Dijkgatbos Wieringerwerf.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Renze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 18 april 2004, 12:41
Mijn mountainbike: Cube Acid HS11
Contacteer:

Hey Cindy,

Hoe ligt het Dijkgat er op dit moment bij? Is de (inmiddels aangepaste?) route nog steeds goed aangegeven? Ben er al jaren niet geweest, vandaar mijn vraag...

By the way, ik las iets over MTB-ers die toffe boswachters willen helpen :-)
Hulp nodig? Ik ben altijd wel in voor wat nuttig vrijwilligerswerk. :-q

Top dat je zo duidelijk communiceert met je bosgebruikers
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Renze schreef:Hey Cindy,

Hoe ligt het Dijkgat er op dit moment bij? Is de (inmiddels aangepaste?) route nog steeds goed aangegeven? Ben er al jaren niet geweest, vandaar mijn vraag...

By the way, ik las iets over MTB-ers die toffe boswachters willen helpen :-)
Hulp nodig? Ik ben altijd wel in voor wat nuttig vrijwilligerswerk. :-q

Top dat je zo duidelijk communiceert met je bosgebruikers
Heb hem (klik op "kaart") 2 weken geleden gereden en toen was hij redelijk aangegeven. Je kan bijna niet fout rijden.
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
Renze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 18 april 2004, 12:41
Mijn mountainbike: Cube Acid HS11
Contacteer:

klinkt goed. Is er verder in de buurt nog een andere route behalve Schoorl en Dijkgatbos eigenlijk?
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

jawel, het NHD!


http://mtb-noordwest9.nl/?module=Basis% ... subactie=2

en de NHD marathon en haar kortere varianten:

http://mtb-noordwest9.nl/?module=Basis% ... subactie=9

Texel:

http://mtb-noordwest9.nl/?module=Basis% ... subactie=4

Heerhugowaard:

http://mtb-noordwest9.nl/?module=Basis% ... ubactie=10

En verder is dit natuurlijk DE site voor mountainbiken in Noordwest Nederland: MTB Noordwest9

dusssssss©
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Renze schreef:klinkt goed. Is er verder in de buurt nog een andere route behalve Schoorl en Dijkgatbos eigenlijk?
Genoeg keuze in Noord-Holland:
Alkmaar (mtb - 1 km)
De Dennen (mtb - 8 km)
Dijkgatbos (mtb - 8 km)
Mariëndal (mtb - 5 km)
Park van Luna (mtb - 2,1 km)
Schoorlse Duinen (mtb - 15 km)
Spaarnwoude (mtb - 4,1 km)

Maar volgens mijn zijn alleen de Schoorlse Duinen en De Dennen echt de moeite waard.
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
grassiekuik
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 17 april 2007, 15:17
Mijn mountainbike: cannondale scalpel 800 met lefty
Contacteer:

zo wat een gespam hierzo
Renze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 18 april 2004, 12:41
Mijn mountainbike: Cube Acid HS11
Contacteer:

grassiekuik schreef:zo wat een gespam hierzo
Nou, dat voegt iets nuttigs aan het gesprek toe... :wink:
cindyzon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 9 januari 2007, 15:04

Hoi Boss,

Ik ben het helemaal met je eens dat schade aan de natuur te verwaarlozen is, echter de schade aan het (de) wandelpaden is wel degelijk door ATB-ers ontstaan. Beide bossen hebben een behoorlijk natte ondergrond, dit maakt dat het onderhoud zowieso intensiever is. Elk soort pad heeft zijn eigen ondergrond (ruiter-, ATB-, fiets-, en wandelpad). Wij gaan niet alle wandelpaden met schelpen verharden als het toereikend is om wandelaars over de bosbodem te laten wandelen. (anders wordt het onbetaalbaar) Als vervolgens dat wandelpad, dat toch al een natte bodemgesteldheid heeft (of met houtsnippers "bekleed"is), door ATB-ers gebruikt wordt ontstaan er met een verrassende snelheid kuilen die snel in omvang toenemen :( .
De ATB-route in het Dijkgatbos wordt plaatselijk en met regelmaat aangevuld met zand om kuilvorming tegen te gaan.
Gelukkig is er een grote groep vrijwilligers die deze klus (en andere ATB-route gerelateerde klussen) op zich nemen, want het is een zeer kostbare zaak als wij dit vanuit het beheer zouden moeten doen.
Oja, enne, duinzand is écht heel anders dan de klei hier... :wink:

Renze en anderen die zich willen aanmelden als vrijwilliger kunnen dit via mij doen. Ik zorg er wel voor dat jullie aansluiten bij de club die er als is. Alle hulp is welkom :D Mijn mailadres: c.zonneveld@staatsbosbeheer.nl

Groetjes, Cindy
SvenKras
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 18 september 2006, 14:55
Mijn mountainbike: Gazelle W8
Contacteer:

Ik ben blij dat er vrijwilligers zijn die zich inzetten om het parcoure in goede staat houden!!

