf.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Aegis X.O
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 6 april 2006, 22:18
Mijn mountainbike: Giant Trance 2, Fox Talas RL, SRAM X.O

Recreanten... (bikers, ruiters, wandelaars, etc)...

Tuurlijk kom je wel eens wandelaars tegen op een MTB-track tegen. Het komt echter ook voor dat mountainbikers over
wandelpaden rijden. Dat is ondanks alle inspanningen vrijwel niet te voorkomen.
Punt is; je moet gewoon opletten en rekening houden met de medemens.
Hou er rekening mee dat er soms ergens een verdwaalde vader met zijn zoontje/dochtertje op het pad rondloopt.

Naar mijn idee is het puur een kwestie van mentaliteit. Ik ben vaak genoeg wandelaars in het Dijkgatbos tegen gekomen,
maar ik heb nog nooit problemen gehad. De meeste mensen zijn bijzonder vriendelijk; wandelaars, ruiters, mountainbikers,
mensen die picknicken... geen enkel probleem.
Ik heb vaak genoeg een praatje gemaakt met mensen die daar lekker een middagje door de buitenlucht liepen en
het is ook wel eens voorgekomen dat een ruiter op haar eigen initiatief een foto van mij en een vriend op de mountainbike
maakten, terwijl wij zaten te klungelen met de self-timer.

Rekening houden met andere recreanten... en graag die "dit-pad-is-van-mij"-mentaliteit achterwege laten.
We zijn als recreant gelijkwaardig. Als verschillende recreanten elkaar treffen in het bos, dan hoeft dit helemaal niet tot een
vervelende confrontatie te leiden. We zien al genoeg van dit onnodige ego-gedrag in het verkeer.
Wees gewoon vriendelijk tegen elkaar en probeer te genieten van de omgeving.


De route Dijkgatbos...

Leuke, afwisselende, korte route. Erg veel bochtjes, wat leuk is voor de stuurvaardigheid. De vele bomen vlak langs de
singletrack maken het nog wat uitdagender.
Het woeste stuk waar alle bomen zijn gekapt vind ik erg bijzonder. Het oogt heel on-Nederlands. Van mij mogen ze het wel
laten liggen.

Het onderhoud is voortreffelijk. Complimenten aan iedereen die betrokken is bij het onderhoud / voortbestaan van dit parcours.
Tenslotte ook de complimenten aan Cindy; die de moeite neemt om te communiceren met alle recreanten in het bos welke zij
beheert.

Tenslotte nog wat foto's van enkele van mijn bezoeken aan het Dijkgatbos. Ik kom zelf uit Leeuwarden en moet een aardig
stuk rijden om op een mooie locatie te kunnen biken. In Wieringerwerf zal ik met veel plezier blijven terugkomen.

Afbeelding

Afbeelding

- Maarten
cindyzon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 9 januari 2007, 15:04

:-q Maarten :-q Een voorbeeld recreant/sporter....ze zijn er nog :-q :-D Dat geeft hoop!!
Als iedereen zo dacht, en zou handelen, zouden er helemaal geen regeltjes hoeven te zijn. :D
Gave foto's!

Grtz,
Een zeer blije bosw8er
grassiekuik
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 17 april 2007, 15:17
Mijn mountainbike: cannondale scalpel 800 met lefty
Contacteer:

Ik zal binnenkort ook weer eens die kant op gaan. Alleen mogen ze van mij de stronken wel weghalen. Een fiets maat van me is laatst keihard onderuit gegaan en belande bijna met zijn hoofd op zo'n ding.

Verder wel een leuke route voor zo af en toe.

Mooi foto's Maarten
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1302
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Cindy,

je doet alsof mensen als Maarten op de vingers van 1 hand zijn te tellen. Vind ik persoonlijk een beetje overdreven en ik denk ook dat 95% van de recreanten mensen als Maarten zijn.
Feit is dat er 5% overblijft wat zich als een hork gedraagt, deze verpesten het vaak voor de rest.
Dit is ook hier in de buurt het geval, maar is dat niet gewoon een afspiegeling van de samenleving anno 2007??

Ik denk van wel.
Wat hier is gebleken, is dat in de winter de "problemen" vaak groter zijn dan in de zomer........raar zou je denken maar daar is een verklaring voor.
In de winter krijg je ook de "overwinterende wielrenners" op de onverhardde paden, van origine wielrenners die in de winter op de MTB stappen om de spieren in conditie te houden. Mijn ervaring is dat je er met deze groep meer problemen onstaan dan met de "die hard" MTBers.

