regio brabant

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
sander_vdven
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 2 mei 2004, 17:35

Hallo allemaal,

Ik woon in St Oedenrode te Noord Brabant.
Weet er iemand van jullie mooie bostochten die dicht bij St Oedenrode liggen?

BVD
speich
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 10 november 2003, 19:03
Mijn mountainbike: matra atb-fiets
Contacteer:

Dit hoort denk ik onder "Nederland" maja boeie niet te moeijlijk over doen.
Wonende in St. Oedenrode kun je de vaste route van Best bereiken. Verder kun je in de Eerdse bergen wat crossen er is daar een soort ciclocrossparkoers in het pos met veel korte bochtjes. het vressels bos is denk ik ook niet te ver weg voor jou.

Verder moet je nog eventjes geduld hebben want dit berichtte het Brabants dagblad kort geleden:

Meierij krijgt zes nieuwe MTB routes
11-04-2004 Op zes plaatsen in de Meierij worden dit najaar mountainbikeroutes aangelegd. De tochten van elk veertig kilometer lopen langs Liempde, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Gemonde en Berlicum en worden onderling aan elkaar gekoppeld. Het gaat om een initiatief van de Regio-VVV 's-Hertogenbosch.

De nieuwe routes lopen over bestaande en nog aan te leggen paden. Vanuit Liempde start een tocht richting Boskant. De route die in Gemonde begint, loopt door natuurgebied De Geelders. In Sint-Oedenrode start eveneens een tocht en ook in Sint-Michielsgestel kan worden begonnen. Tevens kan er over de Schijndelse Heide een route worden gereden. Berlicum is het beginpunt voor een tocht naar Vinkel en de Heeswijkse Bossen.

Gedeeltes
Op de speciale mountainbikekaarten worden verbindingswegen aangegeven, zodat de routes aaneengeschakeld kunnen worden. Voor de minder ervaren mountainbiker is het ook mogelijk om gedeeltes van een tocht te rijden. De routekaarten zijn straks verkrijgbaar bij de VVV-punten in de regio. "Daar is nu al veel vraag naar tochten voor mountainbikers. Nou wordt er door hen nog wel eens op de wandelpaden gereden. Dat geeft overlast voor zowel de fietsers als wandelaars", aldus marketingmanager S. Reusen van de regio-VVV.

Verenigingen
De toeristenorganisatie werkt samen met zes mountainbikeverenigingen uit de regio aan dit project. "We maken dankbaar gebruik van hun kennis", geeft Reusen aan. "Zij hebben een goed zicht op mooie plekken en routes in de Meierij en hun enthousiasme werkt aanstekelijk. De mountainbikeclubs hebben al toegezegd mee te helpen bij de aanleg van de paden en bewegwijzering. In de herfst is het broedseizoen voor alle vogels voorbij en kunnen we aan de slag." Bij de terreinbeheerders zijn vergunningen aangevraagd voor de aanleg van de routes. Niet alleen de gemeenten moeten hiervoor toestemming geven, ook Staatsbosbeheer. "Als alle vergunningen en subsidies rond zijn, willen we in het najaar beginnen met de aanleg van de paden en de bewegwijzering", legt Reusen uit. De routes kosten 10.000 euro per stuk, waarvoor de VVV een subsidie bij de gemeenten en de provincie aanvraagt.

grtz spaak.
Ferry
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1104
Lid geworden op: do 22 augustus 2002, 08:52
Mijn mountainbike: roept alweer

Leuke marathon afstand zijn
de route's gecombineerd.
Beetje weinig hoogtemeters dan.
If you can't ride it, BIKE IT ! ! ! !
sander_vdven
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 2 mei 2004, 17:35

dank je wel voor de reactie's..
Ga meestal fietsen in Best ja, maar woon dichter bij het Vresselse bos.
Maar heb nooit geweten dat daar een mountainbike-route te volgen was/is.