Ik fiets hier elke week af en toe twee keer in de week, en ik moet toegegeven dat het mtb parcoure goed onderhouden en er perfect bij ligt. Het is alleen jammer dat er halver wegen een deel is gekapt en dat er veel kleine strokjes nog in het parcoure omhoog steken(jaja valpartij) gisteren nog wezen hardlopen in het dijkgatbos en daar waren aardig wat kuilen en diepe plassen(ruiter route), maar als je goed naar het pad kijkt zie je alleen maar hoefjes van de klikke klakke!! en naar mijn mening geen mtb sporen. Ik fiets hier wat ik al zei elke week en ben nog geen mtbers tegen gekomen op het voetpad( en nou hoor ik de meeste al denken hoe kan jij dat nou weten als je op de mtb route rijd) nou soms kruist/parrelen (aan) het parcoure de route en ben nog geen fietsers tegen gekomen. Waar ik me wel aan irriteer is dat ik met 25 kilometer per uur aan kwam knallen en dat er midden op het parcoure een vader met een klein kindje midden in het pad stil stond. en jahoor ik raakte weer een boom.

Daar moet wat aan gedaan worden, ik zou niet weten wat maar ik moet wat te zeuren hebben :)
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

SvenKras schreef:Ik ben blij dat er vrijwilligers zijn die zich inzetten om het parcoure in goede staat houden!!

Ik fiets hier elke week af en toe twee keer in de week, en ik moet toegegeven dat het mtb parcoure goed onderhouden en er perfect bij ligt. Het is alleen jammer dat er halver wegen een deel is gekapt en dat er veel kleine strokjes nog in het parcoure omhoog steken(jaja valpartij) gisteren nog wezen hardlopen in het dijkgatbos en daar waren aardig wat kuilen en diepe plassen(ruiter route), maar als je goed naar het pad kijkt zie je alleen maar hoefjes van de klikke klakke!! en naar mijn mening geen mtb sporen. Ik fiets hier wat ik al zei elke week en ben nog geen mtbers tegen gekomen op het voetpad( en nou hoor ik de meeste al denken hoe kan jij dat nou weten als je op de mtb route rijd) nou soms kruist/parrelen (aan) het parcoure de route en ben nog geen fietsers tegen gekomen. Waar ik me wel aan irriteer is dat ik met 25 kilometer per uur aan kwam knallen en dat er midden op het parcoure een vader met een klein kindje midden in het pad stil stond. en jahoor ik raakte weer een boom.

Daar moet wat aan gedaan worden, ik zou niet weten wat maar ik moet wat te zeuren hebben :)
Leren fietsen misschien? :-q
SvenKras
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 18 september 2006, 14:55
Mijn mountainbike: Gazelle W8
Contacteer:

Zo kan je het ook noemen !!:)
cindyzon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 9 januari 2007, 15:04

SvenKras schreef:Ik ben blij dat er vrijwilligers zijn die zich inzetten om het parcoure in goede staat houden!!

Ik fiets hier elke week af en toe twee keer in de week, en ik moet toegegeven dat het mtb parcoure goed onderhouden en er perfect bij ligt. Het is alleen jammer dat er halver wegen een deel is gekapt en dat er veel kleine strokjes nog in het parcoure omhoog steken(jaja valpartij) gisteren nog wezen hardlopen in het dijkgatbos en daar waren aardig wat kuilen en diepe plassen(ruiter route), maar als je goed naar het pad kijkt zie je alleen maar hoefjes van de klikke klakke!! en naar mijn mening geen mtb sporen. Ik fiets hier wat ik al zei elke week en ben nog geen mtbers tegen gekomen op het voetpad( en nou hoor ik de meeste al denken hoe kan jij dat nou weten als je op de mtb route rijd) nou soms kruist/parrelen (aan) het parcoure de route en ben nog geen fietsers tegen gekomen. Waar ik me wel aan irriteer is dat ik met 25 kilometer per uur aan kwam knallen en dat er midden op het parcoure een vader met een klein kindje midden in het pad stil stond. en jahoor ik raakte weer een boom.