Wellicht een idee om de "overwinterende wielrenner" (vaak te herkennen aan een oud MTBtje, kleding van een wielerploeg uit de Tour de France, personen zijn vaak van middelbare leeftijd) te weren dmv bordjes met de tekst; "Alleen voor ECHTE MTBers" :~

dusssss©
cindyzon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 9 januari 2007, 15:04

BOSS schreef:Cindy,

je doet alsof mensen als Maarten op de vingers van 1 hand zijn te tellen.
Ja, soms lijkt het écht zo te zijn....Kom eens een paar weekjes toezicht houden.....
maar is dat niet gewoon een afspiegeling van de samenleving anno 2007??
En?? Vind je dat een goede ontwikkeling....ieder voor zich en de rest...... zoekt het maar uit.


Wat hier is gebleken, is dat in de winter de "problemen" vaak groter zijn dan in de zomer........raar zou je denken maar daar is een verklaring voor.
In de winter krijg je ook de "overwinterende wielrenners" op de onverhardde paden, van origine wielrenners die in de winter op de MTB stappen om de spieren in conditie te houden. Mijn ervaring is dat je er met deze groep meer problemen onstaan dan met de "die hard" MTBers.

Ow, juist gisteren nog iemand weggestuurd op een plek waar geen ATB-er hoort te komen. Deze ATB-er heeft nota bene meegeholpen met de aanleg van de route en kent het "verhaal" :~ Hij gaf zelf ook aan regelmatig op wandelpaden te fietsen, (maar ik let wel op...blabla enz.). Waarvoor hebben we die routes ook alweer :-{
Grtz, Bosw8-er


Wellicht een idee om de "overwinterende wielrenner" (vaak te herkennen aan een oud MTBtje, kleding van een wielerploeg uit de Tour de France, personen zijn vaak van middelbare leeftijd) te weren dmv bordjes met de tekst; "Alleen voor ECHTE MTBers" :~

dusssss©
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1302
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Het lijkt zo te zijn zeg je, dat is jou perceptie dus..........Maar IS dat ook zo???
Toezicht houden kan jij beter volgens mij, ieder z'n vak. Ik zou gelijk bekeuren!!!

Ik heb het niet over ieder voor zich en de rest zoekt het maar uit(stelling is krom maar ik begrijp waar je naar toe wilt)
Er blijven gewoon altijd mensen die zich niet aan de regels houden, voor die mensen is het boetesysteem in de hand geroepen.(door rood rijden/ te snel rijden/de hond los/paddenstoelen plukken/op verboden paden rijden) DAT bedoel ik met een afspiegeling van de samenleving.
Jij stuurt mensen weg, en zegt en plein plubliek dat je niet graag bekeurt en zoekt naar andere oplossingen. Je zou ook kunnen stellen dat je het zelf in de hand werkt dat mensen op wandelpaden gaan rijden........de boswachter bekeurt toch niet..........ze zegt het zelf op internet.
Diegene die jij gisteren weggestuurd hebt had je volgens mij dus gewoon moeten bekeuren, hij wist waar hij mee bezig was en is bewust op verboden paden gaan rijden.
Wanneer bekeur je eigenlijk wel??? Hangt dat van de persoon af, de kleur van zijn fiets, met welke voet jij uit bed gestapt ben die ochtend?
Als je niet gaat bekeuren ondermijn je je eigen gezag en nemen de overtreders een loopje met je denk ik.

Je hebt gisteren 1 iemand weggestuurd, maar hoeveel MTBers heb je geteld die zich wel aan de regel hielden??? Als dat er bijv. 1000 zijn (dat is niet zo, dat weet ik) dan vind ik het persoonlijk nogal meevallen.

Vaak hoor je van beheerders alleen de negatieve gevallen weet ik uit ervaring, dat vind ik wel eens jammer.