k ga zondag in Nuenen fietsen, schijnt ook wel een toffe route te zijn..
speich
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 10 november 2003, 19:03
Mijn mountainbike: matra atb-fiets
Contacteer:

sander_vdven schreef:dank je wel voor de reactie's..
Ga meestal fietsen in Best ja, maar woon dichter bij het Vresselse bos.
Maar heb nooit geweten dat daar een mountainbike-route te volgen was/is.
Is er ook niet; gebruik je fantasie en wees lief tegen wandelaars.
mveerdon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 26 augustus 2002, 13:37
Mijn mountainbike: Stevens M9-Team

Weet iemand of hiermee al enig voortgang is?

Is er een datum bekend wanneer deze grote route open gaat, want het najaar komt er zo aan... :lol: :lol:
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Ik kom uit Uden en fiets altijd in natuurpark de Maashorst, is alles bij elkaar een km of 40. Zelf ooit in Rooi gewoont en enige bos dat ik zo`n beetje ken daar in de buurt is richting Boxtel en Nijnsel of Boskant natuurlijk :wink:
Coen38
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 7 september 2004, 17:35
Mijn mountainbike: Eigen merk Verstegen Uden

Wellicht kun je binnendoor naar heeswijk dinther fietsen, omdaar vanuit kassteel heeswijk de bossen in te duiken, via een stuk harde weg kun je in berlicum komen waar een vaste route is. waarschijnlijk wel veel harde weg, maar toch redelijk veel bossen.
Coen38
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 7 september 2004, 17:35
Mijn mountainbike: Eigen merk Verstegen Uden

Gisteren hebben we de veldtoertocht Liemde gereden en kwamen tot mijn verbazing doorveghel en st oedenrode, bij de vlagheide tussen schijndel, st oedenrode en eerde in liggen de bossen 'de coevering' hier liggen leuke heuvelruggetjes waar je goed kunt trainen, ook is het leuk om de vlagheide over te fietsen.
succes ermee
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Gisteren route Gemert gefietst. Wel een aardige route met vrij veel asfalt maar leuk een keer gedaan te hebben. Alles is zeer goed aangegeven wat een pluspunt is. Auto kun je het beste bij Time Out neerzetten en van daaruit kan je de route oppakken.
mveerdon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 26 augustus 2002, 13:37
Mijn mountainbike: Stevens M9-Team

Weet iemand of de route van de toetocht Liempde ook permanent aangegeven is?

Wil graag namelijk een keer in de regio Liempde - Schijndel gaan mtb-en...
MountainRider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 17:47
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

mveerdon schreef:Weet iemand of de route van de toetocht Liempde ook permanent aangegeven is?

Wil graag namelijk een keer in de regio Liempde - Schijndel gaan mtb-en...
Nee is niet permanent. ('t is ook nie voor nix een toertocht :wink: )
Live to Ride, Ride to Live, Ride or Die
mveerdon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 26 augustus 2002, 13:37
Mijn mountainbike: Stevens M9-Team

Is er meer bekend over wanneer deze gecombineerde tocht gereed is?

Ik woon namelijk in deze regio, maar ik verneem er maar weinig van.
Ik ken namelijk de meeste routes rond Berlicum, Heeswijk, Vught maar ben toch benieuwd naar deze grote gecombineerde route..