Daar moet wat aan gedaan worden, ik zou niet weten wat maar ik moet wat te zeuren hebben :)
Hoi Sven,

Dan ga ik ook even zeuren. Als jij je irriteert aan wandelaars op de ATB route, waarom loop je zelf dan op de ruiterroute?? Hoe denk je dat het voor een ruiter is die met een paard in volle galop een bocht om komt zeilen en ineens een wandelaar/hardloper tegenkomt. Túúrlijk let je op en ga je aan de kant, althans dat zeggen de meeste mensen tegen mij die op paden komen die niet voor hen bedoeld zijn. En dan toch gebeuren er dingen zoals jij beschrijft....
Nederland is een land van regels dat besef ik maar al te goed, maar zolang er dit soort, en ergere, confrontaties ontstaan ben ik ervan overtuigd dat het zonder die regels geen doen is. De regels in de natuurgebieden hebben twee grote functies:
1) Beschermen van de natuur(waarden).
2) Veiligheid voor de bezoekers/gebruikers onderling in het gebied.

Het is natuurlijk flauw om elkaar steeds op de woorden te pakken, echter feit blijft wanneer een ieder met gezond verstand zich kan verplaatsen in de situatie van de ander, het een stuk leuker en ontspannender recreeren wordt. Op die manier zou er ook minder te "zeuren" zijn, en zou er minder streng opgetreden hoeven te worden. (bekeuringen ed.)

Maar ik wil jou, en andere geinteresseerden van harte uitnodigen eens met me mee te gaan om enkele plekken te bekijken waar wel schade ontstaan is, en waar op geheel eigen initiatief "sluip"paden en doorgangen gemaakt zijn door ATB-ers.

Vriendelijke groet,

Cindy
SvenKras
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 18 september 2006, 14:55
Mijn mountainbike: Gazelle W8
Contacteer:

Ik vind dit een goed initiatief om met een groep dit te gaan bekijken!! Ik stel dan wel voor dat de bikes mee komen en dat we na die tijd even een rondje doen!! Mar dan wel over de AANGEGEVEN mtb route.

Nu ik dat stukje lees, kom ik er in eens achter dat ik net zo goed fout zit. Dat ik over het ruiterpad heen loop. Nooit bij nagedacht, Stom stom!!
Ik ben van mening dat we geen regels nodig hebben die met het overschreiden een bekeuring opleveren, en wie moet dat gaan doen? is wel weer een mooi vakantie baantje voor de studenten onder ons :)
cindyzon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 9 januari 2007, 15:04

SvenKras schreef:Ik vind dit een goed initiatief om met een groep dit te gaan bekijken!! Ik stel dan wel voor dat de bikes mee komen en dat we na die tijd even een rondje doen!! Mar dan wel over de AANGEGEVEN mtb route.

Goed idee, sven! Jullie zijn van harte uitgenodigd een afspraak met me te maken! :-q

Nu ik dat stukje lees, kom ik er in eens achter dat ik net zo goed fout zit. Dat ik over het ruiterpad heen loop. Nooit bij nagedacht, Stom stom!!
Ik ben van mening dat we geen regels nodig hebben die met het overschreiden een bekeuring opleveren, en wie moet dat gaan doen? is wel weer een mooi vakantie baantje voor de studenten onder ons :)
Ik ben niet zo van de bekeurderige (ABN?), maar soms lijkt het niet anders te kunnen. Ik los het liever op een andere manier op, met de stille hoop dat iedereen aangestoken wordt door het goede gedrag van de ander :-D Groet, Cindy
Renze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 18 april 2004, 12:41
Mijn mountainbike: Cube Acid HS11
Contacteer:

SvenKras schreef:Ik vind dit een goed initiatief om met een groep dit te gaan bekijken!! Ik stel dan wel voor dat de bikes mee komen en dat we na die tijd even een rondje doen!! Mar dan wel over de AANGEGEVEN mtb route.
Ik ben voor! Coördinatie hiervan leggen we mooi bij Cindy :-D
Haar e-mail staat op het forum dus dat komt in orde.
Cindy: je hebt inmiddels 2 gegadigden?
Plaats reactie