Ik ga morgen zelf maar eens een rondje fietsen aldaar.

dussssssss©
raymondo30
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 12 juni 2007, 16:36
Mijn mountainbike: Rocky mountain Vertex 70

ik ben het met Boss eens, dat bekeuren, bekeuren is. (de politie maakt ook geen uitzonderingen als iemand door rood licht rijdt, of de Marressauche op schiphol zal echt niet een oogje dicht doen bij een vals paspoort en zeggen loopt u maar door, maar voortaan niet meer doen hoor..
het is krom de vergelijking maar het werkt wel.
het ontzag ontstaat zo en daarbij de duidelijkheid.
voor mtb-ers moet maar eens het ontzag en respect ontstaan voor de beheerders.(betrap me er zelf ook weleens op dat weleens niet te hebben en vrolijk een wandelpaadje neem)
aan de andere kant ook voor ons mtb-ers..

duidelijker regelgeving helpt ook best (naast flexibeler openingstijden op natuurgebieden)

iedereen heeft weer een beetje gelijk , maar de wijsheid ligt weer in het midden..
NL is een klein landje met weinig grote echte natuur, als jullie mij dit soort discussies op fora in de VS of andere grote landen kunnen tonen, dan vreet ik mn bike op.
cindyzon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 9 januari 2007, 15:04

raymondo30 schreef:ik ben het met Boss eens, dat bekeuren, bekeuren is. (de politie maakt ook geen uitzonderingen als iemand door rood licht rijdt, of de Marressauche op schiphol zal echt niet een oogje dicht doen bij een vals paspoort en zeggen loopt u maar door, maar voortaan niet meer doen hoor..
het is krom de vergelijking maar het werkt wel.
het ontzag ontstaat zo en daarbij de duidelijkheid.
voor mtb-ers moet maar eens het ontzag en respect ontstaan voor de beheerders.(betrap me er zelf ook weleens op dat weleens niet te hebben en vrolijk een wandelpaadje neem)
aan de andere kant ook voor ons mtb-ers..

duidelijker regelgeving helpt ook best Bordjes met regels bij alle ingangen, ATB bord met gedragsregels, gebruik van gezonde verstand, hoe kan het nóg duidelijker??? (naast flexibeler openingstijden op natuurgebieden) Dag en nacht open niet flexibel genoeg?????

iedereen heeft weer een beetje gelijk , maar de wijsheid ligt weer in het midden..
NL is een klein landje met weinig grote echte natuur, als jullie mij dit soort discussies op fora in de VS of andere grote landen kunnen tonen, dan vreet ik mn bike op.
Eigenlijk zeggen jullie allebei: "Boswachter wil je aub bekeuringen schrijven want we(of anderen) willen/kunnen onze eigen verantwoording in deze niet nemen."
Dat is toch ook wat! :lol:
Meestal zijn de mensen die ik bekeur het hier niet mee eens en verzinnen 1001 (veelgehoorde) smoezen om hun gedrag te verklaren. Enne, respect dwing je zeker niet af door bekeuringen te schrijven.
De reden dat we terughoudend zijn met bekeuren is dat we in eerste instantie gastheer/vrouw van een gebied zijn, en geen politieagent.

Nederland is idd een klein land, echter wel degelijk met échte natuur, met échte natuurwaarden. Dat in oorsprong die gebieden wellicht (kunstmatig) aangelegd zijn, of nog niet eeuwenoud zijn wil nog niet zeggen dat ze niet fungeren als natuurgebied met bijzondere natuurwaarden. Ik ben van mening dat iedereen dié natuur (in zijn leefomgeving) moet willen beschermen en behouden. (Dus niet uitsluitend investeren/geloven in de "greenpeace"natuur met oergebieden). Als iedereen écht geeft om onze natuur is het een logisch gevolg dat men de gedrags/toegangsregels in het gebied gaat respecteren. Want: we willen helpen om onze natuur te beschermen.

Grtz, Cindy
cindyzon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 9 januari 2007, 15:04

BOSS schreef:Het lijkt zo te zijn zeg je, dat is jou perceptie dus..........Maar IS dat ook zo???
Toezicht houden kan jij beter volgens mij, ieder z'n vak. Ik zou gelijk bekeuren!!!