Iemand meer info? :~ :wink:
PT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 683
Lid geworden op: wo 6 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Epic '07 & Tricross '08
Contacteer:

Brabants Dagblad van 23 maart 2006 schreef:Toeristisch netwerk voor mountainbikes in Brabant
door Marcel Linssen

Donderdag 23 maart 2006 - Den Bosch - Tussen Den Bosch, Veghel en Laarbeek wordt eind dit jaar een toeristisch netwerk van pakweg 250 kilometer aan mountainbikeroutes aangelegd. Zes fietsclubs uit de regio zijn druk doende met het uitzetten van de routes. De VVV De Meierij maakt als coördinator afspraken met grondeigenaren en zorgt voor de financiën. De aanleg kost naar schatting 60.000 euro.
Drie van de zes toeristische mountainbikeroutes lopen grotendeels over het grondgebied van de gemeente Sint-Michielsgestel. Andere routes doen de gemeenten Schijndel, Sint-Oedenrode, Veghel, Laarbeek, Den Bosch en Boxtel aan. Vanuit Liempde komt er ook aansluiting op een bestaande mountainbikeroute in Best.
De Berlicumse mountainbikeclub The Whoopers heeft als enige vereniging al jaren een mountainbikeroute in het gebied Engelenstede bij Berlicum. „Die is 4,5 kilometer lang en die hebben we in 2000 aangelegd. Het is er elke zaterdag behoorlijk druk“, vertelt woordvoerder R. van Doorn van The Whoopers. „Toen we nóg een route wilden aanleggen, kwamen we in contact met de VVV, die daar ook wel brood in zag“, herinnert Van Doorn zich.
„Er is een groeiend aantal mensen dat graag wil mountainbiken en dat - alleen of in groepen - dit soort routes rijdt“, vertelt J. van Summeren, projectleider van de VVV De Meierij. Ze wijst onder meer op de populariteit van routes door de Loonse en Drunense Duinen. „Het gaat er vaak om of een route aantrekkelijk genoeg is om hier te komen fietsen“, stelt ze. „Dat is ook een van de redenen dat de fietsclubs de routes uitzetten. Die kennen echt elke boom en struik in hun gebied.“
Van Summeren legt onder meer contact met grondeigenaren over wier gebied een route zou moeten lopen. „Er zijn mensen die beslist geen mountainbikers op hun terrein willen. Dan zoek je samen een alternatief. En soms zeggen ze nee vanuit het idee dat mountainbikers vanalles kapot zouden maken. Maar dat klopt niet. Die willen ook gewoon van de natuur genieten.“
Van Summeren verwacht dat de paaltjes voor de routes eind dit jaar, begin volgend jaar kunnen worden aangelegd. Dan verschijnen op geijkte punten in het gebied ook informatiepanelen van de VVV met een overzichtskaart van alle routes. „En verder zullen we waarschijnlijk folders en internet gebruiken“, vertelt Van Summeren. Over het aantal gebruikers van de verschillende routes is op voorhand niets te zeggen.

Mountainbikeroutes

VVV de Meierij coördineert de aanleg van zes fietsroutes voor mountainbikes in de regio.
Deze bestrijken de gemeenten Den Bosch, Sint-Michielsgestel, Boxtel, Schijndel, Veghel, Sint- Oedenrode en Laarbeek.
De gemeente Vught is de grote afwezige omdat het ministerie van Defensie geen medewerking wilde verlenen aan een route over haar terreinen.
Deelnemende fietsclubs zijn TC Dommeldal, ’t Groene Woud, Mon Plasier, Vlug Terug, The Whoopers en De Meierij.
Op plekken waar dat mogelijk is worden aansluitingen gemaakt op al bestaande routes, onder meer in Best.
De mountainbikeroutes moeten begin volgend jaar helemaal zijn aangelegd. Dan worden ook informatiepanelen geplaatst.
http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/article194891.ece
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Eind dit jaar worden er maarliefst 5 nieuwe mountainbikeroutes geopend in het gebied Het Groene Woud. Het Groene Woud ligt tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg en biedt een mix van natuur en agrarisch landschap. In dit gebied worden nu al regelmatig tourtochten gehouden, maar nu komen er ook vaste routes. Deze zijn onderverdeeld in Het Groene Woud West met drie routes van totaal 100km en Het Groene Woud Oost met twee routes van totaal 75km.
bron: hardfietsen.nl
Nog even geduld dus :-q
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
Plaats reactie