Ik heb het niet over ieder voor zich en de rest zoekt het maar uit(stelling is krom maar ik begrijp waar je naar toe wilt)
Er blijven gewoon altijd mensen die zich niet aan de regels houden, voor die mensen is het boetesysteem in de hand geroepen.(door rood rijden/ te snel rijden/de hond los/paddenstoelen plukken/op verboden paden rijden) DAT bedoel ik met een afspiegeling van de samenleving.
Jij stuurt mensen weg, en zegt en plein plubliek dat je niet graag bekeurt en zoekt naar andere oplossingen. Je zou ook kunnen stellen dat je het zelf in de hand werkt (??Is dat niet omgekeerde wereld :~ ) dat mensen op wandelpaden gaan rijden........de boswachter bekeurt toch niet..........ze zegt het zelf op internet. TOT ZE INEENS WEL GAAT BEKEUREN :lol: Diegene die jij gisteren weggestuurd hebt had je volgens mij dus gewoon moeten bekeuren, hij wist waar hij mee bezig was en is bewust op verboden paden gaan rijden.
Wanneer bekeur je eigenlijk wel??? Hangt dat van de persoon af, de kleur van zijn fiets (Heb een verschrikkelijke hekel aan gele fietsen :D ), met welke voet jij uit bed gestapt ben die ochtend?
Als je niet gaat bekeuren ondermijn je je eigen gezag en nemen de overtreders een loopje met je denk ik.
Dus eigenlijk zeg jij, wil iedereen (want iedereen doet wel eens dingen die niet mogen, ja, ook ik) als een kleuter aan het handje genomen worden om voor hen beslissingen te maken en af te dwingen want anders......volgt er straf in de vorm van een bekeuring. Is het echt zó moeilijk om zelf die verantwoording te nemen.
Je hebt gisteren 1 iemand weggestuurd, maar hoeveel MTBers heb je geteld die zich wel aan de regel hielden??? Gelukkig genoeg hoor. Als dat er bijv. 1000 zijn (dat is niet zo, dat weet ik) dan vind ik het persoonlijk nogal meevallen.

Vaak hoor je van beheerders alleen de negatieve gevallen weet ik uit ervaring, dat vind ik wel eens jammer. (Zie de rest van mijn berichten ook FF, valt dan allemaal wel mee hoor).

Ik ga morgen zelf maar eens een rondje fietsen aldaar. Ja, veel plezier :-q

dussssssss©
grassiekuik
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 17 april 2007, 15:17
Mijn mountainbike: cannondale scalpel 800 met lefty
Contacteer:

volgens mij ging dit topic over het dijkgatsbos (toch?) en niet over fietsen op wandelpaden. Hij begint nu een beetje op deze te lijken. :wink:
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

grassiekuik schreef:volgens mij ging dit topic over het dijkgatsbos (toch?) en niet over fietsen op wandelpaden. Hij begint nu een beetje op deze te lijken. :wink:
inderdaad, beetje dezelfde issues als in het andere draadje daar. Maar wat wil je daarmee zeggen ? Je bent zelf ook in beide topics actief...
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
raymondo30
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 12 juni 2007, 16:36
Mijn mountainbike: Rocky mountain Vertex 70

het blijkt maar weer dat het 1 van de heetste topics is, en op andere fora.
grassiekuik
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 17 april 2007, 15:17
Mijn mountainbike: cannondale scalpel 800 met lefty
Contacteer:

segunda schreef:
grassiekuik schreef:volgens mij ging dit topic over het dijkgatsbos (toch?) en niet over fietsen op wandelpaden. Hij begint nu een beetje op deze te lijken. :wink:
inderdaad, beetje dezelfde issues als in het andere draadje daar. Maar wat wil je daarmee zeggen ? Je bent zelf ook in beide topics actief...
Omdat ik hier ook fiets. Mag het? Als je wat te janken heb doe je het maar via pb.
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

grassiekuik schreef:
segunda schreef:inderdaad, beetje dezelfde issues als in het andere draadje daar. Maar wat wil je daarmee zeggen ? Je bent zelf ook in beide topics actief...
Omdat ik hier ook fiets. Mag het? Als je wat te janken heb doe je het maar via pb.
Gezellig :-?
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
wouter1992
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 11:49
Mijn mountainbike: trek 9.8 elite oclv

hallo,

ik ben wouter van vijftien jaar en ik fiets een of twee keer in de week in het dijkgatbos.
vorige week maandag waren we in het bos. Toen lag het parcour er redelijk nat bij, maar je kon er wel snel bij. alleen jammer van het onweer toen waren we gelukkig al uit het bos. Die week daarvoor lag het parcour er helemaal goed bij. alleen jammer van de kuilen bij de afdalingen bij het kanaal. maar hier word snel weer aan gewerkt volgens mij......

groeten wouter.
Plaats reactie